Erstatte ID4 GTX med Pro 4motion?

Startet av Rexen, mandag 19. august 2024, klokken 19:47

« forrige - neste »

Rexen

Sitat fra: Kires på onsdag 21. august 2024, klokken 21:01Gratulerer med bestilling. Hva ble leveringstid?
Forventet levering er medio november. Men med produksjonsuke 42 virker det litt optimistisk på meg?
Noen som har hørt om det kan skje endringer på bilene i løpet av høsten?

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 21. august 2024, klokken 09:07Jeg hadde ikke bekymret meg så mye over skjevslitasje på bakhjul etter tredje sommersesongen, med mindre du kjører veldig lite. Dette er tross alt tunge biler med mye krefter og brede miljøhjul. Det er en god forsikring å velge de minste felgene på ID.4 da disse har rimeligere dekk.
Kjører bare ca. 12000 i året og med bare ca 5 mnd med sommerdekk per år blir det jo ikke mange km på dem. Målte mønsterdybde tilbake i mai 23; Svært små avvik mellom dekkene. Skulle måle mønsterdybde i kveld men fant ikke måleren; Må skaffe meg en ny: Jeg klarer nemlig ikke å se på dekkene at det er skjevslitasje.
VW ID4 4Motion Highline 2025
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

MinID

Sitat fra: Rexen på onsdag 21. august 2024, klokken 19:03Da ble det kjøp og salg i dag. En highline Blue Dusk Metallic med; KOMFORTPAKKE +, INNFELLBART HENGERFESTE, STØYISOLERENDE OG MØRKE RUTER, STYLE INTERIØR + M/MEMORY, INFOTAINMENT PAKKE +, 19" GOODYEAR M.PIGG.Fant ut at jeg sjelden har brukt og egentlig aldri har merket forskjell i demping med DCC Adaptivt understell. Håper bilen levers med mykest mulig understell men antar at den nok er en mellomting.
Valgte også bort autoparking... Håper det ikke er noe jeg vil savne (med unntak av kamera i front).

Gratulerer med bestilling.

Selv ville jeg savnet Travel assist her. På langkjøring har jeg blitt virkelig glad i denne. Bilen er mykt satt opp, så tror ikke du kommer til å savne dcc.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

e-Kvaase

Fikk en ny ID.4 Pro 4motion HL for en uke siden.
Bestilte med alt utstyr bortsett fra DCC, sportspakke og Infotainmentpakke+.
Er strålende fornøyd så langt.
Spesielt glasstaket og førerstøttepakke+ er jeg glad jeg valgte.

Har fått veldig god oppfølging av selgeren min på Møller bil Jessheim.
Både før kjøp, mens jeg ventet på bilen og etter levering.

Bare å glede seg! :-)

MinID

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 22. august 2024, klokken 11:01Fikk en ny ID.4 Pro 4motion HL for en uke siden.
Bestilte med alt utstyr bortsett fra DCC, sportspakke og Infotainmentpakke+.
Er strålende fornøyd så langt.
Spesielt glasstaket og førerstøttepakke+ er jeg glad jeg valgte.

Har fått veldig god oppfølging av selgeren min på Møller bil Jessheim.
Både før kjøp, mens jeg ventet på bilen og etter levering.

Bare å glede seg! :-)

Gratulerer :)

Rexen

Sitat fra: MinID på torsdag 22. august 2024, klokken 10:28Selv ville jeg savnet Travel assist her.
Bilen er ikke satt i produksjon så ikke for seint å angre  ;)

Jeg finner ikke Førerasistentpakke+ i konfiguratoren. Selger mente jeg mistet "Area view", kamera foran og fjernstyrt parkering. Skjønner på dere at det er mer jeg mister?
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

MinID

Sitat fra: Rexen på torsdag 22. august 2024, klokken 11:14
Sitat fra: MinID på torsdag 22. august 2024, klokken 10:28Selv ville jeg savnet Travel assist her.
Bilen er ikke satt i produksjon så ikke for seint å angre  ;)

Jeg finner ikke Førerasistentpakke+ i konfiguratoren. Selger mente jeg mistet "Area view", kamera foran og fjernstyrt parkering. Skjønner på dere at det er mer jeg mister?

Den ligger faktisk øverst i arkfanen ekstrautstyr.

Øyvind.h

Førerassistent+ er for meg faktisk den viktigste pakken. Helt individuelt naturligvis, men den har travel assist som fungerer veldig bra som førerstøtte på langtur. Har testet selvkjøring i alle bilene jeg har hatt de senere år. På enkelte områder er VW soleklart best.
I pakken ligger vel også 360 kamera som gir full oversikt rundt hele bilen. Veldig greit å kunne se alle fire hjul og nøyaktig avstand til fortauskanter, plassering på oppmerkede plasser etc. Og en får også el-bakluke og div andre småting.
Alt i alt den viktigste pakken for meg. Head up er også genialt, men ettersom skjermen foran rattet er såpass godt plassert og med store tall ville det ikke vært helt krise, selv om jeg synes head-up generelt er viktig for komfort og sikkerhet. Slipper å ta øynene av veien for å sjekke navi, hastighet, fartsgrense osv. Men head-up har du jo med.

Glasstak er litt mer tja og ha. Lysere, men vi veksler på å ha gardina åpen og lukket avhengig av sol og utetemp.

DCC har jeg ikke savnet. Komfortabelt og bra understell som standard, godt egnet for en familiebil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MinID

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2024, klokken 12:05Førerassistent+ er for meg faktisk den viktigste pakken. Helt individuelt naturligvis, men den har travel assist som fungerer veldig bra som førerstøtte på langtur. Har testet selvkjøring i alle bilene jeg har hatt de senere år. På enkelte områder er VW soleklart best.
I pakken ligger vel også 360 kamera som gir full oversikt rundt hele bilen. Veldig greit å kunne se alle fire hjul og nøyaktig avstand til fortauskanter, plassering på oppmerkede plasser etc. Og en får også el-bakluke og div andre småting.
Alt i alt den viktigste pakken for meg. Head up er også genialt, men ettersom skjermen foran rattet er såpass godt plassert og med store tall ville det ikke vært helt krise, selv om jeg synes head-up generelt er viktig for komfort og sikkerhet. Slipper å ta øynene av veien for å sjekke navi, hastighet, fartsgrense osv. Men head-up har du jo med.

Glasstak er litt mer tja og ha. Lysere, men vi veksler på å ha gardina åpen og lukket avhengig av sol og utetemp.

DCC har jeg ikke savnet. Komfortabelt og bra understell som standard, godt egnet for en familiebil.

t.o så har el bakluke blitt standard på ID.4 Pro 4motion HL.

Øyvind.h

Aha. Ikke klar over det. Trodde en måtte bestille det gjennom pakken.
Høres ut som det er lurt å gjennomgå listen over ekstrautstyr.
Hjalp en kamerat ved kjøp av ID7 GTX nå, og listen over standardutstyr er veldig lang. Var strengt talt bare hengerfeste han la til, men droppet glasstak. Ellers tror jeg alt var standard.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rexen

Sitat fra: MinID på torsdag 22. august 2024, klokken 11:22Den ligger faktisk øverst i arkfanen ekstrautstyr.
Jaggu har du rett 8)

Men mye av de nøkkelegenskapene som er nevnt der mente jeg selger hadde informert fulgte bilen. Uten Førerasistentpakke+.
Så jeg ringte han. Han informerte om at det som følger bilen er (v bak egenskap som følger uten Føreras+):
- Adaptiv Cruise Control (ACC) v
- Area View 360 graders kamera (med spylerfunksjon for ryggekamera v)
- Belyste dørhåndtak v
- Car2X v
- Coming & leaving Keyless Access (nøkkelfri åpning og låsing) v
- Easy Open & Close, sensorstyrt bagasjeromsluke v
- Elektrisk justerbare, oppvarmede og innklappbare utvendige sidespeil v
- Minnefunksjon for parkeringsassistent
- Parkeringsassistent Pro med parkeringssensorer foran og bak v?
- Proaktiv passasjerbeskyttelse v?
- Rear Traffic Alert (utmanøvreringsass) Side Assist (blindesoneass) Exit Warning (utstigningsvarsel)
- Travel Assist (kjøreassistent): Lane Assist (kjørefeltassistent) og Emergency Assist v
- Tyverialarm med innvendig sensor, back-up horn og tauebeskyttelse v
- Velkomstlys under sidespeil v

Ennå noen uklarheter som:
- Hva innebærer "Parkeringsassistent Pro" og
- Proaktiv passasjerbeskyttelse

Det jeg ser at jeg kunne ønske meg av lista (uten v bak) er "Rear Traffic Alert (utmanøvreringsass) Side Assist (blindesoneass) Exit Warning (utstigningsvarsel)"
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

Øyvind.h

Det var en rikholdig standardutstyrs-liste med det meste på plass ja!

Proaktiv passasjerbeskyttelse mener jeg var noe med blokkering av åpning av bakdører om bilen mener det kan være farlig, eksempelvis åpning ut i veien når det kommer bil kjørende osv.

En del slik automatikk har en tendens til å primært slå ut når det ikke stemmer. Eksempelvis bråstans ved rygging fordi noen går bak bilen, selv om du kan se dem tydelig på skjermen og ikke er i umiddelbar fare for å kjøre på dem.
Slår også inn om en har noe på hengerfeste uten å plugge i kabel. Da tror bilen en holder på å rygge inn i noe og bråstopper. Nå skal en jo stort sett alltid ha kabel tilkoblet, så det skyldes strengt talt feil bruk/førerfeil, men det er fort hundretalls ubehagelige feilvarsler før funksjonen unngår at en skader noen/noe :)
VW ID4 GTX 2023

Rexen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2024, klokken 12:05DCC har jeg ikke savnet. Komfortabelt og bra understell som standard, godt egnet for en familiebil.
Min vurdering også.

Men Øyvind h, har du eid alle disse bilene eller har du bare sittet i dem ;D
VW ID4 GTX 2023
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

magfred

Sitat fra: Rexen på torsdag 22. august 2024, klokken 12:44Ennå noen uklarheter som:
- Hva innebærer "Parkeringsassistent Pro"

VWs beskrivelse av parkeringsassistentene er litt forvirrende. Så vidt jeg kan se har du følgende alternativer (litt avhengig av ID-modell):

Parkeringsassistent - kun sensorer foran/bak?
Parkeringsassistent Pluss - Samme som over, men med mulighet for at bilen parkerer for deg mens du sitter i bilen.
Parkeringsassistent Pluss med minnefunksjon - Samme som over, men du kan lagre opptil fem parkeringer. Dvs at bilen kjører og parkerer for deg de siste 50m. F. eks om du alltid parkerer på samme plass på jobben kan du lagre den siste biten og la bilen kjøre på plass selv (men du må sitte i bilen).
Parkeringsassistent Pluss med Remote Parking - Ganske lik minnefunksjonen nevnt tidligere, men du kan nå gå ut av bilen og navigere inn/ut av en parkeringsplass med en app.
Parkeringsassistent Pro - Usikker på hva denne innebærer utover Pluss.
Parkeringsassistent Pro med Remote Parking - Usikker på hvordan denne skiller seg fra Pluss med Remote Parking.

Dette er hva jeg har oppfattet, så godt mulig det er annet innhold i pakkene. Men uansett er det også noe uklart for meg hva Pro tilbyr utover Pluss.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Kires

Mye standard på Highline ser jeg. Men gikk gjennom utstyrslisten nå, og basert på den må du har Førerassistent + for å få 360 kamera og den beste kjøreassistenten, Travel Assist
2023 Ford Mustang Mach E LR AWD
2023 VW ID.3 Pro S

MinID

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2024, klokken 12:27Aha. Ikke klar over det. Trodde en måtte bestille det gjennom pakken.
Høres ut som det er lurt å gjennomgå listen over ekstrautstyr.
Hjalp en kamerat ved kjøp av ID7 GTX nå, og listen over standardutstyr er veldig lang. Var strengt talt bare hengerfeste han la til, men droppet glasstak. Ellers tror jeg alt var standard.

Dette gjelder ikke gtx, så må holde tunge rett i munnen :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA