Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla-skeptiker kryper til korset? (Eller: Familiebil til ferien - 100k-500k)

Startet av Elektro12, tirsdag 04. juni 2024, klokken 05:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. juni 2024, klokken 11:31IX3 var jeg veldig fornøyd med. Litt dårligere enn forventet på støydemping, litt mindre finmasket matrix enn andre, ikke den mest moderne layout på skjerm og GUI.
Men - gjennomført og solid tysk bil, smart låseknapp bak ladeluke og på bakluke, mange tweaks i sw for å tilpasse bilen eget behov (ikke lås opp før jeg tar i håndtaket), gode tradisjonelle håndtak, veldig fint tidlig-varsel ved endring av fartsgrense, bra oppsett på head-up, gode kurvelys som aktiverte seg i sving som lyste godt til sidene.

Leter en i den finner en jo ting der også. Eksempelvis var dysene på siden av dashbordet ganske kjipe/gammeldagse (i hvert fall før facelift), temperaturvisning i dash gjorde ingen verdens ting (burde vært for batteriet), det elektriske hengerfestet jobbet ganske tregt. En kan alltids prike, men det påvirket ikke totalopplevelsen av bilen.
Og IX3`en fremstod som en dønn solid og god tysk bil med mange smarte løsninger og sjokkerende lavt forbruk mtp design og plattform. Den ble strengt talt testvinner når jeg kjørte den i NAF-testen, hvor jeg kjørte noe sånt som 55-56 mil. Og unyttbar kapasitet virket stabil på fabrikktallet på 74kWh eller noe sånt.

Det var kun mangelen på 4wd fordi vi er blitt så glad i det både i byen og på hytta som gjorde at den ble uaktuell å ha flere år.
Stort sett enig i alt du skriver her og kan legge til mangel på frunk, men ett veldig godt avstemt understell, sømløs drivlinje med øyeblikkelig respons og ellers gode kjøreegenskaper veier opp for det negative. Minner litt om opplevelsen vi hadde med I-Pace, en bil alle i husholdningen liker å kjøre.

Men altså kun sommerbil pga mangel på AWD for oss også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. juni 2024, klokken 17:14
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. juni 2024, klokken 11:31IX3 var jeg veldig fornøyd med. Litt dårligere enn forventet på støydemping, litt mindre finmasket matrix enn andre, ikke den mest moderne layout på skjerm og GUI.
Men - gjennomført og solid tysk bil, smart låseknapp bak ladeluke og på bakluke, mange tweaks i sw for å tilpasse bilen eget behov (ikke lås opp før jeg tar i håndtaket), gode tradisjonelle håndtak, veldig fint tidlig-varsel ved endring av fartsgrense, bra oppsett på head-up, gode kurvelys som aktiverte seg i sving som lyste godt til sidene.

Leter en i den finner en jo ting der også. Eksempelvis var dysene på siden av dashbordet ganske kjipe/gammeldagse (i hvert fall før facelift), temperaturvisning i dash gjorde ingen verdens ting (burde vært for batteriet), det elektriske hengerfestet jobbet ganske tregt. En kan alltids prike, men det påvirket ikke totalopplevelsen av bilen.
Og IX3`en fremstod som en dønn solid og god tysk bil med mange smarte løsninger og sjokkerende lavt forbruk mtp design og plattform. Den ble strengt talt testvinner når jeg kjørte den i NAF-testen, hvor jeg kjørte noe sånt som 55-56 mil. Og unyttbar kapasitet virket stabil på fabrikktallet på 74kWh eller noe sånt.

Det var kun mangelen på 4wd fordi vi er blitt så glad i det både i byen og på hytta som gjorde at den ble uaktuell å ha flere år.
Stort sett enig i alt du skriver her og kan legge til mangel på frunk, men ett veldig godt avstemt understell, sømløs drivlinje med øyeblikkelig respons og ellers gode kjøreegenskaper veier opp for det negative. Minner litt om opplevelsen vi hadde med I-Pace, en bil alle i husholdningen liker å kjøre.

Men altså kun sommerbil pga mangel på AWD for oss også.
Heldigvis mulig å få frunk til både iX1, iX3, ID.4/5, Enyaq og Q4, om det er et savn!

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/bmw-en/bmw-ix1-en/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/bmw-en/bmw-ix3/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/vw-id-4-id-5/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/skoda-en/skoda-enyaq-en/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/q4etron-en/

Sikkert mulig å finne fra andre produsenter og, bare ikke originalmontert i bilene, dessverre!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. juni 2024, klokken 17:35
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. juni 2024, klokken 17:14
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. juni 2024, klokken 11:31IX3 var jeg veldig fornøyd med. Litt dårligere enn forventet på støydemping, litt mindre finmasket matrix enn andre, ikke den mest moderne layout på skjerm og GUI.
Men - gjennomført og solid tysk bil, smart låseknapp bak ladeluke og på bakluke, mange tweaks i sw for å tilpasse bilen eget behov (ikke lås opp før jeg tar i håndtaket), gode tradisjonelle håndtak, veldig fint tidlig-varsel ved endring av fartsgrense, bra oppsett på head-up, gode kurvelys som aktiverte seg i sving som lyste godt til sidene.

Leter en i den finner en jo ting der også. Eksempelvis var dysene på siden av dashbordet ganske kjipe/gammeldagse (i hvert fall før facelift), temperaturvisning i dash gjorde ingen verdens ting (burde vært for batteriet), det elektriske hengerfestet jobbet ganske tregt. En kan alltids prike, men det påvirket ikke totalopplevelsen av bilen.
Og IX3`en fremstod som en dønn solid og god tysk bil med mange smarte løsninger og sjokkerende lavt forbruk mtp design og plattform. Den ble strengt talt testvinner når jeg kjørte den i NAF-testen, hvor jeg kjørte noe sånt som 55-56 mil. Og unyttbar kapasitet virket stabil på fabrikktallet på 74kWh eller noe sånt.

Det var kun mangelen på 4wd fordi vi er blitt så glad i det både i byen og på hytta som gjorde at den ble uaktuell å ha flere år.
Stort sett enig i alt du skriver her og kan legge til mangel på frunk, men ett veldig godt avstemt understell, sømløs drivlinje med øyeblikkelig respons og ellers gode kjøreegenskaper veier opp for det negative. Minner litt om opplevelsen vi hadde med I-Pace, en bil alle i husholdningen liker å kjøre.

Men altså kun sommerbil pga mangel på AWD for oss også.
Heldigvis mulig å få frunk til både iX1, iX3, ID.4/5, Enyaq og Q4, om det er et savn!

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/bmw-en/bmw-ix1-en/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/bmw-en/bmw-ix3/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/vw-id-4-id-5/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/skoda-en/skoda-enyaq-en/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/q4etron-en/

Sikkert mulig å finne fra andre produsenter og, bare ikke originalmontert i bilene, dessverre!

Etter min mening er de frunkene over alt for små til at jeg hadde brukt de. På Model Y kan jeg f.eks. hive oppi en søppelsekk med sengetøy, eller 4 handleposer når bagasjerommet er fullt, eller noe søppel med råttent rekeskall.

ID4 frunken ser ut til å kunne bære en paraply og en kabel du aldri bruker.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Ser ut som en plass for type 2 kabel, schuko lader og kanskje diverse stroper og småting ja. Mer tilgjengelig enn under gulvet i bagasjen, men ikke så viktig.
I Model X derimot var frunken nyttig. Nesten 190 liter. Ble skikkelig skuffa over frunk i Y til sammenligning når den kom, men heldigvis forbi den perioden hvor bagasjebehovet var ekstremt. Og når vi hadde S85 gikk hele barnevognas overdel nedi frunken på den :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. juni 2024, klokken 21:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. juni 2024, klokken 17:35
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. juni 2024, klokken 17:14
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. juni 2024, klokken 11:31IX3 var jeg veldig fornøyd med. Litt dårligere enn forventet på støydemping, litt mindre finmasket matrix enn andre, ikke den mest moderne layout på skjerm og GUI.
Men - gjennomført og solid tysk bil, smart låseknapp bak ladeluke og på bakluke, mange tweaks i sw for å tilpasse bilen eget behov (ikke lås opp før jeg tar i håndtaket), gode tradisjonelle håndtak, veldig fint tidlig-varsel ved endring av fartsgrense, bra oppsett på head-up, gode kurvelys som aktiverte seg i sving som lyste godt til sidene.

Leter en i den finner en jo ting der også. Eksempelvis var dysene på siden av dashbordet ganske kjipe/gammeldagse (i hvert fall før facelift), temperaturvisning i dash gjorde ingen verdens ting (burde vært for batteriet), det elektriske hengerfestet jobbet ganske tregt. En kan alltids prike, men det påvirket ikke totalopplevelsen av bilen.
Og IX3`en fremstod som en dønn solid og god tysk bil med mange smarte løsninger og sjokkerende lavt forbruk mtp design og plattform. Den ble strengt talt testvinner når jeg kjørte den i NAF-testen, hvor jeg kjørte noe sånt som 55-56 mil. Og unyttbar kapasitet virket stabil på fabrikktallet på 74kWh eller noe sånt.

Det var kun mangelen på 4wd fordi vi er blitt så glad i det både i byen og på hytta som gjorde at den ble uaktuell å ha flere år.
Stort sett enig i alt du skriver her og kan legge til mangel på frunk, men ett veldig godt avstemt understell, sømløs drivlinje med øyeblikkelig respons og ellers gode kjøreegenskaper veier opp for det negative. Minner litt om opplevelsen vi hadde med I-Pace, en bil alle i husholdningen liker å kjøre.

Men altså kun sommerbil pga mangel på AWD for oss også.
Heldigvis mulig å få frunk til både iX1, iX3, ID.4/5, Enyaq og Q4, om det er et savn!

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/bmw-en/bmw-ix1-en/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/bmw-en/bmw-ix3/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/vw-id-4-id-5/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/skoda-en/skoda-enyaq-en/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/q4etron-en/

Sikkert mulig å finne fra andre produsenter og, bare ikke originalmontert i bilene, dessverre!

Etter min mening er de frunkene over alt for små til at jeg hadde brukt de. På Model Y kan jeg f.eks. hive oppi en søppelsekk med sengetøy, eller 4 handleposer når bagasjerommet er fullt, eller noe søppel med råttent rekeskall.

ID4 frunken ser ut til å kunne bære en paraply og en kabel du aldri bruker.
Det viktigste er å få plass til ladekabler, så de slipper å havne under gulvet og all annen feriebagasje. Selvsagt er det bedre med større frunk, men når bilene kommer uten fra fabrikk, så må man heller være glad for at andre kommer med løsninger.

Jeg vet ihvertfall at jeg hadde satt pris på de, om jeg skulle valgt en av disse bilene. Som sagt, bedre med plass til det mest nødvendinge, enn at plassen er totalt uutnyttet! Å kalle det for bortkastet, vil jeg derfor være sterkt uenig i.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TJV

Det er ikke tråder i frontvinduet på ID.4. Det er folie.
Helt enig at tråder er noe drit (for min del). Satt meg inn i en Mustang taxi i helgen. La umiddelbart merke til tråder i frontvinduet. Folie hjelper jo bare enda fortere på is på frontvinduet enn bare varmeapparat, men jeg tenker at det ikke er noe veldig viktig av utstyr og bilvalg.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TJV på onsdag 05. juni 2024, klokken 00:39Det er ikke tråder i frontvinduet på ID.4. Det er folie.
Helt enig at tråder er noe drit (for min del). Satt meg inn i en Mustang taxi i helgen. La umiddelbart merke til tråder i frontvinduet. Folie hjelper jo bare enda fortere på is på frontvinduet enn bare varmeapparat, men jeg tenker at det ikke er noe veldig viktig av utstyr og bilvalg.

Det var veldig bra at det ikke var tråder på ID4. Kanskje Ford sine tråder er ekstra ille.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. juni 2024, klokken 22:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. juni 2024, klokken 21:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. juni 2024, klokken 17:35
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. juni 2024, klokken 17:14
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. juni 2024, klokken 11:31IX3 var jeg veldig fornøyd med. Litt dårligere enn forventet på støydemping, litt mindre finmasket matrix enn andre, ikke den mest moderne layout på skjerm og GUI.
Men - gjennomført og solid tysk bil, smart låseknapp bak ladeluke og på bakluke, mange tweaks i sw for å tilpasse bilen eget behov (ikke lås opp før jeg tar i håndtaket), gode tradisjonelle håndtak, veldig fint tidlig-varsel ved endring av fartsgrense, bra oppsett på head-up, gode kurvelys som aktiverte seg i sving som lyste godt til sidene.

Leter en i den finner en jo ting der også. Eksempelvis var dysene på siden av dashbordet ganske kjipe/gammeldagse (i hvert fall før facelift), temperaturvisning i dash gjorde ingen verdens ting (burde vært for batteriet), det elektriske hengerfestet jobbet ganske tregt. En kan alltids prike, men det påvirket ikke totalopplevelsen av bilen.
Og IX3`en fremstod som en dønn solid og god tysk bil med mange smarte løsninger og sjokkerende lavt forbruk mtp design og plattform. Den ble strengt talt testvinner når jeg kjørte den i NAF-testen, hvor jeg kjørte noe sånt som 55-56 mil. Og unyttbar kapasitet virket stabil på fabrikktallet på 74kWh eller noe sånt.

Det var kun mangelen på 4wd fordi vi er blitt så glad i det både i byen og på hytta som gjorde at den ble uaktuell å ha flere år.
Stort sett enig i alt du skriver her og kan legge til mangel på frunk, men ett veldig godt avstemt understell, sømløs drivlinje med øyeblikkelig respons og ellers gode kjøreegenskaper veier opp for det negative. Minner litt om opplevelsen vi hadde med I-Pace, en bil alle i husholdningen liker å kjøre.

Men altså kun sommerbil pga mangel på AWD for oss også.
Heldigvis mulig å få frunk til både iX1, iX3, ID.4/5, Enyaq og Q4, om det er et savn!

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/bmw-en/bmw-ix1-en/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/bmw-en/bmw-ix3/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/vw-id-4-id-5/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/skoda-en/skoda-enyaq-en/

https://www.frunk.at/en/produkt-kategorie/q4etron-en/

Sikkert mulig å finne fra andre produsenter og, bare ikke originalmontert i bilene, dessverre!

Etter min mening er de frunkene over alt for små til at jeg hadde brukt de. På Model Y kan jeg f.eks. hive oppi en søppelsekk med sengetøy, eller 4 handleposer når bagasjerommet er fullt, eller noe søppel med råttent rekeskall.

ID4 frunken ser ut til å kunne bære en paraply og en kabel du aldri bruker.
Det viktigste er å få plass til ladekabler, så de slipper å havne under gulvet og all annen feriebagasje. Selvsagt er det bedre med større frunk, men når bilene kommer uten fra fabrikk, så må man heller være glad for at andre kommer med løsninger.

Jeg vet ihvertfall at jeg hadde satt pris på de, om jeg skulle valgt en av disse bilene. Som sagt, bedre med plass til det mest nødvendinge, enn at plassen er totalt uutnyttet! Å kalle det for bortkastet, vil jeg derfor være sterkt uenig i.

Jeg skrev bare at jeg ikke ville ha brukt de. Det skrev jeg basert med min erfaring med Model 3 - på den brukte jeg nesten aldri frunken. Ble veldig positivt overrasket over den svære frunken på Model Y. Ofte når vi kjører til hytta for helgen, og handler rett før hytta, så smetter vi alle 4 handleposene nedi frunken. Veldig praktisk. Så slipper de å ligge oppå bagger og andre ting vi har.

Men enig i at andre kan ha andre behov. Jeg bruker Aldri medbrakt ladekabel. Hjemme er kabelen en del av Tesla-laderen, og på turer mye lengre enn hytta bruker jeg hurtiglader. Kjører til hytta tur/retur uten å lade, siden rekkevidden er så god....selv om jeg starter på 80%.

Nå høres jeg veldig fanboy ut, men er andre ting jeg misliker med bilen, som fjøring og til dels støy på ru asfalt i høyere hastighet.
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

Trådstarter tilbake: Det blir en fossil som vi kan ha i 3-4 år. Skal bli en nytelse å slippe å tenke på lading når man skal kose seg på ferie. Man kan fylle mye bensin for 350+ lapper til 5% rente.

Takk for god hjelp!

Roy Aasen


vinterdekk

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 05. juni 2024, klokken 06:06Trådstarter tilbake: Det blir en fossil som vi kan ha i 3-4 år. Skal bli en nytelse å slippe å tenke på lading når man skal kose seg på ferie. Man kan fylle mye bensin for 350+ lapper til 5% rente.

Takk for god hjelp!

Kondolerer.  ;)  Hva landet du på? Ser dilemmaet med at man ofte må se etter ny elbil for å få det man vil ha, og ta opp lån med dagens rente for å kjøpe. Må bare beregne inn lavere drift, vedlikeholdskostnader og spre ut investeringen over flere år. En brukt og relativt problemfri fossilbil gir jo økonomisk frihet og mindre frustrasjon. Men å fylle tanken med bensin til 25 kr/l må gjøre litt vondt det også *.  :-X

* finnes rimeligere steder å fylle men dette er priser jeg har sett jevnlig på lokal bensinstasjon
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 05. juni 2024, klokken 07:06:+1: . God løsning. Sparer penger og irritasjon.
God ferie
Kjenner jeg ville irritert meg mere over å kjøre fossil. Kjørte 135 mil i helgen, brukte 0 minutt på å vente på lading. Folk derimot...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moas

Hvis fossil er greia til trådstarter så hadde jeg også vurdert PHEV. Jeg hadde en slik i flere uker og det fungerte greit og det var fint å slippe å fylle på til 25 kr / l.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Elektro12

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 05. juni 2024, klokken 07:24
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 05. juni 2024, klokken 06:06Trådstarter tilbake: Det blir en fossil som vi kan ha i 3-4 år. Skal bli en nytelse å slippe å tenke på lading når man skal kose seg på ferie. Man kan fylle mye bensin for 350+ lapper til 5% rente.

Takk for god hjelp!

Kondolerer.  ;)  Hva landet du på? Ser dilemmaet med at man ofte må se etter ny elbil for å få det man vil ha, og ta opp lån med dagens rente for å kjøpe. Må bare beregne inn lavere drift, vedlikeholdskostnader og spre ut investeringen over flere år. En brukt og relativt problemfri fossilbil gir jo økonomisk frihet og mindre frustrasjon. Men å fylle tanken med bensin til 25 kr/l må gjøre litt vondt det også *.  :-X

* finnes rimeligere steder å fylle men dette er priser jeg har sett jevnlig på lokal bensinstasjon

:)

Avensis stasjonsvogn - lav km. nye dekk, ny eu, ny service, 2 års garanti, tett på strøken, keyless, auto fjernlys masse plass. Registerkjede som ikke skal byttes, ingen turbo eller annet. Girkassene går evig. 160 tusen. Trekker du fra kostnaden selger har på 2 sett hjul, EU og service så koster bilen 140 og vil nok holde verdien ganske bra i 3-4 år. Brukt fossil er ganske i vinden.

Sett 350 tusen på sparekonto med 5,2% rente så kan du fylle 1.5 tanker i måneden bare på den besparelsen. Jeg kunne betalt ut flere nye elbiler hvis jeg ville så lån er ikke en faktor. Vi er mye på tur i skog og fjell og da er det også kjekt å slippe å komme frem til stedet man skal gå fra med 14% strøm på batteriet.

Jeg har kjørt elbiler med 500 km+ wltp på langtur flere ganger så jeg vet hva det betyr i praksis. Hver gang du har kjørt et langt strekk og kommer til en by må du tenke "hvor skal jeg få ladet" i stedet for å parkere og nyte livet. Alternativt må du stoppe før du kommer frem og sitte 40 minutter og høre ungene tigge etter pommes frites. Deilig å slippe å vaske og vedlikeholde en nyere bil også.

PHEV var oppe til vurdering, men på så store biler måtte jeg betalt 250-300 tusen og da er elbil mye bedre valg. Servicene på PHEV er også langt høyere - noe som gjør at besparelsen går til service når du lader.

Syklist

Dersom Vedum ikke hadde satt ned bensin og dieselavgiftene, hadde kanskje denne typen regnestykke sett annerledes ut.

Om ikke Avensisen er kjøpt allerede, må jeg si at nyere elbil og spesielt Tesla er helt uproblematisk på langtur, også nedover i Europa med motorveikjøring.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA