EV3

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), tor 01. aug 2024, kl. 12:13

« forrige - neste »

eikerkongen

Jeg var også på Kjellstad i Lier i dag og kikket på EV3. Fikk et godt inntrykk av den, selv om det foreløpig ikke er anledning til å prøvekjøre den. Romslig innvendig og pen å se på. (Orker ikke se filmen til Teslabjørn - takler ikke den fyren med Norwenglishen sin.)
Ekstremt irriterende at de ikke leverer AWD med en gang. Det er dette det norske markedet ønsker!
Er det forresten ikke på tide at EV3 får sitt eget delforum her på sidene?

Electric cars in Norway

SitatEr det forresten ikke på tide at EV3 får sitt eget delforum her på sidene?

Enig. Klikk på mer knappen - rapporter innlegg - så vil admin se på det

Jeg gjorde det nå

eikerkongen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 22. sep 2024, kl. 08:17
SitatEr det forresten ikke på tide at EV3 får sitt eget delforum her på sidene?

Enig. Klikk på mer knappen - rapporter innlegg - så vil admin se på det

Jeg gjorde det nå
Gull! Det skal jeg gjøre! Kjente ikke til den muligheten der...

Electric cars in Norway

ToWalkOrDrive

Så stilig ut den. Er gjennomført kvalitet.
Tesla Model Y                         2021-

Bolfus

Ser at ladeporten er foran, på passasjersiden. Lurer på hvordan det blir å lade denne på superchargere?

Svein_H

Jeg var veldig spent på denne, ikke minst pga designet som jeg syns er skikkelig kult, men dessverre faller den mellom flere stoler for min del.

Den er for dyr og for stor til å forsvare rollen som daglig jobbpendlerbil for den matpakkekjøreren jeg er, og den er heller ikke i nærheten av å dekke verken rekkevidde eller lasteevne som erstatning for fossilbilen som jeg bruker på langturer eller når jeg må bruke tilhenger.

Etter å ha sett videoen syns jeg også designet rundt hele midtkonsollen suger, for å si det pent. Så nei, denne bilen ender ikke opp i min garasje.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Tellus

Skal bytte ut en 2017 Ampera e som har fungert som bil nr. to siden den var ny. EV3 ser ganske bra ut. Synes som mange at oppgraderingspakkene er priset ganske stivt.

Innstegsmodellen er jo kanskje OK priset og rekkevidden med minste batteri holder for vår del, men det blir kanskje i kjipeste laget uten korsryggstøtte og blindsonevarslel. Med vinterhjul, en pakke oppgraderinger  og metallic så skriver vi godt over 400K.

Kanskje vi bør titte litt på Opel Mokka istedet.

RJK

Sitat fra: Bolfus på ons 25. sep 2024, kl. 18:06Ser at ladeporten er foran, på passasjersiden. Lurer på hvordan det blir å lade denne på superchargere?
Det blir jo diagonalt i forhold til en Tesla, så er bare å rygge inn, så kommer den på rett sted! Null stress, og null blokkering av lader!

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tor 26. sep 2024, kl. 00:58
Sitat fra: Bolfus på ons 25. sep 2024, kl. 18:06Ser at ladeporten er foran, på passasjersiden. Lurer på hvordan det blir å lade denne på superchargere?
Det blir jo diagonalt i forhold til en Tesla, så er bare å rygge inn, så kommer den på rett sted! Null stress, og null blokkering av lader!

:+1:
Eller kjøre inn, avhengig av superlader layout. Motsatt vei av Teslaer er vel det riktige, på v2/3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Virker som en god plassering av ladeport, for lading med tilhenger påkoblet, Tesla ladere, gatelading. Med unntak av lading i trange parkeringsluker i borettslag og lignende. Da er ladeluken litt mindre i veien på sjåførsiden. EV3 har heldigvis kompakt ytre så det går nok fint. Om den ikke blir for dyr når den lanseres med AWD så kan EV3 antagelig selge bra. Samme gjelder egentlig for Peugeot e-3008, som også ser lovende ut. Ford Explorer blir også en kandidat for samme kjøpegruppe tenker jeg. Så her blir konkurransen sterk.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

esan

EV3 virker for meg som en genial bil. Her får du kvaliteter i en liten bil som du vanligvis kun har funnet i stor bil. God plass i kupeen, rikelig bagasjeplass, god komfort og masse utstyr. Jeg sliter med å finne andre alternativer med tilsvarende kombinasjoner av kvaliteter. Også imponerende rekkevidde for en småbil!
HUD er for meg også et must! Venter til AWD kommer og vurderer da toppversjonen. At man på toppen av dette får 7 års garanti, er heller ikke feil!
Flott at Kia fortsatt satser på et mer normalt instrumentpanel, og ikke bare kun en stor skjerm til høyre for førersetet slik de fleste andre bilmerker har!

Synes ellers at det er tragisk at ikke bilprodusenter kan bli enig om standard plassering av ladeluke!

Trig8

Virker som at KIA er veldig påpasselig at konsernsøster Hyundai Kona ikke nevnes som potensiell konkurrent. I prinsippet mye samme bilen med en annen batteripakke og design. Og når de skryter av "klasseledende bagasjerom" så overser de glatt at Kona'en er noen liter større. Egentlig rart at journalistene ikke trekker frem Kona i sammenlikningene også.

RJK

Sitat fra: Trig8 på tor 26. sep 2024, kl. 09:08Virker som at KIA er veldig påpasselig at konsernsøster Hyundai Kona ikke nevnes som potensiell konkurrent. I prinsippet mye samme bilen med en annen batteripakke og design. Og når de skryter av "klasseledende bagasjerom" så overser de glatt at Kona'en er noen liter større. Egentlig rart at journalistene ikke trekker frem Kona i sammenlikningene også.
Må selvsagt se EV3, men jeg tror den i praksis har betydelig større lastekapasitet enn Kona. Ser de skryter av 466 liter på Kona, men jeg får ikke det helt til å stemme, om man ikke tar med plassen under plata i høyeste posisjon.

Kona "vinner" på 3-delt baksete, det er definitivt en løsning jeg og skulle sett på EV3, som på sin side får godt mere rekkevidde på sin LR. Og for meg, så trumfer det over Kona, i kombinasjon med at jeg tror mer på plass-opplysningen i EV3. Den ser faktisk større ut.

I denne videoen sier han 400 liter for Kona og 460 for EV3, noe jeg tror er mer riktig. Også med baksetet nede, er EV3 godt større, etter opplysningene i videoen 1 250 liter vs. 1 114 liter.

Ja, bagasjerommet er større (dypere) enn på min Kona, men jeg klarer ikke å se at den er så godt som 140 liter større, uten at de jukser med å ta med plassen under. Mener å huske at min er 374 l når vi tar med dette, så da er i tilfelle differansen mer sannsynlige 92 liter.

Så kan vi og ta med at EV3 er basert på en "ren" elbilplattform, og ikke en kombi-plattform som Kona er på, selv om Hyundai påstår at den er laget for elbil, og så tilpasset Ice-variantene. Det henger dessverre ikke på greip for min del.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

esan

Sitat fra: Trig8 på tor 26. sep 2024, kl. 09:08Egentlig rart at journalistene ikke trekker frem Kona i sammenlikningene også.

At Kia har 2 år lengre garanti er vel f.eks. en vesentlig forskjell?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA