Statsbudsjettet 2025

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 04. september 2024, klokken 10:11

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Nå er det bare en drøy måned til Statsbudsjettet 2025 legges frem (7. oktober).

Nå er de omtrent i mål med å få folk til omtrent å bare kjøpe elbil på privatmarkedet (94% sist måned). På den annen side er det stortingsvalg høsten 2025, og AP ligger litt dårlig an på prognosene for tiden, så spørsmålet er om de tør å stramme til avgiftene på elbiler allerede nå, eller om de venter til neste år, om de beholder makten.

Uansett så lever "0% mva under 500.000" på lånt tid. Hvis de pusher opp avgiftene på bensin/diesel-biler enda litt til vil det være enda mindre grunn til at de holder så lave avgifter, sånn utenom den opplagte, som er å få skiftet ut bilparken raskere.

Tror hovedkonklusjonen min er: Dersom du kjøper bil i dag, og vet du vil beholde den i 2 år eller mer så tror jeg en vil se svært liten verdiforringing, siden nybilprisene etter alle solemerker vil gå opp pga avgiftsøkning i begynnelsen av 2025 eller 2026.
350.000 for en Tesla Model 3 som går 50 mil er neppe noe en ser i 2027, etter min oppfatning (som du kan få nå).

AP kunne heller ikke frede avgiftsfritaket vi har i dag, under et intervju. Men de sa de ville beholde avgiftsforskjell mellom fossil og elbil. Så hvis de øker avgift på elbil øker de tilsvarende på bensinbil (men er jo nesten ingen som kjøper bensinbil uansett nå).
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

https://direkte.dn.no/statsbudsjettet-2025/#155314


Elbiler får høyere trafikkforsikringsavgift, mens det blir reduksjon for fossilbiler.

Og i tillegg settes flyseteavgiften ned fra 85 til 60 kr. Dette må være den minst miljøvennlige regjeringen på lange tider.

Hvor ble det av "forurenser betaler" prinsippet, og overgang fra skatt på arbeid til skatt og avgifter på utslipp?
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Daniel_0007

https://www.elbil24.no/nyheter/blir-dyrere-a-eie-elbil/82042089

Sånn er det med sp i regjering, på tide å selge elbilen og skaffe seg en rimelig bensin purke  >:(
Model 3 2019 LR Rwd

arthur

Ikke bensin, men svær diesel purke! Er så flott atte!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Boikott My Ass

#4
Folk burde velge elbiler mht. miljø og ikke pris.

Det skulle vært «samme» pris på el / fossil, så kunne folk selv gjøre ett fornuftig valg mht. miljø.

Men det å kunne tenke selv er vanskelig, nesten umulig. Nei her skal en bli styrt, fordumming kalles dette.
Bmw 530i G30

Eladdin - Elbilfareren

#5
Sitat fra: arthur på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:24Ikke bensin, men svær diesel purke! Er så flott atte!
Han kjører Volvo V60.

Om forurenser betaler:

Forurenser betaler CO2-avgift og NOx-avgift ved registrering av ny fossilbil,  mva fra 1. krone, full pris i alle bommer og på ferjer, 2,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.

Elbiler betaler ingen CO2-avgift, selv ikke etter sitt langt større utslipp ved produksjon enn fossilbil (CO2 og nitrogenoksider ser ikke landegrenser), elbil har 30-50 % rabatt ved bompasseringer, elbiler betaler null og nada i veibruksavgift og mva for kun det som overstiger 500k av nybil pris ved kjøp. Elbiler får også gratis strøm når de parkerer på offentlige parkeringsplasser med ladeboks.

Elbiler er mao fortsatt priviligert i hue og ræva.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Daniel_0007

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:28
Sitat fra: arthur på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:24Ikke bensin, men svær diesel purke! Er så flott atte!
Han kjører Volvo V60.

Om forurenser betaler:

Forurenser betaler CO2-avgift og NOx-avgift ved registrering av ny fossilbil,  mva fra 1. krone, full pris i alle bommer og på ferjer, 2,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.

Elbiler betaler ingen CO2-avgift, selv ikke etter sitt langt større utslipp ved produksjon enn fossilbil (CO2 og nitrogenoksider ser ikke landegrenser), elbil har 30-50 % rabatt ved bompasseringer, elbiler betaler null og nada i veibruksavgift og mva for kun det som overstiger 500k av nybil pris ved kjøp. Elbiler får også gratis strøm når de parkerer på offentlige parkeringsplasser med ladeboks.

Elbiler er mao fortsatt priviligert i hue og ræva.

rabatt`en i bompenger er nesten borte i storbyene, gratis strøm på offentlige p-plasser? må være i noen sære byer for i Oslo er det nå nesten dyrere å lade på kommunale plassene enn for tilsvarende man må betale for bensin. https://www.tv2.no/broom/osloforslag-dyrere-med-elbil-enn-dieselbil/17034792/#:~:text=Oslobudsjettet%20for%202025%20foresl%C3%A5r%20en,20%20til%2035%20kroner%20timen.

Model 3 2019 LR Rwd

Limodriver

Var vi nordmenn et lett bytte da biler uten avgifter nærmest var som å komme «til himmelen». Bilavgifter har vært et viktig avgiftsproveny og må enten erstattes med andre inntekter, alternativt kostnadskutt i offentlige utgifter.

Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.

Når en sammenligner elbilsalget i andre land med Norge kan en driste seg utpå og påstå det var fåfengt å tro at reduksjon av særnorske bilavgifter kunne overvinne teknologiutviklingen over tid.

arthur

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:28
Sitat fra: arthur på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:24Ikke bensin, men svær diesel purke! Er så flott atte!
Han kjører Volvo V60.

Om forurenser betaler:

Forurenser betaler CO2-avgift og NOx-avgift ved registrering av ny fossilbil,  mva fra 1. krone, full pris i alle bommer og på ferjer, 2,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.

Elbiler betaler ingen CO2-avgift, selv ikke etter sitt langt større utslipp ved produksjon enn fossilbil (CO2 og nitrogenoksider ser ikke landegrenser), elbil har 30-50 % rabatt ved bompasseringer, elbiler betaler null og nada i veibruksavgift og mva for kun det som overstiger 500k av nybil pris ved kjøp. Elbiler får også gratis strøm når de parkerer på offentlige parkeringsplasser med ladeboks.

Elbiler er mao fortsatt priviligert i hue og ræva.

Har du en oversikt over hvor man kan fylle batteriet gratis så setter jeg stor pris på det. En liten kikk på siste el regning så er det nevnt en del avgifter på denne, ikke moms moms, så helt uten skatter og avgifter er det heller ikke å fylle strøm på tanken? Og trafikkforsikrings avgiften som belastes elbiler er vel allerede høyere enn for fossilbiler og denne forskjellen ønsker de å øke i favør av forurensende bensin/diesel? Moms er innført over et visst beløp og forskjellene i bompenger reduseres og etter hvert fjernes. Men ikke ti ville hester får meg uansett til å gå tilbake til stinkende fossilbil!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Syklist

Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.

Helt enig.

Men avgiftene for fossilbiler må økes mer, slik at vi får forurensende biler av veien, og ikke folk blir lokket til å beholde den gamle dieselbilen i mange år.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Har de HEELT mistet det i regjeringen??

Du skal nå betale 941 kroner mer i årsavgift for VW e-up enn en BMW X5 3 liters bensin????

Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:282,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Det er større avgifter på strøm enn bensin, så det argumentet kan du droppe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Limodriver

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:28
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:282,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Det er større avgifter på strøm enn bensin, så det argumentet kan du droppe.

Strømprisene fluktuerer mer enn bensinprisene og da vil avgiften angitt i et beløp ikke prosentandel også endre seg betydelig. Ved strømpris på 1 øre utgjør elavgift en enorm andel, ved strømpris på 2kr vil avgiften utgjøre langt mindre andel.

Både strøm og bensin mva beregnes. Strømstøtten gir imidlertid et slags tak på strømkostnadene.

Det er ikke veldig enkelt å sammenligne andelen avgiftene på strøm og fossilt drivstoff utgjør.

Det er imidlertid langt enklere å ilegge avgifter på fossilt brennstoff som stort sett kun brukes til kjøretøy selv om plenklipperen og motorsagen blir ilagt veibruksavgift. Det er vanskeligere å avgiftsbelegge strømmen som går over sikringen til ladeboksen, men ikke strømmen som skal varme opp barnerommet.

Det jeg stadig forundrer meg over er at fritidsbåter av enhver størrelse kan bruke farget diesel. Her er det logisk kortslutning om det er forurensing som skal koste.

Jeg tror en må innse at de elementene en har anledning til å skattlegge belastes i størst mulig grad for å skaffe avgiftsproveny. Dersom det var mulig å ha ufarget strøm til biler som kunne avgiftsbelegges er jeg overbevist om at denne strømmen ville hatt tilnærmet samme avgiftsnivå som fossilt drivstoff.

En brannfakkel på slutten - burde elbiler avgiftsbelegges mer pga større dekkslitasje (mer mikroplastpartikler) og følgelig utslipp til jordsmonn og vann pga høyere vekt og effekt?


Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: arthur på mandag 07. oktober 2024, klokken 15:58
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:28
Sitat fra: arthur på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:24Ikke bensin, men svær diesel purke! Er så flott atte!
Han kjører Volvo V60.

Om forurenser betaler:

Forurenser betaler CO2-avgift og NOx-avgift ved registrering av ny fossilbil,  mva fra 1. krone, full pris i alle bommer og på ferjer, 2,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.

Elbiler betaler ingen CO2-avgift, selv ikke etter sitt langt større utslipp ved produksjon enn fossilbil (CO2 og nitrogenoksider ser ikke landegrenser), elbil har 30-50 % rabatt ved bompasseringer, elbiler betaler null og nada i veibruksavgift og mva for kun det som overstiger 500k av nybil pris ved kjøp. Elbiler får også gratis strøm når de parkerer på offentlige parkeringsplasser med ladeboks.

Elbiler er mao fortsatt priviligert i hue og ræva.

Har du en oversikt over hvor man kan fylle batteriet gratis så setter jeg stor pris på det. En liten kikk på siste el regning så er det nevnt en del avgifter på denne, ikke moms moms, så helt uten skatter og avgifter er det heller ikke å fylle strøm på tanken? Og trafikkforsikrings avgiften som belastes elbiler er vel allerede høyere enn for fossilbiler og denne forskjellen ønsker de å øke i favør av forurensende bensin/diesel? Moms er innført over et visst beløp og forskjellene i bompenger reduseres og etter hvert fjernes. Men ikke ti ville hester får meg uansett til å gå tilbake til stinkende fossilbil!

I Oslo betaler vi for parkeringsplassen, og det er ladeplikt der p-plassene er forbeholdt ladbart kjøretøy. Om du får 3,6 kW eller 7,2 kW, eller 5,7 kW ladeeffekt som Ioniqen min tar, spiller ingen rolle. Timeprisen sist jeg ladet var 20kr/t før kl 20,og 13 kr/t etter kl 20, og INGEN kvitteringer i Bil i Oslo-appen spesifiserer noen ting som helst som har med mottatt strøm å gjøre, KUN tiden parkeringen varte. Strøm er ikke nevnt med ett eneste ord.
At en må kjøpe parkeringstid (uten å trenge selve parkeringen) for å lade bilen, og dermed tenker at det er strømmen som koster penger og parkeringen er gratis, er en feilslutning, selv om det er slik det oppleves for en som trenger strøm og ikke parkering.
Dessuten: taksten for elbiler er langt lavere også på vanlige p-plasser enn den er for fossilbiler.
Nok et privilegium.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

ToWalkOrDrive

#14
Farget diesel inkluderer alle avgiftene utenom vei-biten. Fra en artikkel fra 2022. Mulig noe er endret siden den gang (ref farga diesel på båt, Limo):

Sånn ellers er det fremdeles et ønske politisk å få de fleste, inkl hardbarka hedmarkinger, til å vippe over til strømbiler. Da må en lokke med økonomi, og ikke telle dekkpartikler. Er mye mer skadelig å puste inn eksospartikler fra en bil med kald katalysator.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA