Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fisker Ocean garanti og reservedeler.

Startet av Ampera, torsdag 02. mai 2024, klokken 12:58

« forrige - neste »

Ampera

Prøver å finne ut hva man kan gjøre om Fisker faktisk går konkurs.
1) Maskinskadeforsikring via forsikring selkap. If har det forstatt...
2) Hvilke selkaper som faktisk produserer deler.
Her kommer jeg til å oppdatere listen når jeg finner ut mere.
Den er viktig fordi i følge reklamasjons loven kan man klage direkte til produsenten.
Fant intresant artikkel om f.eks fritidsbåt der produsenter av båt og forhandler gikk konk men motor og andre el komponenter f.eks navigasjon utstyr var fortsatt dekket via produsentene av disse , håper aldri noen av Fisker eiere trenger dette men man vet aldri.
Og siden jeg tipper at de viktigste komponeter i Fisker Ocean kommer fra store selkaper som er langt unna konkurs burde det både sikre garanti og tilgang til reservedeler.
Liste på det jeg fant så langt 02.05.24:
Batteri 114KW  : CATL
Solselletakk ( Gjelder extreme og One) : Webasto
Hovedlysene: Magna ? ( Ikke 100% men en av produsentene jeg fikk opp ved å søke på dele nr. )
Kan så klart vare at ved konk vil Fisker legge ut liste av leverandører av alle disse.

Maniac

Bra, lurt med en slik liste. Så vidt jeg vet så er Mekonomen ansvarlig for service av Fisker i Norge. Kanskje lurt å forhøre med de og eventuelt skaffe en OEM liste som backup. just in case.

Det jeg sitter og lurer på er selve karosseriet. Hvis f.eks. du blir påkjørt og det blir heftig bulk. Hvordan få delene da?

kaiat

En Fisker Ocean-eier i USA som fikk en skade på den ene døra, endte opp med at bilen ble kondemnert etter at forsikringsselskapet ikke fikk tak i en ny dør. https://www.carscoops.com/2024/04/fisker-ocean-totaled-over-door-damage-due-to-lack-of-parts/

Ampera

Sitat fra: kaiat på fredag 03. mai 2024, klokken 09:26En Fisker Ocean-eier i USA som fikk en skade på den ene døra, endte opp med at bilen ble kondemnert etter at forsikringsselskapet ikke fikk tak i en ny dør. https://www.carscoops.com/2024/04/fisker-ocean-totaled-over-door-damage-due-to-lack-of-parts/
Ja så den også veldig rart egentlig , det kan jo vare at de kan kun bruke nye deler og de ikke fikk tak i det siden produskjon er i Østerike eller de rett og slett aldri fikk svar fra Fisker ..de har jo større problemer enn å finne ny dør nå , men ligger en god del med delebiler i USA så burde ikke vare stor sak å få takk i det for uavgendig service/privatperson.

chargedup

Jeg tar ikke den saken der helt for god fisk, men det kan jo bli realiteten dersom de går konkurs. Tipper at det finnes forsirkingsselskap i USA som har ganske annerledes krav til leveringstid på ny del ift i Norge. Her i Norge har vel en god del ventet i ganske mange mnd på deler allerede.

Hvor finner man disse delebilene? Er vel ikke levert så mange biler enda, så rart hvis det skulle være mange kondemnerte og dermed blitt delebiler allerede?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Maniac

Den var kun en sak angående kondemnering, tipper forsikringen orket ikke styret og bare gikk den ruta. De betalte tilbake rundt 500.000kr, så et tap på runt 200.000 kr (for den eieren der da).

Har ikke vært så mange tilfeller (ennå) hvor Oceans blir vraket, så det kan hende at tallet vi øke med tiden.

Maniac

Snakket med en forhandler av Fisker her om dagen, i følge dem, så har Mekonomen skaffet seg alt av verktøy og utstyr for vedlikehold og service av Ocean i Norge.  :+1:

Karosserideler skal visstnok kunne oppdrives via et selskap i Nederland, samme som leverer deler til Karma.

Ampera

Perfekt , men går Fisker konkurs så vil jeg nok først prøve små elbil verksteder i Oslo , Mekonomen er vel en av de aller dyreste valgene , men top for forsikring saker evt. :)

Ampera

Fikk denne nå:
Kjære Fisker Ocean-eier,

Vi håper du nyter din Fisker Ocean-opplevelse. Vi har noen viktige oppdateringer angående vår service og support:

Fisker Center+ Oslo har stengt dørene, men vår forpliktelse til å yte service av topp kvalitet forblir uendret. Vi er glade for å kunngjøre at Mekonomen og MECA sammen med våre Fisker Partners vil fortsette å være våre pålitelige leverandører for alle dine servicebehov knyttet til din Fisker Ocean.

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Ampera

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 08. mai 2024, klokken 12:29https://www.tv2.no/broom/kjoperne-nektes-forsikring-og-lan/16672425/

Kan bli vanskelig å få lån samt forsikring hvis man vurderer å kjøpe nå

Fikk tilbud om lån på denne bilen for to uker siden da jeg kjøpte bil fra:
Eika
Brage Finans
DNB ( Både lån og fullkasko )
Forsikring fullkasko:
DNB
Storebrand
Tryg

Daniel_0007

Sitat fra: Ampera på onsdag 08. mai 2024, klokken 14:13
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 08. mai 2024, klokken 12:29https://www.tv2.no/broom/kjoperne-nektes-forsikring-og-lan/16672425/

Eika
Brage Finans
Forsikring fullkasko:
DNB
Storebrand
Tryg

Mye kan skje på 2 uker, mulig banker er mer skeptisk nå, som de sier å få lån krever at man har full kasko.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 08. mai 2024, klokken 14:16
Sitat fra: Ampera på onsdag 08. mai 2024, klokken 14:13

Eika
Brage Finans
Forsikring fullkasko:
DNB
Storebrand
Tryg

Mye kan skje på 2 uker, mulig banker er mer skeptisk nå, som de sier å få lån krever at man har full kasko.
Kan riktignok finansiere med å ta lån med sikkerhet i bolig, eller skaffe seg boligkreditt på differansen mellom 85 % og faktisk låneprosent på boligen!

Da slipper man unna krav om kasko.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA