Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri garantier

Startet av Olemann, torsdag 20. desember 2012, klokken 14:29

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 31. desember 2012, klokken 12:50
OK, har likevel noen ubesvarte spørsmål:
4.
Vi mangler objektive data (eksempelvis restkapasitet i %) for hva batterigarantien faktisk omfatter i tillegg til rene produksjonsfeil.
Riktig eller galt oppfattet?
Galt oppfattet.
Garantien omfatter overhodet ikke restkapasitet:
"""The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or
power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time
or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this New
Vehicle Limited Warranty"""

(Er dette i samsvar med eller i strid med 5-års regelen i forbrukerkjøpsloven?)

Sitat
8.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift ikke legger ut brukerhåndbøkene/User Manuals på web'en slik eksempelvis Mercedes og de fleste produsentene av elektroniske dingser gjør.
Riktig eller galt oppfattet?
Galt oppfattet.
Manualene mv ligger her https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 31. desember 2012, klokken 12:50
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 21:50
Jalopnik er en elendig kilde til informasjon. Les artiklene de skriver om Tesla så skjønner du raskt at de har en agenda. De er tidvis helt drøye i sin jakt på Tesla, men artiklene har sin underholdningsverdi. Og de er helt kurante å lese, bare man har forstått at de ikke bryr seg om en balansert fremstilling av Tesla.
OK, har likevel noen ubesvarte spørsmål:
1.
Modell R er mulig å bricke. Det har jo faktisk skjedd.
Modell S er tilnærmet umulig å bricke.

De som bricket R, hadde valget mellom å kjøpe en ny batteripakke eller å skrote en nesten ny bil. De kunne ikke engang nytte forhåndsbetalt batteribyte til dette. De var da forsøkskaniner for TM for egen regning og risiko?
Riktig eller galt oppfattet?

2.
Etter analogi fra 1.:
Dersom du må bytte batteriet på S (eksempelvis fordi du har kjørt så mange km at rekkevidden ikke lengre er tilfredsstillende) etter 4 eller 6 år, kan du ikke bruke forhåndsbetalt batteri til dette, men må kjøpe et nytt til gjeldende pris.
Riktig eller galt oppfattet?

3.
Etter analogi fra 1.:
Forhåndsbetalt service 4/80 er begrenset til både tid (4 år) og kjørte km (80).
Du kan derfor bruke denne til 1 service hvert av årene 1, 2, 3 og 4. Men ikke til 2 servicer hvert av årene 1 og 2. ersom du kjører 40K hvert år. Du må disse 2 årene betale den ene ekstraservicen til gjeldende pris. Tilsvarende for forhåndsbetalt 8/160.
Riktig eller galt oppfattet?

4.
Vi mangler objektive data (eksempelvis restkapasitet i %) for hva batterigarantien faktisk omfatter i tillegg til rene produksjonsfeil.
Riktig eller galt oppfattet?

5.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en bil med enklere teknikk og mindre krav til vedlikehold må ha oftere service enn mer kompliserte biler.
Riktig eller galt oppfattet?

6.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en bil med enklere teknikk og mindre krav til vedlikehold må ha tilnærmet samme pris på service som biler med mer komplisert teknikk.
Riktig eller galt oppfattet?

7.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift opererer med faste service-intervall isf individuelle computerstyrte intervall etter faktisk behov.
Riktig eller galt oppfattet?

8.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift ikke legger ut brukerhåndbøkene/User Manuals på web'en slik eksempelvis Mercedes og de fleste produsentene av elektroniske dingser gjør.
Riktig eller galt oppfattet?

9.
Sitter fremdeles med en nagende tvil om TM blir et hyggelig bekjentskap den dagen du måtte få et reklamasjonsbehov.
Svarer kort, for jeg skal straks i selskap :)

1: Jeg tror de fleste som kjøper den aller første bilmodellen en produsent lager er inneforstått med at de må påregne noen flere feil enn ved kjøp fra en etablert produsent. Jeg har hørt at batteriene i Roadster ikke var tilpasset bruk i elbil i samme grad som batteriene i Model S, men kan ikke hoste opp kildene for dette pt. Søk på "Roadster laptop batteries" eller noe sånt på www.teslamotorsclub.com så finner du antakelig noe.
Om kjøper er kjent ved faren ved å ikke passe godt på batteriet sitt mener jeg kjøper selv må ta ansvar for å unngå at problemet oppstår, selv om en forbedret produkt kan redusere faren for at dette inntreffer. Men jeg mener selv jeg har lest at Tesla har uttalt at Roadster skulle være testen av hvordan elbiler fungerte, så Roadster eierne har sånn sett vært prøvekaniner for de som kjøper Model S.

2: Jeg har lest indikasjoner på at et forhåndskjøpt batteri levert etter 8 år vil innebære redusert pris på batteri levert eksempelvis etter 5-6 år om behovet skulle oppstå. Men her forventer jeg at Tesla kommer med klare og tydelige retningslinjer for forhåndskjøpt batteriskifte lenge før vi får bilene levert. Det blir altså antakelig redusert pris for de som har forhåndskjøpt, men kjenner ikke til noen fasit pt.

3: Jeg regner med du enten kan ta service hvert år, eller hver 20.000km. Det avhenger av hva som inntreffer. Bilen skal følge serviceprogrammet, og er dette forhåndsbetalt er det likegyldig når servicene utføres. Forhåndsbetalt varer altså enten 4 år, eller til bilen har gått 80.000km.

4: Tesla har foreløpig ikke garantert noen restkapasitet. Panasonic har målt ca 70-75% restkapasitet etter 500 fulle ladesykluser. Jeg forventer at batteriet holder minst 70% etter 500 ladesykluser, for batteriet slites langt mindre når mesteparten av bruken foregår "midt påkapasiteten", og man trenger sjelden å utlade batteriene helt eller lade dem opp til 100%. Batteristyringen og ladingen i Model S forventer jeg at behandler batteriet på en slik måte at det varer lenge.

5: Jeg antar dette er fordi Tesla vil sjekke bilene sine nøye for å unngå uheldige hendelser. De har mye å lære fra omfattende real world testing, og vil ha mye nytte av å sjekke bilene ofte. Noen offisiell forklaring har jeg dog ikke sett, så vi får vente på fasiten.

6:
Vi mangler forklaring på dette pt. Om de har overpriset, eller om vedlikehold eksempelvis består i å demontere hele batteriet og sjekke alle cellene nøye vites ikke.

7: Det kan være de rett og slett ikke tør å la bilen bestemme dette selv, og har isteden satt en lav grense med store marginer? En haug uheldige hendelser nå i starten vil være katastrofalt for Tesla, og mye verre enn kritikk for overdreven service som de over tid kan fire på kravene til. Bilen er jo som du sier enkel, så jeg er enig i at bilen på sikt bør ha serviceintervaller på minst 40-50.000km.

8: Som andre har nevnt, de ligger ute :)

9: Gjenstår å se! Deler din skepsis til Tesla som et amerikansk selskap, men samtidig har jeg sett de strekker seg langt for å rette opp feil som brukere rapporterer. De må uansett følge norsk lov, så når du ikke igjennom er det advokat som gjelder. Mange hater Møllers servicegrad og reklamasjonshåndtering. Jeg derimot har fått strålende service der og de skiftet mye på min tidligere VW på reklamasjonsrett. Om Tesla blir hyggelig å ha med å gjøre, midt på treet eller "Apple-vanskelig" gjenstår å se.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Ser for øvrig at Nissan har lagt seg på minimum 70% etter 5 år/96.000km.

Ettersom Teslas batteri er ca 3,6 ganger større (og derved utsettes for mindre bruksslitasje) kunne man håpe at en Tesla 70% garanti innebar 18 år og 345.000km. Model S ivaretar batteriene på en langt bedre måte enn Leaf, men man må vel innse at batteriene ikke er evigvarende :)

I praksis kunne man kanskje håpe på 8 år og 200.000km med minimum 70% restkapasitet?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

timingbeltkiller

#48
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. desember 2012, klokken 16:34
Svarer kort, for jeg skal straks i selskap :)

3: Jeg regner med du enten kan ta service hvert år, eller hver 20.000km. Det avhenger av hva som inntreffer. Bilen skal følge serviceprogrammet, og er dette forhåndsbetalt er det likegyldig når servicene utføres. Forhåndsbetalt varer altså enten 4 år, eller til bilen har gått 80.000km.
Dette er den naturlige tolkingen som jeg opprinnelig tok som en selvfølge.
Nå er jeg i tvil og ønsker å se dette skrevet i klartekst på websidene til TM.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

foxy

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. desember 2012, klokken 17:55
Ser for øvrig at Nissan har lagt seg på minimum 70% etter 5 år/96.000km.

Ettersom Teslas batteri er ca 3,6 ganger større (og derved utsettes for mindre bruksslitasje) kunne man håpe at en Tesla 70% garanti innebar 18 år og 345.000km. Model S ivaretar batteriene på en langt bedre måte enn Leaf, men man må vel innse at batteriene ikke er evigvarende :)

I praksis kunne man kanskje håpe på 8 år og 200.000km med minimum 70% restkapasitet?

hehe litt av et regnestykke - startet festen litt tidlig i dag? ;) :))
I-miev 2011
Asker

OleJA

Jeg er egentlig ganske sikker på at Tesla må komme med en garanti som inkluderer restkapasitet etterhvert. Det er flere argumenter som taler for dette:

  • Andre elbil produsenter har etterhvert kommet med dette: Minst en av trillingene, og nå nylig Leaf (kun i USA foreløpig.) Det gjør seg dårlig om Tesla etterhvert blir de eneste som ikke spessifiserer restkapasitet i garantien sin.
  • Tesla kan neppe vinne en rettsak der noen har betydelig under de forespeilte 80% kapasitet etter 5 (8?) år. Ihvetfall ikke i Norge.  (Tviler på at forbeholdet de tar om at garantien ikke dekker tapt kapasitet er gyldig i hht. norsk forbrukerlov.)
  • Viser det seg at batteriene ikke holder i min 8 år som forespeilet, så er Tesla ferdig uansett. Om dette skjer fordi de går konk pga. store garantiutgifter, eller fordi alle kundene rømmer når produktet ikke holder mål, går ut på ett.
Dermed har Tesla ikke noe å tape på å inkludere dette i garantien sin.

toppi

Garanti er en ting, og jeg regner med vi får en detaljert beskrivelse på hva dette innebærer.

I tillegg har vi jo kjøpsloven i Norge på 5 år. Denne kommer ikke Tesla utenom. Har vil det helt sikkert komme rettspraksis ( hvis det ikke finns allerde?) på minimum restkapasitet etter 5 år/ antall km.

Er forresten imponert over hvor lenge folk har tenkt å beholde bilen. Jeg synes gjerne 1 til 2 år holder, men vi får nå se denne gangen.. Ønske om å bytte til model X i fremtiden kan plutselig komme ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

jkirkebo

Sitat fra: toppi på tirsdag 01. januar 2013, klokken 16:32
Er forresten imponert over hvor lenge folk har tenkt å beholde bilen. Jeg synes gjerne 1 til 2 år holder, men vi får nå se denne gangen.. Ønske om å bytte til model X i fremtiden kan plutselig komme ;D

1-2 år ? Blir jo bare pes med å bytte bil så ofte ;)
Jettaen vi hadde før (1987 1.8GL) eide vi fra 1997 til 2008 og Touranen vi kjører nå har jeg kjørt siden den var ny høsten 2004 (3 år som leasingbil der jeg jobbet før og privat etterpå). Leafen har dog ikke rukket å bli mer enn 14 måneder gammel ennå :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Med dagens boligpriser er det jo begrenset hvor mye man kan legge i bil
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

ebbrey

Med dagens boligpriser er det viktig å holde bilutgiftene nede, derfor man handler seg el-bil :)
Nå bruker jeg mye diesel til vanlig da jeg pendler..
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 01. januar 2013, klokken 19:02
Med dagens boligpriser er det jo begrenset hvor mye man kan legge i bil

Nei, sånn sett er det vel oss som kjøpte enebolig på 90-tallet med utleiedel som sitter godt i det ,)

Siste taksten jeg fikk var vel nesten 4x kjøpesummen i 1998...
(riktignok etter å ha kostet på huset trekvart million)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

toppi

Det er ikke pes å bytte bil ofte for en som er glad i bil. Det er jo bare gøy. ;D
Du verden så kjedelig å skulle eie en 6-7 biler fra en får førerkort til noen tar det fra deg igjen, men smaken er som baken.

Dessuten er det økonomisk, slipper utgifter til reperasjoner og servicer ved å stadig bytte ut en nyere bruktbil.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

laumb

Å bytte bil kan også være uøkonomisk.
Jeg har alltid byttet mellom "eldre biler" - til en hver tid rundt 3-5 år gamle når jeg overtar de - og har truffet vedlieholdsspikeren på samtlige med unntak av 2 Hyundaier som gikk smertefritt.
DET er dyrt vedlikehold.
Saab'n hadde jeg i 2 mnd får merkost ble på over 20k, og nå klinker og klunker noe annet. Den har gått "langt" - 160k km, så det er en medvirkende årsak, men ble lite fornøyd når min USA importerte Audi A4 Cab måtte bytte turbo på 64k km - for så å trenge ny drivaksling til 12k 1500 km etter det.

Da prøver vi ny bil denne gangen, som ikke har de delene jeg som oftest bytter.


Skal sies at de som har kjøpt bilene mine ikke har hatt noe som helst å klage på, og at de har fungert makeløst i ettertid.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

ebbrey

Kjøpte en 4 år gammel golf for 2 år siden. Gjennomsnittet så langt er reperasjoner på 25.000 i året. Dieselpumpe var ikke billig rett før jul :P

Hvor mye koster ny dieslpumpe på model s tro? :P
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

toppi

På min første bil røyk reg reima på 90 000 >:(

Etter det har jeg holdt meg til biler under 3 år gamle og under 60 000 km (ved salg).. Orker ikke disse uforutsette utgiftene.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA