XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)

Startet av Electric cars in Norway, tor 26. sep 2024, kl. 12:13

« forrige - neste »

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

arthur

Da får jeg rette det til pensjonister og voksne kvinner. :police:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tor 18. des 2025, kl. 15:29Nok en pensjonist som opplever dette, tilfeldig?

Har ingen tro på at hennes alder har noe med ulykken å gjøre. Tror ikke hun har noe med årsaken til ulykken. Hun virket svært oppegående, og det med at bilen har gasset på til alle piggene i piggdekkene forsvant synes jeg er en god indikasjon - klarer ikke se for meg at hun har stått på gassen til alle piggene er vekke:

- kvinnen hadde kjørt bilen 1 år uten feil
- kvinnen opplevde at bilen akselererte av seg selv om morgenen
- kvinnen leverte inn bilen ettersom hun hadde hørt om problemet
- Volvo har selv erkjent og tilbakekalt biler av den biltypen pga feilen de har innrømmet, og installert software som demper symptomene. Det antas derimot minst 2 feil som forårsaker dette.
- Volvo fant ingen feil på bilen etter at kvinnen leverte den inn etter morgenens hendelse
- Bilen akselererte igjen uhemmet senere på dagen mens hun verken hadde føtter på brems eller gass
- Bilen fortsatte å spinne lenge, slik at alle piggene i vinterdekkene forsvant!
- Ingen av Tesla's 185.000 har opplevd slike problemer som Volvo opplever
- i USA har Volvo-eiere saksøkt Volvo for akkurat samme grunn - akselerasjon av seg selv.
- I Norge har en registrert minst 6 tilfeller hvor bilen (Volvo EX40 / C40) har fått skade pga dette
Dersom en legger sammen alle disse elementene er det rart at Volvo har lov å selge CX40 / C40. Dersom bilnavnet hadde hatt navnet XPeng, så hadde det sikkert vært forbudt for lenge siden...selv om eierlandet er det samme.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 19. des 2025, kl. 09:05Dersom en legger sammen alle disse elementene er det rart at Volvo har lov å selge CX40 / C40. Dersom bilnavnet hadde hatt navnet XPeng, så hadde det sikkert vært forbudt for lenge siden...selv om eierlandet er det samme.
Sitter sikkert noen kinesere og fjernstyrer disse Volvoene bare for gøy...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MrBacardi

To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382

Denne sto stille i en svak helling da skjedde. Hvis skulle være førerfeil måtte foten ha blitt flyttet fra å presse på bremsepedalen, og over til å presse gasspedalen sannsynligvis nesten i bunn for å få til akselerasjonen, mens de snakket sammen, noe som ikke virker veldig sannsynlig i utgangspunktet. Er pedalene fysisk spesielt tett plassert i disse bilene?
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Jalla

Sitat fra: MrBacardi på fre 19. des 2025, kl. 11:45To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382

Denne sto stille i en svak helling da skjedde. Hvis skulle være førerfeil måtte foten ha blitt flyttet fra å presse på bremsepedalen, og over til å presse gasspedalen sannsynligvis nesten i bunn for å få til akselerasjonen, mens de snakket sammen, noe som ikke virker veldig sannsynlig i utgangspunktet. Er pedalene fysisk spesielt tett plassert i disse bilene?
Sitat fra: MrBacardi på fre 19. des 2025, kl. 11:45To hendelser på en dag med samme bil og samme sjåfør: https://www.motor.no/aktuelt/volvo-c40-skjot-fart-to-ganger-pa-samme-dag/340382

Ja, jeg synes de er urimelig tett plassert. Det synes jeg gjelder flere elbiler, for det er veldig få som bedriver "tå-hel kjøring"

Spesielt på denne tiden av året når de fleste bruker sko/støvler med bredere såle. Her åpnet en annen dame bakdør for å ta noe ut av bilen, og da er det rimelig at sjåfør snur seg mens hun prater med damen. Hva hun da gjør med føttene i denne bevegelsen vet vi ikke, men det er opplagt mulig at hun går av brems og trykker på gassen. Når det så skjer ting som en ikke forventer så kan uforutsette ting fortsette å skje. Så her bør en ikke utelukke noe som helst. Det kan være bil, men det kan også være sjåfør.

RJK

Sitat fra: Jalla på I går kl. 10:44

Ja, jeg synes de er urimelig tett plassert. Det synes jeg gjelder flere elbiler, for det er veldig få som bedriver "tå-hel kjøring"

Spesielt på denne tiden av året når de fleste bruker sko/støvler med bredere såle. Her åpnet en annen dame bakdør for å ta noe ut av bilen, og da er det rimelig at sjåfør snur seg mens hun prater med damen. Hva hun da gjør med føttene i denne bevegelsen vet vi ikke, men det er opplagt mulig at hun går av brems og trykker på gassen. Når det så skjer ting som en ikke forventer så kan uforutsette ting fortsette å skje. Så her bør en ikke utelukke noe som helst. Det kan være bil, men det kan også være sjåfør.
Nå står det ihvertfall i Nettavisen sin artikkel at hun sier hun ikke tråkket på pedalene, så da vil det i utgangspunktet utelukke feil pedalbruk.

Selvsagt gitt at sjåfør er helt ærlig her, men det tenker jeg stemmer når det er to hendelser på samme dag, og hun har dratt innom forhandler for å få sjekket bilen pga første hendelse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på I går kl. 17:46
Sitat fra: Jalla på I går kl. 10:44

Nå står det ihvertfall i Nettavisen sin artikkel at hun sier hun ikke tråkket på pedalene, så da vil det i utgangspunktet utelukke feil pedalbruk.

Selvsagt gitt at sjåfør er helt ærlig her, men det tenker jeg stemmer når det er to hendelser på samme dag, og hun har dratt innom forhandler for å få sjekket bilen pga første hendelse.

Hun rørte ikke gasspedalen. Dette er nok en feil med Volvo...Det er jo rapportert side opp og side ned om dette - fra USA - > Australia til Norge og sikkert flere land vi ikke vet om også.
Bilen har en defekt - men de klarer ikke, eller vil ikke avdekke den....

daktari

Noen med system-ingeniør-komperanse innen elektronikk må gjerne forklare konkret hvordan en digital sensor for gass kan gå fra 0-100 i form av mekanisk svikt eller sw-bug eller kombinasjonen. Samtidig som bremsepedalen svikter.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Jeg er elektronikkingeniør, og har jobbet med SW utvikling i 30 år. At denne typen feil (slår ut to sensorer med backup) skal oppstå systematisk grunnet lekkasje og slikt er ekstremt usannsynlig. En latent software bag som trigges er det større sannsynlighet for, men man skulle tro at dette testes for alle mulige eventualiteter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Driver2

Siden de uønskede akselerasjonene oppstår i lav / ingen hastighet, er det sannsynlig at feilen kommer av forstyrrelser i spenningsnivå til sensorene i datasystemene.  Elektrisk servo som trekker mye strøm ved lav hastighet, kan være kilde til forstyrrelsen. Returstrømmer i sjassis er ikke alltid kontrollerbare.   Softwaren er da ikke i stand til å takle disse uventede signalene og det er svak håndtering av parametre. Eksterne datakyndige personer burde kontrollert programvare sekvensene og kunne da ha avdekket svakheter i feilhåndtering av signalene i motorstyringen.  Når både akselerasjon og bortkopling av bremser aktiveres samtidig av datasystemet, er det klart at det er en alvorlig svikt i utførelsen av dataprogrammet. 

I kommunikasjons bransjen opplever vi at parametre som skal være uforandret, blir endret uten noen menneskelig inngripen og man kan ikke stole på viktige datasystemer dersom de ikke har gode feilhåndterings systemer innebygget.   Motorstyrings systemene i biler er nok minimalisert uten å ha plass nok i minnet til å ha sikre feilhåndterings kode sekvenser.

Volvo burde lagt inn program sekvens som hindre høy akselerasjon dersom GPS og kamera viser at bilen ikke er på en normal vei.

daktari

Så hvorfor er det alltid gass som aktiveres fullt, og bremsesignalet som er på, nulles (ifølge de forulykkede)? Og ikke lys, servo, vinduer, stereo og det som måtte være elektronisk?
Mine I-Pace videoer

Driver2

Meget viktig spørsmål daktari. Det er klart at det er noe fundamentalt galt med softwaren til Volvo.  Vi er skuffet over den lite omfattende granskningen til politi og vegvesen. Ser samme svakhet i granskning etter uønskede hendelser i helsevesenet. Kun imponert av granskningssteamet i luftfarten.

RJK

Sitat fra: daktari på I dag kl. 13:13Så hvorfor er det alltid gass som aktiveres fullt, og bremsesignalet som er på, nulles (ifølge de forulykkede)? Og ikke lys, servo, vinduer, stereo og det som måtte være elektronisk?
Svaret er vel så enkelt som at ingen av de andre tingene er like kritiske, og uventede hendelser blir faktisk sett på uten å mistenke fører for å gjøre feil med. Svikter lys, så stopper man å kjøre. Og så ringer man ev. veihjelp, eller tar det med forhandler når det passer seg.

Bilen har jo uansett reflekser rundt om kring, og refleksjon fra glass og linser i lykta gjør at man kan se bilen selv om den selv ikke avgir lys.

Hendelser som har med bremser og gass å gjøre, kan få svært store ringvirkninger og direkte skader inkludert dødsfall, og det er fort gjort å skylde på fører selv om det kan fravike med hva fører melder at har skjedd og ikke minst, hva som ikke har skjedd.

Dessuten, det som som regel styrer lys, servo(?), vinduer og stereo, ligger gjerne ikke langt nede og dypt bake, der man mistenker at fukt får gjøre skade uten at det sees raskt (og derved fikses raskt).

Jeg satte (?) bak servo, for det kan variere litt fra bilmodell/merke til andre, så de kan sikkert være mer utsatt for slike feil som ikke oppdages så lett. Men det betyr jo bare at de mest sannsynlig får et "hikk" der ratt blir endel tyngre å vri på, men ikke umulig. Spesielt ikke når bilen allerede triller!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA