Nyhet vedr Tesla Superchargers

Startet av Otkristo, lør 23. nov 2024, kl. 09:52

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Otk...nice. Men klarer de det på 18 mnd? Jeg tror det tar lengre tid. Uansett de tiltakene er gull verdt

Vet du om Tesla pleier å legge ut en utrullings oversikt når de bytter kablene? Feks pr land? ev lokasjon

Hjortefot

Jeg leser det slik at lengre kabler er det samme som vanlige kabler på V4-stolper. Ikke lange kabler på V3-stolper.
Model 3 LR - 2019

Electric cars in Norway

Sitat fra: Hjortefot på man 25. nov 2024, kl. 17:29Jeg leser det slik at lengre kabler er det samme som vanlige kabler på V4-stolper. Ikke lange kabler på V3-stolper.
Ja det gir mening :+1: se bilde 

OlaM

Supert at de er på ballen. Tar sikkert lang tid å få fikset alt, men regner med de kan ta de mest populære (og dermed verste) stasjonene først.
'21 3LR

Electric cars in Norway


Handyman

I ladestolpene er det bare koblinspunkter og varmeveksler for kjøling av kabelen. Selve laderne er i skapene et stykke unna.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stig-Arne

Det at vi med Tesla kan få en reell indikasjon på antall ledige plasser på en SuC, er gull verdt. For en SuC kan fint vises som ledig, men så står det noen med E-Tron og sperrer minst 2 plasser, som da i realiteten gjør at det ikke er ledige plasser på en SuC.
Så den funksjonen ønskes velkommen :)

Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Electric cars in Norway

Sitat fra: Stig-Arne på tir 24. des 2024, kl. 22:01men så står det noen med E-Tron og sperrer minst 2 plasser, som da i realiteten gjør at det ikke er ledige plasser på en SuC.



Godt poeng. Gleder meg til de lengre kablene er på plass

SveinJ

Vet ikke om det er en nyhet, men ladere på Notodden har vært ute av drift siden i går

2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Counterpointer

Det ligger langt flere kabler på bakken ved V4 ladere! De er også stadig mer skadet, antageligvis av den grunn! Veldig ofte at knappen ikke åpner luka på bilen på ladere som ellers virker.

Hver gang jeg er på en V4 stasjon går jeg rundt å setter i kabler som ligger på bakken.

Sist i går var jeg på Trysil hvor fire av ti ladere var ute av funksjon og en dansk Tesla sto å sperret to ladepunkter.......... av de resterende, og det var kø 🙈

Hvor er det raskest å melde inn feil på ladere? Prøvde sist å ringe Tesla men det er jo helt håpløst.

Handyman

Problemer meldes i appen. Velg lokasjon og trykk på "Rapporter et problem"
Her kan man også rapportere "Ladebåser blokkert". Eksempelvis den nevnte dansken. Beskriv og legg ved bilde.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hjortefot

Jeg må innrømme at jeg er litt grinete på det med V4-håndtak som ikke vil sitte fast i ladestolpen. Det kan virke som kabelen får en bøy nedover ved håndtak-enden når man lader. Når den skal henges på plass igjen sitter denne bøyen såpass i, særlig når det er kaldt, at det ikke blir nok kraft mot den minimale mothaken som skal holde den på plass. En "løsning" skal visstnok være å rette ut denne bøyen godt før man henger kabelen tilbake. Det er selvfølgelig ikke god design.
Model 3 LR - 2019

Handyman

Det du sier er helt riktig. Det er spesielt et problem i kaldt vær, og dårlig design.
Retter man ut bøyen ved pluggen så er det mulig å henge den opp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Det er offisielt tredje kvartal, som betyr at Tesla skal åpne de første neste generasjons V4 Supercharger-kabinettene dette kvartalet, med en ladehastighet på 500 kW for biler og 1,2 MW for semitrailere.

Høydepunkter:
• Raskere lading: Støtter kjøretøyarkitekturer på 400V–1000V, inkludert 30 % raskere lading for Cybertruck. S3XY-kjøretøy får ladehastighetene på 250 kW som de allerede opplever på V3-kabinettet – lading på opptil 320 km på 15 minutter.
• Raskere utplassering: V4-kabinettet driver 8 stolper, dobbelt så mange stolper per skap. Lavere fotavtrykk og kompleksitet = flere anlegg kommer raskere på nett.
• Neste generasjons maskinvare: Banebrytende kraftelektronikk designet for å være den mest pålitelige på planeten, med 3x effekttetthet som muliggjør høyere gjennomstrømning til lavere kostnader.

For å være tydelig, V4 Supercharger-stolper har allerede vært ute en stund, men dette V4-kabinettet kombinert med V4-stolperer det som muliggjør 500 kW lading (1,2 MW for Semi-lading).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA