Hovedmeny

Onvo L60

Startet av BubbaJoFet, lørdag 14. september 2024, klokken 20:10

« forrige - neste »

SolEL

Nio mener neppe at de er ditt og datt. Hadde det ikke vært for emiratene så hadde Nio trolig vært konk. Nå vil Nio stå på to ben: Nio Kina og Nio MENA. Det eneste negative med Nio er at de er kinesiske. Desto mer de flytter tyngdepunkt over på MENA desto bedre. Bør neppe ramse opp problemer med Kina kontra NATO og USA. Å si Taiwan holder vell. Les mer om Nio og MENA her:

https://cnevpost.com/2024/10/05/nio-cyvn-form-nio-mena/

SolEL

https://www.motor.no/aktuelt/onvo-ingen-planer-for-nios-billigmerke-i-norge/291366

Ifølge motor.no så vil ikke Onvo komme til Norge verken i å eller i 2025.
Det er Ina Døhlen Lorentzen, PR Manager hos Nio i Norge, som sier dette.
Sier hun dette bare fordi Onvo er bedre enn Nio og at ingen vil kjøpe Nio når en bedre Onvo er like rundt hjørne? "Alle andre" sier at Onvo kommer til Onvo straks etter Kina.

SolEL

Det store spørsmålet er om den er bedre enn model Y. Ikke nåværende men den nye "juniper" som kommer i februar 2025.
Er spent på ladehastigheten til Onvo og batteriene. Blir begge 60 og 80, LFP blade fra BYD. De skal straks komme med ett nytt og bedre batteri straks Har Onvo dette?

turfsurf

Sitat fra: SolEL på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:51Nio mener neppe at de er ditt og datt. Hadde det ikke vært for emiratene så hadde Nio trolig vært konk. Nå vil Nio stå på to ben: Nio Kina og Nio MENA. Det eneste negative med Nio er at de er kinesiske. Desto mer de flytter tyngdepunkt over på MENA desto bedre. Bør neppe ramse opp problemer med Kina kontra NATO og USA.
MENA vs Kina er nå pest vs kolera for min del. Horrible menneskesyn som diskriminerer på både religion, etnisitet og kjønn. Slaveri (i praksis) og interneringsleirer.  Helt uforenelig med mitt menneskesyn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. november 2024, klokken 15:35
Sitat fra: SolEL på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:51Nio mener neppe at de er ditt og datt. Hadde det ikke vært for emiratene så hadde Nio trolig vært konk. Nå vil Nio stå på to ben: Nio Kina og Nio MENA. Det eneste negative med Nio er at de er kinesiske. Desto mer de flytter tyngdepunkt over på MENA desto bedre. Bør neppe ramse opp problemer med Kina kontra NATO og USA.
MENA vs Kina er nå pest vs kolera for min del. Horrible menneskesyn som diskriminerer på både religion, etnisitet og kjønn. Slaveri (i praksis) og interneringsleirer.  Helt uforenelig med mitt menneskesyn.
Ja politisk har de mye å arbeide med der for å si  det diplomatisk

SolEL

Fant spesifikasjoner:
Ladehastighet for 60 batteri er 150 kw litt lavt men blade batteri 2 er like rundt hjørne. 85 kw batteri har 250 kw som er noe annet ja.
bagasjerom 495 liter Tror 50 liter underst, der fryser kommer, er i tillegg.
Det skal være litt mindre enn model Y.
Maks last med fører er 435 kg (rwd versjon)
https://evkx.net/models/onvo/l60/l60_rwd/specifications/

Electric cars in Norway

Sitat fra: SolEL på lørdag 30. november 2024, klokken 12:25Fant spesifikasjoner:
Ladehastighet for 60 batteri er 150 kw litt lavt men blade batteri 2 er like rundt hjørne. 
Blir nok sykt gode specs :+1: med blade'n

SolEL

L60 er nå crash testet i Kina, den såkalte C-NCAP Ifølge eletrick viking skal den være så og si jevngod med Euro-NCAP. 5 stjerner heldigvis.

L60           ET5     Model Y
overall       89,2 %         -        -   
Voksne       94,03 %       96 %      97 %
myke         77.89 &       83 %      82 %
trafikanter
aktiv        90.29 %       81 %      98 %
sikkerhet

Forklaringen på Teslas gode resultat er nok at den er fra 2022. Kravene ble endret f.o.m ET 5 ble testet i 23."Alle" fikk 5 stjerner og spesielt Tesla som  omtrent sprengte skalaen. I 23 ble det mye strengere, og Tesla er ikke testet siden. Hva Juniper vil klare blir bare vill gjetting. Litt skuffet over at voksne testen ikke matcher ET5 og blir første gang Nio, i test, ikke gjør det bedre enn modeller som er testet før. Her misforsto jeg og blandet sammen overall med voksne. Onvoen gjør det veldig bra marginalt bak ET5. Veldig bra att det på aktiv sikkerhet går sterkt fremover. Ellers har Nio fått kritikk i Kina fordi dørene ikke kan åpnes etter sammenstøt. Dette mener jeg er fordi startbatteriet ble knust og siden de gir strøm til døråpning så gjelder nok dette alle slike typer dørhåndtak, også Tesla.
https://eletric-vehicles.com/nio/onvo/onvo-l60-receives-5-star-safety-rating-in-china/

SolEL

For å se mer positivt på det, kan man sammenligne med Volvos nye EX30
5 stjerner (vekt 1775)
voksne 88
myke trafikanter 79
aktiv sikkerhet 80

Med andre ord er gjør Onvo det bedre enn Volvo

Electric cars in Norway

Sitat fra: SolEL på mandag 16. desember 2024, klokken 18:55For å se mer positivt på det, kan man sammenligne med Volvos nye c30
5 stjerner (vekt 1775)
voksne 88
myke trafikanter 79
aktiv sikkerhet 80

Med andre ord er gjør Onvo det bedre enn Volvo
Se der ja. Det sier jo sitt. Da er ikke c30 som jo har blitt den reneste "norgesbilen" for Volvo ikke så trygg som jeg trudde. Fint at Onvo L60 er tryggere da :+1:

SolEL

Volvo er trygg. De har betydd mye for sikkerhet. Det er de andre som har blitt bedre. Det er egentlig utrolig når man tenker på det. Volvo var kongene på haugen. Men så kom Tesla. Jeg skjønner ikke at det er mulig. En gjeng uten kompetanse på det å lage bil. Ble best. Nå har Kina fulgt opp. Men i journalisters hoder så ligger de bak, og skriver om 0 stjerner. Denne artikkelen fikk meg til å se rødt:
 https://www.tv2.no/broom/sjokkbilder-her-far-kina-bilen-null-stjerner/17271616/
Sendte ham en mail med brutale tall fra euro ncap

SolEL

Her er mailen jeg sendte:
Når jeg ser på euro ncap får jeg ett helt annet inntrykk en det inntrykk jeg får av din artikkel om kinesiske biler.
Fra 2020 til 2024 får Kina 22 biler med 5 stjerner. Mens Europa og USA har 28 biler.  Obs Vesten hadde 38 biler til test mens Kina 24. Er ikke Kina bedre enn Vesten?
Angående 4 stjerner hadde Kina 2 og Vesten 7
3 stjerner Kina 0 Vest 1
1 stjerne Kina 0 Vest 1
0 stjerner Kina 0 Vest 1

Så Vesten hadde 3 dårlige biler mens Kina hadde ingen. Sjekk selv! Kan være feil i min telling. Polestar regner jeg Kinesisk mens Volvo regnet som Vestlig.

Hva med 23 og 24 sesongen? Nå blir det brutalt, ikke for Kina men alt annet.
Kina har hele 8 biler med beskyttelse for voksne med 90 % eller bedre.
Vesten 4 stk. og de bare krabber seg over 90, med 90 og 91 Bortsett fra VW Id7 som fikk 95 %
Deepal s07 har 95 % og Nio har 3 biler testet alle imponerende. EL 6 og El 7 har 93 % mens ET 5 har 96 %
Som er høyeste til nå av alle elbiler som er testet etter strengere krav fra 2023.
Så er ikke Kina bedre enn Vesten og resten? Punktum er at fra 92 % og over har Vesten 1 bil.
Mens Kina har 5 stk altså flere enn Vesten har fra 90 og oppover.

Electric cars in Norway

Sitat fra: SolEL på torsdag 26. desember 2024, klokken 10:59Her er mailen jeg sendte:
Når jeg ser på euro ncap får jeg ett helt annet inntrykk en det inntrykk jeg får av din artikkel om kinesiske biler.
Fra 2020 til 2024 får Kina 22 biler med 5 stjerner. Mens Europa og USA har 28 biler.  Obs Vesten hadde 38 biler til test mens Kina 24. Er ikke Kina bedre enn Vesten?
Angående 4 stjerner hadde Kina 2 og Vesten 7
3 stjerner Kina 0 Vest 1
1 stjerne Kina 0 Vest 1
0 stjerner Kina 0 Vest 1

Så Vesten hadde 3 dårlige biler mens Kina hadde ingen. Sjekk selv! Kan være feil i min telling. Polestar regner jeg Kinesisk mens Volvo regnet som Vestlig.

Hva med 23 og 24 sesongen? Nå blir det brutalt, ikke for Kina men alt annet.
Kina har hele 8 biler med beskyttelse for voksne med 90 % eller bedre.
Vesten 4 stk. og de bare krabber seg over 90, med 90 og 91 Bortsett fra VW Id7 som fikk 95 %
Deepal s07 har 95 % og Nio har 3 biler testet alle imponerende. EL 6 og El 7 har 93 % mens ET 5 har 96 %
Som er høyeste til nå av alle elbiler som er testet etter strengere krav fra 2023.
Så er ikke Kina bedre enn Vesten og resten? Punktum er at fra 92 % og over har Vesten 1 bil.
Mens Kina har 5 stk altså flere enn Vesten har fra 90 og oppover.
Ha ha faktum er vel at Kina bilene som ble blåkopiert fra de vestlige bilene bare for under 10 år siden nå begynner å bli sikrere men som det heter (fritt oversatt): hvis det lukter fisk, smaker fisk, så er det trolig fisk :laugh: he he

Tror Kina el bilene som jo er blitt sikre nok de som din NCAP oversikt viser uansett etterhvert vil få et svært rufsete rykte i den vestlige verden og det er fordi deres lederregime (xi&co) holder seg med feil kompiser (Putin) og blir trolig boikottet i årene fremover av svært mange land. Det gjelder nok også nio og dette invo  billigmerket deres er jeg stygt redd for.

Mangler bare at Kina tar Taiwan nå så er farsen komplett. He he

Det er bare å lese noen av disse sakene jeg lenker til det så forstår man at høy score på NCAP løser ikke Kinas ev problemer i årene fremover. At østen land eier 20% av nio aksjene hjelper nok ikke noe på dette er jeg også stygt redd for. Det blir bratt oppover bakke fremover for disse. Svært synd for bilene er jo gode de, «det er det politiske som kveler de»

https://www.google.com/search?sca_esv=fe82fb93a4b9bfab&rlz=1CDGOYI_enNO1007NO1007&hl=nb&q=xi+putin+meeting&udm=2&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHa02QUie7apaStVTrDAEoT1MaI2_RSo9I_eQoa83A1Gx0ycVh8sf-LQLgnNZycZZDJDIv67hCd1oOPdeTlbDc8SUcL3qLQt-aM2opAjxk3RQGg4lbA6sBURSNPEZ5-bvW_nLOAhlQO-FfBEAXCI8bKsKXWVf2aMZF9Mso6AaGqHAVQqI53&sa=X&ved=2ahUKEwjRj_68vsaKAxV4MRAIHT-WEmgQtKgLegQIDRAB&biw=375&bih=636&dpr=3

turfsurf

Nå er jeg ganske motstander av å kjøpe kinesiske biler, men la nå diskusjonene om bilen handle om bilen, og politikken i egne tråder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SolEL

Fikk svar fra tv2.no:
Heisann!

God observasjon! De kinesiske bilprodusentene som lanserer biler i Europa, er sjanseløse hvis ikke bilene scorer fullt på Euro NCAP. Det vet de naturligvis, og derfor er lite eller ingenting overlatt til tilfeldighetene på dette punktet.

Dessverre har ikke sikkerheten det største fokuset i en del andre markeder, hvor lavest mulig pris er den viktigste suksessfaktoren. Det er ofte her man ser resultater som dette.

Men, som jeg skriver i saken - Renault har fått både 0 og 1 stjerner i Euro NCAP i nyere tid. Ikke først og fremst på grunn av dårlig kollisjonssikerhet, men sikkerhetssystemer som har «gått ut på dato»

Med vennlig hilsen
Bjørn Eirik i Broom

Bra svart? jeg spør dere. Men hvorfor er ikke vesten bedre? Volvo har forsket så mye. bil på bil smadret. Jeg kjøpte en bok fra forsikringsselskapet "Folksam" på 80 tallet om bilers sikkerhet. Mercedes, Volvo og Audi var bra resten ikke mye å skryte av. Reporteren tar ikke inn overseg at Kina er bedre. Hvorfor er de det? Har de forsket like mye som Volvo? Tror ikke det. Som noen skriver over de har kopiert les demontert vestens biler les Tesla. Tesla er ikke blitt testet etter nyeste testkrav. Blir spennende å se når det skjer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA