Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq Canton vs. Bassbrothers

Startet av torerik, onsdag 02. oktober 2024, klokken 20:21

« forrige - neste »

torerik

Forsøkt å søke uten hell, så derfor ny post. Vurderer oppgradering til Bassbrothers pakke for 85X med Canton. Spilt inn anlegget brukbart etter nesten 4000 km, men opplever det som «ikke helt der». Tynn og litt for punchete bass, rett og slett ikke i nærheten av lydbildet jeg hadde i Volvo V60 med Harman Kardon.

Bassbrothers pakke verdt pengene? Stor nok forskjell? Hva skjer evt med garanti på bilen, noen issues der?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

EriTom

Hei Tor Erik.
Jeg har hatt tre Enyaq'er og montert Bassbrothers (BB) anlegg i de alle sammen. Den første var en 80X med standard lydpakke og det er med den oppgraderingspakken til BB du får den flotteste lyden siden man kan justere mye mer med ny forsterker på bilens originale høyttalere også, og ikke bare slenge på en subwoofer.
I den nyere 80X'en og 85X'en (RS) jeg har nå, så bestilte jeg med Canton og lyden der er altså så utrolig skuffende... mye dårligere enn der har vært på mine tidligere Skoda'er med Canton. Med oppgraderingspakka til BB så blir det veldig mye mer dypbass og moro. Personlig måtte jeg justere litt på potmeterne til BB forsterkeren, da jeg syntes det ble for stor forskjell mellom midbass og dypbass, så jeg har også litt midbass fra den nye suben. Fra BB kommer lowpass filteret satt til 75Hz og da er det bare det aller dypeste som spilles fra denne.
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Bigdrago

Har BB sin med fo forsterkere og sub. Er svært fornøyd med lyden:)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

torerik

Takk for svar begge to! Det går mot bestilling av BB-pakke, helt klart.

Er det noen av dere som har fått spørsmål fra Skoda og/eller spurt Skoda selv mht garanti? En slik oppgradering gjør selvsagt at bilen ikke lenger er original, og jeg ville anta at garanti på Canton/standard lydsystem bortfaller, kanskje også 12V-batteri? Evt. noe annet?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

RJK

Sitat fra: torerik på søndag 06. oktober 2024, klokken 21:35Takk for svar begge to! Det går mot bestilling av BB-pakke, helt klart.

Er det noen av dere som har fått spørsmål fra Skoda og/eller spurt Skoda selv mht garanti? En slik oppgradering gjør selvsagt at bilen ikke lenger er original, og jeg ville anta at garanti på Canton/standard lydsystem bortfaller, kanskje også 12V-batteri? Evt. noe annet?
Hvorfor i all verden skulle du miste garanti? Du har jo bare plugget noe i som henter signaler fra originalanlegget. Du har ikke modifisert anlegget.

Er jo helt vanlig å bytte ut høyttalere eller legge til flere, inkludert subwoofer/basskasse.

Trenger du mer "power" til batteriet/anlegget, kan du koble til en ekstra kondensator (også helt normalt å gjøre) eller bytte til et batteri som følger specs fremdeles, men har mere krefter! Igjen, helt vanlig å gjøre, og intet som burde bryte noen garanti.

Med mindre du gjør noe veldig galt som å bytter batteriet med at 18V eller 24V-batteri fremfor et 12V, eller på annen måte bryter med specs det må oppfylle.

Hva gjør en kondensator:

https://bimmers.no/forums/topic/569591-hva-gjør-en-kondensator/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

torerik

Jeg er ikke uenig med deg at det burde være slik, men erfaringsmessig har ikke alltid merkeforhandlere vært like forståelsesfulle rundt denne type tillegg/endringer. Hvis Skoda ikke lager sak av sånne ting er det supert.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

chargedup

Vet at et av VAG merkene i utgangspunktet ikke vil gi garanti på noe som har med 12V anlegget etter montering av uorginalt høyttalerutstyr. Dersom hjernen/computeren/modulene i bilen ryker vil de nok ofte prøve å skylde på uorginalt 12V utstyr fordi "det har kortsluttet kretsen" ol. Tullete, men sånn har det dessverre blitt med flere og flere forhandlere/verksted.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Bigdrago

Sitat fra: chargedup på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 08:16Vet at et av VAG merkene i utgangspunktet ikke vil gi garanti på noe som har med 12V anlegget etter montering av uorginalt høyttalerutstyr. Dersom hjernen/computeren/modulene i bilen ryker vil de nok ofte prøve å skylde på uorginalt 12V utstyr fordi "det har kortsluttet kretsen" ol. Tullete, men sånn har det dessverre blitt med flere og flere forhandlere/verksted.

Bassbrothers har solgt enormt med anlegg via skoda fremme forhandler. Anlegget er plug and play så her får skoda bevisbyrden om noe ryker.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Hafting

Sitat fra: chargedup på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 08:16Vet at et av VAG merkene i utgangspunktet ikke vil gi garanti på noe som har med 12V anlegget etter montering av uorginalt høyttalerutstyr. [...]
Det er derfor vi har sikringer. Hvis du kobler opp noe tvilsomt lydutstyr som lager kortslutning, går sikringen på kursen til lydutstyret. Computer og andre ting har sine egne sikringer og fortsetter å virke.

Så samme hva du ettermonterer av elektriske greier, bruk en sikring av rett størrelse. Ikke sett det nye på samme kurs som dyrere ting.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Hafting på onsdag 23. oktober 2024, klokken 20:17Så samme hva du ettermonterer av elektriske greier, bruk en sikring av rett størrelse. Ikke sett det nye på samme kurs som dyrere ting.
Kloke ord

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA