Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 Certified Pre-Owned?

Startet av Mippen, torsdag 14. november 2024, klokken 22:23

« forrige - neste »

Mippen

Vurderer å kjøpe meg en Model 3 for en periode. Er det noen som har erfaring med å kjøpe Certified Pre-Owned? Jeg har tidligere bare hatt ny bil. Jeg savner å kunne se og prøve bilene siden de er brukt. Bildene som ligger inne på Tesla sin side er bare illustrasjoner. Ser imidlertid ut at bilene deres er rimeligere enn hos andre forhandlere, og at garanti betingelsene er bedre dersom nybil garantien har gått ut.
Fremtiden er elektrisk.

Moas

De første utgavene har noen gjenganger feil som er fikset på senere utgaver. Dette dekkes ikke av noen garantier etter 5 år.

Skal du lånefinansiere den?

Du får ny tm3 med 1,99% rente. Det er mye lavere enn markedsrenta for tiden. Da får du også andre fordeler. Hvis totalkostnaden da blir omtrent det samme så vet jeg hva jeg hadde valgt.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Mippen

Er ikke de feilene fikset før de selger bilen? Det står jo at bilen er Certified Pre-Owned. Hvilke feil tenker du på? Lakkfeil?
Fremtiden er elektrisk.

Moas

Sitat fra: Mippen på fredag 15. november 2024, klokken 12:53Er ikke de feilene fikset før de selger bilen? Det står jo at bilen er Certified Pre-Owned. Hvilke feil tenker du på? Lakkfeil?
Du får sjekke nærmere, men 2019 utgaven har gjenganger feil. Hva tesla har gjort eller ikke gjort med disse siden vet ikke jeg. Selv har jeg litt nyere utgave og den har omtrent vært feilfri i snart 3 år. De ulike årgangene har sine plusser og minuser.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Polestar

Sitat fra: Mippen på torsdag 14. november 2024, klokken 22:23Vurderer å kjøpe meg en Model 3 for en periode.
Skrev ikke du i et annet innlegg at du ønsket hengerfeste? De første Model 3 som ble levert i Norge støtter ikke hengerfeste.

Selv har jeg aldri eid Model 3, men har kjørt ulike årsmodeller. Støynivået i 2019-modellen jeg hadde som lånebil var rimelig ille. Langt bedre på nyere årsmodeller.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Electric cars in Norway

Sitat fra: Polestar på fredag 15. november 2024, klokken 14:38
Sitat fra: Mippen på torsdag 14. november 2024, klokken 22:23Vurderer å kjøpe meg en Model 3 for en periode.
Skrev ikke du i et annet innlegg at du ønsket hengerfeste? De første Model 3 som ble levert i Norge støtter ikke hengerfeste.

Selv har jeg aldri eid Model 3, men har kjørt ulike årsmodeller. Støynivået i 2019-modellen jeg hadde som lånebil var rimelig ille. Langt bedre på nyere årsmodeller.
Slike forhold som tilhengerfeste mulighet eller ikke burde stått i annonsen

Mippen

Hengerfeste skal jeg så klart ha. Passer jo på at bilen har det. Annonsen jeg postet var bare et eksempel på bil. Spørsmålet er egentlig er trygt å kjøpe brukt fra Tesla? Typen til en jeg kjenner jobbet på Tesla. Han sa at de hadde fått beskjed om å passe på at dr aldri fikser alt når bilen er inne slik at kunder må bestille flere timer. På den måten tjener de mer penger.
Fremtiden er elektrisk.

Moas

Sitat fra: Mippen på lørdag 16. november 2024, klokken 10:42Typen til en jeg kjenner jobbet på Tesla. Han sa at de hadde fått beskjed om å passe på at dr aldri fikser alt når bilen er inne slik at kunder må bestille flere timer. På den måten tjener de mer penger.
Hvis denne påstanden stemmer så er dette alvorlig.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Mippen

Var å så på en Model 3 i dag. 22 modell som hadde gått lite. Oppdager straks at lakken flasset i ene hjulbuen. Er lakken ikke blitt bedre på nyere biler?
Fremtiden er elektrisk.

egleh

Sitat fra: Mippen på lørdag 16. november 2024, klokken 22:08Var å så på en Model 3 i dag. 22 modell som hadde gått lite. Oppdager straks at lakken flasset i ene hjulbuen. Er lakken ikke blitt bedre på nyere biler?
på model 3 er det vel ikke lakken i seg selv som er problemet, men at det mangler en liten skvettlapp eller beskyttelse der, spesielt rett bak forhjulet.

Moas

22 modell kom med monterte skvettelapper foran. Nå sies det ikke her hvor det er lakkproblemer mer nøyaktig heller.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Mippen

Omtrent her er skaden. Kjenner bare at lakken slipper helt. Tror ikke det bare er en steinsprut.
Fremtiden er elektrisk.

Moas

Dette er ikke normalt. Tipper at det har skjedd en ytre skade først og deretter en dårlig reparasjon? Velg heller en annen brukt utgave.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

E-Trond

Kanskje greit å lese TUV sine betraktninger om brukt Tesla...
Ser ikke spesielt bra ut.
Kanskje et resultat av at Tesla ikke krever service for at garantien skal gjelde?

"För Tesla Model 3 gick det däremot sämre. Elbilen landade på en 111:e plats av 111 rankade bilar. Ett resultat som kopierar modellens placering från förra året. I år hade Model 3 en felfrekvens på 14,2 procent. De vanligaste problemen Teslabilarna led av hade att göra med bromsarna, hjulupphängning och strålkastarna. De tyska besiktningsmännen är allt annat än imponerade.
– Förutom defekter i bromsar och axlar har Tesla även ett särskilt stort antal belysningsfel. Detta tyder på brister i service och underhåll, säger Bühler."

https://carup.se/tesla-full-av-fel-plats-111-av-111-i-besiktningen/
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Vaduz

Må jo nesten tenke at det er litt interessekonflikt når tyskerne dømmer tesla nord og ned på kvalitet. Ville i alle fall sjekket en del andre kilder også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA