Misfornøyd med Tesla software og OTA

Startet av Otkristo, torsdag 06. juni 2024, klokken 10:07

« forrige - neste »

What-a-watt


What-a-watt

#46
Tilbake til temaet "Misfornøyd med Tesla software og OTA"

Kina nekter bilprodusenter å bruke navn på sine selvkjøringssystemer som er en overdrivelse ift. hva de virkelig leverer. Kanskje ikke så dumt.

De har også følgende kommentar:

Regulatorer vil at bilprodusenter skal redusere frekvensen av nye programvareoppdateringer og i stedet fokusere på utvidet testing før de slipper nye oppdateringer.

Kan ikke være mere enig. Min bil har fått 191 oppdateringer på 6 år. 31 oppdateringer i året, eller ca. 2,5 pr. mnd. i snitt Jeg tipper at bare maks 1/6 av oppdateringene inneholder noe virkelig nytt. Resten er bare rettelser av feil. Tesla har som uvane å la brukere teste ut programvaren deres, for så å sende ut feilrettinger etterhvert som feilene oppdages. Dette er en mildt sagt merkelig måte å gjøre det på, og det har altså de kinesiske myndighetene satt foten ned for.

https://electrek.co/2025/04/17/china-cracks-down-automated-driving-features-after-tesla-fsd-launch/

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på fredag 18. april 2025, klokken 16:46Tesla har som uvane å la brukere teste ut programvaren deres, for så å sende ut feilrettinger etterhvert som feilene oppdages. Dette er en mildt sagt merkelig måte å gjøre det på, og det har altså de kinesiske myndighetene satt foten ned for.
Tvert imot, det er en ganske vanlig måte å gjøre det på. Automatiserte tester som fanger det meste, og rask utrulling av bugfixer for resten. Ganske standard metodikk nå til dags.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt


turfsurf

Jo, det vil jeg si. Bare å se på hva Microsoft og Apple ruller ut av pathcher til operativsystemene sine.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

#50
 Krever høyere kvalitet på software i en bil enn i en mobiltelefon. Forøvrig har Apple flere tusen "underleverandører" av software som skal sjekkes for kompatibilitet. Sammenlikningen synes jeg er helt feil.

Kineserne er iallfall enig med meg....

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på fredag 18. april 2025, klokken 21:39Krever høyere kvalitet på software i en bil enn i en mobiltelefon. Forøvrig har Apple flere tusen "underleverandører" av software som skal sjekkes for kompatibilitet. Sammenlikningen synes jeg er helt feil.
Tror ikke du driver med softwareutvikling. Man kan stille forskjellige krav til forskjellige deler. Skjønner ikke helt hvorfor man skal stille strengere krav til infotainment (prompepute, Spotify) i en bil en software i en mobil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

#52
SitatTror ikke du driver med softwareutvikling.

Da tar du grundig feil, og jeg har garantert gjort det mye lenger enn deg.... (Skrev mine første program i USCD Pascal og Fortran i 1978 i USA ;) ) Men du har rett i at jeg ikke gjør det i dag. Andre oppgaver i samme. næring. Min bil kan styre, bremse, og gi gass...

Kommer forøvrig ikke noe ut av en slik diskusjon. Vi stopper der.

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på fredag 18. april 2025, klokken 22:24
SitatTror ikke du driver med softwareutvikling.

Da tar du grundig feil, og jeg har garantert gjort det mye lenger enn deg.... (Skrev mine første program i USCD Pascal og Fortran i 1978 i USA ;) ) Men du har rett i at jeg ikke gjør det i dag. Andre oppgaver i samme næring.

Som jeg skrev, du driver ikke med softwareutvikling. Frem til nittitallet var det vanlig å drive lange forprosjekt, komplekse spesifikasjoner, og lange test og debug perioder. For så å levere software som ikke var som forventet, og som ikke passet med behovet som skulle dekkes. Metodikken har endret seg, spesielt de siste 20-30 åra. Målet er å levere kjapt, og kunne levere nødvendige endringer kjapt. Tesla opererer slik, noe som er helt naturlig for ett software firma.

Og jada, jeg har programmer både med hullkort og 18-bits datamaskiner med magnetkjerne-minne, uten at det er relevant for i dag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

SitatOg jada, jeg har programmer både med hullkort og 18-bits datamaskiner med magnetkjerne-minne

Jeg føler meg gammel, men du må jo være utgammel. Natta...

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på fredag 18. april 2025, klokken 22:38
SitatOg jada, jeg har programmer både med hullkort og 18-bits datamaskiner med magnetkjerne-minne

Jeg føler meg gammel, men du må jo være utgammel. Natta...
Nja, sånn delvis. Har bare vært så heldig å måtte jobbe med gammel teknologi innimellom. Jobbet med tech generasjoner som spente over nesten 50 år i en periode. Setter ting i perspektiv...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA