Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litt rumlende/hes lyd, samt litt vibrasjon

Startet av kodax, mandag 06. mai 2024, klokken 20:26

« forrige - neste »

kodax

Vi har hatt litt rumlende/hes lyd, (høres ut som det er foran), samt litt vibrasjon i bilen en liten stund. Jeg tenkte at det kanskje var vinterhjulene, men når vi nå byttet til helt nye sommerdekk så er det der fortsatt.
Hva kan dette være? Forstilling, hjulstilling, noe annet? Normalt?
3 måneder igjen av garantien, så får det i hvert fall sjekket.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Viftene til kjøringen?

Hjullager er ofte en durende lyd som er verre i svinger.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

kodax

Takk for svar! Dert blir ikke verre i ved svinging tror jeg, så da er det kanskje ikke hjullagere.
Lyden øker i takt med farten, og jeg syns ikke det ligner noen viftelyd, men jeg skal ha det i mente når jeg kjører neste gang.
Model Y - Model 3

kodax

Når jeg nå meldte inn dette, (sammen med en ting med ladingen jeg har opplevd), så får jeg et estimat på at jeg skal betale 1800,- for "Front Suspension Noise Diagnosis".
Videre har de lagt til "Replace Front Drive Unit Halfshafts" som går på garanti.
Hva kan grunnen være til at ikke det ene ikke går på garanti?
(Det at de nå la til det siste virker jo som en konsekvens av det jeg har meldt inn, det står jo ikke at det er en recall-greie.)
Model Y - Model 3

daktari

Veldig rart, du har klaget på lyd, de diagnostiserte at drivaksel var problemet og byttet den på garanti. Da skal du jo ikke betale for feilsøking som faktisk resulterte i et garanti-arbeid.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

kodax

De svarte nå "It is proactive noise diagnosis estimate. Once technican will inspect and confirm warranty repair onsite, it will change to warranty."
De har jo ikke gjort noen diagnostisering ennå, men det er vel en fiks de er vant til at de må ta, så jeg skal vel ikke klage på at de gjør en jobb på ca.20000,- sånn uten videre.
Det jeg syns er litt pussig, er at de egentlig "proaktivt" fører opp en kostnad på meg, og så skal de ta den vekk etterpå hvis de finner en feil som dekkes av garanti, men det er kanskje ikke uvanlig og noe som vel bare å bli vant til uansett så snart garantien utløper.
(Og ja, nå skal jeg snart bestille en garantiutløpstest.)
Model Y - Model 3

kodax

Hjullager var korrekt :)

Replaced the left front wheel hub and confirmed normal operations of the vehicle after service.
Utført arbeid:
Front Suspension Noise Diagnosis
Hub - Front - LH (Remove & Replace) - Remove and Replace
Deler som er skiftet eller montert:
DRIVEN HUB ASSEMBLY (1027170-00-C)
NUT HF M24X1.5 [8.8] ZNFL-W (1020297-00-A)
WASHER SAFETY M24X39 (1020296-00-B)

(Jeg betalte ikke for feilsøkingen.)
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA