Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger

Startet av Svein_H, lørdag 06. april 2024, klokken 13:44

« forrige - neste »

Svein_H

En liten oppdatering i denne tråden. Motorforum ønsker å vente til litt utpå høsten med videre feilsøking, når temperaturen er lavere, og det har jeg i og for seg sagt meg villig til å akseptere. Samtidig har jeg drevet med litt prøving og feiling på egen hånd, og har funnet en veldig merkelig men konsekvent gjennomgående fellesnevner: Bilen forkjøler ikke med AC av, og forvarmer ikke med AC på. Med AC i "feil" modus vil alltid hhv minimum og maksimum temperatur være lik temperaturen utenfor bilen, uavhengig av temperaturvalget inni bilen. Utrolig men sant!

Jeg har aldri tidligere opplevd at jeg har måttet skru av AC for å få forvarming til å funke, eller for å få varme i kupeen overhodet, men det må jeg på denne bilen. På alle andre biler jeg har hatt har både varme og kjøling funket utmerket med AC på, også på min forrige Zoe, så jeg har vært vant til å ha den påskrudd hele tiden.

Jeg oppdaget dette helt tilfeldig på vei til jobb en kjølig morgen, da varmeapparatet nektet å blåse varmt. Jeg prøvde alt mulig rart; skrudde temperaturen opp og ned for å se om det utgjorde noen forskjell (det gjorde det ikke), justerte viftehastigheten og valg av luftdyser (det funka på min forrige Zoe for å få bedre effekt i ECO-modus når det var skikkelig kaldt midtvinters, men ikke nå). Helt til jeg som et siste desperat forsøk skrudde av AC, da kom varmen umiddelbart!

Noen andre som har opplevd dette? Et annet spørsmål: Når jeg har klart å få forvarming av kupeen til å funke med AC av, vil det da bety at også batteriet blir forvarmet samtidig? Det er egentlig det eneste som betyr noe for meg, jeg vil nødig jobbpendle vinterstid med kaldt batteri, da kommer jeg til å slite...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

And the saga continues...

Har nettopp hentet bilen etter min tredje runde med verkstedbesøk for feilsøking, fikk beskjed om at "Nå skal alt være fikset, vi har hentet inn eksperthjelp utenfra!"

Joda, de har fikset problemet med at varmeapparatet ikke blåser varmt når AC-knappen er påslått, det er bra. Dette hadde tydeligvis sammenheng med forvarmingsproblemet, for nå blåser det faktisk varmt fra dysene og kupeen blir oppvarmet selv med AC-knappen på.

Imidlertid har jeg fortsatt problemet med at forvarmingen ikke starter før programmert tidspunkt, og det er jo helt feil, da skal jo bilen allerede være varm og klar. I tillegg kjører forvarmingen i nøyaktig 10 minutter før den skrur seg av, det har vært konsekvent hele tiden.

Dette er forvarming slik den skal være når bilen ikke er tilkoblet ladestasjon, så i så måte fungerer den som den skal. Det er greit  nok, jeg kan programmere forvarmingen til 10 minutter før jeg skal dra, og det vil fungere utover høsten, men 10 minutter holder ikke i januar når det er 20 minusgrader.

Når bilen er tilkoblet ladestasjon skal forvarming starte alt fra 5 til 50 minutter før programmert tidspunkt, men det skjer ikke her. Det virker derfor som om bilen rett og slett ikke vet at den er tilkoblet, men kjører forvarmingsprogrammet som om den er frakoblet.

Veldig interessert i tilbakemeldinger rundt dette. Etter 3 feilslåtte forsøk på å fikse feilen er jeg nå på nippet til å be om å få hevet kjøpet.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Andreas84

*lyden av gresshopper i Zoe forum 😑


Uansett. Takk for oppdatering 🙂

Håper det er noen med peiling som har gode svar.

Andreas84

#18
På tide med en ny oppdatering 🙂 Hvordan går det? Fant du en løsning på problemet?

Svein_H

Dette har nå blitt advokatmat, så jeg kan dessverre ikke si så mye her inne.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på fredag 22. november 2024, klokken 17:34Dette har nå blitt advokatmat, så jeg kan dessverre ikke si så mye her inne.
Uff og uff. Håper det ordner seg for deg. Bare slett hele tråden du hvis du mener det er klokt. Vi klarer oss.

Svein_H

Neida, jeg lar tråden stå åpen, da den inneholder endel historikk i saken, så den kan faktisk komme til nytte.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på lørdag 23. november 2024, klokken 15:15Neida, jeg lar tråden stå åpen, da den inneholder endel historikk i saken, så den kan faktisk komme til nytte.
Ja jeg ser den. Stå på videre og lykke til :+1:

Svein_H

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Da er Zoe'en tilbake i garasjen, etter nesten 7 uker med lånebil pga testing og feilsøking, så jeg tenkte det var greit med en liten oppdatering her. Lånebilen var for øvrig en Megane E-Tech, veldig god å kjøre men helt forferdelig å komme seg inn og ut av.

Zoe'en er friskmeldt og saken avsluttet. Heldigvis, vil jeg si, da en oppfølging i rettsvesenet var det absolutt siste jeg ønsket! Ulempen er at syndebukken muligens kan være min Zaptec Zapcharger Portable, som jeg beholdt fra min ZE40, og at den ikke er 100% kompatibel med ZE50.

Alt virker til å fungere med Zaptec'en, unntatt nettopp programmert forvarming når bilen er tilkoblet. Veldig sært syns jeg, og har aldri hørt om noe lignende. Uansett, neste skritt blir nå å teste ulike ladeløsninger, og Motorforum har sagt seg villig til å låne ut utstyr til testing.

I verste fall må jeg vrake Zaptec'en og installere ny fastmontert ladestasjon, noe som koster litt, men med tanke på at den straks er 7 år gammel og egentlig utdatert med sin 400V trafo er det kanskje like greit..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Good to hear that problems are getting fixed :)  :+1:

If you are interested, I am thinking selling my trafo which give you TN from IT. But It is a 16A one so around 3 kW.
I do not need it anymore now that I have the Megane.
It is a very good solution so you can then use any charger to power the car.
If I remember correctly, I would get 6% per hour with the ZE50.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Takk for tilbudet, men jeg anser meg nå som ferdig med Renault og alt av 400V. Må innrømme at R5 E-Tech har fristet i lang tid med sitt kule retrodesign, men fuck it, aldri mer Renault her i gården!

Mange nye og spennende småbiler med kurant rekkevidde på vei inn i markedet nå fremover, så det er mye å velge blant. Jeg har god tid og gidder ikke stresse.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA