Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

'Ta over styringen' maser hele tiden

Startet av Bigdrago, tirsdag 06. august 2024, klokken 12:43

« forrige - neste »

Bigdrago

Hei.
Kjørte fra gardermoen til oslo forleden dag med travel assist. Og meldingen "ta over styringen" kom hele tiden selv om jeg holdt med begge hendene hardt på rattet.

Etter en del advarsler begynner det å pipe og bilen bråbremser bittelitt.
Eneste måten å overstyre det på var å svinge litt hardt venstre og høyre for å vise at jeg var tilstede.

Flere som sliter med denne overivrige masingen? Feil på sensorer i rattet?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Superman

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 06. august 2024, klokken 12:43Hei.
Kjørte fra gardermoen til oslo forleden dag med travel assist. Og meldingen "ta over styringen" kom hele tiden selv om jeg holdt med begge hendene hardt på rattet.

Etter en del advarsler begynner det å pipe og bilen bråbremser bittelitt.
Eneste måten å overstyre det på var å svinge litt hardt venstre og høyre for å vise at jeg var tilstede.

Flere som sliter med denne overivrige masingen? Feil på sensorer i rattet?
Egentlig ikke. I hvert fall ikke plagsomt. Har du oppgradert til 3.7?

Jeg har fortsatt ME 3.0. Et kjapt grep rette stedet og mitt varsel forsvinner med en gang, og det tar normalt ganske lang tid til neste gang varselet kommer igjen. Kjørte 7-8 timer i går, for det meste med travel-assist i kombinasjon med ACC påslått. Fikk varselet 5-6 ganger underveis fordi jeg noen ganger holdt for lenge "feilt" sted på rattet. Med en gang jeg da grep rundt rattet ca. kl. 2 eller ca. kl. 10 med en av hendene så forsvant varselet igjen...
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

torerik

Har 24-modell med software 4.1, ikke hatt nevneverdige plager med dette. Godt mulig det er nyheter i 4-serien av software som gjør min erfaring mindre relevant.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Bigdrago

Har fått oppdatert til 3.7.
Jeg klemte masse på rattet og holdt overalt. Får ta en lang kjøretur på nytt å prøve.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

daktari

På mine ID. 4 trengte jeg ikke klemme engang, bare ha håndflaten inntil rattet, evnt noen fingre. Kan godt være sensorfeil dette ja.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elbilbjorn

Sitat fra: Bigdrago på onsdag 07. august 2024, klokken 17:27Har fått oppdatert til 3.7.
Jeg klemte masse på rattet og holdt overalt. Får ta en lang kjøretur på nytt å prøve.

Fikk «oppgradert» til 3.7 før sommeren og har nå vært plaget med det hele ferien. Ingen problem med dette på 3.0.

Zubzero

Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 17. august 2024, klokken 18:30
Sitat fra: Bigdrago på onsdag 07. august 2024, klokken 17:27Har fått oppdatert til 3.7.
Jeg klemte masse på rattet og holdt overalt. Får ta en lang kjøretur på nytt å prøve.

Fikk «oppgradert» til 3.7 før sommeren og har nå vært plaget med det hele ferien. Ingen problem med dette på 3.0.

Har akkurat samme historie med oppdatering og feil som deg. Har du funnet ut av det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA