Brokke-Suleskard veien finnes ikke i navigasjonen

Startet av vidarm, man 15. jul 2024, kl. 15:13

« forrige - neste »

vidarm

Vi opplevde noe rart når vi skulle kjøre fra Stavanger til Hovden: Vår helt nye Model 3 nektet å velge ruten over Suleskard - Brokke. Veien finnes på kartet når vi kjørte der, men ikke som navigerbar rute. Enda merkeligere: Vi kan bruke navigasjonen i app'en og få opp denne ruten, men det går ikke an å overføre den til bilen.

Andre som har opplevd det samme?

Hilsen Vidar

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vidarm på man 15. jul 2024, kl. 15:13Vi opplevde noe rart når vi skulle kjøre fra Stavanger til Hovden: Vår helt nye Model 3 nektet å velge ruten over Suleskard - Brokke. Veien finnes på kartet når vi kjørte der, men ikke som navigerbar rute. Enda merkeligere: Vi kan bruke navigasjonen i app'en og få opp denne ruten, men det går ikke an å overføre den til bilen.

Andre som har opplevd det samme?

Hilsen Vidar

Har ikke erfaring selv med det, men generelt har navigasjonen til Tesla vært litt svak, siden de har funnet opp sin egen navigasjon, selv om Google Map ligger "oppå". Google har jo mulighet til å velge når du skal reise, og kan da ta hensyn til om det er vinterstengte veier eller ikke. Kanskje Tesla har rotet noe til rundt der, og bare tatt en kjapp løsning med å stenge alle veier som har vinterstengte veier - hele året.

Når jeg skal veier jeg ikke har kjørt før pleier jeg ofte å ta opp mobilen og sjekke om Google Maps og Tesla er enige - dersom de ikke er det stoler jeg 5 ganger mer på Google Maps. Har kjørt en del kjerreveier på grus etter å ha fulgt Tesla-navigasjon, men begynner å bli en stund siden, så håper det er bedre nå.

Kanskje Appen bruker Google Maps, mens bilen bruker Teslasystemet....
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Alltid lurt å sjekke flere kilder uansett. Google leder meg også stadig vekk på ville veier. Jeg vet at Tesla ikke viser alle vinterstengte veier som permanent stengt, for jeg har navigert på vinterstengte veier flere steder.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

vidarm

Ja, tenkte også at det kunne ha noe med vinterstengt vei å gjøre.

Jejl

Har prøvd å legge inn den ruten flere ganger i Teslaen, men har ikke fått det til. Det er nok fordi det er en vei som kun har åpent på sommeren.
Navigasjonen vil hele tiden ha deg til å snu, men en plass på veien endrer den mening.
Har  akkurat det samme med en lokal vei i nabolaget her. Der er det gjennomkjøring forbudt, (men ikke for meg som bor der) og navigasjonen vil ha deg til å snu helt til 3/4 av veien er kjørt.

ToWalkOrDrive

Kanskje det har med at Suleskarveien er så smal at Teslaer må stoppe så mye, både for sauer og motgående trafikk.

Hadde jeg vært Samferdselsminister hadde jeg fått bygget en 4 felt (fordelt på to løp) motorvei under hele området. Da slipper den å være vinterstengt, mye bedre samband med Evje-området, biler hadde spart 15 mil mellom Stavanger og Oslo, reinsdyrene og sauene hadde fått være i fred, og det hadde ikke kostet mer enn ca 4-5 milliarder.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Jejl på man 15. jul 2024, kl. 18:09Har prøvd å legge inn den ruten flere ganger i Teslaen, men har ikke fått det til. Det er nok fordi det er en vei som kun har åpent på sommeren.
Navigasjonen vil hele tiden ha deg til å snu, men en plass på veien endrer den mening.
Har  akkurat det samme med en lokal vei i nabolaget her. Der er det gjennomkjøring forbudt, (men ikke for meg som bor der) og navigasjonen vil ha deg til å snu helt til 3/4 av veien er kjørt.
Har dette problemet på vei til hytta. Er ikke spesielt for Tesla, gjelder alt jeg har prøvd inklusiv Google og Apple Maps. Det pussige var at det funket i en periode på Tesla.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA