Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla-skeptiker kryper til korset? (Eller: Familiebil til ferien - 100k-500k)

Startet av Elektro12, tirsdag 04. juni 2024, klokken 05:56

« forrige - neste »

Moas

Sitat fra: Syklist på onsdag 05. juni 2024, klokken 10:19Om ikke Avensisen er kjøpt allerede, må jeg si at nyere elbil og spesielt Tesla er helt uproblematisk på langtur, også nedover i Europa med motorveikjøring.
Jeg vil si at tesla er ganske ubrukelig på langtur, og det er ikke fordi bilen ikke kan. Problemet er autoviskeren. Når man kjører langt, så bruker man gjerne cruisekontroll. I fjor var det satt på autovisker. Ikke kjekt når ruta var skitten å ha en visker som nekter å stoppe på en tør dag. Dagens møkka viskerautomatikk er fortsatt koblet til cruise, men nå kan man slå den av, men den slår på automatikken hver gang du gjør må slå av cruisekontroll.

Altså omtrent like ubrukelig.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Elektro12

Tesla - Ikke dørhåndtak, ikke parksensor, ikke regnsensor. Skjønner ikke helt fascinasjonen.

Pauser må man ha underveis, men mye heller i en park ved et vann enn på BK langs motorveien.

Øyvind.h

Skjønner valget i dagens kost- og rentebilde. Kan du sette 2-300k i rentefond kan du nok fint ha 10% avkastning, noe som gir litt overskudd til både drivstoff og reparasjoner. Antar forsikring også er relativt rimelig, og en kan ta en del service selv.

Tidsbruk på lading avhenger av hvor ofte en kjører langtur som krever lading. Jeg ville jo ikke byttet ut el med fossil for å spare tid, for da får jeg en fordel et par dager i året mot ulempe tidsmessig hele resten av året.
Men - det er selvfølgelig en konklusjon basert på at vi bare hurtiglader et par ganger i året. Ved hengerkjøring til hytta, dagstur for ettersyn på hytta eller kanskje en langtur på sommeren hvor det lades i begge ender men værforhold kan tilsi at det er behov for lading (ikke vært det de siste årene).

I starten ville hverdag med fossilbil vært utrolig kjip, men med uker/måneder blir en vant til ulempene og så kan en heller glede seg over at langturen på sommeren er 100% fleksibel mtp rute, pauser osv.
Avensis tipper jeg blir et relativt enkelt og problemfritt bilhold.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

#33
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 05. juni 2024, klokken 09:21
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 05. juni 2024, klokken 07:24
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 05. juni 2024, klokken 06:06Trådstarter tilbake: Det blir en fossil som vi kan ha i 3-4 år. Skal bli en nytelse å slippe å tenke på lading når man skal kose seg på ferie. Man kan fylle mye bensin for 350+ lapper til 5% rente.

Takk for god hjelp!

Kondolerer.  ;)  Hva landet du på? Ser dilemmaet med at man ofte må se etter ny elbil for å få det man vil ha, og ta opp lån med dagens rente for å kjøpe. Må bare beregne inn lavere drift, vedlikeholdskostnader og spre ut investeringen over flere år. En brukt og relativt problemfri fossilbil gir jo økonomisk frihet og mindre frustrasjon. Men å fylle tanken med bensin til 25 kr/l må gjøre litt vondt det også *.  :-X

* finnes rimeligere steder å fylle men dette er priser jeg har sett jevnlig på lokal bensinstasjon

:)

Avensis stasjonsvogn - lav km. nye dekk, ny eu, ny service, 2 års garanti, tett på strøken, keyless, auto fjernlys masse plass. Registerkjede som ikke skal byttes, ingen turbo eller annet. Girkassene går evig. 160 tusen. Trekker du fra kostnaden selger har på 2 sett hjul, EU og service så koster bilen 140 og vil nok holde verdien ganske bra i 3-4 år. Brukt fossil er ganske i vinden.

Sett 350 tusen på sparekonto med 5,2% rente så kan du fylle 1.5 tanker i måneden bare på den besparelsen. Jeg kunne betalt ut flere nye elbiler hvis jeg ville så lån er ikke en faktor. Vi er mye på tur i skog og fjell og da er det også kjekt å slippe å komme frem til stedet man skal gå fra med 14% strøm på batteriet.

Jeg har kjørt elbiler med 500 km+ wltp på langtur flere ganger så jeg vet hva det betyr i praksis. Hver gang du har kjørt et langt strekk og kommer til en by må du tenke "hvor skal jeg få ladet" i stedet for å parkere og nyte livet. Alternativt må du stoppe før du kommer frem og sitte 40 minutter og høre ungene tigge etter pommes frites. Deilig å slippe å vaske og vedlikeholde en nyere bil også.

PHEV var oppe til vurdering, men på så store biler måtte jeg betalt 250-300 tusen og da er elbil mye bedre valg. Servicene på PHEV er også langt høyere - noe som gjør at besparelsen går til service når du lader.


Virker ikke helt feil med Toyota Avensis da.

Vet ikke om det stemmer at servicene er høyere på PHEV. Det går jo mest i olje og filterskift der i gården også, elmotor og luftkjølt batteri krever ikke nødvendigvis spesiell service. De to gangene jeg behøvde veihjelp var det 12V batteri den ene gangen og en sensor i bensinmotoren den andre. En stor ulempen er at det gjerne går med endel bensin på PHEV også, så jeg har kommet til konklusjonen at prisforskjellen ikke tjenes inn (kanskje med unntak om man har PHEV med elektrisk oppvarming av kupe og kan kjøre på strøm hele året).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. juni 2024, klokken 11:17Skjønner valget i dagens kost- og rentebilde. Kan du sette 2-300k i rentefond kan du nok fint ha 10% avkastning, noe som gir litt overskudd til både drivstoff og reparasjoner. Antar forsikring også er relativt rimelig, og en kan ta en del service selv.

Tidsbruk på lading avhenger av hvor ofte en kjører langtur som krever lading. Jeg ville jo ikke byttet ut el med fossil for å spare tid, for da får jeg en fordel et par dager i året mot ulempe tidsmessig hele resten av året.
Men - det er selvfølgelig en konklusjon basert på at vi bare hurtiglader et par ganger i året. Ved hengerkjøring til hytta, dagstur for ettersyn på hytta eller kanskje en langtur på sommeren hvor det lades i begge ender men værforhold kan tilsi at det er behov for lading (ikke vært det de siste årene).

I starten ville hverdag med fossilbil vært utrolig kjip, men med uker/måneder blir en vant til ulempene og så kan en heller glede seg over at langturen på sommeren er 100% fleksibel mtp rute, pauser osv.
Avensis tipper jeg blir et relativt enkelt og problemfritt bilhold.

Vi har planer om en lengre tur i Europa også og jeg gidder ikke bruke så mye tid på å søke etter ladestasjoner undervies. Samt at det er mye lettere på fotballtrening/skogsturer/festivaler/+++ der folk samles med mange biler og styr å parkere en halvgammel bil enn å måtte parkere en ny elbil til 550 000 ved siden av en Opel fra 2002 i en italiensk bakgate. Men det er meg. Og bil er for meg en praktisk greie, ikke spennende. Penger vil jeg heller bruke på noe gøy.

For oss er dette dog bil nr. 2. Vi har en nyere elbil med plass til alle på middels lange turer som går ca 450 wltp. Det kan være greit å ha med seg.

Skjønner ikke helt hva som er så kjipt. Med automatgir og keyless så er det jo som en litt mindre sprek elbil rent praktisk å kjøre. For meg er forvarming på vinteren det som kommer til å bli verst.

Takk igjen for hjelpen!

Rosstopher

Det har vært mye fokus de siste årene på hvor vanskelig/tungvint det er å hurtiglade, men min opplevelse er at det er mye vanskeligere og mer tungvint å fylle bensin. Dette varierer sikkert ut ifra hvor man ferdes og hvilket kjøretøy man har, men her er min siste opplevelse.

Den siste måneden har jeg kjørt den samme ruta på ca. 50 mil to ganger. En gang med Tesla Model Y og en gang med fossilbil. Med Teslaen så jeg etter hvert at jeg ikke kom til å komme helt fram uten å lade, så jeg sjekket på kartet og ba bilen om å navigere til en lader langs veien. Vel fremme ved laderen koblet jeg til uten noen app, kort, tæppping eller kontanter, og gikk inn på do. Når jeg kom ut igjen hadde bilen ladet mer enn nok til å komme frem. Jeg koblet fra og kjørte videre. Total ekstra tid brukt på turen pga. lading var kanskje 1 minutt.

Den neste gangen kjørte jeg fossilbil. Denne gangen også så jeg etter hvert at jeg ikke ville klare hele turen uten påfyll. Den aktuelle fossilbilen har ikke noen innebygd funksjon for å finne bensinstasjoner, men jeg husket heldigvis at det var noen pumper ved siden av der jeg ladet forrige gang. Jeg svingte inn på plassen og stilte meg i kø. Det aktuelle stedet er det 32 hurtigladere fra forskjellige tilbydere, så ingen av elbilene der måtte stå i kø, men det er bare to ubetjente drivstoffpumper, og jeg måtte vente et minutt eller to på å få fylt. Når det var min tur parkerte jeg ved pumpa og oppdaget fort at her var det ikke mulig å få betalt. Den eneste måten å betale var med fysisk kort. Ingen vipps, ingen app, ingen tapping, ingen kontanter. Da ble det ikke noe fylling, for jeg har førerkort, betalingskort og bilnøkkel på mobilen. Jeg måtte uansett inn og gå på do, så dette stoppet ble betydelig lengre enn ladestoppet uten at jeg fikk fylt på noen energi.

Jeg kjørte videre og fant en bensinstasjon til etter hvert. Det så mer ut som en tradisjonell bensinstasjon med mange pumper og en butikk. Jeg parkerte ved en pumpe og gikk bort til kortautomaten. Der, som sist, var det ingen mulighet for å betale for oss som ikke har med oss fysiske betalingskort. Men her var redningen at bensinstasjonen hadde en butikk, så det var jo bare å gå inn og betale i kassa (trudde jeg). Det viste seg å ikke stemme - på denne stasjonen kunne de ikke ta mot betaling for drivstoff i butikken. Det var kun ved pumpene man kunne betale, og der var det ingen annen mulighet enn fysisk kort.

Jeg kjørte videre igjen, og håpte at jeg snart skulle treffe på en bensinstasjon til, for det begynte å bli lite bensin på tanken. Jeg kom til slutt til en bensinstasjon, og der fikk jeg endelig napp og fikk fylt tanken. Da hadde jeg totalt sett brukt ca. 10 minutter ekstra fordelt på tre stopp på å få fylt bensin i stedet for å bruke ett minutt på å lade.

Nå er det sikkert noen som tenker at "Du burde jo bare hatt med deg kort". Og ja, det ville ha løst utfordringen, men burde ikke det være unødvendig å ha med seg fysiske kort overalt hvor man reiser? Det argumentet er like relevant som å si til noen som syns hurtiglading er vanskelig at "Du burde jo bare hatt riktig app".

Det er sikkert også noen som tenker at den fossilbilen fint hadde klart 50 mil hvis jeg bare hadde fylt tanken før avgang. Det hadde den ikke. Jeg har hatt flere fossilbiler som ikke klarer 50 mil uten å fylle. Selvfølgelig fins det fossilbiler som klarer det, men det samme er sant om elbiler.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Ser de holder på med rekkeviddetest på NAF nå med 26 biler. Været har vært regn i 7 timer i strekk (ikke ideellt for elbil), og 3 grader nå på fjellet, hvor de er. De har stoppet 3 ganger for å ta pauser, og ikke ladet noen av gangene, siden det er rekkeviddetest. Viser at det er ganske normalt å trenge pauser. Så nå etter 7 timer så har de ennå en del juice på bilen, og de er på 1000 meter over havet, så de vil regenerere ned litt igjen. Kia EV9 ser ut til å være den som kan komme lengst denne gang.

Har også Model Y LR 2021, og lading har ikke vært noe problem for meg. Jeg trenger mer pause enn bilen.

Men jeg forstår at andre kan ha andre behov og preferanser enn meg.

Status etter 7 timer: (ingen har stoppet ennå)
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Ekstremt bra tall for EV9, er en enorm bil.

Var litt i samme situasjon som ts, forsøkte virkelig å like fossil igjen, PHEV og hybrid ble også forsøkt, men det gikk ikke. Føltes helt forferdelig å hå tilbake til en illeluktende, vibrerende, treig ICE med slushbox automat.
Endte med elbil igjen, økonomisk sett ikke like åpenbart som i 2017, men er storfornøyd med å slippe bensinstasjon i nye 7 år!

suverin

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på torsdag 06. juni 2024, klokken 08:31Ekstremt bra tall for EV9, er en enorm bil.

Var litt i samme situasjon som ts, forsøkte virkelig å like fossil igjen, PHEV og hybrid ble også forsøkt, men det gikk ikke. Føltes helt forferdelig å hå tilbake til en illeluktende, vibrerende, treig ICE med slushbox automat.
Endte med elbil igjen, økonomisk sett ikke like åpenbart som i 2017, men er storfornøyd med å slippe bensinstasjon i nye 7 år!

Ja, Kia er ekstremt dyktige på elbil. Dersom jeg var på et stramt budsjett ville jeg valgt Kia (e-)Niro med WLTP på 455km fra 2020. Den får en for under kr 250.000 med lav km. Bra lydanlegg, gode seter, deilig fjøring, god plass til passasjerer, praktisk osv. Er også takrails, og krok på nyere biler enn 2019 for plass til takboks/bagasjeboks. Og det fine er at det er 7 års garanti på hele bilen, som om en kjøper en 4 år gammel bil så har en 3 års garanti igjen.

EV9 ser ut som en kongebil. Men må si at Renault'en imponerte og i rekkeviddetesten for de med ladeangst. Den koster fra 440.000, og har 87 kWh batteri, og har fått bra omtale. Kan og ha bagasjeboks bakpå kroken om en vil ha med mer.
https://www.elbil24.no/nyheter/vi-har-kjort-splitter-nye-renault-scenic-og-den-leverer/80589251
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

Trådstarter har fått handlet bil - og ingen tvil om at EV9 går langt, men det er også kjekt å ha brukt 750 000 på bil.

Flott med tips og engasjement, men jeg kommer til å ha det helt fint med fossil.

- Ukesvis uten å lade/fylle
- Ikke like god akselerasjon, men langt mindre dekkslitasje og nye dekk koster langt mindre
- Kan slappe mer av med vask og bruk når en ripe på en bil til 150 tusen ikke er så surt som på en til 500-900 tusen.
- I tillegg er fossile biler i vinden og den vil nok ha minimalt med verditap over 2-3 år når inflasjonen er som den er.
- Bensinkostnaden er for ingenting å regne i forhold kapitalkost og verditap. Tipper en EV9 faller 250 tusen som et lodd de første årene.

ToWalkOrDrive

Tror ikke EV9 var ment som et tips til deg. Var nok mer som et generelt tips til andre som leser under "Kjøpe elbil", og generelt om interesse for bilen.

Angående dekkslitasje har jeg rundet 75.000km med min 4WD Tesla Model Y, uten å skifte dekk, så det kommer nok litt an på bilmodell hvor mye en elbil bruker dekk. Ser at VW ofte har litt oftere dekkskift av uvisse grunner. Men prisen per dekk er mye lavere på Avensis pga dimensjon. Så det vil du spare penger på. Er alltid vanskelig å spå verditap, men du kan uansett ikke tape mer enn de 150.000 du har betalt i hvert fall :-)

Tror de som kjøper en EV9 ikke kjøper den for å få billigste bilhold mulig. Tipper de er mer ute etter en "forever"-bil, altså en bil som dekker alle fremtidige behov, som de fort kan tenke de kan beholde i 5 år, og selge med 2 års restverdi. Om 5 år, når AP & co har innført masse elbilavgifter, er det ikke godt å si hva verdifallet blir, men mye mer enn en Avensis blir det selvsagt. Tror EV9 holder seg godt i forhold til sammenlignbare biler. Poenget er at kjøperne ikke ønsker å bruke livet sitt inni en Avensis, og setter pris på all luksusen EV9 har å tilby, og er villig til å betale en del tusenlapper i måneden på det. Det blir nok en populær bil på bruktmarkedet og, vil jeg tro.

Har forresten selv eid Avensis, og synes det var en bra bil. Tipset en annen om å kjøpe det, som ikke hadde så mye penger. Han kjøpte men var veldig skuffet over det meste med bilen, men han var vant til SAAB, som han følte var mye bedre. Det elektroniske håndbrekket kostet visst og langt over 20.000 å fikse, om han skulle fikse det. Han føler bilen skal dette sammen, men fremdeles har han brukt lite penger på den.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: Elektro12 på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:54Trådstarter har fått handlet bil - og ingen tvil om at EV9 går langt, men det er også kjekt å ha brukt 750 000 på bil.

Flott med tips og engasjement, men jeg kommer til å ha det helt fint med fossil.

- Ukesvis uten å lade/fylle
- Ikke like god akselerasjon, men langt mindre dekkslitasje og nye dekk koster langt mindre
- Kan slappe mer av med vask og bruk når en ripe på en bil til 150 tusen ikke er så surt som på en til 500-900 tusen.
- I tillegg er fossile biler i vinden og den vil nok ha minimalt med verditap over 2-3 år når inflasjonen er som den er.
- Bensinkostnaden er for ingenting å regne i forhold kapitalkost og verditap. Tipper en EV9 faller 250 tusen som et lodd de første årene.

Har kun byttet mine dekk på alder (fem år) på en model s, ble aldri problemer med slitasje selv med 90k km kjørt. Over 3mm på sommerdekk og 5mm vinter.

Verditap forsvinner stort sett etter 6-7 år, men erstattes av reparasjoner, slik at kostnaden ved bilhold ofte er ganske likt. Noe billigere er det med eldre bil selvfølgelig, men går jo også glipp av veldig mye teknologi, komfort og sikkerhet.

Har sett på en del fossile familiebiler, og 4wd sharan/smax etc må du ut med 350-400k for 4-5 år gamle biler med 100k på telleren. Synes det blir dyrt egentlig, særlig med dieselprisene siste årene.

Men alle gjør vi våre valg, og det virker som om du har funnet en perfekt bil for deres bruk!


Elektro12

Sitat fra: Vaduz på torsdag 06. juni 2024, klokken 14:43
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:54Trådstarter har fått handlet bil - og ingen tvil om at EV9 går langt, men det er også kjekt å ha brukt 750 000 på bil.

Flott med tips og engasjement, men jeg kommer til å ha det helt fint med fossil.

- Ukesvis uten å lade/fylle
- Ikke like god akselerasjon, men langt mindre dekkslitasje og nye dekk koster langt mindre
- Kan slappe mer av med vask og bruk når en ripe på en bil til 150 tusen ikke er så surt som på en til 500-900 tusen.
- I tillegg er fossile biler i vinden og den vil nok ha minimalt med verditap over 2-3 år når inflasjonen er som den er.
- Bensinkostnaden er for ingenting å regne i forhold kapitalkost og verditap. Tipper en EV9 faller 250 tusen som et lodd de første årene.

Har kun byttet mine dekk på alder (fem år) på en model s, ble aldri problemer med slitasje selv med 90k km kjørt. Over 3mm på sommerdekk og 5mm vinter.

Verditap forsvinner stort sett etter 6-7 år, men erstattes av reparasjoner, slik at kostnaden ved bilhold ofte er ganske likt. Noe billigere er det med eldre bil selvfølgelig, men går jo også glipp av veldig mye teknologi, komfort og sikkerhet.

Har sett på en del fossile familiebiler, og 4wd sharan/smax etc må du ut med 350-400k for 4-5 år gamle biler med 100k på telleren. Synes det blir dyrt egentlig, særlig med dieselprisene siste årene.

Men alle gjør vi våre valg, og det virker som om du har funnet en perfekt bil for deres bruk!



Helt enig med det du skriver. Jeg så på fossile biler oppover i årsmodell og pris, men det var helt uaktuelt økonomisk. Over 230-250 tusen er elbil no-brainer pengemessig.

Nå vet jeg ikke hvilken Avensis dere over har hatt, men de nyere enn 2016 er noe helt annet enn før 2015. Mye ny tech, bedre skrudd sammen osv...

Nok om det - ha en god sommer - el eller dinosaursaft på tanken.

Vaduz

Avensis er fine biler det, ble dessverre bare litt liten med 3 barneseter. God sommer ja!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA