Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erstatte ID4 GTX med Pro 4motion?

Startet av Rexen, mandag 19. august 2024, klokken 19:47

« forrige - neste »

Øyvind.h

#30
Sitat fra: Rexen på torsdag 22. august 2024, klokken 13:02Men Øyvind h, har du eid alle disse bilene eller har du bare sittet i dem ;D
Eid :) Kjøp og betalt, alle som en. Fant ut at jeg lærte mindre av korte prøveturer fremfor å kjøpe og eie bilene. Alt for mye bias og vane som ødela for evnen til å vurdere hvordan andre biler stod seg i det daglige, etter mange år med Tesla.

Satt så langt inne å bytte ut Model X`en tilbake i 2020 at jeg fant ut at jeg rett og slett bare måtte lukke øynene og bestille en EQC. Så ble det noen år med stollek før jeg fant den bilen som ga best opplevelse over tid.

Et par av dem ble bare et par dagers eierskap før salg grunnet endring i preferanser og behov (e-niro - bygde hytte etter bestilling og 4wd ble et must). EQC nr 2 ble også solgt ganske kjapt (til kostpris) da jeg fant noe annet jeg hadde mer lyst til å kjøre imens jeg ventet på levering).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: MinID på torsdag 22. august 2024, klokken 13:35Dette gjelder ikke gtx, så må holde tunge rett i munnen :)
ID7 GTX har det aller meste standard. ID4 GTX derimot krever noen pakker ja :)

Har kikket litt på standardutstyrslisten til ID7 GTX og den var veldig lang. Var ikke mye en kunne legge til der gitt.
Kameraten min gleder seg veldig! Litt misunnelig, for jeg hadde bestilt en selv om bilbytte var aktuelt nå. Får se an til vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MinID

Sitat fra: Kires på torsdag 22. august 2024, klokken 13:17Mye standard på Highline ser jeg. Men gikk gjennom utstyrslisten nå, og basert på den må du har Førerassistent + for å få 360 kamera og den beste kjøreassistenten, Travel Assist

Enig her. Må ha førerass+ for å få 360 kamera og travel assist. Lettest å se dette om en bruker funksjonen sammenlign utstyrspakker. Der ser en at på standardstyr mangler dette, men det kommer med i førerass+.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Rexen

Sitat fra: MinID på torsdag 22. august 2024, klokken 13:39Enig her. Må ha førerass+ for å få 360 kamera og travel assist. Lettest å se dette om en bruker funksjonen sammenlign utstyrspakker. Der ser en at på standardstyr mangler dette, men det kommer med i førerass+
Prisen for det jeg ikke har merket med v i mitt tidligere innlegg er da Kr. 18 000 inkl. mva. Neppe gjennomtenkt fra Møller?
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Rexen

#34
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2024, klokken 13:36Eid :) Kjøp og betalt, alle som en. Fant ut at jeg lærte mindre av korte prøveturer fremfor å kjøpe og eie bilene. Alt for mye bias og vane som ødela for evnen til å vurdere hvordan andre biler stod seg i det daglige, etter mange år med Tesla
Du har da mye erfaringsbasert kunnskap å dele med oss :+1:
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Øyvind.h

#35
Mye erfaring, men det jeg har lært av mange bilbytter er at ingen biler er perfekte. Alle har sine ess i ermet. Folks preferanser og ønsker kan være vidt forskjellige, så det jeg mener trenger ikke stemme for andre :)

Det jeg derimot har lært er hva som er viktig for oss over tid. Dvs. ikke det som er påtatt viktig, eller viktig en liten stund, men det som faktisk er viktig for meg og min familie på de fleste turer over tid. Og det finner en ikke ut av ved å teste et alternativ noen timer for å sjekke "hvordan konkurrenten er". Da er en for preget av bias og vane til å gjøre en god vurdering.
Og har en kjørt samme merke i mange år blir en enda mer satt med snevert fokus og merke-bias.

For 5-6 år siden var det Model X som tikket alle boksene pga plassbehov. Akkurat nå er det ID4 som treffer aller best allround.
Vurderer ID7, men det er ikke rasjonelt ettersom vi ikke har behov for verken rekkevidde eller ladehastighet. Plass er også ytterst sjeldent noe tema.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rexen

Da jeg mottok min GTX for snart 3 år siden var det mye diskusjon om hvor bra lydanlegget i bilen var. De jeg fikk mest tillit til  ;D mente anlegget ga veldig god lyd.

Noen som har meninger om (kanskje også testet) harman kardon som følger med Pro 4motion highline?
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Kjell Salvigsen

#37
Sitat fra: Rexen på torsdag 22. august 2024, klokken 22:44Da jeg mottok min GTX for snart 3 år siden var det mye diskusjon om hvor bra lydanlegget i bilen var. De jeg fikk mest tillit til  ;D mente anlegget ga veldig god lyd.

Noen som har meninger om (kanskje også testet) harman kardon som følger med Pro 4motion highline?

Lydanlegg er etter min mening tryggest å teste selv. Jeg er en av dem som mente at original anlegget i id.4 er bra. Etter et par år uten id.4, leide familien en id.4 fra Avis fordi hovedbil er altfor dyr i drift/upraktisk til bilferie med familien. Noe av det første som slo meg var hvor fint og naturlig anlegget spiller, hadde nesten glemt dette etter et par år med andre bilmerker. Det skal sies at jeg alltid spiller høyoppløst musikk fra Tidal/Spotify- det er en helt annen verden enn DAB radio lyd mener jeg. Så lydkilde har mye å si.

Vi skal nå selge en altfor dyr bensinbil og har den siste tiden prøvekjørt en rekke elbiler. Det som slår meg er hvor forskjellig lyden er innstilt i de ulike bilene jeg prøvekjører, her er det mange som ikke har samme "smak" som meg. Jeg kjører som regel alltid alle toneinnstillinger nøytralt/0, jeg ser mange kjører på med masse bass osv. Så lyd bør du teste selv med egen musikk i ulike sjangre.

Jeg lånte en helt ny id4 highline med standardanlegg. Den syntes jeg var noe tammere i lyden enn i den noe eldre jeg leide i sommer. Det kan enten bety at VW har endret elementene/forsterker eller at anlegget ikke var "spilt inn" mange nok timer- ikke vet jeg.

Harman Kardon testet jeg noen hundre mil i id.7, er usikker på om det er samme forsterker og element som HK i id.4 bilene. Jeg fikk godt inntrykk av HK da, spilte bra og naturlig, men ikke fullt så mye bass som f.eks. TM3 P -dersom mest mulig basstrøkk er viktigste faktor. For meg et naturlig og detaljert lyd viktigst, selvsagt med god bass i bunn.

Akkurat på lyd, så anbefaler jeg som sagt å teste selv - her er mange av oss forskjellige når det gjelder smak/hva som er viktigst /hva som er god lyd. Utfra et titalls biler jeg har testet siste året fra ulike merker, så mener jeg VW leverer fint nivå både standart og Harman Kardon (i forhold til pris) Ikke best, men bra nivå. NB! Liten nedtur for meg er at Harman KArdon nå må kjøpes sammen med pakke til ca 16000, før kunne man betale ca 5000 kr for dette alene.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Rexen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 23. august 2024, klokken 08:37Jeg lånte en helt ny id4 highline med standardanlegg. Den syntes jeg var noe tammere i lyden enn i den noe eldre jeg leide i sommer. Det kan enten bety at VW har endret elementene/forsterker eller at anlegget ikke var "spilt inn" mange nok timer- ikke vet jeg
Det eneste jeg finner etter litt Google søk er denne testen https://www.youtube.com/watch?v=zkf-DFOoLAI. Etter det jeg hører kom anlegget dårlig ut etter testers mening.
Heldigvis var dette ett 7 høyttalers anlegg. Dersom testers vurdering er korrekt får jeg håpe at det ikke bare er antall høytalere som er forskjellen opp til "Harman Kardon Soundsystem 480W forsterker med 8+1 høyttalere og subwoofer" som følger med Infotainmentpakke+.
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Kjell Salvigsen

#39
Sitat fra: Rexen på fredag 23. august 2024, klokken 09:12
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 23. august 2024, klokken 08:37Jeg lånte en helt ny id4 highline med standardanlegg. Den syntes jeg var noe tammere i lyden enn i den noe eldre jeg leide i sommer. Det kan enten bety at VW har endret elementene/forsterker eller at anlegget ikke var "spilt inn" mange nok timer- ikke vet jeg
Det eneste jeg finner etter litt Google søk er denne testen https://www.youtube.com/watch?v=zkf-DFOoLAI. Etter det jeg hører kom anlegget dårlig ut etter testers mening.
Heldigvis var dette ett 7 høyttalers anlegg. Dersom testers vurdering er korrekt får jeg håpe at det ikke bare er antall høytalere som er forskjellen opp til "Harman Kardon Soundsystem 480W forsterker med 8+1 høyttalere og subwoofer" som følger med Infotainmentpakke+.



Harman Kardon er nok vesentlig mer påkostet, regner med at både elementer og forsterker er noen hakk opp i kvalitet. Subwoofer i HK anlegget gir også viktig tillegg. Ser at anlegget jeg testet i id.7 har 700W/14 høytalere, så noe utvidet ift id.4 HK. Dagens Harman Kardon er nok noe helt annet enn det de leverte tidligere som tilleggsutstyr (VW sitt eget "utvidede +stereoanlegg" m/sub som jeg mener var en skuffelse (dog basert på lite tid med lytting))

Når jeg ser testen, så har han sikkert noen poeng-jeg er ikke ekspert. 2 erfarne bilstereo spesialister jeg snakket med tidligere da jeg eide id.4, mente at VW sitt standard anlegg egentlig hadde gode element, men forsterker burde ha vært kraftigere. Mulig at VW har endret noe på hardwaren også på de nyeste. Samtidig står jeg fast på at å teste selv er viktigere enn slike tester. Testen hadde i tillegg helt andre musikktyper enn det jeg lytter til, så jeg ville ha testet anlegget grundig med min type musikk.

Etter å ha lest og sett sikkert 100 tester av id4 og andre elbiler jeg kjenner svært godt, så slår det meg hvor ulik opplevelse av bilene man kan ha og hvor ulik vektlegging man har på hva som er viktigst ved en bil/de ulike områdene av bilen. Man må stole mer på seg selv og det man vektlegger ved en bil, prøvekjør og test bilen grundig selv :-)

2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

vinterdekk

#40
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 23. august 2024, klokken 08:37
Sitat fra: Rexen på torsdag 22. august 2024, klokken 22:44Da jeg mottok min GTX for snart 3 år siden var det mye diskusjon om hvor bra lydanlegget i bilen var. De jeg fikk mest tillit til  ;D mente anlegget ga veldig god lyd.

Noen som har meninger om (kanskje også testet) harman kardon som følger med Pro 4motion highline?

Lydanlegg er etter min mening tryggest å teste selv. Jeg er en av dem som mente at original anlegget i id.4 er bra. Etter et par år uten id.4, leide familien en id.4 fra Avis fordi hovedbil er altfor dyr i drift/upraktisk til bilferie med familien. Noe av det første som slo meg var hvor fint og naturlig anlegget spiller, hadde nesten glemt dette etter et par år med andre bilmerker. Det skal sies at jeg alltid spiller høyoppløst musikk fra Tidal/Spotify- det er en helt annen verden enn DAB radio lyd mener jeg. Så lydkilde har mye å si.

Vi skal nå selge en altfor dyr bensinbil og har den siste tiden prøvekjørt en rekke elbiler. Det som slår meg er hvor forskjellig lyden er innstilt i de ulike bilene jeg prøvekjører, her er det mange som ikke har samme "smak" som meg. Jeg kjører som regel alltid alle toneinnstillinger nøytralt/0, jeg ser mange kjører på med masse bass osv. Så lyd bør du teste selv med egen musikk i ulike sjangre.

Jeg lånte en helt ny id4 highline med standardanlegg. Den syntes jeg var noe tammere i lyden enn i den noe eldre jeg leide i sommer. Det kan enten bety at VW har endret elementene/forsterker eller at anlegget ikke var "spilt inn" mange nok timer- ikke vet jeg.

Harman Kardon testet jeg noen hundre mil i id.7, er usikker på om det er samme forsterker og element som HK i id.4 bilene. Jeg fikk godt inntrykk av HK da, spilte bra og naturlig, men ikke fullt så mye bass som f.eks. TM3 P -dersom mest mulig basstrøkk er viktigste faktor. For meg et naturlig og detaljert lyd viktigst, selvsagt med god bass i bunn.

Akkurat på lyd, så anbefaler jeg som sagt å teste selv - her er mange av oss forskjellige når det gjelder smak/hva som er viktigst /hva som er god lyd. Utfra et titalls biler jeg har testet siste året fra ulike merker, så mener jeg VW leverer fint nivå både standart og Harman Kardon (i forhold til pris) Ikke best, men bra nivå. NB! Liten nedtur for meg er at Harman KArdon nå må kjøpes sammen med pakke til ca 16000, før kunne man betale ca 5000 kr for dette alene.

Det stemmer nok det at standardanlegget er annerledes i ID.4 Pro Highline. Jeg har vært å byttet inn min ID.4 Pro 4MOTION 23 med ID.4 Pro 4MOTION Highline 24 (kampanjepris med 50K avslag og litt forhandling om pris på innbyttebil gjorde det mulig). Anlegget har mer "punch" i Highline når jeg vil lytte på musikk, men låter muligens tammere i lavere volum. Anlegget opplevdes mer klart og naturlig i min gamle bil, men ikke så bra for å skru opp volum og bli revet med. Har dog ikke tilbrakt mange timer i ny bil så anlegget er såklart ikke innspilt ennå.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Rexen

#41
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 29. august 2024, klokken 21:30Det stemmer nok det at standardanlegget er annerledes i ID.4 Pro Highline. Jeg har vært å byttet inn min ID.4 Pro 4MOTION 23 med ID.4 Pro 4MOTION Highline 24 (kampanjepris med 50K avslag og litt forhandling om pris på innbyttebil gjorde det mulig). Anlegget har mer "punch" i Highline når jeg vil lytte på musikk, men låter muligens tammere i lavere volum. Anlegget opplevdes mer klart og naturlig i min gamle bil, men ikke så bra for å skru opp volum og bli revet med. Har dog ikke tilbrakt mange timer i ny bil så anlegget er såklart ikke innspilt ennå.
Takk :+1: Kjekt med vurderinger. Alene i bilen kjører jeg på volum så det gleder jeg meg til.

Beklager at jeg tidligere har feilinformert ad Travel assist uten Førerassistentpakke+ men kilden min var selger. Jeg ga selger tilbakemelding for noen dager siden
«....- Vedlagte oversikt viser at endring i utstyr øker relativt lite i antall elementer. ca. 70 % av elementene som nevnes i vedlagte oversikt er allerede standardutstyr.
Nå kan årsaken være
- at oversikten er til for å overvelde eller forvirre kjøper
eller
- at noen har "glemt" at det meste i Førerassistentpakke+ nå er standardutstyr.»
Oversiktsom sammenligner utstyr med og uten pakka finnes (som nevnt tidligere i tråden) her (klikk på Sammenlign utstyrspakker)

PS: Vi gikk for Førerassistentpakke+ også


VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

vinterdekk

Sitat fra: Rexen på fredag 30. august 2024, klokken 09:07
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 29. august 2024, klokken 21:30Det stemmer nok det at standardanlegget er annerledes i ID.4 Pro Highline. Jeg har vært å byttet inn min ID.4 Pro 4MOTION 23 med ID.4 Pro 4MOTION Highline 24 (kampanjepris med 50K avslag og litt forhandling om pris på innbyttebil gjorde det mulig). Anlegget har mer "punch" i Highline når jeg vil lytte på musikk, men låter muligens tammere i lavere volum. Anlegget opplevdes mer klart og naturlig i min gamle bil, men ikke så bra for å skru opp volum og bli revet med. Har dog ikke tilbrakt mange timer i ny bil så anlegget er såklart ikke innspilt ennå.
Takk :+1: Kjekt med vurderinger. Alene i bilen kjører jeg på volum så det gleder jeg meg til.

Beklager at jeg tidligere har feilinformert ad Travel assist uten Førerassistentpakke+ men kilden min var selger. Jeg ga selger tilbakemelding for noen dager siden
«....- Vedlagte oversikt viser at endring i utstyr øker relativt lite i antall elementer. ca. 70 % av elementene som nevnes i vedlagte oversikt er allerede standardutstyr.
Nå kan årsaken være
- at oversikten er til for å overvelde eller forvirre kjøper
eller
- at noen har "glemt" at det meste i Førerassistentpakke+ nå er standardutstyr.»
Oversiktsom sammenligner utstyr med og uten pakka finnes (som nevnt tidligere i tråden) her (klikk på Sammenlign utstyrspakker)

PS: Vi gikk for Førerassistentpakke+ også




Synes det har blitt forvirrende i konfigurator og utstyrsliste-PDF. F.eks. har jeg sensorstyrt elektrisk bagasjeluke men i utstyrsliste fra juli er dette endel av førerassistentpakke+. Og når jeg velger Highline i konfigurater la jeg merke til at den viste elektriske seter selv om dette er i ekstra utstyrspakke.

Men bilen jeg valgte hadde de stående hos forhandler slik at jeg kunne ta en visuell sjekk for at jeg ikke hadde misforstått noe.

Førerassistentpakke+ hadde jeg nok sterkt vurdert om en av lagerbilene hadde hatt dette. Men Highline er ganske godt utstyrt med standardutstyr i utgangspunktet ift. det jeg er vant med.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Har lyttet mer på standard anlegget i highline nå, og jeg må si jeg begynner å foretrekke standardanlegget i forrige årsmodell. Der følte jeg ikke anlegget forsøker å overkompensere. Men det føles litt bedre når jeg justerer toneinnstillingene, og står fortsatt ved at jeg opplever mer punch i standardanlegg v.2. :+1:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Rexen

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 31. august 2024, klokken 18:33Har lyttet mer på standard anlegget i highline nå, og jeg må si jeg begynner å foretrekke standardanlegget i forrige årsmodell. Der følte jeg ikke anlegget forsøker å overkompensere. Men det føles litt bedre når jeg justerer toneinnstillingene, og står fortsatt ved at jeg opplever mer punch i standardanlegg v.2. :+1:
Med standardanlegget antar jeg du mener "6 høyttalere + 1 senterhøyttaler"?
Jeg har bestilt med Infotainmentpakke+, da også med "Harman Kardon Soundsystem 480W forsterker med 8+1 høyttalere og subwoofer".
Hovedmotiv for Infotainmentpakke+ var at jeg ville ha med Head-up display som jeg har hatt gleden av siden 2012. Et bedre (håper jeg) lydanlegg er bonus.
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA