Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zafira life/e-traveller/ space tourer

Startet av Svk, mandag 12. august 2024, klokken 16:58

« forrige - neste »

Svk

Hadde liten bil,kjøpte større. Vil ha enda større.

Noen som har erfaringer?
 
Kort rekkevidde kontra mindre biler.
Men blir dette glemt da den er praktisk på veldig mye?

Vil ha svingbare seter.
Tenker det hadde vært knall på neste danmark/sverige tur

Rosstopher

Jeg har også tenkt tanken. Utrolig praktisk med sånn bil. 350 km rekkevidde blir gjerne til 280 ved landeveiskjøring på sommeren, og det er helt greit for min del, men når realistisk rekkevidde på vinteren sannsynligvis kryper ned mot 210 km blir det korte etapper mellom ladingene. Kombinert med treg lading (maks 100 kW) blir nok langturer en tålmodighetsprøve. Hvis man ikke kjører noe særlig langturer derimot er det nok en veldig kurant bil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Daniel_0007

#2
Sverige/Danmark tur betyr mye høy hastighet som er dennes akileshæl, så hvis du orker å lade i 30-40 minutter hver 20 mil så værsogod. Vil heller si at disse bilene er mer for lokalkjøring.

https://elbil.no/test-av-citroen-e-spacetourer-fleksibel-familiebuss/
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Kjører lite på vinteren,så det går nok greit. Ser en kan forvarme med app/230V.sikkert et must om vinteren.
Har funnet ut at 130km på motorvei er dødfødt med en 400km bil. I år kjørte jeg vestkysten nedover i danmark.
Og hadde ca 100km på motorvei.
Noen som har prøvd en slik bil på langtur på sommeren?
Hadde vært ok om den klarte opp mot 30mil om en holdt seg under 100km/t

Men er lite brukt,og ikke biler på lager i norge.

Svk


Daniel_0007

Sitat fra: Svk på mandag 12. august 2024, klokken 20:52Denne var jo grei.
Ca 300km med litt lunk og tørre veier ved 90km/t

https://youtu.be/blVLguFsf58?si=nPChJfaxk2L0VThG

Men mindre du skal kun kjøre 300km så må du jo lade før det, som man ser i videoen 75% rekkevidde er 192
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Mulig jeg ikke fulgte med.
Så da er 100% ca 250km.da blir det litt knappt. Tett opp mot 300km hadde vært ok

RJK

Sitat fra: Svk på mandag 12. august 2024, klokken 22:22Mulig jeg ikke fulgte med.
Så da er 100% ca 250km.da blir det litt knappt. Tett opp mot 300km hadde vært ok
Da må du stort sett bo et sted der du sjeldent eller aldri treffer på veier med 90 km/t eller mer. Og gjerne så flatt landskap som mulig!

Alternativt, aldri beveger deg over 80, selv om fartsgrensa tillater det! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Vi får se. Må kvitte Tangen også. Lite å hente der.Fått tilbud flere steder. Ligger fra 331.500 og max er 405000.
Kjøpte i april for 485000

edyrli

Naboen har Zafira-e life. Jeg har kjørt denne litt. Den er overraskende fin og kjøre. Gode seter og tung og fin på rattet. Veldig praktisk med av man kan flytte og mikse seter rundt. Naboen er dog litt skuffet over nyttelasten da den er oppgitt uten setene i. Så med full ferieoppakning har han ikke mer enn han trenger akkurat. De bruker denne til ferier og jeg har ikke hørt noe særlig klaging på rekkevidden, men har ikke spurt akkurat hva de pleier kjøre mellom hver lading.
Jeg har selv hatt en Vivaro 9 seter og tangen vil uansett være mye bedre å kjøre på langtur enn en varebil. Vivaroen var også noe klatt og parkere. 5,3 meter lang bil gir en helt elendig svingradius. Når man sitter helt framme i ruta blir det også laaaaaangt og se bak når man skal rygge.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Suverin

#10
Sitat fra: Svk på mandag 12. august 2024, klokken 16:58Noen som har erfaringer?
 
Kort rekkevidde kontra mindre biler.
Men blir dette glemt da den er praktisk på veldig mye?

Vil ha svingbare seter.
Tenker det hadde vært knall på neste danmark/sverige tur

Jeg har hatt Spacetourer som fossilbil i noen år, så ingen erfaring med det elbiltekniske på den, men kan på det varmeste anbefale det praktiske og alt det andre ;)

Vi var meget fornøyd og hadde null feil, i løpet av drøye tre år! Så klarer du deg uten awd, begrenset rekkevidde og ladehastighet, så er det bare å kjøre på! Vi kjørte den mest som femseter med tre på andre rad, da har den enormt med bagasjeplass. Selv om vi hadde den "korte" på 4,98m lengde, kunne jeg trille en landeveissykkel i størrelse XL rett inn i bagasjerommet uten å ta av noe som helst, samme med barnevogner. Fossilutgaven hadde dog 1000kg nyttelast og 2000kg på henger, det får man vel ikke på el, så der må man kanskje tenke litt mer på pakkingen.

Hele familien savner den hver gang vi skal på ferietur! Hadde soveplass til alle fem på tur; to i hekktelt, to i seng med foldbar madrass baki, samt seng på tvers foran til hun minste, så det var en super ferie- og tur-bil som var overraskende velkjørt mtp sin varebilbakgrunn!

Hadde den hatt AWD så hadde vi nok hatt en fortsatt. Har man en gang hatt kassebil vil man alltid savne det, så nå venter vi i spenning på hvor dyr nye Buzz GTX vil bli.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Svk

Tangen er konge på tur.
En zafira med vendbare seter hadde vært et høydepunkt på langtur.
Primus og kjølebox.så kan en ta det med ro å raste der en vil.
Liten svingradius på tang'n også.
Hva har en igjen av nyttelast med alle seter i?

ToWalkOrDrive

Satt forresten på en Taxi som var en Mercedes EQV. Det var smoooth fjøring... Var satt opp med at to rader med bakseter var mot en annen (6 seter), pluss fører-raden. Men ser at WLTP er 355km.... men super bil...fra 450.000 eks reg:
Gjorde det bra i test av Nybiltester.

https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.785.8394&sort=PRICE_ASC#287139437

https://youtu.be/l5a7B8K6BHk?si=-94SLE_9tFOi7iFJ
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Sitat fra: suverin på tirsdag 13. august 2024, klokken 08:53
Sitat fra: Svk på mandag 12. august 2024, klokken 16:58Noen som har erfaringer?
 
Kort rekkevidde kontra mindre biler.
Men blir dette glemt da den er praktisk på veldig mye?

Vil ha svingbare seter.
Tenker det hadde vært knall på neste danmark/sverige tur

Jeg har hatt Spacetourer som fossilbil i noen år, så ingen erfaring med det elbiltekniske på den, men kan på det varmeste anbefale det praktiske og alt det andre ;)

Vi var meget fornøyd og hadde null feil, i løpet av drøye tre år! Så klarer du deg uten awd, begrenset rekkevidde og ladehastighet, så er det bare å kjøre på! Vi kjørte den mest som femseter med tre på andre rad, da har den enormt med bagasjeplass. Selv om vi hadde den "korte" på 4,98m lengde, kunne jeg trille en landeveissykkel i størrelse XL rett inn i bagasjerommet uten å ta av noe som helst, samme med barnevogner. Fossilutgaven hadde dog 1000kg nyttelast og 2000kg på henger, det får man vel ikke på el, så der må man kanskje tenke litt mer på pakkingen.

Hele familien savner den hver gang vi skal på ferietur! Hadde soveplass til alle fem på tur; to i hekktelt, to i seng med foldbar madrass baki, samt seng på tvers foran til hun minste, så det var en super ferie- og tur-bil som var overraskende velkjørt mtp sin varebilbakgrunn!

Hadde den hatt AWD så hadde vi nok hatt en fortsatt. Har man en gang hatt kassebil vil man alltid savne det, så nå venter vi i spenning på hvor dyr nye Buzz GTX vil bli.

Legg gjerne noen campingbilder i traden :-)

Svk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA