Hovedmeny

s

Startet av Mats1, søndag 13. oktober 2024, klokken 18:58

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. desember 2024, klokken 13:22Poenget er vel at ingen andre bilmerker vel har spylerfunksjon på enden av blinklysspaken.

Mange biler har det. Der girvelger er på høyre side så er som regel visker/spyler på den venstre spaken sammen med blinklys. Det gjelder veldig mange biler med rattgir, se f.eks. her: https://strikertrucks.com.au/product/indicator-stalk-1999-2001-ford-super-duty/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Handyman

I flere gamle biler var vindusspyleren en knapp/pumpe man trykket på med foten. Forøvrig fungerer autoviskere uten problemer i vår Y. Alltid i auto. Det eneste som kan fortsatt kan forbedres noe er at den starter litt for forsiktig når man kommer ut av tunell i regnvær. Men den nye funksjonen med at et trykk på hendelen nå øker hastigheten en periode er løser det på en måte. Siden viskerne kategorisk slås av etter 3 visk når man kjører inn i tunnel, så burde de kunne slås på i det man kjører ut. Det er jo forventet at det regner også i den andre enden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på mandag 09. desember 2024, klokken 13:53I flere gamle biler var vindusspyleren en knapp/pumpe man trykket på med foten. Forøvrig fungerer autoviskere uten problemer i vår Y. Alltid i auto. Det eneste som kan fortsatt kan forbedres noe er at den starter litt for forsiktig når man kommer ut av tunell i regnvær. Men den nye funksjonen med at et trykk på hendelen nå øker hastigheten en periode er løser det på en måte. Siden viskerne kategorisk slås av etter 3 visk når man kjører inn i tunnel, så burde de kunne slås på i det man kjører ut. Det er jo forventet at det regner også i den andre enden.

Kan ikke si jeg har lagt merke til at de slår seg av 3 visk etter tunnel på min Model Y, men er gjerne annen hardware. Jeg har Kina-2021. Men har ikke testet veldig mye, siden de går for fort i litt regn på min bil.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

MIC -21 her også. Min erfaring er at viskerne slår seg av etter ca 3 visk selv om det er behov for visking. Det virker derfor å være en fast koding.

CorsoDante

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. desember 2024, klokken 13:22
Sitat fra: CorsoDante på mandag 09. desember 2024, klokken 11:19
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:31
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 07. desember 2024, klokken 09:04Skjønner at det er vanskelig å forklare hvordan man skal håndtere «moderne» Teslaer når man ratter rundt i en Folkevogn, men du skal ha for forsøket.
Så så Corso... - ikke noe dissing her inne :o selv om han tåler den - det er jeg heeeelt sikker på

Er det ikke kalde fakta da? En direkte oversettelse kan umulig være feil. Og det er øyensynlig vanskelig å uttale seg om en bil man har eid for en god stund siden, når den utvikler seg omtrent på ukentlig basis. Så når faktuelle feil ramler inn, omtrent som forventet, er det på sin plass å korrigere litt.

Jeg, for min del, ville aldri ha uttalt meg (skråsikkert) om hvordan dagens PS2 AWD er å eie og bruke. Bare fordi jeg eide en for et par år siden, over en periode lang nok til å ble veldig godt kjent med den. Litt fordi den har OTA oppdateringer, og hadde et vesentlig forbedringspotensial. Dagens bilhold tror jeg dagens eiere er langt bedre posisjonerte til å uttale seg om. Og litt fordi jeg er temmelig uinteressert i å bruke tid på x-ene :)

Daktari har eid flere Teslaer. Poenget er vel at ingen andre bilmerker vel har spylerfunksjon på enden av blinklysspaken. Så hvis det kommer en fyr og leier en Tesla for første gang, og han velger å ikke sette seg ned og lese instruksjonsmanualen, så kan han fort få en overraskelse når han kjører inn i første regnvær. Synes fortsatt det er knotete med vindusvisking på Tesla, selv etter 10 år med Tesla. Siste oppdatering er nå at farten går 1 hakk opp når du trykker en gang på enden. Så hvis du egentlig vil ha 1 hakk ned på farten må du etter å ha trykket på enden scrolle ned to hakk med hjulet. For å se at du har scrollet akkurat nok ned må du se ned på skjermen, mens du kjører 90 km/t på et 3 meter bredt veifelt før tunnelen. Du vil jo ikke tørr-jokke i tunnelen, hvis det er lov å si.

Autofunksjonen er for øvrig blitt litt bedre nå, men dessverre går den nå litt for fort. Må berømme Kia e-Niro 2019 på dette området - der har autofunksjonen en justeringsspake - så en setter på auto, og velger sensitiviteten, sånn at den visker litt fortere eller saktere enn auto-funksjonen har som standard. Magisk.

Selvsagt enig i at det er en brukerterskel mht. leie av Tesla, som man slipper i mer ortodokse biler.

Men at man må på skjermen for å fjerne dugg (altså visker, ikke spyling) er intet annet enn humbug, uansett om man har eid 100 teslaer eller ei.

Du synes det er knotete, jeg mener det er en lek (1 trykk + scroll). Folk er, heldigvis, forskjellige. Men du farer ikke med usannheter, av den grunn, lov å mene at 1 trykk + scroll er en slags terskel. At det er verre å se på en skjerm vs. påskrift på en hendel bak rattet er jeg ikke uten videre med på, selv om jeg er hjertens enig i at det mangler justering av auto, lik den du skisserer - og som er kjent fra X antall produsenter. Jeg, for min del, mener auto går litt for sent, men fungerer tilfredsstillende. Tipper justering av auto kommer senere, noe må man jo ha foran seg også... ;)
TMYP HW4 / TM3P Atom

Electric cars in Norway

Sitat fra: CorsoDante på mandag 09. desember 2024, klokken 17:25Selvsagt enig i at det er en brukerterskel mht. leie av Tesla, som man slipper i mer ortodokse biler.
Ja det har jeg selv sett. Måtte ta over kjøringen fra han som hadde lånt TMY bilen. Hadde aldri vært bak rattet i Tesla før. Jeg så tendens til panikkanfall da han ikke la kortet bak koppholder men la det der mobil laderene er. Fikk jo ikke start på bilen ;D

Så vi skal være litt ydmyke ift at ikke alle synes det er like lett sammenlignet med en hybrid leiebil der man bare trykker på start og vipper girspaken rett vei og kjører avgårde. Det er vanskeligere med Tesla 

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 09. desember 2024, klokken 13:22Daktari har eid flere Teslaer.
En -21 Model 3 (solgt etter kort tid) og -16 Model S om jeg ikke har oppfattet feil? Flere er vel å overdrive?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatEn -21 Model 3 (solgt etter kort tid) og -16 Model S om jeg ikke har oppfattet feil? Flere er vel å overdrive?
Det betyr vel lite i denne sammenheng eller?

Handyman

Hvis man ikke har erfaring med kjøre og bruke Tesla hjelt nylig så sitter man på utdatert info. Det er endringer hele tiden. Over tid til det bedre, etter min mening.

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 09. desember 2024, klokken 18:42Så vi skal være litt ydmyke ift at ikke alle synes det er like lett sammenlignet med en hybrid leiebil der man bare trykker på start og vipper girspaken rett vei og kjører avgårde. Det er vanskeligere med Tesla

Hva som er "lett" er opp til hver enkelt. Selv syns jeg det er unødvendig komplisert å måtte trykke på en knapp for å slå av og på bilen, og ikke minst å måtte trykke på knapper for å låse opp og igjen bilen. Har lånt hybriden til svigers noen ganger og gått fra den ulåst og påslått. Hvorfor i all verden lager man en bil i dag som ikke skjønner at den skal så seg av når man setter den i park og tar med seg nøkkelen og går, liksom?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Suverin

Sitat fra: Rosstopher på mandag 09. desember 2024, klokken 20:38Hva som er "lett" er opp til hver enkelt. Selv syns jeg det er unødvendig komplisert å måtte trykke på en knapp for å slå av og på bilen

Det er individuelt ja, jeg syns det er tungvindt at jeg må inn på skjermen og trykke "Behold" når jeg skal ut av bilen for å unngå at den slår seg av og blir iskald når jeg skal levere i barnehage, handle på butikken og slikt.. 😂 Mye enklere at den bare står på til jeg bestemmer at den skal slå seg av, slik som japaneren gjør ✌️👍

turfsurf

Sitat fra: Suverin på mandag 09. desember 2024, klokken 21:41Mye enklere at den bare står på til jeg bestemmer at den skal slå seg av, slik som japaneren gjør
Det handler jo om sikkerhet også. Det beste er vel om man kan velge oppførsel. Liker hvordan jeg har satt opp BMWen, den låser seg automatisk når jeg går, men låses ikke opp før jeg tar i døren. Da kan jeg gå ut og inn av garasjen uten at det blir pipekonsert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: Suverin på mandag 09. desember 2024, klokken 21:41
Sitat fra: Rosstopher på mandag 09. desember 2024, klokken 20:38Hva som er "lett" er opp til hver enkelt. Selv syns jeg det er unødvendig komplisert å måtte trykke på en knapp for å slå av og på bilen

Det er individuelt ja, jeg syns det er tungvindt at jeg må inn på skjermen og trykke "Behold" når jeg skal ut av bilen for å unngå at den slår seg av og blir iskald når jeg skal levere i barnehage, handle på butikken og slikt.. 😂 Mye enklere at den bare står på til jeg bestemmer at den skal slå seg av, slik som japaneren gjør ✌️👍

Antar du har en widget e.l. parat (Apple Watch?!); Du trykker simpelthen på vifte-ikonet i det du tråkker ut av bilen og beveger deg mot bhg./butikk (alternativt ca. 5 minutter før du er tilbake, avg. av ambient temp.). Et voilá!

Ellers kan det virke som om det er 20 minusgrader, dårlig isolering eller litt dryg tidsbruk på hentinga.

Jeg, for min del, som også henter en god del i bhg. / handler i butikk (Bah..), er sjeleglad for at jeg bare kan hoppe inn og ut av bilen, uten å måtte trykke på en knapp for å aktivere eller deaktivere. Tar dette alternativet foran den japanske tilnærmingen 10 av 10 ganger (når det er varmere enn 20 minus). Krysser fingre og tær for at autoshift også kommer til en Tesla nær meg. Men forstår at det er smak & behag!

Men ja, back on track; Juniper Performance/Plaid, ønskeliste (kjære julenisse):

- Adaptive dempere
- 0 - 100 på 3.0 blank (helst uten roll out)
- Åpning av bakluke ved å stå nær den
- Noe mer distingvert design jf. base case
- L2-autonomi uten fantombrems av den sorten vi har fått servert siste måneden eller hva det nå er
- Kamera foran...
- HUD...

Dett var dett, tror jeg.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Suverin

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 10. desember 2024, klokken 07:57Antar du har en widget e.l. parat (Apple Watch?!); Du trykker simpelthen på vifte-ikonet i det du tråkker ut av bilen og beveger deg mot bhg./butikk (alternativt ca. 5 minutter før du er tilbake, avg. av ambient temp.). Et voilá!

Ja, jeg har widget- og app (når jeg har med smart-telefon), men telefonen ligger som regel godt nedi i lomma, og grave frem telefon og velge noe der, syns jeg er mer styr enn å velge behold på bilskjermen, så i Teslaen fortsetter jeg med det ;)

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 10. desember 2024, klokken 07:57Ellers kan det virke som om det er 20 minusgrader, dårlig isolering eller litt dryg tidsbruk på hentinga.

Er det et sted jeg ikke liker å fikle med mobil eller stresse med å ha det travelt, så er det ved barnehagelevering, så der koser vi oss og tar ting i rusletempo ja :) Og jeg lar klima/bilen stå på så lenge det er minusgrader, det hender det er nedpå -30 midtvinters, da blir det fort kaldt inni der om jeg slår av. 

Alt dette var dog bare flisespikkeri, og en kommentar (med lolle-fjes bak) til at det ene, nødvendigvis ikke er bedre enn det andre, for alle.. Jeg lever godt med begge løsninger.

Sporer inn igjen her også; Min ønskeliste for Juniper blir noe slik: (i prioritert rekkefølge)
- Drømmen hadde vert en rad 2 med tre skikkelige seter! Samt at de fortsetter med syvseter.
- Litt mer bakkeklaring hadde vert digg!
- Frontkamera!
- Vindusviskerautomatikk!
- HUD.
- Kunne ønsket meg rammer på dørene og gjerne en enklere dørhåndtaksløsning.
- Ordne opp i fantombremsing!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. desember 2024, klokken 06:46
Sitat fra: Suverin på mandag 09. desember 2024, klokken 21:41Mye enklere at den bare står på til jeg bestemmer at den skal slå seg av, slik som japaneren gjør
Det handler jo om sikkerhet også. Det beste er vel om man kan velge oppførsel. Liker hvordan jeg har satt opp BMWen, den låser seg automatisk når jeg går, men låses ikke opp før jeg tar i døren. Da kan jeg gå ut og inn av garasjen uten at det blir pipekonsert.

Angående sikkerhet så kan en jo si det motsatte også. Hvis en unge trekker i dørhåntaket når mamma sitter og soler seg toppløs på siden av mens hun leser stemne-oppsettet til crossfit-konkurransen på mobilen (med bluetooth nært nok bilen), så åpner jo døren, og når barnet setter seg i setet og trykker bremsen er jo bilen klar for kjøring. Ett drag i spaken så er du ready for lift-off.

Har jo og lest om barn som kjører bilspill på Tesla....og så vips så har de kjørt noen meter etter å ha gått ut av spiller, siden en bruker ratt/pedaler på samme måte. Ikke noe stort problem - men føler ikke det er sikrere at bilen kan slå seg på automatisk.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA