Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødlading i garasjen

Startet av kvakkster, mandag 26. august 2024, klokken 10:55

« forrige - neste »

kvakkster

Hei,

Håper noen elektriker kan svare på dette.
Har nylig gått til anskaffelse av elbil nr 2.
Har en Tesla Wall Connector gen 3 koblet til 32A 1-fas som er i daglig bruk.
Men en gang i blant så har vi behov for å lade konebilen (Mercedes B 250E) samtidig med model Y.
Har samtidig en 16A 3-fas CEE(?) plugg i garasjen som ikke brukes - kan jeg kombinere denne med Tesla sin UMC gen 2 med adapter eller overgang?
Tesla UMC gen 2 støtter kun 1-fas - byr det på noe problemer med å bruke denne med eksisterende uttak?

Evt. andre tips tas gjerne imot.
Hyundai Coupe 2007
Audi A4 B8
BMW E90
BMW E46
Porsche Boxter 2008
BMW E87
BMW E91
BMW F11
VW Egolf 2016
BMW F48
Audi A4 B8
TMY LR 23' i bestilling

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Orbit

Tidvis lading av bil #2 i egen garasje vil nok ikke kvalifisere som nødlading, og dermed ikke være forskriftmessig så lenge denne industrikontakten ikke er satt opp eksplisitt for eilbil-lading (sjekk kursoversikten i sikringsskapet dersom det er tvil om dette).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rosstopher

Det riktige svaret er nok å få satt opp en ladeboks i stedet for den kontakten der, hvis den uansett ikke brukes. Eller bare klare dere med den dere allerede har. Dere skal ha ganske lang kjørelengde før dere ikke klarer dere med 7,4 kW på to biler.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA