Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reagerer med vantro mot Tesla: – Ingen ønsker amerikanske tilstander

Startet av Bmw_Tryne, fredag 24. mai 2024, klokken 08:15

« forrige - neste »

Bmw_Tryne

https://www.nettavisen.no/okonomi/reagerer-med-vantro-mot-tesla-ingen-onsker-amerikanske-tilstander/s/5-95-1832443

Som det avsluttningsvis står;

«Markussen mener at streiken illustrerer betydningen av solidaritet og organisering i arbeidslivet.

– Den nordiske modellen har vært avgjørende for å bygge vår felles velstand og evnen til verdiskapning. Uten denne hadde vi aldri hatt det så godt som vi har det i norsk arbeidsliv, sier han.

– Det som nå skjer i Sverige, kan vi ikke ta lett på. Det er ingen som ønsker seg amerikanske tilstander i Norge, avslutter Markussen.»


Ingen som ønsker Amerikanske tilstander i Norge? (Og Norden forøvrig) Det er desverre nok av svikere og forædere som gir blanke «f» og KUN tenker på seg selv.

Bmw 530i G30

automat

Det jeg ikke har fått klarhet i når det gjelder denne konflikten er hvor stor andel av de Teslaansatte som er organisert. Vi vet at 130 er tatt ut i streik, men jeg mistenker at dette er en relativt liten andel av de ansatte. At Tesla kan holde det gående etter 7 mnd med streik tyder også på det.

Har fagforeningen valgt feil strategi her? Og krevd tariffavtale før de er mange nok organiserte til å sette tyngde bak kravet?

Burde de heller ha jobbet med å verve flere medlemmer blandt de ansatte først, slik at de hadde fått kjøttvekta på sin side i konflikten?

Teslas holdning til fagforeninger er kjent. Og de har vist evne til å gå drastisk til verks for å nå sine mål. Fagforeningen kan jo ikke ha trodd at dette skulle bli en lett kamp?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vinterdekk

Sitat fra: automat på fredag 24. mai 2024, klokken 09:38Har fagforeningen valgt feil strategi her? Og krevd tariffavtale før de er mange nok organiserte til å sette tyngde bak kravet?

Jeg tror det kan være tilfelle, og når svenske Tesla-eiere ikke får reparert bilene sine så mister også streiken oppslutning. Søsterorganisasjonene i Norden må forberede seg bedre før de agerer mot Tesla som operer som om de var i ett annet land.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

For meg så virker det som den svenske fagforeninga krever fagforeningsplikt, og det synes ihvertfall ikke jeg noe om. Har hørt og lest om folk som har blitt fryst ut på arbeidsplassen sin, fordi de ikke ville bli medlem.

Derimot, som Audun påpeker her i innlegget over, så blir det selvsagt noe annet om det er hovedvekt av ansatte som er medlemmer, og ønsker tariffavtale og den beskyttelsen det gir.

Jeg synes ikke særlig om de karakteristikkene som gis av kundene av trådstarter. Er best og feie for egen dør, og ikke tilegne andre karakteristikker eller meninger/synspunkter de ikke selv har kommet med.

Jeg har av prinsipp aldri ønsket å være medlem av LO pga påtvunget medlemsskap/støttemedlem av AP. Den form for snikmedlemsskap ønsker jeg meg frabedt, og derved og å bli tatt til støtte for synspunkter jeg ikke støtter.

Har dog blitt medlem nå av fagforening som IKKE er under LO, og som heller ikke har flagget parti-tilhørighet. Det er jeg mer fornøyd med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Spørsmålet er hvordan en kan få folk til å organisere seg i et selskap som Tesla. Jeg skjønner veldig godt at folk er livredde for å organisere seg der. Dermed ender det med få organiserte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

filtvet

Jobber i et firma med fagforening og det hele og for dårlige lønnsoppgjør hvert bidige år.

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 24. mai 2024, klokken 10:01Jeg har av prinsipp aldri ønsket å være medlem av LO pga påtvunget medlemsskap/støttemedlem av AP. Den form for snikmedlemsskap ønsker jeg meg frabedt, og derved og å bli tatt til støtte for synspunkter jeg ikke støtter.

Har dog blitt medlem nå av fagforening som IKKE er under LO, og som heller ikke har flagget parti-tilhørighet. Det er jeg mer fornøyd med.
Dette er jeg helt enig i. At en paraplyorganisasjon som LO skal gi støtte til ett politisk parti er helt forkastelig. Jeg var medlem av en fagforening når jeg jobbet i forsvaret, og da var nettopp LO ett rødt flagg for den største.

Ellers synes jeg holdninger som mange fagforeninger har er forkastelige. Å fryse ut eller kalle folk som velger å stå utenfor fagforeningen svikere o.l. er idiotisk og lavpannet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Hvilke fagforeninger er det, lissom? LO har «hvordan å fryse ut ikke-organiserte» på opplæringsplanen de tillitsvalgte får? Snakker du av egen erfaring?

At en arbeidsplass har en litt aggressiv holdning til organisering er en ukultur ved den arbeidsplassen og antagelig ikke den eneste utfordringen arbeidsmiljøet har der,  det kan vanskelig tilegnes foreninger som kjemper for arbeideres rettigheter. Men for all del, det er fagforeningene som tvinger ansatte til å organisere seg, ikke de ansatte som selv ønsker å ha kollektiv beskyttelse.



hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. mai 2024, klokken 17:45Ellers synes jeg holdninger som mange fagforeninger har er forkastelige. Å fryse ut eller kalle folk som velger å stå utenfor fagforeningen svikere o.l. er idiotisk og lavpannet.

Aldri hørt om dette - er det noe spesielt der du holder til dette?
Jeg har vært med og vært utenfor fagforening og aldri vært borte i det du beskriver.
Nå skal det sies at jeg misliker sterkt LO og dets leder og måten de arbeider på - men den overordnede ideen om sikre,trygge forutsigbare ordninger er jeg for. Og det blir definitivt ikke noe slikt om arbeidsgiver skal kunne drive på slik Musk gjør. Musk er hjerneskadd mhp hva medlemskap i en fagforening innebærer i Norden. Han har trolig ikke den minste anelse eller forståelse av dette. Mange yngre arbeidstakere forstår kanskje heller ikke hva det innebærer å være medlem i en fagforening.

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. mai 2024, klokken 19:08
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. mai 2024, klokken 17:45Ellers synes jeg holdninger som mange fagforeninger har er forkastelige. Å fryse ut eller kalle folk som velger å stå utenfor fagforeningen svikere o.l. er idiotisk og lavpannet.

Aldri hørt om dette - er det noe spesielt der du holder til dette?
Jeg har vært med og vært utenfor fagforening og aldri vært borte i det du beskriver.
Nå skal det sies at jeg misliker sterkt LO og dets leder og måten de arbeider på - men den overordnede ideen om sikre,trygge forutsigbare ordninger er jeg for. Og det blir definitivt ikke noe slikt om arbeidsgiver skal kunne drive på slik Musk gjør. Musk er hjerneskadd mhp hva medlemskap i en fagforening innebærer i Norden. Han har trolig ikke den minste anelse eller forståelse av dette. Mange yngre arbeidstakere forstår kanskje heller ikke hva det innebærer å være medlem i en fagforening.
Er vel aldri noe som offisielt kommer fra toppen, men rundt i endel bedrifter, gjerne produksjonsbedrifter av en viss størrelse og på små steder, er det fort at det utvikler seg en kultur der folk som ikke er organisert, blir regelrett mobbet og fryst ut.

Jeg har heldigvis unngått dette selv, men har fått endel hoderystende blikk og sukk når jeg som uorganisert har sagt at jeg ikke vil organisere meg. Så dette har ihvertfall levd godt som holdning endel steder, og jeg tviler ikke på at det fremdeles skjer mange steder.

Og i saker som har tatt for seg dette i forbindelse med Tesla-saken, så virker det som at slike holdninger og oppførsel fremdeles lever veldig godt rundt om i Sverige.

Forøvrig synes jeg lite om karakteristikker av andre som den som fremkommer i innlegget over, og som jeg siterer under her, og er noe man bør holde seg for god for.

"Musk er hjerneskadd mhp hva medlemskap i en fagforening innebærer i Norden".

Man kan få frem budskapet bedre med å heller skrive f.eks. "Musk har tydeligvis veldig liten kunnskap om hva medlemskap i en fagforening innebærer i Norden".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 25. mai 2024, klokken 17:53Hvilke fagforeninger er det, lissom? LO har «hvordan å fryse ut ikke-organiserte» på opplæringsplanen de tillitsvalgte får? Snakker du av egen erfaring?

Ja, egenerfart. Også familie som har opplevd det samme. Direkte mobbing og hersketeknikk mot ansatte i skolen bl.a.

Har også opplevd motsatt, bare så det er sagt.

Begge deler skjer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bmw_Tryne

Nå skal vi ikke henge oss fast i fagforeninger. Poenget er at dette med « «Amerikanske tilstander» er overførbart til mye annet i samfunnet. Det med fagforeningsbiten er bare en liten del av totalbildet.

Kunne ha skrevet mye, men orker ikke. Jeg stoler på at folk her inne er såpass oppegående og kan lese litt mellom linjene og som sagt forstår at dette dreier seg ikke bare om retten til å organisere seg osv.
Bmw 530i G30

THE

Jeg tror at dagens regjering er med på å føre oss mot amerikanske tilstander, selv om målet er det motsatte. Regjeringens skattepolitikk som går ut på at du ikke skal sitte igjen med noe selv, men alt skal fordeles til de som har minst medfører etter mitt syn at en stor del av de som tjener fra snittlønn og oppover blir mer og mer skeptiske til den norske modellen. Folk vil sitte igjen med mulighet til å bestemme over egen økonomi, og bruke inntekten sin slik de vil selv. Nå er det lite eller ingen poeng i å yte noe ekstra om du tjener over 7-800000,-, dvs. stort sett alle som har tatt utdannelse og har noen år erfaring, i alle fall blant de som jobber innen  privat sektor. Også i stat og kommune er det mange med høyere utdannelse som har slike inntekter.

Når regjeringen med AP og SP, og med SV som støtte gjennomfører sin omfordeling, så er min påstand at de samtidig svekker viljen i befolkningen til å bidra til velferdsstaten. Forståelse og aksept for det norske skattesystemet synker, og folk er ikke villige til å yte noe ekstra siden de ikke får noe igjen for det selv. Dette vil medføre at respekten for norske politikere fortsetter å synke, og vi får flere og flere som kanskje synes at den amerikanske modellen basert på at hver enkelt må sørge for seg selv egentlig er det de vil ha. I første omgang blir kanskje lavere produktivitet i norsk næringsliv det største og mest synlige problemet.

Hvis man beveger seg mer mot et amerikansk system får vi nødvendigvis et mer klassedelt samfunn og mer fattigdom. Jeg håper virkelig det kommer ei handlekraftig regjering ved valget neste år som ser at de ikke kan herse med befolkningen slik som Støre & co gjør nå, men som prøver å finne grep for å stramme inn offentlig sektor i stedet for å skattlegge befolkningen til døde for å finansiere en byråkratisering som er totalt ute av kontroll.

Hilsen statsansatt sivilingeniør som ser et nesten uendelig stort potensiale for effektivisering i statlig sektor.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

Sitat fra: THE på mandag 27. mai 2024, klokken 08:17Jeg tror at dagens regjering er med på å føre oss mot amerikanske tilstander, selv om målet er det motsatte. Regjeringens skattepolitikk som går ut på at du ikke skal sitte igjen med noe selv, men alt skal fordeles til de som har minst medfører etter mitt syn at en stor del av de som tjener fra snittlønn og oppover blir mer og mer skeptiske til den norske modellen. Folk vil sitte igjen med mulighet til å bestemme over egen økonomi, og bruke inntekten sin slik de vil selv. Nå er det lite eller ingen poeng i å yte noe ekstra om du tjener over 7-800000,-, dvs. stort sett alle som har tatt utdannelse og har noen år erfaring, i alle fall blant de som jobber innen  privat sektor. Også i stat og kommune er det mange med høyere utdannelse som har slike inntekter.

Når regjeringen med AP og SP, og med SV som støtte gjennomfører sin omfordeling, så er min påstand at de samtidig svekker viljen i befolkningen til å bidra til velferdsstaten. Forståelse og aksept for det norske skattesystemet synker, og folk er ikke villige til å yte noe ekstra siden de ikke får noe igjen for det selv. Dette vil medføre at respekten for norske politikere fortsetter å synke, og vi får flere og flere som kanskje synes at den amerikanske modellen basert på at hver enkelt må sørge for seg selv egentlig er det de vil ha. I første omgang blir kanskje lavere produktivitet i norsk næringsliv det største og mest synlige problemet.

Hvis man beveger seg mer mot et amerikansk system får vi nødvendigvis et mer klassedelt samfunn og mer fattigdom. Jeg håper virkelig det kommer ei handlekraftig regjering ved valget neste år som ser at de ikke kan herse med befolkningen slik som Støre & co gjør nå, men som prøver å finne grep for å stramme inn offentlig sektor i stedet for å skattlegge befolkningen til døde for å finansiere en byråkratisering som er totalt ute av kontroll.

Hilsen statsansatt sivilingeniør som ser et nesten uendelig stort potensiale for effektivisering i statlig sektor.
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA