Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smartly - Zaptec Go pro - får ikke løs ladekabel

Startet av hELgenen, lørdag 16. mars 2024, klokken 20:02

« forrige - neste »

hELgenen

Min svigerfar har kjøpt og fått installert 2 ladere i et borettslag. Ettersom strømmen går på felles anlegg ble det ordnet slik at strømforbruk og slik jeg forstår adminstrasjon av laderen går via noe som heter Smartly. Laderen ble ordnet gjennom borettslag, men han betalte alt sammen selv.

Det har fungert greit i lang tid, men for en tid tilbake så opplevde min svigerfar at ladekabelen på den ene laderen ikke lot seg løsne fra laderen slik som før. Han har forsøkt å registrere laderen i zaptec app på seg for å se om en kunne låse opp kabelen fra app - men han får ikke lov å registrere den vanlige zaptec appen fordi dette er en pro versjon som da, slik jeg forstår det, administreres av Smartly.

Se : https://support.smartly.no/hc/no/articles/4413765517457-Zaptec-Charger-Pro-brukerveiledning

Han får ikke registrert laderen via den portalen som står i brukermanualen (ikke lov som det står) - han har altså null kontroll på laderen som han selv har betalt og fått installert - og det verste er at styret i borettslaget ikke har noen som vil ta i dette - ingen vil ha noe som helst med el-bil laderene å gjøre - og ingen kan hjelpe noe overhodet.

Problemet er idiotisk enkelt - han vil bare ha løst kabelen fra laderen! Måten min svigerfar
har løst dette på er å ta hovedsikringen på hele garasjerekken - ikke særlig populært, men eneste løsning.

Jeg har sagt at han må ta kontakt med Smartly - som trolig styrer laderen og sikkert har gjort et eller annet grep som gjør at kabelen nå låses som default på hans ene lader. Jeg ble egentlig ganske så forbannet på hans vegne av måten han behandles på - han har som sagt betalt laderen og installasjonen helt selv og gjort slik styret i borettslaget har sagt - å la Smartly håndtere selve lading og betaling for dette. Men han har altså NULL tilgang til laderens innstillinger og nå har trolig, slik jeg ser det, en eller annen smart tulling i Smartly satt kabelen som default til låst på laderen......

Noen som har tips og erfaringer på hva man kan gjøre her?
Styret vil ikke løfte en finger - ingen i borettslaget vil løfte en finger - Kontakt smartly er mitt tips til han, men jeg vet strengt tatt ikke.

TB

Det er flere måter å styre Zaptec Pro ladeboksen. Zaptec Go er også mye lik, uten jeg kjenner i detalj.

Via Zaptec portalen og Zaptec appen. Og via tredjeparter som administrerer systemet, eksempelvis Smartly.

Er en fysisk ved ladeboksen kan en via appen  koble seg til via blåtann og endre enkelte innstillinger, som standard låst ladekabel og noen få andre innstillinger. Krever en kjenner pinkode til ladeboksen. Denne pinkoden står på pakken ladeboksen kommer i og inne i portalen.

Å ta hovedsikring er neppe en god løsning. Bør nok kontakte Smartly, høres ut som de sitter på fasiten her.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Toalmar

Skjønner det er frusterende og ikke ha kontroll over egen lader, men i borettslag / Sameier osv må man i de fleste tilfeller følge oppsatte regler.
Her ville jeg først og fremst kontaktet Smartly og spurt dem om de har satt kabel til låst.
Deretter ville jeg forespurt om hvordan dere skal gjøre for og få tilgang til og velge om kabel skal låses eller ikke.

Bor selv i Sameie hvor det er Zaptec Pro, denne er også betalt helt av meg selv. Sameiet har avtale med en annen operatør enn Smartly.
Jeg bruker Zaptec app til og velge om kabel skal være låst eller ulåst, samt til og pause lading for og starte den når jeg selv ønsker. Jeg registrerte lader i Zaptec app før vårt Sameie hadde avtalen med operatøren så jeg vet ikke det er mulig etter at de kom inn.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hELgenen

Sitat fra: Toalmar på lørdag 16. mars 2024, klokken 21:41Skjønner det er frusterende og ikke ha kontroll over egen lader, men i borettslag / Sameier osv må man i de fleste tilfeller følge oppsatte regler.
Her ville jeg først og fremst kontaktet Smartly og spurt dem om de har satt kabel til låst.
Deretter ville jeg forespurt om hvordan dere skal gjøre for og få tilgang til og velge om kabel skal låses eller ikke.

Bor selv i Sameie hvor det er Zaptec Pro, denne er også betalt helt av meg selv. Sameiet har avtale med en annen operatør enn Smartly.
Jeg bruker Zaptec app til og velge om kabel skal være låst eller ulåst, samt til og pause lading for og starte den når jeg selv ønsker. Jeg registrerte lader i Zaptec app før vårt Sameie hadde avtalen med operatøren så jeg vet ikke det er mulig etter at de kom inn.

Takk for innspill - vi har sendt mail til operatøren. Det mest horrible med dette er jo at kabelen IKKE var låst tidligere, dette var bare noe som plutselig skjedde for en tid tilbake. Så selv om man har betalt for laderen og installasjonen så risikerer man at operatøren bare finner på å låse kabelen til laderen uten nærmere informasjon om dette heller. Laderen er også plassert i egen rekke garasje med vegger mellom - så det var jo heller ikke noen fare for tyveri her - så jeg forstår egentlig ikke logikken som tilsier at kabelen låses.
Kabelen er selvfølgelig også svigerfars eie - nei dette synes jeg er stygge saker og minner om tyveri eller overformynderi fordi man mister i praksis også eiendomsretten til kabelen også.

TB

Vil neppe tro endringen er gjort med overlegg.
Kan være en tastefeil, der annen ladeboks skulle bli låst. Feil kan alltid skje, med alle systemer.

Som nevnt, en kan selv låse opp om en har pinkoden som står på esken ladeboksen er levert i.

Kan sammenliknes med pinkode på sim kort, men en trenger den mer regelmessig.
Lørenskog

hELgenen

Sitat fra: TB på søndag 17. mars 2024, klokken 13:47Vil neppe tro endringen er gjort med overlegg.
Kan være en tastefeil, der annen ladeboks skulle bli låst. Feil kan alltid skje, med alle systemer.

Som nevnt, en kan selv låse opp om en har pinkoden som står på esken ladeboksen er levert i.

Kan sammenliknes med pinkode på sim kort, men en trenger den mer regelmessig.

Pin koden har vi,men får jo ikke lov å parre app med lader siden app sier at lader er knyttet til pro varianten. Så hva nytte pin kode må ha er ukjent i dette tilfelle

TB

Trykk på de tre prikkene oppe til høyre.
Konfigurer , bilde av tannhjul.
Søk opp riktig Zaptec Pro lader.
Skriv inn pin kode.

Skal være koblet til om en har kommet så langt.

Har gjort dette mange ganger.
Lørenskog

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA