Hvilken Leaf og årsmodell?

Startet av Ola_1993, mandag 15. juli 2024, klokken 19:55

« forrige - neste »

Ola_1993

Hei,

Jeg skal kjøpe bil for første gang, og heller mot en brukt Nissan Leaf. Jeg er veldig usikker på hvor mye penger jeg skal legge i det, og hvilke årsmodeller jeg skal vurdere. Har dere noen innspill her? Skal brukes til bykjøring, primært.

Trig8

Leaf er en bra bil.
Første facelift som kom i 2013 (sees ved at den ikke har en "kasse" på tvers av bagasjerommet ved baksetet) er eldste du bør vurdere da den da kom med varmepumpe og noen andre oppgraderinger.
Alle Leaf har mulighet til å sjekke gjenværende batterikapasitet i instrumentpanelet. Kjøp en som ikke har noe degradering av batteriet.
Ellers er det solide biler som tåler mange kilometer kjørt uten problemer.

Neste facelift kom i 2018, så jeg tenker hovedvurderingen er om du vil bruke penger på en bil fra før eller etter 2018. Bortsett fra utseende er bilen omtrent den samme.

Generelt vil jeg heller kjøpe en bil med høyere km eller noen år eldre som er godt tatt vare på, enn en hardt brukt som er nyere/gått kortere. Det er lite/ingen forskjell på årsmodellene mellom faceliftene på Leaf.

Ola_1993

Aha, så 2018 markerer forskjellen på utseende, men for meg som kun bryr meg om tilstand og vedlikehold så burde jeg ikke bry meg om det? Altså kan en 2017 være vel så godt alternativ som 2019, gitt behandling av bil, kjørelengde og batterikapasitet?

RJK

Nå kom vel V2/Gen2 med 40 (39 netto) kWh-batteriet, og senere med 62 (59) kWh-batteriet, så var ihvertfall stor endring der. Men mye av det andre er vel temmelig felles, tross Nissan sine "lovnader" om at de lagde "ny" Leaf!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trig8

Sitat fra: Ola_1993 på tirsdag 16. juli 2024, klokken 13:44Aha, så 2018 markerer forskjellen på utseende, men for meg som kun bryr meg om tilstand og vedlikehold så burde jeg ikke bry meg om det? Altså kan en 2017 være vel så godt alternativ som 2019, gitt behandling av bil, kjørelengde og batterikapasitet?
Jeg burde jo ha fått med at batteristørrelsen er vesentlig forskjellig! 24/30 kWh mot 40kWh.
Bilen ble jo modernisert i 2018 ift. infotainment, cruisekontroll med avstandsholder og slikt, men innvendig plass, seter osv er likt. Ser du fra forkant fremdør til bakkant bakdør er de like ;)
Jeg har hatt 2013 og 2018 modell og kan ikke si at de var merkbart forskjellige å kjøre for hverdagstransport.

FroBe

Kjører man mye i kø er adaptiv cruisekontroll (>2018 Tekna) kjekt å ha. Radaren kontrollerer avstanden til bilen foran, og sørger for gass og brems.
2012-2017 har gammel type 1 ladekontakt for saktelading, 2018-> har type 2. (Kun viktig om jobb/hjemmelader har fastmontert kabel).
2012-2017 har FM-radio og gamle kart, 2018-> har DAB-radio og støtter Apple Carplay / Android Auto navigasjon.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Ola_1993

Hvordan ser man batteritilstand på 2018-modellen? Er det ikke streker lenger?

Trig8

Du bruker knappene på venstresiden på rattet til å gå inn i meny og ser status der.
Det her fra min da den ble solgt på 171.000 km.

vartli

Da vi byttet fra 2011 til ny 2020, opplevde vi det som en veldig stor oppgradering. Klart det hjelper at den var nyere og hadde bedre rekkevidde, men også det at en fikk utstyr som adaptiv cruisekontroll, Carplay, fjernlys (de på den gamle er en vits) og et utseende som ser ganske greit ut. Kjøreegenskapene var også mye bedre, men det kan delvis henge sammen med alder og slitasje på den forrige. Selvfølgelig må det være et valg som også tar hensyn til pris og hva du ønsker å bruke på bil. Leaf er gode med lite feil, men ikke det mest spennende.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA