Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Optimal lading for batterihelse

Startet av torerik, tirsdag 23. juli 2024, klokken 09:01

« forrige - neste »

torerik

Jeg har i likhet med andre mulighet til å lade bilen hjemme lenge før bilen går tom for strøm. Det er viden kjent at de fleste elbilbatterier ikke bør lades høyere enn 80% i hverdagen, men hvor lavt bør man kjøre SoC før man lader AC (for optimal batterihelse)?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Rosstopher

Å holde seg mellom 20% og 80% er en regel mange følger. Batterier tar mye mindre skade av lav SOC enn høy, så ikke vær så redd for det. Så lenge du ikke kjører bilen helt tom så kan du gjøre som du vil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Det er mer praktisk å ha en bil stående med 70-80% enn 20-30%. Da er den klar for uforutsette reiser. Ingen grunn til å ha bilen stående med halvtomt batteri.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Det viktige er jo hvor mye batteri man må ha som minimum i tilfelle en uventet ekstratur. Det er det som bør styre mest.

Selv lader jeg på fellesladere, og kobler gjerne ikke på før jeg er ned mot 20 %, og gjerne noe under dette og. Så lader jeg opp til 90 % når jeg først lader.

Men klart, vet jeg at jeg skal ut å kjøre neste dag, så lader jeg selv om jeg har mer på batteriet enn jeg tror jeg trenger, med mindre jeg allerede har "rikelig".

Er nok mange som "flukser" i området 40-60 % SoC, da de sjeldent trenger mer enn 60 %, men samtidig vil ha en buffer å gå på. Andre legger større variabel, gjerne fordi de kjører lengre når de først tar en tur, så der lar man kanskje bilen gå ned til 20 eller 30 %, for så å fylle på til 70 eller 80 %.

Det som ansees som "feil" bruk, er å la bilen gå langt under 10 % og å sette den fra seg over tid med over 90 % SoC. Dette da batteriet tåler det mindre, og "halve ladesykluser" er generelt bedre for batterihelsen enn å gå veldig dyp og veldig høyt opp, over tid!

Her er det bare å sjekke eget bruksmønster, og gjøre det du finner er riktig for ditt bruksmønster!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

torerik

Interessant. Mitt bruksmønster tillater høy grad av fleksibilitet, har for så vidt en ekstra bil dersom det skulle knipe. Så langt har jeg ladet fra rundt 30% (opp til 80%), mest for convenience. Tipper det blir slik, da klarer jeg det på en natt med 8A (unngår høy nettleie-kostnad).
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Eladdin - Elbilfareren

For min del har jeg daglig 65-70% som maks, og har et snittforbruk pr dag på ca 10 % av batteriet, og holder batteriet mellom 45-50 opp til 65-70 %. Om vinteren legger jeg til 10 % opp til 80 % maks soc.
Dette gir ca 1 times lading hjemme 2. hver dag, og undersøkelser viser at det gir mindre degradering over tid dersom man klattlader oftere med 20 % intervall, enn feks 60 % intervall.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

arthur

Ligger stort sett mellom 50 og 80%, og lader nesten alltid hjemme, gjerne på moderat hastighet for å holde nettleien nede. Lader stort sett lørdag formiddag for tiden som synes å være billigste tidspunkt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

torerik

Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på fredag 26. juli 2024, klokken 11:52(...)undersøkelser viser at det gir mindre degradering over tid dersom man klattlader oftere med 20 % intervall, enn feks 60 % intervall.
Denne type informasjon er interessant. Hvor finner du den? Nesten alt handler om hurtiglading.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: torerik på fredag 26. juli 2024, klokken 23:48
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på fredag 26. juli 2024, klokken 11:52(...)undersøkelser viser at det gir mindre degradering over tid dersom man klattlader oftere med 20 % intervall, enn feks 60 % intervall.
Denne type informasjon er interessant. Hvor finner du den? Nesten alt handler om hurtiglading.

Jeg har lest mye om lading, og har ALDRI lest det han skrev der. Så det skal du ikke tro på med mindre han finner meget bra dokumentasjon på dette. Han som skrev det har for øvrig en del innlegg hvor han sier at elbil er noe dritt. Så en kan ikke se bort fra at dette bare er en "sabotasje" mot "elbilmenigheten", ref hans tidligere innlegg og det ironiske nick-namet.

Hvor mange prosent en bør lade til avhenger og av bil og batterikjemi. F.eks. har Tesla Model 3 to ulike batteri-kjemier - Standard Range kan en lade til 100% hver gang, mens Long Range ikke bør stå parkert lengre tider med 100%. I tillegg har en det med at noen biler har mye større buffer på topp, altså at batteriet ikke er 100% oppladet når bilen sier du har 100%, nettopp for å beskytte mot at folk gjør feil. Tesla LR er et eksempel på en bil som tillater veldig lading, hvor brukeren selv bør være litt ekstra nøye på å ikke stå parkert med 100% lenge.

Hvor lavt du skal gå pleier ofte å sies i hverdagen til 20% igjen, men igjen, det avhenger av hvor mye bilen lar deg kjøre batteriet tomt og kjemi...men rent praktisk så tjener du jo ikke noe på å kjøre ned batteriet lenger i hverdagen. På langtur er jeg ikke redd for å kjøre batteriet lenger ned - er mer det å stå parkert i flere døgn med 3% batteri en ikke bør gjøre.

Jeg pleier å sette max på mine elbiler til mellom 75 og 80%, og lader når jeg begynner å komme ned til 15 - 20 mils gjenværende rekkevidde. Men selvfølgelig om jeg skal på skikkelig langtur så nøler jeg ikke med å sette max på 100%.
Tesla Model Y                         2021-

Breezec

https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries

A partial discharge reduces stress and prolongs battery life, so does a partial charge.

edit: fjernet sitering som ikke var relevant til tabell 2
2022 Model 3 Performance

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Breezec på mandag 29. juli 2024, klokken 09:22

https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries

A partial discharge reduces stress and prolongs battery life, so does a partial charge. Elevated temperature and high currents also affect cycle life.

Det er nettopp denne type sitering som får folk til å misforstå. Setningen du skriver her er ikke for elbiler - det er for batterier generelt, ref bildet på tabell 2 som teksten står under. Elbiler har kjøling som gjør at de kan ta og bruke mye strøm uten verken å få for høy temperatur eller å bli stressa.

Hvis en tar f.eks. en Tesla Model Y så kan den ta ca 200.000 watt med lading (hurtiglading). Dermed blir den ikke veldig stressa av å ta imot en hjemmelader på 7.000 watt. Er ikke sånn at den bør ta pauser.

Kjølingen gjør og at det går an å kjøre flere mil med en elbil. En trenger ikke ta pauser.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. juli 2024, klokken 08:59

Jeg har lest mye om lading, og har ALDRI lest det han skrev der. Så det skal du ikke tro på med mindre han finner meget bra dokumentasjon på dette. Han som skrev det har for øvrig en del innlegg hvor han sier at elbil er noe dritt. Så en kan ikke se bort fra at dette bare er en "sabotasje" mot "elbilmenigheten", ref hans tidligere innlegg og det ironiske nick-namet.

Hvor mange prosent en bør lade til avhenger og av bil og batterikjemi. F.eks. har Tesla Model 3 to ulike batteri-kjemier - Standard Range kan en lade til 100% hver gang, mens Long Range ikke bør stå parkert lengre tider med 100%. I tillegg har en det med at noen biler har mye større buffer på topp, altså at batteriet ikke er 100% oppladet når bilen sier du har 100%, nettopp for å beskytte mot at folk gjør feil. Tesla LR er et eksempel på en bil som tillater veldig lading, hvor brukeren selv bør være litt ekstra nøye på å ikke stå parkert med 100% lenge.

Hvor lavt du skal gå pleier ofte å sies i hverdagen til 20% igjen, men igjen, det avhenger av hvor mye bilen lar deg kjøre batteriet tomt og kjemi...men rent praktisk så tjener du jo ikke noe på å kjøre ned batteriet lenger i hverdagen. På langtur er jeg ikke redd for å kjøre batteriet lenger ned - er mer det å stå parkert i flere døgn med 3% batteri en ikke bør gjøre.

Jeg pleier å sette max på mine elbiler til mellom 75 og 80%, og lader når jeg begynner å komme ned til 15 - 20 mils gjenværende rekkevidde. Men selvfølgelig om jeg skal på skikkelig langtur så nøler jeg ikke med å sette max på 100%.
Det er vel ikke helt heldig å la TM3 med LFP-batterier, eller andre biler med slike LFP-batterier, stå med 100 % lenge, selv om de sier du bør lade til 100% minst en gang i uka.

Ja, ser at de ikke er noe flink med å skrive det i anbefalingene sine, men det er jo bare pga behovet for balansering, at man bør lade så mye. Lad til 100 % før man skal kjøre, men unngå å la bilen stå ofte og lenge med 100 %, sier nå jeg!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

At DU ikke har lest/sett info om noe er selvsagt ikke det samme som at det ikke er reel forskning på dette.
Breezec ga deg dokumentasjonen. Jeg så tilsvarende på youtube.
Om du er kvalifisert til å mene noe annet så får du lage en kontra-dokumentasjon.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

turfsurf

Dette er ganske kjent informasjon. Lithium batterier trives best med SoC rundt 40% over tid. Lader man oftere med lavere trinn ligger batteriet nærmere optimal SoC lengre.

Kjører man lite kan man sette ladegrense til 50% og lade til det hver dag. Selv setter jeg våre biler til 70% og lader til det i det daglige, og på tur akkurat det som er nødvendig for aktiviteter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på mandag 29. juli 2024, klokken 23:50

At DU ikke har lest/sett info om noe er selvsagt ikke det samme som at det ikke er reel forskning på dette.
Breezec ga deg dokumentasjonen. Jeg så tilsvarende på youtube.
Om du er kvalifisert til å mene noe annet så får du lage en kontra-dokumentasjon.

Det var det jeg fryktet at du hadde lest dette og tenkt...å ja...da gjelder det for elbiler og. Det du og må tenke er at elbiler har bedre kjøling enn en elsparkesykkel. Det du må tenke er at kjølingen på en elbil takler varme fra 200kW, mens hjemmelading kun er 7 kW. Ergo må du ikke ta mange pauser i ladingen for å lade en elbil, slik det sto i artikkelen (for elsparkesykkel-lading). En Tesla har og et ganske avansert BMS-system som tar vare på batteriet, i tillegg til god kjemi.

Poenget mitt er at du trenger ikke være veldig forsiktig med batteri, og du skal lese tester med kritiske øyne. Når en siterer en artikkel som ikke engang er laget for elbil-batterier så er en på ville veier.

Tester viser at folk som har kjørt 200.000 miles (322.000 km) fortsatt har 85% kapasitet igjen på batteriet, og kurven er stort sett ganske flatet ut, sånn at en med god samvittighet kan lade fra 20-80 prosent på en vanlig 7kW lader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA