Hovedmeny

s

Startet av Mats1, søndag 13. oktober 2024, klokken 18:58

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. desember 2024, klokken 09:48Dersom du da har leid eller lånt bilen, eller kjørt den for første gang så kan det fort gå gale.
Gjelder ikke det for alle ukjente biler man ikke har satt seg inn i kontrollene til?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 16:08Gjelder ikke det for alle ukjente biler man ikke har satt seg inn i kontrollene til?
Ja det skal være sikkert. Uansett merke. 

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 16:08Gjelder ikke det for alle ukjente biler man ikke har satt seg inn i kontrollene til?
Ja det skal være sikkert. Uansett merke.

Absolutt. Hvis det kommer en lastebil imot og frontruta blir full av søle er min første reaksjon å enten dra i eller dytte på enden på spaken. Det funker i de aller fleste biler, Tesla inkludert. Hvor gode eller dårlige autoviskerne er har lite å si der eller da.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 16:08Gjelder ikke det for alle ukjente biler man ikke har satt seg inn i kontrollene til?
Ja det skal være sikkert. Uansett merke.

Absolutt. Hvis det kommer en lastebil imot og frontruta blir full av søle er min første reaksjon å enten dra i eller dytte på enden på spaken. Det funker i de aller fleste biler, Tesla inkludert. Hvor gode eller dårlige autoviskerne er har lite å si der eller da.
Det er jo bare å tæppe ytterst på venstre ratt hendel da ;D så går viskern på

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:14
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 16:08Gjelder ikke det for alle ukjente biler man ikke har satt seg inn i kontrollene til?
Ja det skal være sikkert. Uansett merke.

Absolutt. Hvis det kommer en lastebil imot og frontruta blir full av søle er min første reaksjon å enten dra i eller dytte på enden på spaken. Det funker i de aller fleste biler, Tesla inkludert. Hvor gode eller dårlige autoviskerne er har lite å si der eller da.
Det er jo bare å tæppe ytterst på venstre ratt hendel da ;D så går viskern på

Akkurat det jeg mente.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Electric cars in Norway

#95
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:14
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 16:08Gjelder ikke det for alle ukjente biler man ikke har satt seg inn i kontrollene til?
Ja det skal være sikkert. Uansett merke.

Absolutt. Hvis det kommer en lastebil imot og frontruta blir full av søle er min første reaksjon å enten dra i eller dytte på enden på spaken. Det funker i de aller fleste biler, Tesla inkludert. Hvor gode eller dårlige autoviskerne er har lite å si der eller da.
Det er jo bare å tæppe ytterst på venstre ratt hendel da ;D så går viskern på

Akkurat det jeg mente.
Men snarvei til defog er også smart. I tunneler må det være kombi - raskt - med mye dogg på ruta. Tæpper med venstre og tæpper nederst på snarvei med høyre

Men det er ikke intuitiv og ikke lett for den eldre gruppen å ta det like raskt som ungdommen

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:39
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:14
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 16:08Gjelder ikke det for alle ukjente biler man ikke har satt seg inn i kontrollene til?
Ja det skal være sikkert. Uansett merke.

Absolutt. Hvis det kommer en lastebil imot og frontruta blir full av søle er min første reaksjon å enten dra i eller dytte på enden på spaken. Det funker i de aller fleste biler, Tesla inkludert. Hvor gode eller dårlige autoviskerne er har lite å si der eller da.
Det er jo bare å tæppe ytterst på venstre ratt hendel da ;D så går viskern på

Akkurat det jeg mente.
Men snarvei til defog er også smart. I tunneler må det være kombi - raskt - med mye dogg på ruta. Tæpper med venstre og tæpper nederst på snarvei med høyre

Men det er ikke intuitiv og ikke lett for den eldre gruppen å ta det like raskt som ungdommen

Ja, de aller fleste har samme ikon for avdugging, Tesla inkludert. Knappen er forskjellige steder i alle biler. I Tesla kan man velge om man skal skjule den eller ha den synlig. Trur ikke man kan påstå at den knappen er mer eller mindre intuitiv hos Tesla enn hos andre. Husker f.eks. mor sin Prius som kun hadde den knappen på rattet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:46
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:39
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:14
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 16:08Gjelder ikke det for alle ukjente biler man ikke har satt seg inn i kontrollene til?
Ja det skal være sikkert. Uansett merke.

Absolutt. Hvis det kommer en lastebil imot og frontruta blir full av søle er min første reaksjon å enten dra i eller dytte på enden på spaken. Det funker i de aller fleste biler, Tesla inkludert. Hvor gode eller dårlige autoviskerne er har lite å si der eller da.
Det er jo bare å tæppe ytterst på venstre ratt hendel da ;D så går viskern på

Akkurat det jeg mente.
Men snarvei til defog er også smart. I tunneler må det være kombi - raskt - med mye dogg på ruta. Tæpper med venstre og tæpper nederst på snarvei med høyre

Men det er ikke intuitiv og ikke lett for den eldre gruppen å ta det like raskt som ungdommen

Ja, de aller fleste har samme ikon for avdugging, Tesla inkludert. Knappen er forskjellige steder i alle biler. I Tesla kan man velge om man skal skjule den eller ha den synlig. Trur ikke man kan påstå at den knappen er mer eller mindre intuitiv hos Tesla enn hos andre. Husker f.eks. mor sin Prius som kun hadde den knappen på rattet.
Rota fælt inne på skjerm menyen i EQB sist jeg kjørte den. Så selv ikke de beste leverer hver gang

Men mb skal ha cred for en del tradisjonell knapper og hendler på EQ seriene sine :+1:

daktari

Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:14
Sitat fra: Rosstopher på fredag 06. desember 2024, klokken 18:09
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 06. desember 2024, klokken 18:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. desember 2024, klokken 16:08Gjelder ikke det for alle ukjente biler man ikke har satt seg inn i kontrollene til?
Ja det skal være sikkert. Uansett merke.

Absolutt. Hvis det kommer en lastebil imot og frontruta blir full av søle er min første reaksjon å enten dra i eller dytte på enden på spaken. Det funker i de aller fleste biler, Tesla inkludert. Hvor gode eller dårlige autoviskerne er har lite å si der eller da.
Det er jo bare å tæppe ytterst på venstre ratt hendel da ;D så går viskern på

Akkurat det jeg mente.
å tappe på enden er en anomali når resten av bransjen har standardisert på "trekk til deg".
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Viktigste med dugg i tunneler er viskere. Duggen er på utsiden. Defrost hjelper lite og altfor sent.
Hva gjør man på en moderne Tesla? Meny på skjermen. Genialt Elmo.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fredag 06. desember 2024, klokken 19:07Viktigste med dugg i tunneler er viskere. Duggen er på utsiden. Defrost hjelper lite og altfor sent.
Hva gjør man på en moderne Tesla? Meny på skjermen. Genialt Elmo.
Hmmn jeg mener begge hjelper og i tillegg ta ned begge sider uten foran .. men dette er smak&behag og ingen tuneller er like

Fint man kan se møtende i motgående på skjermen da hvertfall  ;D

CorsoDante

Sitat fra: daktari på fredag 06. desember 2024, klokken 19:07Viktigste med dugg i tunneler er viskere. Duggen er på utsiden. Defrost hjelper lite og altfor sent.
Hva gjør man på en moderne Tesla? Meny på skjermen. Genialt Elmo.

?

Man trykker på knappen som er på rattet. Alternativt hendelen. Scroller hvis du behøver å justere. Lekende lett.

Skjønner at det er vanskelig å forklare hvordan man skal håndtere «moderne» Teslaer når man ratter rundt i en Folkevogn, men du skal ha for forsøket.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Electric cars in Norway

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 07. desember 2024, klokken 09:04Skjønner at det er vanskelig å forklare hvordan man skal håndtere «moderne» Teslaer når man ratter rundt i en Folkevogn, men du skal ha for forsøket.
Så så Corso... - ikke noe dissing her inne :o selv om han tåler den - det er jeg heeeelt sikker på

CorsoDante

#103
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:31
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 07. desember 2024, klokken 09:04Skjønner at det er vanskelig å forklare hvordan man skal håndtere «moderne» Teslaer når man ratter rundt i en Folkevogn, men du skal ha for forsøket.
Så så Corso... - ikke noe dissing her inne :o selv om han tåler den - det er jeg heeeelt sikker på

Er det ikke kalde fakta da? En direkte oversettelse kan umulig være feil. Og det er øyensynlig vanskelig å uttale seg om en bil man har eid for en god stund siden, når den utvikler seg omtrent på ukentlig basis. Så når faktuelle feil ramler inn, omtrent som forventet, er det på sin plass å korrigere litt.

Jeg, for min del, ville aldri ha uttalt meg (skråsikkert) om hvordan dagens PS2 AWD er å eie og bruke. Bare fordi jeg eide en for et par år siden, over en periode lang nok til å ble veldig godt kjent med den. Litt fordi den har OTA oppdateringer, og hadde et vesentlig forbedringspotensial. Dagens bilhold tror jeg dagens eiere er langt bedre posisjonerte til å uttale seg om. Og litt fordi jeg er temmelig uinteressert i å bruke tid på x-ene :)
TMYP HW4 / TM3P Atom

ToWalkOrDrive

Sitat fra: CorsoDante på mandag 09. desember 2024, klokken 11:19
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:31
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 07. desember 2024, klokken 09:04Skjønner at det er vanskelig å forklare hvordan man skal håndtere «moderne» Teslaer når man ratter rundt i en Folkevogn, men du skal ha for forsøket.
Så så Corso... - ikke noe dissing her inne :o selv om han tåler den - det er jeg heeeelt sikker på

Er det ikke kalde fakta da? En direkte oversettelse kan umulig være feil. Og det er øyensynlig vanskelig å uttale seg om en bil man har eid for en god stund siden, når den utvikler seg omtrent på ukentlig basis. Så når faktuelle feil ramler inn, omtrent som forventet, er det på sin plass å korrigere litt.

Jeg, for min del, ville aldri ha uttalt meg (skråsikkert) om hvordan dagens PS2 AWD er å eie og bruke. Bare fordi jeg eide en for et par år siden, over en periode lang nok til å ble veldig godt kjent med den. Litt fordi den har OTA oppdateringer, og hadde et vesentlig forbedringspotensial. Dagens bilhold tror jeg dagens eiere er langt bedre posisjonerte til å uttale seg om. Og litt fordi jeg er temmelig uinteressert i å bruke tid på x-ene :)

Daktari har eid flere Teslaer. Poenget er vel at ingen andre bilmerker vel har spylerfunksjon på enden av blinklysspaken. Så hvis det kommer en fyr og leier en Tesla for første gang, og han velger å ikke sette seg ned og lese instruksjonsmanualen, så kan han fort få en overraskelse når han kjører inn i første regnvær. Synes fortsatt det er knotete med vindusvisking på Tesla, selv etter 10 år med Tesla. Siste oppdatering er nå at farten går 1 hakk opp når du trykker en gang på enden. Så hvis du egentlig vil ha 1 hakk ned på farten må du etter å ha trykket på enden scrolle ned to hakk med hjulet. For å se at du har scrollet akkurat nok ned må du se ned på skjermen, mens du kjører 90 km/t på et 3 meter bredt veifelt før tunnelen. Du vil jo ikke tørr-jokke i tunnelen, hvis det er lov å si.

Autofunksjonen er for øvrig blitt litt bedre nå, men dessverre går den nå litt for fort. Må berømme Kia e-Niro 2019 på dette området - der har autofunksjonen en justeringsspake - så en setter på auto, og velger sensitiviteten, sånn at den visker litt fortere eller saktere enn auto-funksjonen har som standard. Magisk.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA