Gode kampanjer på kjøp og leasing

Startet av Boikott My Ass, ons 16. okt 2024, kl. 11:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ingen jeg kjenner kjører mer enn 16-17.000km per år. Spennet blant de nærmeste er fra 4000-16.000km sånn ca. Blant perifere venner vet jeg om èn som er omreisende selger som besøker div butikker. Han kjører rundt 25-30.000 per år.
Snitt på 13-14.000km per bil for befolkningen fremstår korrekt. Men oppfattes sikkert lavt om en bor et stykke fra storby og kjører bil til jobb. Samtidig er det vel da vanlig med flere biler å fordele kjøringen på. 

Vi kjører rundt 16.000km per år, men nå som vi har fått elbil som lader med 400kW og bra ladekurve planlegger vi for første gang biltur til Italia neste sommer. Flere ladestopp på en dag blir en lek når de bare tar 10 min for å få skikkelig påfyll. Trenger jo ikke spise lunsj hvert eneste stopp på autobahn, eller planlegge detaljert for å treffe rett SOC for å få litt guffe :D
Dermed når vi faktisk 20.000km neste år, men det året blir avvikende ift vårt ordinære snitt.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Hvis du trykker på "Gjennomsnittlig kjørelengde per kjøretøy (km)" på venstre siden på begge linkene jeg la ved forrige innlegg får du opp tallene jeg skrev.
Jeg aner selvfølgelig ingenting om hvilket datagrunnlag de benytter seg av, men regner med at SSB har de mest pålitelige tallene som finnes på dette.

Sier ikke at det ikke finnes noen som kjører 30'km i året fast, men at for de aller fleste vil 200'km garantien gjelde i 10 år (akkurat som at 100'km garantien for de fleste holder i 5 år).
Garantien fra Zeekr (eller andre asiatiske bilmerker med 10 år/200'km) vil uansett gjelde dobbelt så lenge som feks Tesla (eller de fleste ikke asiatiske bilmerker) for personer med ditt kjøremønster.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

turfsurf

Sitat fra: chargedup på tir 29. sep 2026, kl. 13:41Garantien fra Zeekr (eller andre asiatiske bilmerker med 10 år/200'km) vil uansett gjelde dobbelt så lenge som feks Tesla (eller de fleste ikke asiatiske bilmerker) for personer med ditt kjøremønster.
Det gjør de så klart. Men utvider garanti er vel noe man betaler ekstra for?
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

Rosstopher

Snittet på 13k i året har vært ganske stabilt så lenge jeg kan huske, og jeg ser ingen grunn til å tvile på det. Det betyr selvfølgelig ikke at det er uvanlig å kjøre 20k i året eller mer. 13k i året gjelder alle biler, uansett størrelse og om det er bil nr. 1 eller bil nr. 2.

Jeg kjører f.eks. 20k med Model Y'en. Den rundet 100k ganske nøyaktig på 5-års-dagen sin. Men snittet for mine biler ligger under 13k i året siden bil nummer to blir kjørt lite.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

vinterdekk

Snittet trekkes nok ned av at veldig mange husholdninger har flere biler. Vi har en bil i vår husholdning og den blir kjørt rundt 16K+ i året.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

chargedup

Sitat fra: turfsurf på tir 29. sep 2026, kl. 20:40Det gjør de så klart. Men utvider garanti er vel noe man betaler ekstra for?
Utvidet garanti etter år 5 er kostnadsfritt, men krever at man tar årlig service/sjekk hos Zeekr (kun merkeverksted) fra år 5, akkurat som hos Toyota/Subaru. Litt det samme som PAW hos Taycan, men der må man i tillegg til å bruke merkeverksted også betale rundt 25' i året for garantiforlengelsen. Med Taycan blir man også låst inne i et serviceregime som sier at bremseklosser må byttes hver 60'km for å beholde garanti, så jeg ville både gått gjennom vilkårene og prisene de tar for helsesjekk og service før et evt kjøp.

Elbilartikkel som omhandler Subaru/Toyota (som også nevner zeekr) for de som er interessert i biler med mulighet for dobbelt så lang garantitid: https://elbil.no/subaru-gir-ti-ars-garanti-men-ikke-uten-forbehold/

Hvor mye man kjører i året må selvfølgelig tas i beregningen for hver enkelt ved et bilkjøp, men det er sjelden jeg har sett noen kommentere: blir fort halvert, bortsett fra de bilene som faktisk har lenger garantitid/km. Kjører man 139.270 km med privatbilen i året vil muligens Kia være hensiktsmessig mtp garanti da de gir ubegrenset kjørelengde de første 3 årene, men da kjører man også 10 ganger mer enn snittet på 0-4 år gamle personbiler...
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

batterimannen

Sitat fra: turfsurf på tir 29. sep 2026, kl. 10:35
Sitat fra: Daniel_0007 på tir 29. sep 2026, kl. 08:5010 år og 200 000, blir 20 000 i året, skal kjøre ganske mye for å få det til, det blir jo rundt 400 km med pendling til jobb og det er vel ikke så mange som har. Gjennomsnittet er rundt 13 000 i året
Snitt er ett fryktelig dårlig tall å bruke, det inkluderer både veteranbiler, sommerbiler, søndagsbiler og tante-som-bare-kjører-til-butikken biler.

De som kjøper nye biler kjører nok godt over 13k i året. Har aldri kjørt under 20k i året så lenge jeg har hatt bil, og de siste 20+ årene har vi ligget på mellom 50 og 60k km (fordelt på to biler).

Vi kjører rundt 8000 km i året. Tar t-bane og buss til og fra jobb. Kjøring blir mest til barnas aktiviteter og ferier.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Ja, t-bane kan jo alle ta. Og med buss en gang i timen er det jo veldig praktisk. Jeg tviler ikke på at snittet er riktig, men ikke det samme som normalt. Bor man i oslogryta så er jo mulighetene helt andre. Man trenger ikke å kjøre mere enn 20k i året før man treffer km grensen i stedet for årsgrensen.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

edyrli

Grunnen til at snittet ikke er høyere har nok mye med flere biler som også nevt av andre over. Jeg pendler til jobb med tog. Men allikevel blir det ca 12.000 i året på hver av våres 2 biler. Så det hadde nok endt ganske nært 24.000 dersom vi bare hadde hatt en bil.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tor 01. okt 2026, kl. 13:34Ja, t-bane kan jo alle ta. Og med buss en gang i timen er det jo veldig praktisk. Jeg tviler ikke på at snittet er riktig, men ikke det samme som normalt. Bor man i oslogryta så er jo mulighetene helt andre. Man trenger ikke å kjøre mere enn 20k i året før man treffer km grensen i stedet for årsgrensen.

På Tesla Model Y 4WD Long Range Premium (Norges folkebil) så er det 192.000 km på 8 år for motor og batteri, så for det blir det 24.000 km, mens resten av bilen er garantert 20.000 i året i 5 år.
Men for billigere Model Y så er det 20.000 i året på batteri og motor.
Jeg har rundet 125.000 på 5 år, men så har den blitt brukt mye til hytte og jobb.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA