Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger

Startet av Svein_H, lørdag 06. april 2024, klokken 13:44

« forrige - neste »

Svein_H

Da har jeg hatt min ny(-gamle) Zoe i en drøy uke, og begynner å bli litt kjent med den. Jada, jeg vet jeg har skrevet gjentatte ganger her inne at jeg aldri skulle ha Zoe igjen, og har møtt meg selv ettertrykkelig i døra der, men den kamelen får jeg bare svelge. Jeg fant ingen andre reelle alternativer, og siden det er så mange nye og spennende småbiler med god rekkevidde på vei får dette bli min "ventepølse" en stund fremover.

Jeg har skrevet Zen+ i signaturen min, da dette er en Zen som tydeligvis har blitt påspandert litt ekstra utstyr ut over det som er standard. Forhandleren kalte det en jubileumsmodell, aner ikke om det har blitt laget noen slik, men det er nå så.

Bilen min har blant annet parkeringssensorer i front, hvilket betyr at jeg ikke får montert LED-baren fra min gamle Zoe uten at den kommer i konflikt med sensorene over skiltplata. Er derfor veldig interessert i å høre fra folk som har montert LED-bar eller ekstralys på sin ZE50, hvis det finnes noen?

Selv om bilen er kun 3 år gammel, og fortsatt har 2 år igjen av nybilgarantien, er det flere irriterende feil som har dukket opp allerede den første uka:

I løpet av påsken opplevde jeg gjentatte ganger at cruisekontrollen bare kuttet ut, brått og uventet uten noe som helst varsel, og med girvelgeren i B med ekstra kraftig regenerering er ikke det særlig bra når jeg har biler bak meg. Aner ikke om bremselysene går på ved regenerering i B-modus, men jeg håper da virkelig det!

Apropos regenerering, så har jeg heller ikke fått forvarmingen til å funke. Det er jo ganske kjipt, når man i tillegg til kald bil får opp meldingen "Ingen regenerering, kaldt batteri" i dashbordet når man skal innover på jobb en tidlig vintermorgen.

Det verste hittil var nok da jeg skulle dra hjem fra jobb første arbeidsdag etter påske, og girvelgeren plutselig hoppet til N og låste seg der, slik at jeg ble stående midt i garasjeutfarten og blokkerte all trafikk begge veier, uten å komme meg verken frem eller tilbake! "Trå på bremsepedalen" sto det i dashbordet, men selv om jeg gjorde mitt beste for å ta en Reodor Felgen og trykke pedalen gjennom gulvet skjedde det ingenting.

Det løste seg heldigvis ved å skru bilen av og på igjen, men slik skal det jo ikke være, så jeg har fått time nå på mandag for feilsøking og diagnose av firmware i bilen. 12 dager med ny bil før den må på verksted tror jeg er ny personlig rekord for meg...

Jeg har også slitt med å få kontakt med bilen i My Renault-appen. Fant til slutt ut at en fornyelse måtte gjøres via forhandler, så jeg har fått tegnet ny 3-årig avtale til 560,- og har nå kontakt med bilen i appen, men det er fortsatt endel data som mangler. Blant annet er fanen "Mine varsler" helt blank, og da jeg har hatt 40% ladefeil i løpet av en drøy uke (2 av 5 ganger har bilen fått ladestasjonen til å gå i rødt og kutte ut, slik at den må resettes neste morgen) er det kritisk at jeg får SMS når lading starter og stopper. Slik det er nå kan jeg faktisk ikke stole på at bilen er ladet og klar neste morgen.

Videre lurer jeg på hva som er netto batteristørrelse, er det 52kWh? Jeg har registrert data manuelt siden jeg fikk den (da det ikke har vært tilgjengelig i appen), og nå i helga registrerte bilen at den  gikk fra 22% til 78% i løpet av 8 timer på en 16A kurs. Er ikke det litt voldsomt? Netteieren min registrerte totalt 42,39kWh i løpet av disse 8 timene, alt annet strømforbruk inkludert.

En annen ting er rekkevidden på gjettometeret. Selv etter nullstilling av kjørecomputeren har jeg ikke fått mer enn maks 275km ved 98%, og det er langt unna WLTP-tallet på 386. Kan det ligge igjen noe gamle data etter nullstillingen her, og hvordan får jeg ev. slette disse?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

#1
Hva med å feste led-baren så den kommer under skiltplata, litt som med "Strands Nuuk E-Line"? Finnes fine festemetoder som ikke koster for mye, som brakett hos Biltema!

Strands Nuuk E-Line


https://bilxtra.no/nuuk-e-line

Biltema led-bar brakett

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/ekstralysholder/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Vi så litt på det, men da kommer den alt for lavt, så det er dessverre ikke et alternativ.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Jukse det litt til, slik at skiltet senkes og led-baren kommer i øvre del av slik skiltet er plassert nå? ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Nja, jeg syns skiltet allerede er snøplog nok slik det er plassert, må sjekke opp litt mer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

#5
Terribly sorry to hear you are having problems with your ZE 50 :(

Sitat fra: Svein_H på lørdag 06. april 2024, klokken 13:44Videre lurer jeg på hva som er netto batteristørrelse, er det 52kWh? Jeg har registrert data manuelt siden jeg fikk den (da det ikke har vært tilgjengelig i appen), og nå i helga registrerte bilen at den  gikk fra 22% til 78% i løpet av 8 timer på en 16A kurs. Er ikke det litt voldsomt? Netteieren min registrerte totalt 42,39kWh i løpet av disse 8 timene, alt annet strømforbruk inkludert.

En annen ting er rekkevidden på gjettometeret. Selv etter nullstilling av kjørecomputeren har jeg ikke fått mer enn maks 275km ved 98%, og det er langt unna WLTP-tallet på 386. Kan det ligge igjen noe gamle data etter nullstillingen her, og hvordan får jeg ev. slette disse?

The usable size of your battery should be 52 kWh indeed. It should say in the side the driver door, when you open it. You have a label there.
8h to get 56% is not bad at all. That give you around 7% per hour. I get 6% with my PodPoint/16A charger.

I do not think you can reset the consumption buffer completely so resetting the on board computer for this will not help so much. Your range, both real and at the guess-o-meter will improve as you drive and the temperatures get higher and you put your summer tires one :)
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Vi får se hva de sier etter diagnosen i morgen, men det er jo ikke noe gøy å oppleve slike irriterende feil rett etter at man har hentet en bil som er kun 3 år gammel.

Hvis det stemmer at den lader ca 7% (3,64kWh) i timen er jeg veldig fornøyd med det, det betyr jo da at den lader mye mer effektivt og med mindre tap enn min gamle ZE40 (har fortsatt den samme Zaptec'en). Samtidig har også timesmaks som netteier registrerer gått noe ned under ladingen, det var derfor jeg ble litt overrasket over tallene. 3,64kW må jo være opp mot maks av hva man kan få ut av en 16A kurs.

Ser at fanen "Mine varsler" i appen fortsatt er helt blank, selv etter at jeg har logget ut og inn igjen. Er det ikke lenger mulig å aktivere SMS-varsler til mobilen, eller er det bare appen min som er treig?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

Sitat fra: Svein_H på søndag 07. april 2024, klokken 13:59Vi får se hva de sier etter diagnosen i morgen, men det er jo ikke noe gøy å oppleve slike irriterende feil rett etter at man har hentet en bil som er kun 3 år gammel.

I agree, the garage should have test driven the car... But I guess they do not have the time/resources to do that and you end up being the tester yourself  :P  :(

Sitat fra: Svein_H på søndag 07. april 2024, klokken 13:59Hvis det stemmer at den lader ca 7% (3,64kWh) i timen er jeg veldig fornøyd med det, det betyr jo da at den lader mye mer effektivt og med mindre tap enn min gamle ZE40 (har fortsatt den samme Zaptec'en). Samtidig har også timesmaks som netteier registrerer gått noe ned under ladingen, det var derfor jeg ble litt overrasket over tallene. 3,64kW må jo være opp mot maks av hva man kan få ut av en 16A kurs.

I am a bit surprised that you get a better charging speed with the Zaptec compared to the PodPoint I have. Both use 16A in and I would have guessed that the PodPoint is more efficient since there is no fan in it to cool it down...
So you might have been lucky getting 7% an hour... Time will tell :)

With the AC to DC conversion, you get roughly 3 kW in the battery pack if you get 3.6 kW from the charger.

Sitat fra: Svein_H på søndag 07. april 2024, klokken 13:59Ser at fanen "Mine varsler" i appen fortsatt er helt blank, selv etter at jeg har logget ut og inn igjen. Er det ikke lenger mulig å aktivere SMS-varsler til mobilen, eller er det bare appen min som er treig?

It comes back to me know that the ZE50 does not have the SMS updates anymore. This was discontinued compared to the ZE40. But if your app is configured properly, you should get the charge start/stop notifications via the app on your phone. Make sure you have the latest version of the app.
I have it and on Android there is no "My Notifications" tab. But maybe you have an iPhone and it is different there.

Also have a look at this thread I started in 2020, in case you find something interesting there :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=49981.0

Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Sitat fra: minibiti på søndag 07. april 2024, klokken 15:15(...)

Sitat fra: Svein_H på søndag 07. april 2024, klokken 13:59Hvis det stemmer at den lader ca 7% (3,64kWh) i timen er jeg veldig fornøyd med det, det betyr jo da at den lader mye mer effektivt og med mindre tap enn min gamle ZE40 (har fortsatt den samme Zaptec'en). Samtidig har også timesmaks som netteier registrerer gått noe ned under ladingen, det var derfor jeg ble litt overrasket over tallene. 3,64kW må jo være opp mot maks av hva man kan få ut av en 16A kurs.

I am a bit surprised that you get a better charging speed with the Zaptec compared to the PodPoint I have. Both use 16A in and I would have guessed that the PodPoint is more efficient since there is no fan in it to cool it down...
So you might have been lucky getting 7% an hour... Time will tell :)

With the AC to DC conversion, you get roughly 3 kW in the battery pack if you get 3.6 kW from the charger.
Jeg ble som sagt veldig overrasket over tallene, så jeg skal følge litt ekstra med fremover. 7% av 52 kWh er jo 3,64, og det er altså snittet per time over 8 timer, så regnestykket skal egentlig ikke gå opp.

Sitat fra: minibiti på søndag 07. april 2024, klokken 15:15
Sitat fra: Svein_H på søndag 07. april 2024, klokken 13:59Ser at fanen "Mine varsler" i appen fortsatt er helt blank, selv etter at jeg har logget ut og inn igjen. Er det ikke lenger mulig å aktivere SMS-varsler til mobilen, eller er det bare appen min som er treig?

It comes back to me know that the ZE50 does not have the SMS updates anymore. This was discontinued compared to the ZE40. But if your app is configured properly, you should get the charge start/stop notifications via the app on your phone. Make sure you have the latest version of the app.
I have it and on Android there is no "My Notifications" tab. But maybe you have an iPhone and it is different there.

Also have a look at this thread I started in 2020, in case you find something interesting there :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=49981.0
OK, da har jeg blitt feilinformert om opptil flere ting, og det er rimelig irriterende. Det var så utrolig kjekt å få SMS, men det kan jeg altså tydeligvis bare glemme heretter... Jeg har verken Google- eller Apple-telefon, så appen er installert på et nettbrett som jeg omtrent aldri bruker.

Takk for linken, den tråden der skal jeg sjekke ut litt nærmere! Husker at jeg begynte å lese den, men slo den litt fra meg da den var spesifikk for ZE50 og ikke ZE40 som jeg hadde da.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Andreas84

#9
Jeg mener jeg leste en plass at Zoe 40 hadde 36 kWh tilgjengelig. Hvis det er tilfellet og den nyere versjonen har 52 kWh er det 18 kWh, 1/3 forskjell. Ganske stor med andre ord 🙂

27 mil på vinteren er bra! Vår 40 klarer ca 18 (som stemmer med regnestykket over).

Isåfall var Zoe beskjeden i markedsføringen. 😅

minibiti

ZE40 has a 41 kWh usable battery. Probably closer to 45/46 with the buffers at the top and bottom.
ZE50 has a 52 kWh usable battery, 56-ish real size.

But to be able to use the full usable capacity, the battery pack needs to be at the right temperature, which is quite high actually, like around 25C.

So during winter, it is quite common to have only some of it available. One can easily lose 10% when it is cold. You can see it very clearly if you plug in the OBDII dongle and use CanZE. It shows you the total current capacity and how many kWh you have left out of that.

Also the colder the battery pack, the more internal resistance, and hence the higher the consumption.
Add to this the higher rolling resistance of the winter tires and the cold air, the wet/snowy roads, and more need to heating the cabin, the result is then quite different compared to perfect summer conditions ;)
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Forvarmingen funket ikke i dag heller, dette er tredje gangen siden jeg fikk bilen...  >:(

Bilen gjør et eller annet krumspring som får Zaptec'en til å klikke og gå i rødt, og da må jeg fysisk koble fra strømmen (ikke bilen) og plugge den inn igjen. Heldigvis er vi på vei mot sommeren nå, da er ikke forvarming så kritisk, men det må uansett fikses før høsten igjen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

TB

Det kan også være Zaptec lader trenger en programvareoppdatering?
Husker Zaptec kom med oppdateringer i 2017-2018 for at forvarming av Kia Soul skulle fungere.

For Zaptec Pro kan en hente ut feil logg her: https://portal.zaptec.com/tools/chargerWarnings
(Krever bruker/passord)
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Svein_H

Sitat fra: TB på mandag 08. april 2024, klokken 11:03Det kan også være Zaptec lader trenger en programvareoppdatering?
Husker Zaptec kom med oppdateringer i 2017-2018 for at forvarming av Kia Soul skulle fungere.

For Zaptec Pro kan en hente ut feil logg her: https://portal.zaptec.com/tools/chargerWarnings
(Krever bruker/passord)

Det er mulig, men veldig rart at behovet kom samtidig med at jeg byttet bil i så fall. Jeg har forøvrig ZapCharger Portable og ikke fastmontert ladestasjon. Den ble byttet i 2018, da fikk jeg fikk en ny på garantien da vifta i den opprinnelige begynte å lage ulyd. Det er mulig de har en annen av samme type så jeg kan byttelåne og teste litt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Da var første verkstedrunde unnagjort. Jeg må innrømme at det faktisk føles litt betryggende at heller ikke verkstedet fikk forvarmingen til å fungere under feilsøking og testing med sin egen lader, da kan jeg hvertfall friskmelde ladestasjon og opplegg hjemme!

Ulempen er at jeg må tilbake med bilen en gang til, da det ikke holdt med de 4 timene i dag, de vil helst ha den hele dagen. Men det får bare gå sin gang. Da dukket det plutselig opp et nytt spørsmål: Må jeg betale for leie-/lånebil fra verkstedet den dagen, siden dette er en garantisak? Når de begynner å snakke om leiebil blir jeg alltid brått veldig skeptisk...

De andre problemene tror jeg ikke det er noe poeng å bruke mer tid på. Cruisekontrollen kuttet ut i dag tidlig også, på nøyaktig samme sted som forrige gang, så vi mistenker at det rett og slett er kombinasjonen av nedoverbakke og sving akkurat der som trigger et eller annet i systemet uten at det nødvendigvis er noe galt. Ingenting galt er loggført hvertfall. Heller ikke den ene episoden med girvelgeren er loggført noe sted, så vi får håpe det bare var en enkeltstående bug.

Hvorfor Zaptec'en min stadig vekk går i rødt har vi ikke sjekket ut nærmere, jeg skal følge med litt ekstra fremover og se om jeg finner noe mønster.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA