Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service - 85.000 km. Kona 20’ mod og tips til ny bil 300’-480’

Startet av Stig@tle, mandag 01. juli 2024, klokken 02:46

« forrige - neste »

Stig@tle

Da er nedtellinga kommet til null og service må tas. 
Har ingen ting å utsette på bilen - så lurer på om dere har tips til hva jeg bør gjøre før innlevering og eu skal taes innen okt i år, så kanskje ta den samtidig? 
Bor oslo/lørenskog - og ønsker ikke betale mobile/bnh priser på dette. 
Noen som vet hva en slik service koster Og inneholder ? ( uten eu) 

Tar imot anbefaling på verksteder dere er fornøyd med i området rundt tveita til lørenskog

Bilen er klar for salg i begynnelsen av sept. da jeg må  - MÅ - få meg en elbil med bedre støydemping. 
Og litt mer komfort i seter/fjæring. 

Sikler litt på tm3 24 mod/4wd lr. Men er redd den blir for lav å sette seg inn i / gå ut av.. er 188 og bittelitt rygg/hofte prob. 

Takker for alle tips osv!! 
🏎 Kona. 64kw 2020. 90'km - selges.... En gang

Moas

Jeg bruker ofte NAF til servicer da de har greie priser.

Hvis tm3 blir for lav kan du vurdere Y også.

Siden Kona er noe av det verste som kan kjøres, før den oppgraderte 21 modellen, med hensyn til støydemping, så vil det være stor forbedring, uansett hva du velger.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

TB

Byttet fra 2012 C-Zero til 2019 Kona, det var stor oppgradering.  :angel:

Deretter fra 2019 til 2024 Kona.
Absolutt en oppgradering det også.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Hvis du mener å ha behov for det så er det vel bare å spørre dem og få en pris på det? Smøring av bremser kommer ikke automatisk hos andre verksteder heller etter min erfaring. På siste service å ba jeg dem om å smøre opp bremser og fikk da lagt om til sommerdekk samtidig gratis. Betalte vel da 3.500 totalt hos Mekonomen, Bærum Bilverksted, som nå vel heter Meca.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Prøv Glommen bil på Oppaker. Jeg har brukt dem og fått vettuge priser. Dersom de er dyrere kan du jo høre om de matcher. Jeg er i utgangspunktet motstander av merkeverksteder, men Hyundai har hatt store softwareoppdateringer hver gang jeg hadde min på service.

Glommen bil er ihvertfall etter min mening mer jordnære (les "mindre overpriset") enn mobile/BNH.

Foruten software og aksjoner fra fabrikk er vel dessverre ikke service annet enn et stempel i serviceheftet som noen bruktbilkjøpere mener er viktigere enn alt annet. I tillegg får du regning på spylervæske som er dyrere enn cognac.

Stig@tle

Etter mye prokrastinering nærmer det seg frist på eu...
Så priser er nå innhentet.
Har jo ett år igjen på nybilgaranti - men tenker det går fint å ta servicen et annet sted. ? Eller?

Prisene er 4 års service inkl eu :
Mekonomen Tveita: 4400kr
Bergersen bil - Rasta : 5300kr
Meca økern - 2500,- ( lets deal) (øko service for el bil 5+år.)
Meca Oppsal bilservice - 2118kr ( lets deal)

Har bedt om pris fra bnh og mobile - men ikke fått svar.

Mekonomen er gangavstand - og fristende.. men kan jo ta taxi og allikevel ha no til overs v å velge en av de lets deal tilbudene... men er litt skeptisk til lets deal opplegg...

Noen med erfaring her?

Eladdin - Elbilfareren

Jeg skal ha service på 2021 Ioniq med ecall-batteribytte og ba om pris hos NAF og hos Mobile. Mobile var faktisk rundt 700 kr rimeligere enn NAF for samme jobben.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

TB

I forbindelse med service på andre steder enn merke verksted vær oppmerksom på at det er ulike oppfatninger av hva som er korrekt serviceinterfall for enkelte enheter.

Eksempelvis bytte av olje på reduksjons gir. Det kan gjøre det blir helt forskjellige priser.
Se egen tråd om dette.

En måte å se servicepunkter er via bilexperten.no, de benytter Bosch Car Service.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Stig@tle

Det ble mekonomen. 
Enklest. 
Håper virkelig at det ikke blir mer utgifter mtp bremser /rust på skiver som de sier - nesten konsekvent uten å sjekke de en gang. 
Leveres kl 8 torsdag.
Vurderte å lev onsdag kveld - for enkelhetsskyld... men kanskje jeg burde kjøre litt og bremse et par gode bakker før levering? 

Noen tips? 

knute

Bruk parkeringsbremsen i fart med gir i N for å renske opp på bakskivene.
Har du en lang og rett nedoverbakke, så er det best å prøve seg i.

Prøv fra lav hastighet første gangen, det kommer litt pling-plong-lyder fra bilen når man gjør det.
Kan gå helt ned til stillestående.
Husk å endre tilbake til D før du starter opp igjen, lett å glemme...

For forskivene kan du bare ta gir i N + vanlig brems. Ikke noe pling-plong eller rare lyder på dette, hvis du ikke bremser så hardt at ABS'en setter i gang da...

Vis hensyn når du prøver - ikke ha noen bak deg ;)

Funker knall på min 2019-modell.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Eladdin - Elbilfareren

Trenger ikke ha bilen i N for å vedlikeholds-slite skivene bak med nødbremsknappen.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Stig@tle

:+1:
Da blir det ut på tur strax! Må jo prøve!

Funket ikke på min, så kjørte noen turer med kraftige - lange oppbremsinger.

Satte fra meg bil i iveld.
Typisk at det plutselig skulle bøtte ned noen timer.
Blir litt grums på skivene nå..

Stig@tle

F i h !
9 tusen for å få rep feil på bremseskive.

det var 2 skiver foran inkl klosser som måtte byttes for å bøi godkjent.
9000 - da bilen er så ny at det ikke er mye resvedeler til den ennå.....
Hva tenker folket?
Lønner det seg å ta rep et annet sted?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA