Rører ikke elbilavgiftene – men gir også fossilbil-rabatt

Startet av elbil.no, man 07. okt 2024, kl. 14:30

« forrige - neste »

elbil.no

– Det er bra at regjeringens budsjettforslag ikke gjør elbilene dyrere, sier Christina Bu. Men hun er kritisk til at fossilbilene får redusert trafikkforsikringsavgift, og til at det ikke gjøres nok for elektriske varebiler.  

Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

JonTer

Hver gang Christina Bu åpner kjeften får jeg lyst til å melde meg ut av elbilforeningen. Makan til sutring over alt og alle hver gang hun uttaler seg. Hun leder forøvrig en forening - ikke et politisk parti.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: JonTer på man 07. okt 2024, kl. 17:45Hver gang Christina Bu åpner kjeften får jeg lyst til å melde meg ut av elbilforeningen. Makan til sutring over alt og alle hver gang hun uttaler seg. Hun leder forøvrig en forening - ikke et politisk parti.
Så enig så enig. Hun både kan og bør fremme elbilistenes interesser, noe hun også gjør, men å gjøre det på fossilbilen og eiernes bekostning, og nærmest pålegger eksisterende fossilbiler nedenom og hjem i samme slengen er ikke hennes eller elbilforeningens oppgave.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

turfsurf

Så hva er feil i det hun uttaler her? Elbilforeningen skal absolutt jobbe for å fremme elbiler og bli kvitt fossilbiler. Det er ingen logikk i at fossilbiler skal ha lavere årsavgift enn elbiler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Eladdin - Elbilfareren

Elbilforeningen skal fremme elbilens sær-interesser, ikke avviklingen av fossilbiler. Det siste er en politisk oppgave.
Det blir som om Bane Nor skal fremme seg selv ved å kreve at privatbilisme må opphøre.
Elbil er best.

RJK

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tir 08. okt 2024, kl. 11:30Elbilforeningen skal fremme elbilens sær-interesser, ikke avviklingen av fossilbiler. Det siste er en politisk oppgave.
Det blir som om Bane Nor skal fremme seg selv ved å kreve at privatbilisme må opphøre.

Er ikke det i elbilens interesse, at alle fossilbiler forsvinner? De må jo erstattes! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JonTer

Sitat fra: RJK på tir 08. okt 2024, kl. 12:38Er ikke det i elbilens interesse, at alle fossilbiler forsvinner? De må jo erstattes! ;)
Jeg tviler på at elbilen min bryr seg om det finnes fossilbiler på veien, ikke jeg heller forøvrig. Folk får kjøre hva de vil. 90% (eller mer) av nybilsalget i Norge er elbil så dette er ingenting å mase etter. Hva gjelder Christina Bu er hun kun ute etter å mele sin egen kake.

RJK

Sitat fra: JonTer på tir 08. okt 2024, kl. 12:54
Sitat fra: RJK på tir 08. okt 2024, kl. 12:38Er ikke det i elbilens interesse, at alle fossilbiler forsvinner? De må jo erstattes! ;)
Jeg tviler på at elbilen min bryr seg om det finnes fossilbiler på veien, ikke jeg heller forøvrig. Folk får kjøre hva de vil. 90% (eller mer) av nybilsalget i Norge er elbil så dette er ingenting å mase etter. Hva gjelder Christina Bu er hun kun ute etter å mele sin egen kake.
Nå kunne du ha rettet den til vedkommende jeg svarte på, da vedkommende skrev hva elbilforeningens oppgaver burde være.

Min humoristiske vri på den, er jo da at når en ice-bil går ut av "rotasjon", så blir den per i dag erstattet av en ny elbil.

For å være mer presis, det er jo det Elbilforeningen ønsker og kjemper for, at dette skal skje. Dess gunstigere prisforskjellen blir i elbilenes favør, dess raskere skjer utskiftningen.
Bosted Oslo

Syklist

Som fotgjenger og syklist, vil jeg gjerne slippe fossile kjøretøy på veien. Spesielt eldre dieselbiler og mopeder med totaktsmotor gjør lufta ubehagelig.
Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

JonTer

Sitat fra: RJK på tir 08. okt 2024, kl. 13:08Nå kunne du ha rettet den til vedkommende jeg svarte på, da vedkommende skrev hva elbilforeningens oppgaver burde være.

Min humoristiske vri på den, er jo da at når en ice-bil går ut av "rotasjon", så blir den per i dag erstattet av en ny elbil.

For å være mer presis, det er jo det Elbilforeningen ønsker og kjemper for, at dette skal skje. Dess gunstigere prisforskjellen blir i elbilenes favør, dess raskere skjer utskiftningen.

Når 94% av nybilsalget er ren elbil, vil du ikke si det målet er nådd, i rekordfart? Andre land ligger milevis bak. Det er nesten ikke lenger mulig å få tak noe annet, de fleste forhandlere tar ikke lengre inn fossilbiler. Men hverken Elbilforeningen eller noen andre kan pålegge folk om å kjøpe ny bil. Det er overhodet ingen krise om de som er igjen er der noen år til, de vil forsvinne etterhvert.

RJK

Sitat fra: JonTer på tir 08. okt 2024, kl. 13:19
Sitat fra: RJK på tir 08. okt 2024, kl. 13:08Nå kunne du ha rettet den til vedkommende jeg svarte på, da vedkommende skrev hva elbilforeningens oppgaver burde være.

Når 94% av nybilsalget er ren elbil, vil du ikke si det målet er nådd, i rekordfart? Andre land ligger milevis bak. Det er nesten ikke lenger mulig å få tak noe annet, de fleste forhandlere tar ikke lengre inn fossilbiler. Men hverken Elbilforeningen eller noen andre kan pålegge folk om å kjøpe ny bil. Det er overhodet ingen krise om de som er igjen er der noen år til, de vil forsvinne etterhvert.
På privatbilfronten, ja. Men er fremdeles for gunstig med ice-biler for bedrifter. Det fører til at det fortsatt kjøpes masse ice-biler som går til f.eks. utleie-selskapene. Etter endt tid som leiebil, vil de fleste ende opp som bruktbiler som vanlige folk kjøper.

Disse kunne glatt ha blitt erstattet med elbiler, slik at normen ble at man måtte be om ice-bil om man absolutt vil ha det, ellers så blir det elbil.

Nå er det motsatt, og selv kunne jeg gjerne sett at f.eks. Hertzbildeling kom med elbiler der jeg mest sannsynlig ville leid bil. Men det skjer ikke så lenge det blir billigere for dem å kjøpe inn ice-biler. Skal jeg finne en elbil hos dem, så må jeg reise et relativt godt stykke fra meg for å plukke en slik opp.

Nå begynner dessuten utvalget av elektriske varebiler med god rekkevidde å bli mer modent, og jeg vil gjerne se flere eldrevne biler her. Da må de gjøres så attraktive som mulig for innkjøperne i bedriftene rundt omkring.

Ble forresten liggende bak en dieselbil av eldre type her om dagen, varebil selvsagt. Og selvsagt endte det med at den forpestet lufta i min bil. Sånt liker jeg ikke, så ja, få de vekk snarest mulig synes nå jeg, så lenge ikke-stinkende, utslippsfrie og mer stillegående valg finnes!
Bosted Oslo

JonTer

Sitat fra: RJK på tir 08. okt 2024, kl. 13:32På privatbilfronten, ja. Men er fremdeles for gunstig med ice-biler for bedrifter. Det fører til at det fortsatt kjøpes masse ice-biler som går til f.eks. utleie-selskapene. Etter endt tid som leiebil, vil de fleste ende opp som bruktbiler som vanlige folk kjøper.

Disse kunne glatt ha blitt erstattet med elbiler, slik at normen ble at man måtte be om ice-bil om man absolutt vil ha det, ellers så blir det elbil.

Nå er det motsatt, og selv kunne jeg gjerne sett at f.eks. Hertzbildeling kom med elbiler der jeg mest sannsynlig ville leid bil. Men det skjer ikke så lenge det blir billigere for dem å kjøpe inn ice-biler. Skal jeg finne en elbil hos dem, så må jeg reise et relativt godt stykke fra meg for å plukke en slik opp.

Nå begynner dessuten utvalget av elektriske varebiler med god rekkevidde å bli mer modent, og jeg vil gjerne se flere eldrevne biler her. Da må de gjøres så attraktive som mulig for innkjøperne i bedriftene rundt omkring.

Ble forresten liggende bak en dieselbil av eldre type her om dagen, varebil selvsagt. Og selvsagt endte det med at den forpestet lufta i min bil. Sånt liker jeg ikke, så ja, få de vekk snarest mulig synes nå jeg, så lenge ikke-stinkende, utslippsfrie og mer stillegående valg finnes!

Altså, jeg ser flere varebiler med el enn fossil ute på veiene nå, hvis man tenker på biler av type id buzz, Peugeot e-Partner, Toyota Proace osv så det går i riktig retning der også. Det er lavere drifts og vedlikeholdskostnader på disse bilene så jeg forstår ikke hvorfor det skal være mer gunstig med ICE biler for bedriftene her. Skulle de være dyrere i innkjøp er det rett og slett fordi de er jævlig dyre å produsere. Man får de vel avgiftsfritt så da er det bare å betale det de koster.

Gjelder det større varebiler er vel enten ikke gode nok eller så er de altfor dyre. Man kan ikke legge en million ekstra i avgifter på en fossilbil av den grunn.
Eller så er det rett og slett av praktiske årsaker man velger en ICE varebil.

Å få tak i leie elbiler i Norge må vel være det enkleste som er. Om ikke Hertz har så har stort sett alle andre.

Anekdoter om opplevelser bak en dieselbil er egentlig ikke så veldig interessante. Det er ikke noe verre for deg enn for folk for 50 år siden, snarere tvert i mot. Det er mye i hverdagen jeg også skulle vært foruten, men verden dreier dessverre ikke rundt meg eller mine behov til enhver tid.

Poenget er at i Norge går dette skiftet utrolig mye raskere enn i andre land så vi skal være meget fornøyd med akkurat det. Å mase om det ikke går fort nok er bare ren symbolpolitikk som ikke tjener noen. Det går i riktig retning..

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: RJK på tir 08. okt 2024, kl. 12:38
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tir 08. okt 2024, kl. 11:30Elbilforeningen skal fremme elbilens sær-interesser, ikke avviklingen av fossilbiler. Det siste er en politisk oppgave.

Er ikke det i elbilens interesse, at alle fossilbiler forsvinner? De må jo erstattes! ;)
Utskiftningen går av seg selv, men det er fortsatt mange som ikke har råd til annet enn å beholde 'dommedagsbilen' en stund til.
At Elbilfanatikerforeningen ber eksplisitt om at disse straffes når de selv opplever litt igjenkniping på privelegiene til elbiler så er det skikkelig Harry, for å bruke elbilfanatikerdronning Bu sin betegnelse.
Elbil er best.

RJK

Sitat fra: JonTer på tir 08. okt 2024, kl. 15:07
Sitat fra: RJK på tir 08. okt 2024, kl. 13:32På privatbilfronten, ja. Men er fremdeles for gunstig med ice-biler for bedrifter. Det fører til at det fortsatt kjøpes masse ice-biler som går til f.eks. utleie-selskapene. Etter endt tid som leiebil, vil de fleste ende opp som bruktbiler som vanlige folk kjøper.

Altså, jeg ser flere varebiler med el enn fossil ute på veiene nå, hvis man tenker på biler av type id buzz, Peugeot e-Partner, Toyota Proace osv så det går i riktig retning der også. Det er lavere drifts og vedlikeholdskostnader på disse bilene så jeg forstår ikke hvorfor det skal være mer gunstig med ICE biler for bedriftene her. Skulle de være dyrere i innkjøp er det rett og slett fordi de er jævlig dyre å produsere. Man får de vel avgiftsfritt så da er det bare å betale det de koster.

Gjelder det større varebiler er vel enten ikke gode nok eller så er de altfor dyre. Man kan ikke legge en million ekstra i avgifter på en fossilbil av den grunn.
Eller så er det rett og slett av praktiske årsaker man velger en ICE varebil.

Å få tak i leie elbiler i Norge må vel være det enkleste som er. Om ikke Hertz har så har stort sett alle andre.

Anekdoter om opplevelser bak en dieselbil er egentlig ikke så veldig interessante. Det er ikke noe verre for deg enn for folk for 50 år siden, snarere tvert i mot. Det er mye i hverdagen jeg også skulle vært foruten, men verden dreier dessverre ikke rundt meg eller mine behov til enhver tid.

Poenget er at i Norge går dette skiftet utrolig mye raskere enn i andre land så vi skal være meget fornøyd med akkurat det. Å mase om det ikke går fort nok er bare ren symbolpolitikk som ikke tjener noen. Det går i riktig retning..
Du er klar over at firmaer får trekke fra momsen på ice-bilene, slik at disse blir betydelig billigere? I tillegg kan de som regel selge de videre avgiftsfritt etter en viss periode, som gjør at bilkjøpet i stor grad er snakk om å bære kostnaden til bilen er solgt. Bilene blir fort billigere i innkjøp enn det de får solgt de videre for, en ren gavepakke fra den norske stat.

I og med at elbilene allerede er delvis mva-frie, så er det langt mindre muligheter for å spare penger der, og i neste omgång, konkurrere med biler det er solgt videre av med full mva. Altså får man ikke i samme grad penger igjen ved videresalg.

Anekdoten som du kaller det for, er helt klart et uttrykk for at vi blir bedre vant. Når alle må lukte og puste inn eksoslukta, så ble man vant til den, og "ingen" (bortsett fra noen få med luftveisproblemer, eller foreldrene dems) gikk rundt og klaget.

Nå er det langt mer sjeldent, men det skjer, og man merker i større grad forskjellen på å puste inn nogenlunde rein og fin lukt, fremfor ille-luktende eksos. Klart man ytrer seg om de som er igjen, når man vet at mange kan bytte ut om de virkelig ønsker det.

Ja, det går raskt fremover i Norge, og det er kjempeflott. Men når man vet det er mulig å øke utskiftningstakten ytterligere med enkle grep, så vil man klage når f.eks. sittende regjering ikke benytter seg av muligheten til å øke takten!

Tvert i mot, ihvertfall frem til SV får tatt gulroten som legger foran dem, så må man anse dagens forslag til nytt statsbudsjett for å være elendig på det området.
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tir 08. okt 2024, kl. 15:38
Sitat fra: RJK på tir 08. okt 2024, kl. 12:38

Utskiftningen går av seg selv, men det er fortsatt mange som ikke har råd til annet enn å beholde 'dommedagsbilen' en stund til.
At Elbilfanatikerforeningen ber eksplisitt om at disse straffes når de selv opplever litt igjenkniping på privelegiene til elbiler så er det skikkelig Harry, for å bruke elbilfanatikerdronning Bu sin betegnelse.
Ikke i alle aktuelle segmenter, som jeg OG artikkelen peker på.
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA