Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroën Saxo Electrique med 27 kWh litiumbatterier

Startet av Glaukon, onsdag 22. mai 2024, klokken 19:03

« forrige - neste »

Glaukon

Hei alle sammen,

Nylig anskaffet jeg en 2001 Citroën Saxo Electrique, tidligere postbil fra Danmark. Bilen er konvertert til å gå på litiumbatterier (27 kWh fra en Hyundai Kona) med et DalyBMS 48S 200A. Kilometerstanden er lav (~55 000 km), men jeg har støtt på noen problemer:

- BMS-feil: BMS slutter å fungere, sannsynligvis på grunn av spenningsinduksjon på sensekablene fra å være for nær den negative strømkabelen (spesielt under regenerativ bremsing). Jeg er nysgjerrig på dine tanker om å erstatte dagens BMS med et annet merke.


- Kjøleviftefeil: Viften står noen ganger på og krever omstart av høyspenningsbryteren.
Plutselig strømtap i høy hastighet: Over 70 km/t utløser kraftig bremsing BMS' overstrøms-/spenningsvern, noe som kutter strømmen. Dette skyldes sannsynligvis regenereringsinduserte spenningstopper som forvirrer BMS. Å resette BMS eller å slå av og på høyspenningsbryteren fikser det.

- Av og til høy strøm: Noen ganger har jeg sett vedvarende 150A forbruk på 75 km/t på flat vei, noe som ble løst ved å senke farten.

- DC-DC oppstartsproblemer: DC-DC-konverteren starter ofte ikke og trenger manuell inngripen (å slå av og på høyspenningsbryteren).

Spørsmål til fellesskapet:
- Har noen andre hatt lignende problemer med en Saxo Electrique-konvertering?
- Hva er dine erfaringer med PSA elektriske biler og litiumbatterikonverteringer?
- Nysgjerrig på å høre fra andre med litiumoppsett: Hvilken type BMS bruker du? Noen anbefalinger for merker eller funksjoner?

Ytterligere notater:
- Jeg er klar over behovet for å fikse ledningsfeilen før jeg bytter ut BMS.
- Jeg er åpen for forslag på feilsøking av de andre problemene også.
- All innsikt i å få denne bilen til å kjøre problemfritt vil bli satt stor pris på!

Maksimum batterispenning er 168V (40 x 4.2V). Den nominelle litiumcellespendingen er 3.6V. Jeg lader den vanligvis til 163V (4.075V per celle) og går ikke under 142V (3.55V per celle). Normal kjørestrom er mellom 50A og 100A. På flat vei, i fart på 75 km/t, er det rundt 55A. Den går sjelden over 150A. Spesifikasjonen for DalyBMS 48S 200A sier 300A toppstrøm og 200A vedvarende strøm, så jeg tror det burde dekke oppsettet mitt tilstrekkelig. BMS støtter 48S batterier, men oppsettet mitt bruker kun 40S.

Viften brukes kun for å kjøle Sagem-boksen (omformer, lader og DC-DC-konverter). Litiumbatteriene kjøles ikke.

Lavspenningen er rundt 12V når tenningen er slått av og rundt 13.6V når den er på. Ganske ofte starter ikke DC-DC-konverteren, og da må jeg slå av og på høyspenningsbryteren for å få den til å fungere igjen.


------------------------------------ English
Hi everyone,

I recently acquired a 2001 Citroën Saxo Electrique, a former Danish postal vehicle, that's been converted to run on lithium batteries (27 kWh from a Hyundai Kona) with a DalyBMS 48S 200A. It's low mileage (~55k km), but I've run into some issues:

- BMS Failure: The BMS stopped working, likely due to voltage induction on the sensing wires from being too close to the negative power wire (especially during regen braking). I am curious to hear your thoughts on replacing the current BMS with a different brand one.

- Cooling Fan Glitch: The fan sometimes stays on, requiring a power cycle of the high voltage switch.

- Sudden Power Loss at High Speed: Above 70 km/h, abrupt braking triggers the BMS's overcurrent/voltage protection, cutting power. This is probably due to regen-induced voltage spikes confusing the BMS. Resetting the BMS or cycling the high voltage switch fixes it.

- Occasional High Current Draw: A few times, I've seen sustained 150A draw at 75 km/h on level ground, which resolved by slowing down.

- DC-DC Startup Issues: The DC-DC converter often doesn't start and needs manual intervention (cycling the high voltage switch).

Questions for the Community:
- Has anyone else had similar issues with a Saxo Electrique conversion?
- What are your experiences with PSA electric cars and lithium battery conversions?
- Also curious to hear from others with lithium setups: What kind of BMS are you using? Any recommendations for brands or features?

Additional Notes:
- I'm aware of the need to fix the wiring issue before replacing the BMS.
- I'm open to suggestions on troubleshooting the other problems as well.
- Any insights into getting this car running smoothly would be greatly appreciated!

The maximum battery pack voltage is 168V (40 x 4.2V). The nominal lithium cell voltage is 3.6V. I usually charge it to 163V (4.075V per cell) and don't go below 142V (3.55V per cell). The normal driving current is between 50A and 100A. On the level road, cruising at 75 km/h it is around 55A. It rarely goes beyond 150A. The specification for DalyBMS 48S 200A says 300A peak current and 200A sustained current so I believe that should cover my setup adequately. The BMS supports 48S batteries but my setup uses 40S only.

The fan is being used for cooling Sagem box (chopper, charger, and DC-DC converter) only. The lithium batteries are not being cooled.

The low voltage is around 12V when the ignition is off and around 13.6V when it is on. Quite often the DC-DC converter does not start and then I have to cycle the high voltage switch to make it work again.

2001 Citroën Saxo Electrique + 27 kWh lithium
2001 Fiat Punto + 15 kWh LiFePO4

Glaukon

Her er noen bilder av oppsettet.
2001 Citroën Saxo Electrique + 27 kWh lithium
2001 Fiat Punto + 15 kWh LiFePO4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA