Er tiden for Tesla over?

Startet av fortoggale, ons 23. okt 2024, kl. 21:40

« forrige - neste »

Elektrisitetsbil

"En Mong" oppsto ved budsjettoverskridelse på 4 mrd. Brukte derfor dette tallet når jeg skrev 350 Mong.

tronde

"En mong" er omtalt som 3,8 milliarder i Bergens Arbeiderlad den 30. oktober 1987 (side 3).

Finner ingen tidligere omtale av begrepet hos Nasjonalbiblioteket.

https://www.nb.no/items/e61dc3556becd1b9c48b10ade569072c?page=1&searchText="1%20mong"

arthur

"Betegnelsen «en mong» ble i noen år fremover brukt som synonym for tallet seks milliarder." https://www.nrk.no/vestland/mongstad-raffineriet-fyller-40-ar-1.12607636

Noen av oss er gamle nok til å (også) huske dette!

turfsurf

Tok det bare på husk for min del, i min krets ble det brukt som en milliard.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Min "3" ble eu-godkjent. Men den hadde byttet: Frontlys, begge hjullagre foran, bærearmer foran. Intern ladekabel 2 ganger, noen lenke-amer før 90.000 km på garanti.

arthur

Til sammenligning gikk min Hyundai Kona gjennom uten kommentarer og uten at noe som helst var byttet bortsett fra et 12-volt batteri på garanti.

En Mitsubishi Miev vi hadde gikk også gjennom uten noen kommentarer eller utskiftninger av noe som helst.

rinjin

SitatYou see, Elon was actually designing the optimal vehicle to minimize a pedestrians chances of survival upon a collision, with its razor blade like features.

SitatLooks like a rolling refrigerator complete with greasy fingerprints.

Cybertruck er ikke bare et designmareritt, men også direkte trafikkfarlig.
Bare se videoen over fra 26:00, det er helt utrolig at den får lov til å kjøre på veiene.

rinjin

Sitat fra: edyrli på tir 27. jan 2026, kl. 23:14Har tesla et kvalitetsproblem? 44% stryk blant 4 år gamle biler på EU i følge statens vegvesen. Det høres veldig høyt ut.

https://www.vg.no/nyheter/i/L41oQJ/tesla-biler-faar-mest-stryk-paa-eu-kontroll

Sitat8603 av 19.476 strøk på kontrollen, noe som utgjør 44 prosent. Dermed er Tesla på topp av bilmerker som strøk på EU-kontrollen, ifølge P4-nyhetene.

SitatVegvesenet har ikke oversikt over hva feilene gjelder, men de viser til det ofte er flere feil hos elbiler generelt, enn med bensin- og dieselbiler. Det dreier seg ofte om bremser, hjuloppheng, akslinger og dekk.

Fra: https://www.motor.no/aktuelt/tesla-far-mest-stryk-pa-eu-kontroll/344367

Det er høyt ja, altfor høyt. Men Tesla har aldri brydd seg om kvalitetsprodukter.
Elon & Co har helt andre planer. Blant annet vil de pushe AI og "tvangsdigtalisering av alt".

Men heldigvis begynner flere å våkne opp til dette, og velger andre merker.

filtvet

Gjelder ikke bare Tesla. Car wizard på youtube ble spurt om han kunne anbefale en ny bil. Svaret var "Ingen". De har alle sunket veldig i kvalitet.

Og feks Tesla trenger vedlikehold som alle biler. Vi har blitt solgt en løgn om at elbiler er mye bedre enn de gamle. Stemmer ikke, og de har et verdifall uten like i tillegg.

Elektrisitetsbil

Det skjedde en markant endring i 2005 og fremover.
Myndigheter tilspisser krav til utslipp med stadig strengere EURO-krav, som medfører stadig mer 'delikate' konstruksjoner som igjen stiller stadig høyere faktiske krav til vedlikehold, med kunder som samtidig ønsker mindre og mindre vedlikehold (dvs så sjelden og dermed billig som mulig), samtidig som bilkundene krever så mye utstyr, stæsj og funksjoner som mulig og vil betale minst mulig for det også, samtidig som drivlinjene blir stadig mer teknisk komplisert uansett bensin/diesel/el/hybrid/PHEV. Selvsagt går dette utover den generelle kvaliteten og påliteligheten til bilene, og 'vi' vil helst ikke bruke penger på å beskytte bilene mot rust heller, men heller forbanne saltbilene her oppe i saltbeltet.
Bilenes største fiende er mao de som skal kjøpe og eie dem, og det hjelper heller ikke at elbiler blir solgt inn som nærmest vedlikeholdsfri når den største forskjellen i vedlikehold er at de ikke trenger motorolje, oljefilter, luftfilter og i noen modeller registerreim. Alt øvrig vedlikehold for lang økonomisk levetid er faktisk ganske likt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på tor 29. jan 2026, kl. 08:40Gjelder ikke bare Tesla. Car wizard på youtube ble spurt om han kunne anbefale en ny bil. Svaret var "Ingen". De har alle sunket veldig i kvalitet.

Og feks Tesla trenger vedlikehold som alle biler. Vi har blitt solgt en løgn om at elbiler er mye bedre enn de gamle. Stemmer ikke, og de har et verdifall uten like i tillegg.

Min Model Y har gått 110.000 km, og utenom 2000 kroner i service, og 5-6000 i reparasjoner av to foringer, så har den bare rullet og gått. Når en leser om BMW iX hvor vann kommer inn i dørene, Volvo EX90 hvor alt mulig går feil pluss software-feil, EX40 som har en lei tendens til å akselerere gjennom parkeringshus, VW som spiser dekk til frokost og MG som ruster herfra til månen, så begynner jeg å få et inntrykk av at min 2021 Tesla Model Y LR absolutt ikke er så verst. Ettersom jeg betalte under 500.000 da den var ny, og bruker lite energi på hver av de 110.000 kilometrene, og med 30% rabatt på bompenger, så klarer jeg ikke se at det er noen dårlig investering, og med tanke på det høye sikkerhetsnivået, og komfort rundt forvarming. Ser en kan få opptil mange kroner for bilen om en skulle selge nå og, som jeg absolutt ikke har noen planer om.

Dersom en skulle si noe ille om 2021 Model Y så ville jeg heller trukket frem harde fjører/dempere, som egner seg bedre på svært svingete flate veier / gocart-bane enn humpete norske drittveier og noe høyt støynivå.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Problemet med elbiler er at verdifallet er linært. Batteriet kan ikke garanteres mer enn 8 år og 10 år realistisk. Etter det er verdien nesten 0,- En gammel bensinbil kan fortsatt være brukbar etter 15 år og fortsatt ha verdi.

Rosstopher

Sitat fra: filtvet på tor 29. jan 2026, kl. 10:38Problemet med elbiler er at verdifallet er linært. Batteriet kan ikke garanteres mer enn 8 år og 10 år realistisk. Etter det er verdien nesten 0,- En gammel bensinbil kan fortsatt være brukbar etter 15 år og fortsatt ha verdi.

Interessante påstander. Kan motor og drivverk garanteres mer enn 8 år på fossilbiler? Kan en elbil ikke ha verdi etter 15 år? Har du noen dokumentasjon på de tingene du påstår?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

filtvet

"Dokumentasjon". Hvor mange bruker en 10 år gammel iphone? Ingen fordi det er kommet nye og bedre modeller og batteriet er dødt. Hvor mange kjører rundt i en 12 år gammel bensinbil. Ganske mange. Batteriet koster så nye å bytte at det ikke lønner seg. Og dessuten får du ikke nye 8 år med garanti.

edyrli

Dette var jo en altfor enkel generalisering. Jeg tror tekologiutvikling påvirker det høye verditapet på elbiler mer enn batteridegradering. Mange 15 år gamle leaf triller fortsatt like fint bortsett fra noe redusert rekkevidde. Men disse har i dag veldig lav verdi siden det har kommet nye biler med raskere lading og lenger rekkevidde.
Katastofale feil kan fortsatt skje med batteriet som vanninntrenging, celle feil eller BMS feil. Jeg tror det kan være lurt å se på dette utenom selve batteri degraderingen. F.eks en cellefeil kan i stor grad repareres med å bytte den ødelagte cellen. Batteri degradering gjør ikke bilen verdiløs i seg selv.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA