Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Olemann på torsdag 20. desember 2012, klokken 14:29

Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: Olemanntorsdag 20. desember 2012, klokken 14:29

Hei,

Noen som har harde/forpliktende facts fra Tesla  relatert til hvilke kapasitetsgarantier som Tesla gir på batteri?

Tenker på restkapasitet vs. antall år/km,  hvordan denne måles, antall år/km, ny pakke vs. "fiksing",  etc.

Mvh Ole
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Ciriontorsdag 20. desember 2012, klokken 15:37
Tror faktisk garantien ikke går på restkapasitet, men kun på fysiske produksjonsfeil.
Med andre ord feil relatert til produksjon av celler og annen elektronikk.

Normalt skal batteriet tape seg over tid/bruk.
Batteriet dekkes garantert ikke om man selv ødelegger det ved f.eks mangel på lading.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: heimabryggfredag 21. desember 2012, klokken 19:12
Mener å ha lest at 75 prosent kapasitet innenfor 8 år er det som garanteres.
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: 19quiz76lørdag 22. desember 2012, klokken 00:40
Korrekt svar på spørsmålet er nei - dette har ikke vært kommunisert gjennom Teslas norske hjemmesider (kan heller ikke huske å ha sett det på US-sidene).

Det finnes riktignok en del utregninger på forventet kapasitet etter x antall år, samt noe brukererfaring fra Roadstereiere (ref Teslas diskusjonsforumer i NO og USA). Men en garanti for minimumskapasitet tror jeg neppe Tesla vil komme med, fordi restkapasitet vil være direkte korrelert med bruksmønster.

Min helt subjektive konklusjon på temaet (i den grad den er interessant) ut fra tilgjengelig brukererfaringer samt laboratorietestresultater jeg har lest om, er imidlertid en forventning om at batteriet vil ha 75% av maxkapasitet etter ti år (v/14.000 km/år kjøring). Hvorvidt dette utløser et behov for å skifte batteripakken, overlater jeg til de rådende forhold om nettopp ti år ;)
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: El Electricolørdag 22. desember 2012, klokken 11:02
Viktig spørsmål TS tar opp her! Ingen!! vet! Roadster er også på veien bare 4år.

Tesla selv sier: ''Tesla Motors tells us that we should expect to have our battery packs holding 70% of their original capacity after 5 years.''

Da tror jeg ikke at man har 75% etter 10 år!  :o
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 22. desember 2012, klokken 11:16
Roadster-eierne rapporterer ca 2% reduksjon per 10.000 miles, men nesten ingen reduksjon pga aldring. Biler som er svært lite brukt de siste 3-4 årene har nesten ikke hatt noe kapasitetstap.
Iht. Battery University er cellekjemien i Model S langt bedre på levetid enn kjemien i Roadster batteriene, men fasiten er det ingen som besitter før det har gått en 8-10 år.

Panasonics offisielle målinger viser en reduksjon på ca 25% etter 500 fulle ladesykluser, dvs. lading helt opp og deretter full utlading. Dette er ugunstig bruk av batteriet mtp. levetid. Klarer du å få ca 40 mil ut av hver fulle lading tilsvarer dette 200.000km før du er nede på 75% restkapasitet.
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: 19quiz76lørdag 22. desember 2012, klokken 11:23
Sitat fra: El Electrico på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:02
Viktig spørsmål TS tar opp her! Ingen!! vet! Roadster er også på veien bare 4år.

Tesla selv sier: ''Tesla Motors tells us that we should expect to have our battery packs holding 70% of their original capacity after 5 years.''

Da tror jeg ikke at man har 75% etter 10 år!  :o

Har du link til denne uttalelsen? Er veldig interessert i fakta rundt dette, så har ikke noe imot å bli motbevist. Som sagt var min egen antagelse basert på 14.000 km/år, kanskje gjennomsnittsamerikaneren kjører en del mer og vil derfor få kortere levetid.
*Synse, synse* ;)
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: El Electricolørdag 22. desember 2012, klokken 11:24
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:16
Roadster-eierne rapporterer ca 2% reduksjon per 10.000 miles, men nesten ingen reduksjon pga aldring. Biler som er svært lite brukt de siste 3-4 årene har nesten ikke hatt noe kapasitetstap.
Iht. Battery University er cellekjemien i Model S langt bedre på levetid enn kjemien i Roadster batteriene, men fasiten er det ingen som besitter før det har gått en 8-10 år.

Panasonics offisielle målinger viser en reduksjon på ca 25% etter 500 fulle ladesykluser, dvs. lading helt opp og deretter full utlading. Dette er ugunstig bruk av batteriet mtp. levetid. Klarer du å få ca 40 mil ut av hver fulle lading tilsvarer dette 200.000km før du er nede på 75% restkapasitet.

Eierne av roadster har også rapportert 70% etter 4år!
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: El Electricolørdag 22. desember 2012, klokken 11:26
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:23
Sitat fra: El Electrico på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:02
Viktig spørsmål TS tar opp her! Ingen!! vet! Roadster er også på veien bare 4år.

Tesla selv sier: ''Tesla Motors tells us that we should expect to have our battery packs holding 70% of their original capacity after 5 years.''

Da tror jeg ikke at man har 75% etter 10 år!  :o

Har du link til denne uttalelsen? Er veldig interessert i fakta rundt dette, så har ikke noe imot å bli motbevist. Som sagt var min egen antagelse basert på 14.000 km/år, kanskje gjennomsnittsamerikaneren kjører en del mer og vil derfor få kortere levetid.
*Synse, synse* ;)

Synse, synse på bl.a. Wiki søk Tesla Roadster. eller bruk Google. ;)
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: 19quiz76lørdag 22. desember 2012, klokken 11:31
Hehe - mente at det var jeg som synset, altså ;)

Ang ditt opprinnelige utsagn refererte du til noe Tesla selv hadde skrevet, derfor trodde jeg du satt på en link til denne infoen.
Det tror jeg ikke lenger ;)
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: El Electricolørdag 22. desember 2012, klokken 11:38
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:31
Hehe - mente at det var jeg som synset, altså ;)

Ang ditt opprinnelige utsagn refererte du til noe Tesla selv hadde skrevet, derfor trodde jeg du satt på en link til denne infoen.
Det tror jeg ikke lenger ;)


Tesla selv hadde det på sine FAQ sider tidligere men har tatt det bort! Hvis du bruker Google så finner du informasjon om dette!
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: 19quiz76lørdag 22. desember 2012, klokken 11:46
Ok
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 22. desember 2012, klokken 12:54
Sitat fra: El Electrico på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:24
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. desember 2012, klokken 11:16
Roadster-eierne rapporterer ca 2% reduksjon per 10.000 miles, men nesten ingen reduksjon pga aldring. Biler som er svært lite brukt de siste 3-4 årene har nesten ikke hatt noe kapasitetstap.
Iht. Battery University er cellekjemien i Model S langt bedre på levetid enn kjemien i Roadster batteriene, men fasiten er det ingen som besitter før det har gått en 8-10 år.

Panasonics offisielle målinger viser en reduksjon på ca 25% etter 500 fulle ladesykluser, dvs. lading helt opp og deretter full utlading. Dette er ugunstig bruk av batteriet mtp. levetid. Klarer du å få ca 40 mil ut av hver fulle lading tilsvarer dette 200.000km før du er nede på 75% restkapasitet.

Eierne av roadster har også rapportert 70% etter 4år!
Hvor langt hadde den bilen kjørt? Uten å vite kjørelengde, bruksmønster etc er informasjonen verdiløs. Om du henviser til 70% reduksjon antar jeg at du mener Hansjörg? Kommer tilbake til det konkrete eksemplet lenger ned.

Eksempler fra US forum:
Strider: 2 år, ca 40.000km, 4% reduksjon
NigelM: 20 måneder, 16.000km. 0% reduksjon
Donauker: 3,5 år, 77.000km. Ca 10% reduksjon
Eberhard: 2 år, 112.000km. Ca 13,6% reduksjon
Richkae: Drøye 2 år, 28.000km, 0% reduksjon
Cinergi: 2 år, 32.000km. 4%

Man har jo ekstremtilfellene som Hansjörg som har kjørt bortimot 250.000km på tre år og etter all sannsynlighet konsekvent har toppladet batteriet sitt. Han har kjørt over 70.000km i året, og har nå kommet ned på rundt 30% restkapasitet (restkapasiteten faller raskt mot slutten). Kjapp hoderegning viser at han har hatt minst 7-800 fulle ladesykluser, antakelig godt over 1000 når man regner inn rekkeviddetap + at han nok ikke har klart et snitt på 34 mil per lading! Og bare for å ha det litt ekstra gøy. En tilsvarende bensinbil med forbruk på 0,75 hadde fort brukt bensin for 250-300.000kr i løpet av 250.000km!

Slik jeg har forstått det er kjemien i batteriene i Model S bedre på levetid, og lading/utlading foregår mer skånsomt enn i Roadsteren. Det virker derfor rimelig å anta at batteriet i Model S holder lenger. I tillegg er batteriet 60% større enn i Roadsteren, noe som gir lavere bruksslitasje på batteriet i Model S enn i Roadster ettersom du kommer lenger på hver fulle ladesyklus.

Panasonics graf:
(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=1479&d=1300050759)
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 22. desember 2012, klokken 17:37
Sitat fra: Cirion på torsdag 20. desember 2012, klokken 15:37
Tror faktisk garantien ikke går på restkapasitet, men kun på fysiske produksjonsfeil.
Med andre ord feil relatert til produksjon av celler og annen elektronikk.
Høres rimelig ut.


Sitat
Normalt skal batteriet tape seg over tid/bruk.
JA, men 8 års garanti uten km-begrensing har bare praktisk verdi dersom bilen i hele denne perioden har en akseptabel rekkevidde.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 22. desember 2012, klokken 19:12
En ting å huske på er at selv om batterikapasiteten er ikke garantert, så har man også en 5 års reklamasjonsrett. Jeg tror de fleste domstoler vil være enig i at 70% er minimum, utifra bransjenorm, så 70% etter 5 år/ubegrenset antall km kan man være ganske så sikker på å få Tesla til å måtte ordne. Det kan også være mulig å få Tesla til å måtte garantere 70% etter 5 år/ubegrenset antall km, av den enkle grunn at en garanti skal være bedre en reklamasjonsretten. Om 70% er grensen ved reklamasjon vil jeg tro at grensen kan ikke være noe lavere på garantien. Men dette blir mer opp til å bli avgjort i en eventuell rettsak.

Norske forbrukerrettigheter er hvorfor Tesla må ta noe bedre betalt for bilen her, så vi får anta Tesla er klar over at det er ikke så enkelt som å ignorere batterikapasiteten.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 22. desember 2012, klokken 19:27
Jeg vil forresten si at jeg syns dette er det området Tesla er dårligst på, og håper Tesla setter en klar grense i garantibetingelsene for norge. (Men innerst inne har jeg en frykt for at Tesla bare kjører den amerikanske garantiteksten igjennom google translate, akkurat som de har gjort med nettsidene sine.)

Klare grenser gjør ting så mye lettere, og gjør at mulige kunder ikke må vurdere om det vil være nødvendig med søksmål for å få Tesla til å stå ved garantien sin. Tesla bør vise veien fremover for andre produsenter, ikke bare kjøre på fordi de får solgt biler, selv uten gode garantibetingelser.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 23. desember 2012, klokken 07:48
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. desember 2012, klokken 19:12
Om 70% er grensen ved reklamasjon vil jeg tro at grensen kan ikke være noe lavere på garantien. Men dette blir mer opp til å bli avgjort i en eventuell rettsak.

Norske forbrukerrettigheter er hvorfor Tesla må ta noe bedre betalt for bilen her, så vi får anta Tesla er klar over at det er ikke så enkelt som å ignorere batterikapasiteten.
ENIG i at garanti må bety tillegg til rettene du har etter forbrukerkjøpsloven. Likefullt ser du stadig vekk "garantier" som i realiteten er ansvarsfraskrivelser.

Ellers kommer garantier i alle mulige kvalitetsklasser:
- De beste er hvor forhandler/importør/produsent uten videre godtar reklamasjoner og ordner opp no questions asked.
- De dårligste er hvor de bruker aller mulige og umulige knep for å vri seg unna.
- De fleste ligger et eller annet sted mellom de to ytterpunktene.

Hvor Tesla ligger her, vet vi foreløbig tilnærmet null om. Men "gummistrikk-formuleringen" av batterigarantien er neppe et positivt tegn. Heller ikke  ignoreringen av mottaksproblemene for radioen.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 23. desember 2012, klokken 10:54
Nå har batteriet 8 års garanti mot ikke-selvforskyldt havari, så mtp. varighet er garantien i hvert fall bedre enn reklamasjonsretten. Men jeg hadde også helst sett at restkapasitet ble tatt inn i garantien! Det hadde tatt bort et usikkerhetsmoment.

Tittel: Re: Batteri garantier
Skrevet av: foxysøndag 23. desember 2012, klokken 19:16
Ja, 8 år "garanti" har 0 verdi uten at man garanterer min kapasitet/ved max kjørte km. selv 5 års norsk forbrukergaranti sier jo ingenting om hva som er "vanlig" og hvem har lyst å prøve en slik sak for retten?
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: El Electricomandag 24. desember 2012, klokken 10:01



Sitat
JA, men 8 års garanti uten km-begrensing har bare praktisk verdi dersom bilen i hele denne perioden har en akseptabel rekkevidde.

Ja!
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Eopheimfredag 28. desember 2012, klokken 18:12
Noterer meg at det ikke står et ord om batterienes garantitid på de norske sidene. Betyr det at vi får egne norske garantier ,eller skal vi stole på at de amerikanske garantiene vil være de samme som vi får? Noen som har informasjon ?
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: timingbeltkillerfredag 28. desember 2012, klokken 19:19
Sitat fra: Eopheim på fredag 28. desember 2012, klokken 18:12
Noterer meg at det ikke står et ord om batterienes garantitid på de norske sidene. Betyr det at vi får egne norske garantier ,eller skal vi stole på at de amerikanske garantiene vil være de samme som vi får? Noen som har informasjon ?
Ser ut som TM anvender US-reglene på alle områder slavisk på de utenlandske markedene helt uten lokal tilpassing til forskjellene i konkurransesituasjonen.
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: laumbfredag 28. desember 2012, klokken 19:22
Fra brosjyren i butikken (søplete mobilbilde, men får duge).
Skal vel godt gjøres mtp norsk lov å gi noe mindre enn de har annonsert med her.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: Leaffenfredag 28. desember 2012, klokken 20:07
Dette er jo dokumentasjon bedre enn noe.
Tittel: Re: Batteri garantier
Skrevet av: foxyfredag 28. desember 2012, klokken 21:08
dokumentasjon på hva?

Tesla sin batteri garanti har i praksis 0 verdi med info fra dette bildet!
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: laumbfredag 28. desember 2012, klokken 22:08
Det kan hende den har 0 verdi, men den har null verdi i ett definert knippe med km/år.

Selvsagt er det viktigste HVA garantien innebærer og hvilke rettigheter den gir deg ut over loven... Vent litt nå foxy, sa vi null verdi? Det den medfører av verdi i Norge er at den gir minst likt, eller bedre rettigheter enn det loven kan tilby - i en lengre periode enn loven krever. Altså ett godt tilskudd.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: foxyfredag 28. desember 2012, klokken 23:20
"loven" sier ingenting om batterikapasitet etter 5 år, det er bare bilprodusentene som kan garantere. Så uavhengig om det er 3, 5, 8 eller 10 år man tilbyr, må man kvantifisere garantikapasitet.

Bare garanti definert som feks. 8 år/100000km min. 70% kapasitet har en praktisk verdi.
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: laumblørdag 29. desember 2012, klokken 00:34
Det har jeg sagt meg enig i. At det mangler de essensielle momentene for mange, som er forventet kapasitet. Dette tror jeg heller ikke vi vil få noen tall på, da det rett og slett handler om bruksmønster.

Se på laptoppbatterier, kommer du med halv batterikapasitet etter 4 mnd, så er dette i mange tilfeller "innenfor normalen" tatt i dets bruksomfangs betraktning. Har det 10% kapasitet er det nok en defekt. Kommer du etter garantitiden og får det underkjent, må det reklameres med de ulemper det medfører av bevisførsel (reklamasjon = ditt ansvar å bevise. Garanti = produsent/leverandør sitt ansvar å bevise.).

Likeså så gir de deg en garanti på at det ikke er feil med batteripakken av unormal variant i lengre enn de 5 år loven tilbyr deg å reklamere. Således er denne garantien meget god. Det er fortsatt Tesla sitt ansvar og bevise feil og årsak, selv etter 7.999 år.

Skulle selv gjerne sett en garantert prosentandel etter 8 år, men som sagt tror jeg ikke det skjer. Du kan ha igjen 25% og jeg 85% etter 8 år, og begge er innenfor normalen. Kanskje til og med med samme km-stand.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: foxylørdag 29. desember 2012, klokken 00:50
Vanskelig å sette nøyaktig tall ja, men garantert miniumumskapasitet bør kunne settes. Citroen har feks. 80% etter 5 år/120000 km.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 30. desember 2012, klokken 20:43
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. desember 2012, klokken 10:54
Nå har batteriet 8 års garanti mot ikke-selvforskyldt havari,
I følge http://jalopnik.com/5887265/tesla-motors-devastating-design-problem
skal det ikke mye til før batteriet  havner på null og du må kjøpe et nytt.
Du kan ikke engang bruke det forhåndsbetalte til dette.
Men må betale for et nytt.

I følge TM FAQ kan du eksempelvis parkere på en flyplass mens du drar på en lang ferie.
Ikke et ord om at dette ikke gjelder dersom du har kjørt langt til flyplassen slik at batteriet er langt fra fullt. Da bør du i alle fall  ikke ta denne ferien om vinteren. Og du bør ikke ha for lang vei til hytte uten strøm eller blir der lenge i streng kulde.

Artikkelforfatteren er et eksempel på en helfrelst entusiast som ender opp som frustrert engangskjøper. Problemet er ikke så mye uventede feil som oppstår, men TM sin håndtering av reklamasjoner og behandling av whistleblowers.

Toyota har aksjer i TM. Av omsyn til aksjeverdien bør de viske TM noen ord i øre om at kundevennlig reklamasjonspolitikk er i lengden bedre økonomi enn å bruke ethvert knep i boka for å avvise reklamasjoner.

Et Leaf-batteri kan du redde etter tomtapping ved å kople til lading innen 14 dager.
Tesla-batteriet er redningsløst fortapt samme sekund det når null.¹

Nå du vet dette, vil du sørge for at tomtapping aldri skjer. Men du kan ikke utelukke uforutsatte situasjoner. Eksempelvis kan hyttehjemturen bli forsinket pga uvær eller sydenhjemturen av flyproblemer eller sykdom.

Et kjent dansk snobbemerke for audio hadde for noen år siden i reklamebrosjyrene en setning med liten skrift. Oversatt til å kalle en spade en spade sto det: Enhver feil som oppstår skyldes feilbehandling (Underforstått: Krav etter forbrukerkjøpsloven er utelukket for våre produkter).

Har en gnagende følelse av at TM er åndelig i slekt her. Og at jeg som kjøper er en forsøkskanin for egen regning og risiko.  Hver gang jeg goggler litt, finner jeg noe jeg misliker.

Dette er greitt nok for en nymotens dings til en tusing eller to. Men ikke for et produkt til NOK 600K.

Burde vi som kjøpere lage en liste med punkter vi ønsker inn i kjøpekontrakten og trekke oss fra handelen dersom TM nekter å godta de?



¹
"""I'd be looking for more of an explanation of WHY the batteries used in the Teslas can't be charged from a zero state. I mean, those batteries are manufactured and have to undergo an initial charge (they don't come into existence fully or partially charged, do they?) so I'm curious what the issue is?"""
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: toppisøndag 30. desember 2012, klokken 21:38
Kjører man uten olje på fossil motoren sin, eller bader med sin iphone, kommer man ikke langt med garantien, uten at dette er noe du blir forklart med store bokstaver før du kjøper produktet.

Dette havner i samme kategori.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: mrmsøndag 30. desember 2012, klokken 21:43
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 30. desember 2012, klokken 20:43
I følge http://jalopnik.com/5887265/tesla-motors-devastating-design-problem
skal det ikke mye til før batteriet  havner på null og du må kjøpe et nytt.

Ifølge Teslas nettsider (http://www.teslamotors.com/blog/plug-it) skal det mye til for å klare å ladde batteriet helt tomt på Model S:

The earliest Roadsters will take over two months to discharge if parked at a 50 percent charge without being plugged in. From that starting point, Tesla has consistently innovated and improved our battery technology. For example, a Model S battery parked with 50 percent charge would approach full discharge only after about 12 months.

Model S batteries also have the ability to protect themselves as they approach very low charge levels by going into a "deep sleep" mode that lowers the loss even further. A Model S will not allow its battery to fall below about 5 percent charge. At that point the car can still sit for many months.

Of course you can drive a Model S to 0 percent charge, but even in that circumstance, if you plug it in within 30 days, the battery will recover normally.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 30. desember 2012, klokken 21:50
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 30. desember 2012, klokken 20:43
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. desember 2012, klokken 10:54
Nå har batteriet 8 års garanti mot ikke-selvforskyldt havari,
I følge Jalopnik...
Jalopnik er en elendig kilde til informasjon. Les artiklene de skriver om Tesla så skjønner du raskt at de har en agenda. De er tidvis helt drøye i sin jakt på Tesla, men artiklene har sin underholdningsverdi. Og de er helt kurante å lese, bare man har forstått at de ikke bryr seg om en balansert fremstilling av Tesla.

Batteriet i Model S skåner seg selv mot total utladning gjennom å stanse all leveranse av strøm med en grei buffer (ukjent størrelse, muligens rundt 4-5kWh?). Jeg tror du skal være ganske uforsiktig med bilen før du klarer å ødelegge batteriet i Model S, men det er antakelig mulig om du virkelig går inn for det. Det er viktig at eiere av Model S er klar over hva man skal passe på med elbilen, for det er andre ting å passe på der enn i fossilbilen.

Fossilbilen er strengt talt mye enklere å ødelegge enn en Model S. Du kan enkelt ødelegge motoren i en fossilbil i løpet av minutter om du går inn for det. Evt. helt uventet når du er ute og kjører fordi motoren har gått tom for olje, og oljenivåvarsleren ikke fungerer. Eller når regreimen ryker pga feil eller manglende skifte? Eller når turboen ryker og blåser oljen ut gjennom eksosen, og på den måten resulterer i reparasjon av både turbo og partikkelfilter/katalysator (ikke på langt nær like dyr reparasjon, men det er bare en del av det langt mer komplekse feilkilde-bildet til fossilbilen. Elbilen har bare en dyr del, og det er batteriet.)

Om man har satt seg inn i hva som kan ødelegge en elbil og hva som ødelegger en fossilbil er jeg mye mer redd for at motoren i fossilbilen skal ryke uten forvarsel enn at jeg skal klare å "bricke" batteriet i Model S.

Så ja, kanskje man teoretisk klarer å ødelegge batteriet i Model S om man går inn for det eller er likegyldig nok? Og det har skjedd i en håndfull tilfeller med den første bilen Tesla bygde. Men det virker mye vanskeligere enn å ødelegge motoren i en fossilbil. Så dyre reparasjoner vil alle likegyldige mennesker kunne oppleve.

Det er ikke meningen å snakke bort viktigheten ved å ta vare på batteriet, men jeg vil bare presisere at det nok er svært vanskelig å ødelegge batteriet i Model S, samtidig som den gammeldagse fossilbilen faktisk er svært enkel å ødelegge.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: ebbreysøndag 30. desember 2012, klokken 22:25
aff, når jeg leste den batteri brick saken mista jeg helt lysten på å reservere imorgen, men så kom det jammen en positiv post istedenfor.. Er ikke lett dette her, heller ikke rart folk føler seg som forsøkskaniner heller :P
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 30. desember 2012, klokken 23:03
Sitat fra: ebbrey på søndag 30. desember 2012, klokken 22:25
aff, når jeg leste den batteri brick saken mista jeg helt lysten på å reservere imorgen, men så kom det jammen en positiv post istedenfor.. Er ikke lett dette her, heller ikke rart folk føler seg som forsøkskaniner heller :P
Om du er så usikker på reservasjonen bør du lese litt mer før du tar en beslutning.
Depositumet er riktignok fullt refunderbart, men om en artikkel fra Jalopnik gjør deg usikker bør du lese litt mer om Tesla fra forskjellige kilder.
Se alle testene i samletråden her på forumet, les deg opp på kåringer, se videoer på Youtube, les trådene her på forumet og på www.teslamotorsclub.com. Og les nyheter om Tesla fra forskjellige kilder, selvfølgelig også negative for å se om det er substans i de negative vinklingene.
Anbefaler deg på det sterkeste å lese igjennom poster her på forumet, poster på www.teslamotorsclub.com, bloggene på teslamotors.com sam
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: ebbreysøndag 30. desember 2012, klokken 23:10
Hehe, jeg har lest det jeg har kommet over, men stort sett så går det på erfaringer med lading hjemme, wh/mile forbruk, levetider på batteriet og erfaringer fra vinterbruk. Jeg har vært klar et par dager på å bestille men det er sånn med alt jeg vil ha på nett, jeg søker og søker på alt jeg lurer på slik at jeg kan bli "sikker" på mine valg :) Og da kommer man også over negative saker :P

Men, nå trenger jeg ikke fundere lenger. Som du nevner, det er fullt refunderbart. Bilen er reservert og jeg har akkurat overført penger til nederland. Blir spennende å fulge utviklingen fremmover når bilene skal prøvekjøres over nyttår (leste jeg) i belgia med nye ladekontaktene.

Kanskje Tesla fikser opp i ting som har vært nevnt av brukere også før vi får bilene i norge, eller tror du de holder seg strict til den modellen de har startet å levere?
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: foxysøndag 30. desember 2012, klokken 23:12
sålenge Tesla sin garanti bare dekker prod. feil og de ikke garanterer en viss kapasitet etter X antall år /km så er det en viss risiko for kjøperen, som er betydelig størrer enn for en fossilbil.

med en fossilbil er man sikret at bilen funker på samme måten etter 5 år, med elbil er man sikret lavere kapasitet - i Teslas tilfelle ubegrenset.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: ebbreysøndag 30. desember 2012, klokken 23:14
Jeg har en krukke her, som jeg skal putte litt av alt jeg kommer til å spare på denne bilen :P På krukka skal det stå "nytt batteri".

Blir bra
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: laumbmandag 31. desember 2012, klokken 00:05
+1

Tror jeg må slenge opp en sånn krukke selv. Får sette en på badet også, så gjestene mine kan donere noen pesos til nytt batteri når de har gjort sitt. Blir nok suksess!


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: kjølholdtmandag 31. desember 2012, klokken 11:39



Sitat fra: foxy på søndag 30. desember 2012, klokken 23:12
sålenge Tesla sin garanti bare dekker prod. feil og de ikke garanterer en viss kapasitet etter X antall år /km så er det en viss risiko for kjøperen, som er betydelig størrer enn for en fossilbil.

med en fossilbil er man sikret at bilen funker på samme måten etter 5 år, med elbil er man sikret lavere kapasitet - i Teslas tilfelle ubegrenset.


Forsøk 5 år og 1 mnd hos toyota jæger , og du sitter igjen med hele regninga på egenhånd. Med normalt kjøremønster er jeg villig til å ta sjansen på batteriet. Personlig vil jeg ha tjent inn nytt batteri etter 4 år.
Min personlige erfaring med bilverksteder er at med en gang man er utenfor garanti perioden kan du bare drømme om at de tar regninga
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: timingbeltkillermandag 31. desember 2012, klokken 12:50
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 21:50
Jalopnik er en elendig kilde til informasjon. Les artiklene de skriver om Tesla så skjønner du raskt at de har en agenda. De er tidvis helt drøye i sin jakt på Tesla, men artiklene har sin underholdningsverdi. Og de er helt kurante å lese, bare man har forstått at de ikke bryr seg om en balansert fremstilling av Tesla.
OK, har likevel noen ubesvarte spørsmål:
1.
Modell R er mulig å bricke. Det har jo faktisk skjedd.
Modell S er tilnærmet umulig å bricke.

De som bricket R, hadde valget mellom å kjøpe en ny batteripakke eller å skrote en nesten ny bil. De kunne ikke engang nytte forhåndsbetalt batteribyte til dette. De var da forsøkskaniner for TM for egen regning og risiko?
Riktig eller galt oppfattet?

2.
Etter analogi fra 1.:
Dersom du må bytte batteriet på S (eksempelvis fordi du har kjørt så mange km at rekkevidden ikke lengre er tilfredsstillende) etter 4 eller 6 år, kan du ikke bruke forhåndsbetalt batteri til dette, men må kjøpe et nytt til gjeldende pris.
Riktig eller galt oppfattet?

3.
Etter analogi fra 1.:
Forhåndsbetalt service 4/80 er begrenset til både tid (4 år) og kjørte km (80).
Du kan derfor bruke denne til 1 service hvert av årene 1, 2, 3 og 4. Men ikke til 2 servicer hvert av årene 1 og 2. ersom du kjører 40K hvert år. Du må disse 2 årene betale den ene ekstraservicen til gjeldende pris. Tilsvarende for forhåndsbetalt 8/160.
Riktig eller galt oppfattet?

4.
Vi mangler objektive data (eksempelvis restkapasitet i %) for hva batterigarantien faktisk omfatter i tillegg til rene produksjonsfeil.
Riktig eller galt oppfattet?

5.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en bil med enklere teknikk og mindre krav til vedlikehold må ha oftere service enn mer kompliserte biler.
Riktig eller galt oppfattet?

6.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en bil med enklere teknikk og mindre krav til vedlikehold må ha tilnærmet samme pris på service som biler med mer komplisert teknikk.
Riktig eller galt oppfattet?

7.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift opererer med faste service-intervall isf individuelle computerstyrte intervall etter faktisk behov.
Riktig eller galt oppfattet?

8.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift ikke legger ut brukerhåndbøkene/User Manuals på web'en slik eksempelvis Mercedes og de fleste produsentene av elektroniske dingser gjør.
Riktig eller galt oppfattet?

9.
Sitter fremdeles med en nagende tvil om TM blir et hyggelig bekjentskap den dagen du måtte få et reklamasjonsbehov.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: jahnarnemandag 31. desember 2012, klokken 14:10
Orker ikke å gå igjennom påstandene dine fra mobil, så tar den enkleste - pkt 8: https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: timingbeltkillermandag 31. desember 2012, klokken 14:15
Sitat fra: jahnarne på mandag 31. desember 2012, klokken 14:10
Orker ikke å gå igjennom påstandene dine fra mobil, så tar den enkleste - pkt 8: https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/
Giga takk!
Har vært inne på www.teslamotors.com/mytesla mange ganger. Men har aldri oppdaget linken videre til manuals.

Mente forøvrig å stille spørsmål i motsetning til å komme med påstander. Og håpet på svar nøyaktig som ditt til pkt 8: Dokumentert med konkret kildehenvisning.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: toppimandag 31. desember 2012, klokken 14:40
Under nummer 6 vil jeg bare minne på at model S er priset på samme nivå som toppmodellene til BMW, Audi og MB. Model S Performence koster nesten det samme som BMW M5 i USA og Tyskland.

Hva koster servicen på en BMW M5 i Norge?

Dessuten vil jeg bare minne om at du ikke får veldig mye for en 5000 kr service på din Audi hos Møller. Har et forklaringsproblem de og..
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: ebbreymandag 31. desember 2012, klokken 14:47
Litt gjevn kontantstrøm inn til service sentere i norge er vel ikke dumt det heller. Så har vi dem hvertfall
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: timingbeltkillermandag 31. desember 2012, klokken 15:36
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 31. desember 2012, klokken 12:50
OK, har likevel noen ubesvarte spørsmål:
4.
Vi mangler objektive data (eksempelvis restkapasitet i %) for hva batterigarantien faktisk omfatter i tillegg til rene produksjonsfeil.
Riktig eller galt oppfattet?
Galt oppfattet.
Garantien omfatter overhodet ikke restkapasitet:
"""The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or
power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time
or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this New
Vehicle Limited Warranty"""

(Er dette i samsvar med eller i strid med 5-års regelen i forbrukerkjøpsloven?)

Sitat
8.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift ikke legger ut brukerhåndbøkene/User Manuals på web'en slik eksempelvis Mercedes og de fleste produsentene av elektroniske dingser gjør.
Riktig eller galt oppfattet?
Galt oppfattet.
Manualene mv ligger her https://www.teslamotors.com/mytesla/manuals/
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Øyvind.hmandag 31. desember 2012, klokken 16:34
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 31. desember 2012, klokken 12:50
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. desember 2012, klokken 21:50
Jalopnik er en elendig kilde til informasjon. Les artiklene de skriver om Tesla så skjønner du raskt at de har en agenda. De er tidvis helt drøye i sin jakt på Tesla, men artiklene har sin underholdningsverdi. Og de er helt kurante å lese, bare man har forstått at de ikke bryr seg om en balansert fremstilling av Tesla.
OK, har likevel noen ubesvarte spørsmål:
1.
Modell R er mulig å bricke. Det har jo faktisk skjedd.
Modell S er tilnærmet umulig å bricke.

De som bricket R, hadde valget mellom å kjøpe en ny batteripakke eller å skrote en nesten ny bil. De kunne ikke engang nytte forhåndsbetalt batteribyte til dette. De var da forsøkskaniner for TM for egen regning og risiko?
Riktig eller galt oppfattet?

2.
Etter analogi fra 1.:
Dersom du må bytte batteriet på S (eksempelvis fordi du har kjørt så mange km at rekkevidden ikke lengre er tilfredsstillende) etter 4 eller 6 år, kan du ikke bruke forhåndsbetalt batteri til dette, men må kjøpe et nytt til gjeldende pris.
Riktig eller galt oppfattet?

3.
Etter analogi fra 1.:
Forhåndsbetalt service 4/80 er begrenset til både tid (4 år) og kjørte km (80).
Du kan derfor bruke denne til 1 service hvert av årene 1, 2, 3 og 4. Men ikke til 2 servicer hvert av årene 1 og 2. ersom du kjører 40K hvert år. Du må disse 2 årene betale den ene ekstraservicen til gjeldende pris. Tilsvarende for forhåndsbetalt 8/160.
Riktig eller galt oppfattet?

4.
Vi mangler objektive data (eksempelvis restkapasitet i %) for hva batterigarantien faktisk omfatter i tillegg til rene produksjonsfeil.
Riktig eller galt oppfattet?

5.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en bil med enklere teknikk og mindre krav til vedlikehold må ha oftere service enn mer kompliserte biler.
Riktig eller galt oppfattet?

6.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en bil med enklere teknikk og mindre krav til vedlikehold må ha tilnærmet samme pris på service som biler med mer komplisert teknikk.
Riktig eller galt oppfattet?

7.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift opererer med faste service-intervall isf individuelle computerstyrte intervall etter faktisk behov.
Riktig eller galt oppfattet?

8.
Vi mangler troverdig forklaring på hvorfor en teknologisk nybrottsbedrift ikke legger ut brukerhåndbøkene/User Manuals på web'en slik eksempelvis Mercedes og de fleste produsentene av elektroniske dingser gjør.
Riktig eller galt oppfattet?

9.
Sitter fremdeles med en nagende tvil om TM blir et hyggelig bekjentskap den dagen du måtte få et reklamasjonsbehov.
Svarer kort, for jeg skal straks i selskap :)

1: Jeg tror de fleste som kjøper den aller første bilmodellen en produsent lager er inneforstått med at de må påregne noen flere feil enn ved kjøp fra en etablert produsent. Jeg har hørt at batteriene i Roadster ikke var tilpasset bruk i elbil i samme grad som batteriene i Model S, men kan ikke hoste opp kildene for dette pt. Søk på "Roadster laptop batteries" eller noe sånt på www.teslamotorsclub.com så finner du antakelig noe.
Om kjøper er kjent ved faren ved å ikke passe godt på batteriet sitt mener jeg kjøper selv må ta ansvar for å unngå at problemet oppstår, selv om en forbedret produkt kan redusere faren for at dette inntreffer. Men jeg mener selv jeg har lest at Tesla har uttalt at Roadster skulle være testen av hvordan elbiler fungerte, så Roadster eierne har sånn sett vært prøvekaniner for de som kjøper Model S.

2: Jeg har lest indikasjoner på at et forhåndskjøpt batteri levert etter 8 år vil innebære redusert pris på batteri levert eksempelvis etter 5-6 år om behovet skulle oppstå. Men her forventer jeg at Tesla kommer med klare og tydelige retningslinjer for forhåndskjøpt batteriskifte lenge før vi får bilene levert. Det blir altså antakelig redusert pris for de som har forhåndskjøpt, men kjenner ikke til noen fasit pt.

3: Jeg regner med du enten kan ta service hvert år, eller hver 20.000km. Det avhenger av hva som inntreffer. Bilen skal følge serviceprogrammet, og er dette forhåndsbetalt er det likegyldig når servicene utføres. Forhåndsbetalt varer altså enten 4 år, eller til bilen har gått 80.000km.

4: Tesla har foreløpig ikke garantert noen restkapasitet. Panasonic har målt ca 70-75% restkapasitet etter 500 fulle ladesykluser. Jeg forventer at batteriet holder minst 70% etter 500 ladesykluser, for batteriet slites langt mindre når mesteparten av bruken foregår "midt påkapasiteten", og man trenger sjelden å utlade batteriene helt eller lade dem opp til 100%. Batteristyringen og ladingen i Model S forventer jeg at behandler batteriet på en slik måte at det varer lenge.

5: Jeg antar dette er fordi Tesla vil sjekke bilene sine nøye for å unngå uheldige hendelser. De har mye å lære fra omfattende real world testing, og vil ha mye nytte av å sjekke bilene ofte. Noen offisiell forklaring har jeg dog ikke sett, så vi får vente på fasiten.

6:
Vi mangler forklaring på dette pt. Om de har overpriset, eller om vedlikehold eksempelvis består i å demontere hele batteriet og sjekke alle cellene nøye vites ikke.

7: Det kan være de rett og slett ikke tør å la bilen bestemme dette selv, og har isteden satt en lav grense med store marginer? En haug uheldige hendelser nå i starten vil være katastrofalt for Tesla, og mye verre enn kritikk for overdreven service som de over tid kan fire på kravene til. Bilen er jo som du sier enkel, så jeg er enig i at bilen på sikt bør ha serviceintervaller på minst 40-50.000km.

8: Som andre har nevnt, de ligger ute :)

9: Gjenstår å se! Deler din skepsis til Tesla som et amerikansk selskap, men samtidig har jeg sett de strekker seg langt for å rette opp feil som brukere rapporterer. De må uansett følge norsk lov, så når du ikke igjennom er det advokat som gjelder. Mange hater Møllers servicegrad og reklamasjonshåndtering. Jeg derimot har fått strålende service der og de skiftet mye på min tidligere VW på reklamasjonsrett. Om Tesla blir hyggelig å ha med å gjøre, midt på treet eller "Apple-vanskelig" gjenstår å se.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: Øyvind.hmandag 31. desember 2012, klokken 17:55
Ser for øvrig at Nissan har lagt seg på minimum 70% etter 5 år/96.000km.

Ettersom Teslas batteri er ca 3,6 ganger større (og derved utsettes for mindre bruksslitasje) kunne man håpe at en Tesla 70% garanti innebar 18 år og 345.000km. Model S ivaretar batteriene på en langt bedre måte enn Leaf, men man må vel innse at batteriene ikke er evigvarende :)

I praksis kunne man kanskje håpe på 8 år og 200.000km med minimum 70% restkapasitet?
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: timingbeltkillermandag 31. desember 2012, klokken 19:37
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. desember 2012, klokken 16:34
Svarer kort, for jeg skal straks i selskap :)

3: Jeg regner med du enten kan ta service hvert år, eller hver 20.000km. Det avhenger av hva som inntreffer. Bilen skal følge serviceprogrammet, og er dette forhåndsbetalt er det likegyldig når servicene utføres. Forhåndsbetalt varer altså enten 4 år, eller til bilen har gått 80.000km.
Dette er den naturlige tolkingen som jeg opprinnelig tok som en selvfølge.
Nå er jeg i tvil og ønsker å se dette skrevet i klartekst på websidene til TM.

Tittel: Re: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: foxymandag 31. desember 2012, klokken 19:37
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. desember 2012, klokken 17:55
Ser for øvrig at Nissan har lagt seg på minimum 70% etter 5 år/96.000km.

Ettersom Teslas batteri er ca 3,6 ganger større (og derved utsettes for mindre bruksslitasje) kunne man håpe at en Tesla 70% garanti innebar 18 år og 345.000km. Model S ivaretar batteriene på en langt bedre måte enn Leaf, men man må vel innse at batteriene ikke er evigvarende :)

I praksis kunne man kanskje håpe på 8 år og 200.000km med minimum 70% restkapasitet?

hehe litt av et regnestykke - startet festen litt tidlig i dag? ;) :))
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: OleJAtirsdag 01. januar 2013, klokken 01:21
Jeg er egentlig ganske sikker på at Tesla må komme med en garanti som inkluderer restkapasitet etterhvert. Det er flere argumenter som taler for dette:
Dermed har Tesla ikke noe å tape på å inkludere dette i garantien sin.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: toppitirsdag 01. januar 2013, klokken 16:32
Garanti er en ting, og jeg regner med vi får en detaljert beskrivelse på hva dette innebærer.

I tillegg har vi jo kjøpsloven i Norge på 5 år. Denne kommer ikke Tesla utenom. Har vil det helt sikkert komme rettspraksis ( hvis det ikke finns allerde?) på minimum restkapasitet etter 5 år/ antall km.

Er forresten imponert over hvor lenge folk har tenkt å beholde bilen. Jeg synes gjerne 1 til 2 år holder, men vi får nå se denne gangen.. Ønske om å bytte til model X i fremtiden kan plutselig komme ;D
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: jkirkebotirsdag 01. januar 2013, klokken 16:43
Sitat fra: toppi på tirsdag 01. januar 2013, klokken 16:32
Er forresten imponert over hvor lenge folk har tenkt å beholde bilen. Jeg synes gjerne 1 til 2 år holder, men vi får nå se denne gangen.. Ønske om å bytte til model X i fremtiden kan plutselig komme ;D

1-2 år ? Blir jo bare pes med å bytte bil så ofte ;)
Jettaen vi hadde før (1987 1.8GL) eide vi fra 1997 til 2008 og Touranen vi kjører nå har jeg kjørt siden den var ny høsten 2004 (3 år som leasingbil der jeg jobbet før og privat etterpå). Leafen har dog ikke rukket å bli mer enn 14 måneder gammel ennå :)
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: kjølholdttirsdag 01. januar 2013, klokken 19:02
Med dagens boligpriser er det jo begrenset hvor mye man kan legge i bil
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: ebbreytirsdag 01. januar 2013, klokken 20:10
Med dagens boligpriser er det viktig å holde bilutgiftene nede, derfor man handler seg el-bil :)
Nå bruker jeg mye diesel til vanlig da jeg pendler..
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: jkirkebotirsdag 01. januar 2013, klokken 20:25
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 01. januar 2013, klokken 19:02
Med dagens boligpriser er det jo begrenset hvor mye man kan legge i bil

Nei, sånn sett er det vel oss som kjøpte enebolig på 90-tallet med utleiedel som sitter godt i det ,)

Siste taksten jeg fikk var vel nesten 4x kjøpesummen i 1998...
(riktignok etter å ha kostet på huset trekvart million)
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: toppionsdag 02. januar 2013, klokken 11:01
Det er ikke pes å bytte bil ofte for en som er glad i bil. Det er jo bare gøy. ;D
Du verden så kjedelig å skulle eie en 6-7 biler fra en får førerkort til noen tar det fra deg igjen, men smaken er som baken.

Dessuten er det økonomisk, slipper utgifter til reperasjoner og servicer ved å stadig bytte ut en nyere bruktbil.
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: laumbonsdag 02. januar 2013, klokken 11:10
Å bytte bil kan også være uøkonomisk.
Jeg har alltid byttet mellom "eldre biler" - til en hver tid rundt 3-5 år gamle når jeg overtar de - og har truffet vedlieholdsspikeren på samtlige med unntak av 2 Hyundaier som gikk smertefritt.
DET er dyrt vedlikehold.
Saab'n hadde jeg i 2 mnd får merkost ble på over 20k, og nå klinker og klunker noe annet. Den har gått "langt" - 160k km, så det er en medvirkende årsak, men ble lite fornøyd når min USA importerte Audi A4 Cab måtte bytte turbo på 64k km - for så å trenge ny drivaksling til 12k 1500 km etter det.

Da prøver vi ny bil denne gangen, som ikke har de delene jeg som oftest bytter.


Skal sies at de som har kjøpt bilene mine ikke har hatt noe som helst å klage på, og at de har fungert makeløst i ettertid.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: ebbreyonsdag 02. januar 2013, klokken 11:28
Kjøpte en 4 år gammel golf for 2 år siden. Gjennomsnittet så langt er reperasjoner på 25.000 i året. Dieselpumpe var ikke billig rett før jul :P

Hvor mye koster ny dieslpumpe på model s tro? :P
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: toppionsdag 02. januar 2013, klokken 12:43
På min første bil røyk reg reima på 90 000 >:(

Etter det har jeg holdt meg til biler under 3 år gamle og under 60 000 km (ved salg).. Orker ikke disse uforutsette utgiftene.
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: laumbonsdag 02. januar 2013, klokken 13:30
Audien hadde gått 21'000km når jeg kjøpte den (byttet om fra miles til km med vag-com). Reparasjoner for tilsammen 70k på 2 år og 60'000km er rett og slett sykt. Og som sagt før, alt dette finnes ikke på Model S. Unntaket er vel drivakslingen.
Men det som er kjipt med model s når garantien er ute er at det er så high tech å skru selv. Jeg håper virkelig det kommer diagnoseutstyr til disse etter hvert. :)kr


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: ebbreyonsdag 02. januar 2013, klokken 15:39
Når garantien er utløpt får du garantert tak i annen software og diagnose utstyr du kan bruke selv. Går nok ikke mange salg av denne bilen før det fins folk som driver med dette til vanlig som har bytta ut alt av software i bilene sine og tweaka til tusen.
Tittel: Batteri garantier
Skrevet av: Stighlonsdag 02. januar 2013, klokken 16:44
Helt enig med Toppi. Det er bare gøy å bytte bil. Halve moroa er jo alt i forkant. Prøvekjøring av biler og masse vurderinger. Når man har signert så er det litt over på en måte.

Jeg har to biler og det blir som regel byttet en hvert år. Prøver å ha de i to år, og da har de gått ca 60000 km. Da er det ikke lenge mellom hver gang jeg må ut å se etter ny bil.

Jeg tror allikevel at jeg må prøve å ha elbilene litt lenger.

Stig


Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471
Tittel: Re: Batteri garantier
Skrevet av: foxyonsdag 02. januar 2013, klokken 18:39
en ting er i alle fall sikker - de aller fleste her som ellers er vant til å kjøre rund i gamle, småslitne biler blir nok fornøyd de første 2-3 år i Model S :))

vedlikeholdsutgifter blir nok ganske lik for de aller fleste med elbil vs fosil over et viss antall år.
Tittel: Sv: Batteri garantier
Skrevet av: jkirkeboonsdag 02. januar 2013, klokken 19:59
Sitat fra: Stighl på onsdag 02. januar 2013, klokken 16:44
Helt enig med Toppi. Det er bare gøy å bytte bil. Halve moroa er jo alt i forkant. Prøvekjøring av biler og masse vurderinger. Når man har signert så er det litt over på en måte.

Ja, hver sin smak ;)

Selv gjør jeg enormt mye research i forkant av større kjøp, og så kjøper jeg noe (som regel en toppmodell) som jeg beholder svært lenge. For tiden har vi vel 15 år gammel oppvaskmaskin (aldri reparert), 13 år gammel vaskemaskin (aldri reparert), 18 år gammel mikrobølgeovn (aldri reparert) og mobilen min er 3,5 år gammel (heller aldri reparert). TVen er riktignok kun 1 år gammel (dog måtte jeg vente 3 mnd. på den) men den beholdes nok minst 10 år så sant den holder. I tillegg til mine 5-8 år gamle PCer da...

Jeg ser det ikke som urealistisk at jeg beholder S'en i over 15 år.

Men jeg kjenner også flere som bytter bil omtrent hvert år. Som regel ender de opp med å betale årsavgift og service samme år både på den de solgte og den de kjøpte ;)