Hovedmeny

Onvo L60

Startet av BubbaJoFet, lørdag 14. september 2024, klokken 20:10

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: SolEL på lørdag 28. desember 2024, klokken 11:54Reporteren tar ikke inn overseg at Kina er bedre.

Er Kina virkelig bedre på generell basis? Eller mener du kun de bilene som er testet av Euro NCAP?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. desember 2024, klokken 09:13Nå er jeg ganske motstander av å kjøpe kinesiske biler, men la nå diskusjonene om bilen handle om bilen, og politikken i egne tråder.
Godt poeng :+1:

SolEL

Mener nok de testet av Euro Ncap. I andre områder vil nok sikkerheten være dårligere. Dette har vi sett før med europeiske biler i Latin Amerika og andre steder. Jeg sa Kina ikke crash tester. Feil. Eletrick Viking viser her at CATL tester sin nye plattform eller skateboard kalt Bedrock i 120 km.

https://www.youtube.com/watch?v=WT0zESO_GJ4&t=363s

SolEL

Hadde nesten gitt opp at Nio skulle gjøre det bra i norsk test. Norske testere skjønner bare ikke merket. så plutselig skjer det. Er den negative vinden i ferd med å snu? Endelig.
Sitat: "Men poengtrekket er ikke større enn at vi konkluderer med at dette er en bil helt i tetsjiktet. Og den beste Nio-modellen vi har testet. Det er på tide å endre synet på Nio generelt – og ET5 Touring spesielt."
Motor.no har i hvert fall våknet.
 https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-nio-et5-touring/295562

turfsurf

Synes ikke ET5 er mye å skryte av. Den er dyr, og selv med 100kWh batteri er WLTP på 56 mil. Dvs ett veldig høyt forbruk. Og skeptisk hvor lett det er å selge en bruktbil med batterileie. Ikke så mange som kjøper bil til 2-300k og er villig til å betale 2000,-/mnd i tillegg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SolEL

#35
Onvo L60 er på vei til Europa så snart de klarer å produsere 30 tusen i mnd.
Som visstnok blir i mars 2025

https://electrek.co/2024/12/19/nios-low-cost-onvo-ev-arrive-first-european-market-2025/

Baas priser i artikkelen er i Kina 85 USD (ca. 930 kr) for 60 kwh og 125 USD  (ca. 1431 kr) for 85 kwh.

Leser andre steder at L70, en vanlig SUV med 6 eller 7 seter, kommer i q3 i Kina Høsten 2025.

SolEL

#36
I andre halvdel av 2025 kommer neste Onvo. En tre rader SUV. Den skal muligens hete L80. Så skal det komme en 5 seter sedan nei rettelse SUV.
https://cnevpost.com/2025/01/22/onvo-2nd-model-trial-production/

https://globalchinaev.com/post/nios-onvo-l80-completed-trial-production-and-enters-tooling-trial-phase

SolEL

#37
Nå er navnet offentliggjort og det blir l90 og skal vises frem i andre kvartal i år, nå spesifisert til april. Tre seterader og blir Onvos flaggskip.

https://cnevpost.com/2025/02/21/nio-onvo-2nd-model-named-l90/


https://www.youtube.com/watch?v=YfoQPdjqO-g

SolEL


SolEL

Rekkevidde vinter
L60 med 60 LFP batteri oppnådde 262 km. Temperatur var 18 kalde minus, med klimaanlegget satt på 24 grader. Bilen var nedkjølt i 6 timer før start. Når det gjelder mistet rekkevidde fra oppgitt rekkevidde som er 525 km så mistet Onvoen 37,74 % Det høres mye ut men CLTC er vel et sted mellom 15 og 25 prosent mer positiv enn vår WLTP og vant testen på dette området. 37.74 minus 15 blir 22,74 % til 12,74. Som jeg mener er sensasjonelt bra til å være lfp som før var 30 % dårligere enn vanlige batterier. Så bilen trenger vel egentlig ikke noe større batteri med så bra resultat.
Men lade hastigheten var på 60 kwh i -15 uten oppvarming først. Der kom de sist, var vel ingen andre med lfp der, og de andre oppnådde 100 kwh.

https://www.youtube.com/watch?v=d3k8XlqAwqM

https://www.youtube.com/watch?v=FKykOUkRCho

SolEL

L90 får luftfjæring fordi bilder viser at den kan heve og senke bakkeklaring

https://cnevpost.com/2025/04/03/onvo-l90-completes-winter-testing/

SolEL

#41
                                                 Nio er verdens sikreste bil fabrikant
Jeg må beklage for feil jeg har skrevet om Onvos resultat i Kinas svar på Euro NCAP,. Jeg har nå redigert bort dette i tidligere innlegg. Onvo I60 er bedre enn jeg forsto den var. Jeg blandet sammen "overall" med "adults". Nå er jeg meget fornøyd særlig når den slår Teslas nye model 3. Jeg innså ikke min feil før jeg leste Wikipedias artikkel om I60. Der innså jeg at det er et meget bra resultat:
              C-NCAP (2024) test results 2024
                  Onvo L60 60 kWh RWD[9]
               Category   
               Overall:      89.2%
               Occupant protection:   94.03%
               Vulnerable road users:   77.89%
               Safety assistance:   90.29%

Norsk presse som er blendet av Tesla og har fordommer mot kinesiske bilers sikkerhet. Skrev at m. 3 imponerer med test i Euro Ncap. Jeg mener motsatt at den skuffer og ikke klarer og følge opp tidligere tester:
          Adult 90 %
          Vulnerable 89%
          Safety assist 87 %
Før var Tesla langt oppe på 90 tallet for "Adult" så hvordan kan man da si at den imponerer? Det er kun for gående / syklister den slår Onvo. Ellers er det knock out seier til Onvo. Det som forundrer mest er at Onvo gruser Tesla på aktiv sikkerhet som Tesla skal være best på. Det er nok mange som slår Tesla på dette.
https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+3/54892
https://en.wikipedia.org/wiki/Onvo_L60


SolEL

Onvo L90 med 6 seter ser ut til å bli en hit med mye hype på YouTube. Som en Mercedes s clas innvendig i hvert fall. Pris blir vel som Tesla m Y. Nå i september (25) skal ny fabrikk være oppe å gå, den skal hovedsakelig lage Onvo. Så Norge / Europa deby kan nærme seg. Egypt fabrikk er jo også på gang. Da omgår de Europas tollmur mot Kina.


https://www.youtube.com/watch?v=KOpA1v4eZLU

SolEL

Onvo kommer til Norge? STOPP PRESSEN Onvo blir Nio

Onvo kommer i hvert fall til Danmark på slutten av 2026.  Men de skal selges under Nio navnet. Jeg antar at de samtidig vil komme til Norge. 

https://eletric-vehicles.com/nio/nio-to-launch-onvo-brand-in-denmark-by-late-2026-under-nio-name-report/

SolEL

Ja Onvo L60 kommer til Europa det er besluttet. Salget var i begynnelsen dårlig i Kina. Nå tar salget seg opp. Kommer nå straks i en oppdatert utgave. Om den store L90 kommer er ikke besluttet. Denne og den nye ES8 klarer de ikke å produsere nok av og det er også vanskelig å få prøve kjøring. Nå har showrommene fått økt åpningstider pga. enorm pågang. Det er helt crazy siden statens støtte til elbiler dessverre går ned fra 1 januar 26. Alle vil ha bil før denne dato. Den nye fabrikken er ennå ikke oppe i full kapasitet. Det blir nok bedre for Europa når Nio MENA fabrikken åpner i Egypt. Men jeg vet ikke når det skjer. Noen som vet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA