Gode kampanjer på kjøp og leasing

Startet av Boikott My Ass, ons 16. okt 2024, kl. 11:56

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på søn 27. sep 2026, kl. 09:35Denne slår jo Model Y på alt utenom effektivitet, er bedre utstyrt og koster 100k mindre. Men virker som om kina-bilene har bitt seg fast på høyt forbruk og høy vekt, og dermed lav rekkevidde. Kommer ikke på en eneste kinesisk bil som er i effektivitets toppen.

Virkelig?
Fra NAF/Motor sin rekkeviddetest ser vi at Byd Atto Evo var lavere i forbruk enn BMW iX3. Changan Deepal S05 likeså. Polestar 3 lå 15% over.
Tidligere var kineserne himmelhøyt over i forbruk. Men verden har gått fremover for kineserne også.

edyrli

Nå vi diskuterer rimelige elbiler så kommer kinesiske merker veldig bra ut på pris. Jeg har selv eid BYD Tang noen år og var stort sett fornøyd men noen feil var det jo på den. Nå jeg ser på andre BYD forumer så virker det som det er ganske mye feil. Iallfall fra de som roper høyest. Men er vi for lite skeptiske til kvalitet over tid og ettermarked fra de Kinesiske merkene? Noen skal jo eie disse bilene også etter garantien har gått ut. Utifra prisene på finn så kan det ser ut som eldre kinesiske biler faller mye og fort i verdi. Jeg vil tro det er mye pga skepsisen til kvalitet og ettermarked. Selv om jeg har eid kinesisk bil selv er magefølelsen bedre ved å kjøpe et europeisk merke. Og for min egen del kan jeg gjerne godta at en bil har noe dårligere elbil egenskaper som treger lading eller mindre utstyr for å få bil fra et tradisjonelt europeisk eller japansk merke.
Men, er det bare jeg som er forutinntatt av gamle holdninger og det ikke er noen grunn til skepsis eller er min fortsatte skepsis fornuftig?

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på man 28. sep 2026, kl. 07:49
Sitat fra: turfsurf på søn 27. sep 2026, kl. 09:35Denne slår jo Model Y på alt utenom effektivitet, er bedre utstyrt og koster 100k mindre. Men virker som om kina-bilene har bitt seg fast på høyt forbruk og høy vekt, og dermed lav rekkevidde. Kommer ikke på en eneste kinesisk bil som er i effektivitets toppen.

Virkelig?
Fra NAF/Motor sin rekkeviddetest ser vi at Byd Atto Evo var lavere i forbruk enn BMW iX3. Changan Deepal S05 likeså. Polestar 3 lå 15% over.
Tidligere var kineserne himmelhøyt over i forbruk. Men verden har gått fremover for kineserne også.
Atto er jo en vesentlig mindre bil. Og var det AWD versjonen?
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

Radial

"alle* klarer å lage en ok effektiv 2wd i 2026. Problemene kommer når det skal bli 4wd og disse to motorene skal spille på lag, både fremover og bakover.

Bilkjøp handler i mine øyne mer og mer om langsiktighet, fordi dette med deler, service og kompetanse vil påvirke bruktmarkedet og meg selv (en dag jeg kanskje ikke har økonomi til å kjøpe nytt).

Tesla er i en fin balanse mellom pris, deletilgang og servicevennlighet. Absolutt ingen perfekt bil, men en god balanse mot andre deler av bilholdet.
Kinesiske er ikke der i det hele tatt, og delene er sykt dyre om du ikke gjør deg godt kjent med Aliexpress etc... Tesla får du deler over alt, manual på nett, og Tesla selger deg deler selv of sender de hjem til deg fra kontoen i delekatalogen...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Daniel_0007

Sitat fra: Radial på man 28. sep 2026, kl. 09:50"alle* klarer å lage en ok effektiv 2wd i 2026. Problemene kommer når det skal bli 4wd og disse to motorene skal spille på lag, både fremover og bakover.

Bilkjøp handler i mine øyne mer og mer om langsiktighet, fordi dette med deler, service og kompetanse vil påvirke bruktmarkedet og meg selv (en dag jeg kanskje ikke har økonomi til å kjøpe nytt).

Tesla er i en fin balanse mellom pris, deletilgang og servicevennlighet. Absolutt ingen perfekt bil, men en god balanse mot andre deler av bilholdet.
Kinesiske er ikke der i det hele tatt, og delene er sykt dyre om du ikke gjør deg godt kjent med Aliexpress etc... Tesla får du deler over alt, manual på nett, og Tesla selger deg deler selv of sender de hjem til deg fra kontoen i delekatalogen...

Vel de fleste kineserne har jo lang garanti, typ 7 år, zeekr har 10 år. Dele tilgang har blitt bedre i hvert fall på noen merker men ja tesla er egen liga, selv europeiske merker ligger jo etter og skal man ha noe så må man gå til forhandler for å få dele nr og få bestilt.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

nybegynner1

Ser Volvo har kampanje på EX90, jeg tygger på å kjøpe en, men er ikke ekstremt bevandret innen nybilkjøp. Er dette en god kampanje?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: nybegynner1 på man 28. sep 2026, kl. 15:15Ser Volvo har kampanje på EX90, jeg tygger på å kjøpe en, men er ikke ekstremt bevandret innen nybilkjøp. Er dette en god kampanje?

Vet ikke om jeg ser hvilken kampanje du mener. Men kan jo og være du vil ønske å kikke litt på EX60, som er litt nyere modell, det vil si helt ny modell. Den har jo gjort det veldig bra i tester og, og så koster den veldig mye mindre.

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-volvo-ex60/369450

Men kommer jo på hvor stor bil du ønsker. Kan ikke nok om hvordan EX90 er i dag i forhold til andre biler. EX60, som er nyere, fikk strålende kritikk i Motor, men og andre plasser jeg har lest:

"EX60 ender med 84 poeng i vår test. Det er svært høyt. Dermed blir det nærmest dødt løp i den mye omtalte triellen med BMW iX3 (les testen her) på 83 poeng og Mercedes GLC (les testen her) med 84 poeng – altså det samme som EX60."
Tesla Model Y                         2021-

nybegynner1

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på man 28. sep 2026, kl. 14:05
Sitat fra: Radial på man 28. sep 2026, kl. 09:50"alle* klarer å lage en ok effektiv 2wd i 2026. Problemene kommer når det skal bli 4wd og disse to motorene skal spille på lag, både fremover og bakover.

Vel de fleste kineserne har jo lang garanti, typ 7 år, zeekr har 10 år. Dele tilgang har blitt bedre i hvert fall på noen merker men ja tesla er egen liga, selv europeiske merker ligger jo etter og skal man ha noe så må man gå til forhandler for å få dele nr og få bestilt.
10 år er ikke 10 år hvis man har litt kjørelengde. Blir fort halvert.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: nybegynner1 på man 28. sep 2026, kl. 17:07Må ha EX90, 60 blir for liten.

Her er kampanjen : https://www.volvocarstoroslo.no/kampanjer/hostkampanje/ex90

Det er ekstremt få av de på dette forumet som har nevnt Volvo EX90. Mener jeg leste et sted at det hadde vært et teknisk problem med software eller noe, men vet ikke om det er løst nå. Sikkert lurt å være med i Volvo Owners Group Norway på Facebook og høre der:
https://www.facebook.com/share/g/1KKj7RmkeY/
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på man 28. sep 2026, kl. 17:26
Sitat fra: Daniel_0007 på man 28. sep 2026, kl. 14:05

10 år er ikke 10 år hvis man har litt kjørelengde. Blir fort halvert.

10 år og 200 000, blir 20 000 i året, skal kjøre ganske mye for å få det til, det blir jo rundt 400 km med pendling til jobb og det er vel ikke så mange som har. Gjennomsnittet er rundt 13 000 i året
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

SurSnasen

Igjen, dette var før. Atto Evo er for eksempel bare AWD nå. Deepal er AWD.

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på tir 29. sep 2026, kl. 08:5010 år og 200 000, blir 20 000 i året, skal kjøre ganske mye for å få det til, det blir jo rundt 400 km med pendling til jobb og det er vel ikke så mange som har. Gjennomsnittet er rundt 13 000 i året
Snitt er ett fryktelig dårlig tall å bruke, det inkluderer både veteranbiler, sommerbiler, søndagsbiler og tante-som-bare-kjører-til-butikken biler.

De som kjøper nye biler kjører nok godt over 13k i året. Har aldri kjørt under 20k i året så lenge jeg har hatt bil, og de siste 20+ årene har vi ligget på mellom 50 og 60k km (fordelt på to biler).

chargedup

0-4 år gammel personbil kjørte i 2025 i snitt 13927 km. (kilde https://www.ssb.no/statbank/table/12575).
Evt elpersonbiler kjørte i snitt 13453 km i snitt i 2025. (kilde: https://www.ssb.no/statbank/table/12577).
Personbiler på diesel og bensin (ofte det veteranbiler, sommerbiler, søndagsbiler og tante som bare kjører til butikken (selv om tantene nå kanskje har begynt å kjøpe elbil)) hadde lavere gjennomsnittskjørelengde enn elpersonbiler, mens hybridbiler hadde lengre.
De eneste jeg kjenner som fast kjører 25'+km i året kjører mye i jobb.

25-30'km i året vil tilsvare rundt 6,6-8 år på zeekr og 3,3-4 år på en vanlig bil (5 år 100'km, som så og si alle bortsett fra asiatiske bilmerker har), så garantien er fortsatt det dobbelte av "vanlig". Aner ikke om Zeekr har dyr service (som det sies at KIA/Hyundai har), så det kan jo hende at de drar inn mye av sine garantikostnader på service, da kunden oftere benytter merkeverksted under garanti enn ellers...
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

turfsurf

Vet ikke hvordan du kom frem til de tallene, tabellene hos SSB viser totalt kjørelengde for alle bilene i millioner km.

Vi kjørte 72kkm på litt under 2 år med vår YP før den ble relegert til nr 2 bil og så nr 3 bil. Vi har ca 2 mil med kjøring til jobb begge to,. Holder å ha hytte og familie andre steder i landet og generelt like å kjøre bil.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA