Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

«Superlading ikke mulig»

Startet av oto, lørdag 14. september 2024, klokken 23:05

« forrige - neste »

oto

Hei folkens,
Med ujevne mellomrom det siste året har vi opplevd at X75D-en vår (2017) ikke tar superlading, vi får meldingen «Superlading ikke mulig» på dashbordet. De første gangene skjedde det ved bruk av CCS-adapter, så jeg lurte på om den var problemet. Prøvde selvsagt andre ladere på samme sted. De tilfellene der det skjedde kunne vi kjøre videre til eldre superlader og fikk ladet der uten adapter. Nylig fikk vi imidlertid samme melding også på en slik eldre lader, og prøvde to-tre andre til det brått virket.
Har ikke sett noe åpenbart mønster for når problemet oppstår, bortsett fra at det alltid har skjedd på langtur, med godt og varmt batteri. Ikke spesielt lav SOC. Lyset i ladeluken lyser blått i noen sekunder, og går over i rødt. Har hatt mange normale superladinger mellom disse tilfellene. 
Noen som har opplevd dette eller har ideer?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

What-a-watt

Opplever det til stadighet og flere andre her gjør det også. Ingen har etter det jeg forstår funnet årsak, men løsningen ser ut til å være bytte av søyle.

Ellemelle

Dette er ganske vanlig for min del og jeg tror det skyldes dårlig kontakt.
Det viktigste i mitt tilfelle er å først sørge for at adapteret går skikkelig inn i ladekabelen. Jeg smeller det inn i kabelen med stor kraft.
I tillegg sørger adapter og tung kabel for at det blir veldig stort press nedover når du kobler til bilen, derfor prøver jeg å holde ladekabelen oppe i vater til at jeg får grønt lys.

De to tingene jeg nevner vet jeg hjelper i mine tilfeller, fordi dette er noe jeg gjør på andre forsøk hvis jeg på første får rødt lys.

What-a-watt

Takk. Absolutt verdt et forsøk neste gang. Jeg pleier å sette inn adapteret først.

oto

Takk for tips, ja - skal teste det. Et par av tilfellene hos oss skyldtes dog som nevnt noe annet enn adapteret, da vi opplevde det samme på «gammel» superlader.
Jeg ringte Tesla Service senere, som sa jeg burde ringe dem neste gang jeg ikke fikk ladet, så de kunne koble seg på og feilsøke der og da.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

What-a-watt

Skulle lade på Fokserød idag, men ingen av de 4 søylene jeg prøvde virket. Det vil si at alle maxet ut ved 30 kWh. Bilen var god og varm etter 7 mils motorveikjøring. Gav opp, og kjørte til Gjennestad (6 km unna) som har V3, og fikk full "pupp" umiddelbart. Har opplevd dette på Fokserød flere ganger, og det har alltid hjulpet å bytte søyle. Men ikke i dag. Noen med samme erfaring? Er det feil på bilen eller Superlader?

YKarlsen

På min 2016 X viste det seg at 12V batteriet var kjempedårlig. Dette resulterte i at hurtiglading ofte ikke startet, men av og til hadde jeg flaks og den dro igang.
Tesla fant ingenting den gangen, men etter bytte av batteri har alt vært 100%  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA