Gir TMY beskjed om nødvendig vedlikehold?

Startet av 2ris, fredag 28. juni 2024, klokken 16:48

« forrige - neste »

2ris

Slik jeg har forstått det, er det eneste man trenger å tenke på av regelmessig anbefalt "service" (ikke obligatorisk, påvirker ikke garanti?) følgende:

*bremsevæskesjekk/ev. -bytte (hvert 4. år),

*bytte tørkemiddelpose i AC-anlegget (hvert 4. år),

*smøre bremsekalipere årlig etter vinteren,

*og bytte av kupé-/karbon-/HEPA-filtre (hhv. hvert 2., 3. og 3. år).

(Noe jeg har glemt?)

Vil bilen gi beskjed når det er på tide med disse ulike tingene, eller må jeg holde styr på det selv?

2ris

Sitat fra: Handyman på fredag 28. juni 2024, klokken 16:56Alt står her:
Nei, svaret på mitt spørsmål står ikke der. Leste du ikke spørsmålet mitt?

Hvis det hadde stått i manualen, hadde jeg ikke spurt. Men du har kanskje ikke lest manualen?

Uansett, spørsmålet til vennlige og hjelpsomme forumbrukere er altså: Vil bilen gi beskjed når det er på tide med disse ulike tingene, eller må jeg holde styr på det selv?

Handyman

Beklager! Leste ikke den siste setningen nei. My bad.

Nei bilen gir ikke beskjed om dette. Jeg bruker derimot en Stats app for Tesla. Denne kan settes opp til å varsle om diverse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

2ris

Takk for svar, det skal jeg sjekke ut  :)

PS: hvis noen av mine gjenstander har en bruksanvisning, så har jeg lest den :D men her kom den altså til kort.

Handyman

Det er definitivt et forbedringspunkt de kan gjøre noe med.

kaistian

Sitat fra: Handyman på fredag 28. juni 2024, klokken 22:36Det er definitivt et forbedringspunkt de kan gjøre noe med.
Litt rart de ikke har gjort det, for mange ville ha tatt turen innom Tesla verksted for å fått det utbedret = mer inntekter

Fredrik1

Nå er det vel ingen i Norge som har hatt bilen i 4 år enda. Så strengt tatt vet vi ikke 100 % sikkert at det ikke kommer varsel for et par ting på den lista der  :) . SW kan endre seg.

Alt på lista ser dog ut som rene tidsintervall. Så det burde egentlig vært lagt inn i SW allerede.

Ellers er det ultimate (for meg) om bilen baserer all service på conditional monitoring. Men jeg vet ikke om det er noe av dette i det hele tatt på Model Y?

Lucaria

De liker jo å fjerne ytlige sensorer så er usikker på om det er så mange sensorer på deler inne i bilen.

Silkefot

Mener det generelt er "on condition maintenance" som gjelder for tesla, hvilket vil si at du får beskjed når noe enten er galt eller på vei til å bli det. Du vil ikke få beskjed om intervall som forfaller med andre ord. De få som finnes er bare anbefale og avhengig av hvilket miljø du bruker bilen i.
Liker egentlig det konseptet veldig godt sett opp mot andre biler jeg har hatt med mer eller mindre unødvendige verkstedsbesøk.
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Otkristo

Sitat fra: Lucaria på lørdag 29. juni 2024, klokken 10:45De liker jo å fjerne ytlige sensorer så er usikker på om det er så mange sensorer på deler inne i bilen.
Hvis du går inn i «service-mode» så ser du at det er mange sensorer som overvåker det meste ...

Handyman

Det finnes ingen sensor som registrerer om bremsene bør rengjøres og smøres. Heller ikke om skivene skulle ruste. Tror heller ikke bilen varsler om at filterne tettes til. Ingen sensor måler kokepunktet i bremseveska.
Neppe noe som måler tilstanden på tørkemiddelet heller.

Klykken

Kunne vært uintelligente intervaller/nedtellinger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Kim-

Gjenværende levetid på hepa filter og kupe filter finner du i service menyen! Jeg tipper du får en varsel når dette nærmer seg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

kaistian

Sitat fra: Kim- på mandag 01. juli 2024, klokken 21:36Gjenværende levetid på hepa filter og kupe filter finner du i service menyen! Jeg tipper du får en varsel når dette nærmer seg.
Ref "levetid" på HEPA filteret som er 3 år.
Noen som har sjekket status etter 1-2 år?
Er veldig mye pollen, vegslitasje og annet dritt som tetter dette, hadde vært interessant om noen hadde sjekket status etter 1 og 2 år.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA