Nyhet! Model Y Long range RWD

Startet av Otkristo, ons 27. mar 2024, kl. 13:57

« forrige - neste »

Otkristo

Håvar

Sitat fra: Otkristo på tor 11. apr 2024, kl. 07:20Da er den lansert
Merk at LR RWD med rekkevidde er 600 km WLTP er med 19" felg.
LR AWD med 533 WLTP er for 20", WLTP for LR AWD er 565 med 19", så WLTP-forskjell mellom RWD og AWD er 32-35 km.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Hideyowife

Fint alternativ. Ble bare skuffa over at det ikke er samme batterikjemi som i standard bilen med RWD. Ladehastighet på min MYLR er rett og slett latterlig dårlig sammenlignet med vår M3 SR+ på langtur. Lenger rekkevidde på 100% er det, men på langtur er det ladehastigheten som forkorter reisetiden. Standard bilene med RWD er raskere på langtur... Så at en ny Long Range RWD ikke har ett slikt batteri gjør at jeg ikke klarer å se noen som helst verdi slik den er per idag. Det er fryktelig lite mellomlegg for å få 4WD med samme batteriet
Tesla Model Y LR 2023
Honda e Advance 2021

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Klykken

Hvordan er ladekurven på 3sr+, da? Flat eller?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Håvar

Sitat fra: Hideyowife på fre 12. apr 2024, kl. 10:39Fint alternativ. Ble bare skuffa over at det ikke er samme batterikjemi som i standard bilen med RWD. Ladehastighet på min MYLR er rett og slett latterlig dårlig sammenlignet med vår M3 SR+ på langtur. Lenger rekkevidde på 100% er det, men på langtur er det ladehastigheten som forkorter reisetiden. Standard bilene med RWD er raskere på langtur... Så at en ny Long Range RWD ikke har ett slikt batteri gjør at jeg ikke klarer å se noen som helst verdi slik den er per idag. Det er fryktelig lite mellomlegg for å få 4WD med samme batteriet

Hvor har du det fra?
Ifølge tabeller her vil YLR lade 26/45 kWt på 10/20 min fra 0% og YSR 22/36 kWt på 10/20 min:
Model 3SR+ har selvfølgelig lavere forbruk enn YLR, men utifra (optimale) ladehastigheter er ikke SR+ overlegen

https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_standard_range/chargingcurve/
https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve/
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på fre 12. apr 2024, kl. 12:50
Sitat fra: Hideyowife på fre 12. apr 2024, kl. 10:39Fint alternativ. Ble bare skuffa over at det ikke er samme batterikjemi som i standard bilen med RWD. Ladehastighet på min MYLR er rett og slett latterlig dårlig sammenlignet med vår M3 SR+ på langtur. Lenger rekkevidde på 100% er det, men på langtur er det ladehastigheten som forkorter reisetiden. Standard bilene med RWD er raskere på langtur... Så at en ny Long Range RWD ikke har ett slikt batteri gjør at jeg ikke klarer å se noen som helst verdi slik den er per idag. Det er fryktelig lite mellomlegg for å få 4WD med samme batteriet

Hvor har du det fra?
Ifølge tabeller her vil YLR lade 26/45 kWt på 10/20 min fra 0% og YSR 22/36 kWt på 10/20 min:
Model 3SR+ har selvfølgelig lavere forbruk enn YLR, men utifra (optimale) ladehastigheter er ikke SR+ overlegen

https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_standard_range/chargingcurve/
https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve/

Ja, når SR har 84 kW i snitteffekt fra 10-80% SUC og LR har 101 kW så kan det virke som det er raskest med LR på langtur. Da vil jo ikke forbruksforskjeller klare å spise opp LR-fordelen. Dersom en synes det går drit-tregt med LR på tur bør en gjerne studere ladekurven nærmere og se om en lader for lenge på hver lader, eller noe sånt. I tillegg må en sørge for pre-heated batteri. Er ofte lurt å nesten kjøre tom om en ønsker maks ladefart på LR. Jeg synes min LR (fra Kina) lader veldig raskt.

Ser og i videoer av noen tilfeldige folk at de kjører omtrent like fort på en Model 3 SR som en Model Y LR. Med tanke på at arealet på en Model 3 er mindre enn en Model Y så virker det lurest å ha LR med tanke på raskest fra A til B.

Siden WLTP på bakhjulstrukket LR av Y er 600 km, mens den er 565 på 4WD LR med like hjul (19") så vil jo og ladefarten være 6% raskere på bakhjulstrukket i forhold til 4WD. Men forskjellen i tid på hele turen vil jo være minimal, siden begge lader veldig raskt. Mange kilometer per lademinutt kan for så vidt sies om alle Model Y.

Slik jeg ser er fordelen med bakhjulstrukket LR i forhold til bakhjulstrukket SR at der du kommer helt frem, og gjerne tilbake med LR så må du gjerne stoppe med SR. Ikke alle trenger 4WD. Bor du f.eks. i Stavanger, og ikke har hytte på toppen av en bratt hyttevei, så kommer du deg fint rundt uten 4WD. Du får riktignok mer hk med 4WD, men er jo ofte vel så gøy å kjøre 2WD. 6% strømreduksjon på 2WD LR vs 4WD LR utgjør fort 400 kroner i strøm i året, men det er jo ikke all verden. Kan være det blir spist opp i annenhåndsverdi når en selger, men det er umulig å vite.

Så min mening er at alle Model Y-modellene gir mening, og føler de er greit priset.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA