Carscanner resultater

Startet av Bigdrago, lørdag 02. mars 2024, klokken 21:58

« forrige - neste »

Bigdrago

Her kan dere legge ut info dersom dere bruker OBDII og Carscanner appen. Selv bruker jeg vlinker MC+ siden den og støtter ABRP og masse andre apper da den har Bluetooth LE.
Min bil hadde da 77kwh batterikapasitet da den var ny, nå har den 72.3. Har dog lest på andre forum at man burde sjekke dette når batteritemp er 20C, som dere ser under sjekket jeg da tempen var mellom 9.6 - 10.4.

Min bil:
Motor(er): iv80x
Årsmodell: 2022 Enyaq SUV
Km.stand: 15000
Hvordan lader du normalt: 50-70% i det daglige. 100% ved ferietur og lignende.
Celle med laveste spenning: 3.7003
Celle med høyeste spenning: 3.7084
Temperatur på HV batteri ved avlesning: 9.6 - 10.4 C
Batterikapasitet tilgjengelig: 72300
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Contango

Du får ikke 77kwh lest ut uansett temperatur. Når TB hadde 71kwh på Carscanner i sin test av Coupéen ved 98% må dine 72,3 være svært akseptabelt. I den grad det er særlig nøyaktig. Disse batteriene har han fått ~75kwh ut av i testene sine.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Egil S

Du må ha med SOC % når du legger inn verdiene på battericellene, de varierer med SOC.
Ut fra dine tall vill jeg anta du hadde ca 50-55% SOC med 3,7v.

MIn bił 4 februar, all info på listen din står i screenshotten.
2023 RS 80 Coupe

Lader stort sett mellom 30-80% til vanlig, 100% hjemme før langturer og hurtiglader til 80%, 90% hvis jeg trenger litt med buffer til neste lader men det er sjelden.

Første målingen jeg har er etter ca 2-2500km, da var maks kapasitet 75800Wh, tviler på den noen gang hadde 77kWh.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Hadde 100% soc i dag etter at bilen ladet fra 34% med 2kw lader (tok to døgn):)

72400 tilgjengelig på batteri
67250 som kan brukes.
16Ci garasjen

67250 som kan brukes ut av reklamerte 77000 fra VAG. Rart det er lov.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Egil S

#4
Ja det kan du si.
Man skulle jo tro at når de sier batteriet er 82kWh og man har 77kWh tilgjengelig så skulle man trodd at alt av buffere o.l. ligger i de 5kWh mellom 77 og 82.

De sier 77kWh, men lader de bare til 96% (BMS) pga en buffer, så skulle det bli en reell maks på 73,9kWh.
Man kan jo si at det er ved ideell temperatur som vel er rundt 30C, og noe reduksjon pga lavere temperatur. (jeg har tilsvarende oppvarmet garasje som deg)
Uansett er jo det man faktisk får ca 12% mindre enn man forventer (ca 10kWh), det utgjør mer enn 50km rekkevidde det.

Jeg er spent på hva min bil sier når det blir varmere i været, om noen av disse tallene forbedrer seg.
Gjør det det kan man skylde på temperaturen, hvis ikke taper disse bilene rundt 10%-12% de første 10-15.000km.

Ønsker du monitorere batteri cellene anbefaler jeg deg lage et "histogram med flere sensorer", som du ser er alle mine så og si helt identiske, som indikerer at det ikke er noe galt med batteriet.
Her har jeg celle spenning på alle cellene og temperaturen på dem i ett å samme bildet.
Etter jeg tork bildet så endret jeg skalering til 0-6V for cellene og -10C til 55C for celle temperatur for å få litt bedre oppløsning på målingene.
(info: batteriet mitt har 66% SOC på det bildet)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Contango

10-12% degradering er veldig usannsynlig. Jeg tror man skal være kompetent på hvilke data Carscanner henter og hva de betyr før man trekker de konklusjonene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Egil S

Sitat fra: Contango på søndag 03. mars 2024, klokken 21:0010-12% degradering er veldig usannsynlig. Jeg tror man skal være kompetent på hvilke data Carscanner henter og hva de betyr før man trekker de konklusjonene.

Car Scanner leser jo bare verdiene fra bilen.
Akkurat som PC'n din gjør når du legger inn adressen til dette forumet i nettleseren.

CarScanner behandler ikke data, den leser bare ut data fra adresser i bilen kontrollsystem og viser det grafisk på appen i telefonen din.

Jeg er enig i at man skal være forsiktig med å hevde noe om degradering.
Men når bilen sier den har 67kWh tilgjengelig energi og bilen er reklamert med 77kWh så er det jo lov å spørre hvorfor bilen har 10kWh/12% mindre tilgjengelig batterikapasitet enn det produsenten reklamerer med.

Etter å ha sett litt på egne data og data i TeslaBjørn sine Enyaq videoer, så ser det ut som det tallet "HV Energy Content" er til litt under 0% SOC, m.a.o kan man kjøre bilen til dette tallet er 0Wh og bufferen ligger under denne.
67kWh på 500km blir da 13,4kWh/100km i forbruk, hadde man derimot hatt 77kWh tilgjengelig hadde man kunne hatt et forbruk på 15,4kWh/100km.
Enyaq er av Skoda oppgitt til et forbruk på 15,2-21,6kWh/100km. Det er et stykke unna de 13,4 du må ha for å klare 500km.
Men klarer du 15,2, skulle man kunne klare å komme seg 440km med 67kWh, ca 60km mindre enn reklamert rekkevidde.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

EirikM

Sitat fra: Egil S på søndag 03. mars 2024, klokken 22:01
Sitat fra: Contango på søndag 03. mars 2024, klokken 21:0010-12% degradering er veldig usannsynlig. Jeg tror man skal være kompetent på hvilke data Carscanner henter og hva de betyr før man trekker de konklusjonene.

Car Scanner leser jo bare verdiene fra bilen.
Akkurat som PC'n din gjør når du legger inn adressen til dette forumet i nettleseren.

CarScanner behandler ikke data, den leser bare ut data fra adresser i bilen kontrollsystem og viser det grafisk på appen i telefonen din.

Jeg er enig i at man skal være forsiktig med å hevde noe om degradering.
Men når bilen sier den har 67kWh tilgjengelig energi og bilen er reklamert med 77kWh så er det jo lov å spørre hvorfor bilen har 10kWh/12% mindre tilgjengelig batterikapasitet enn det produsenten reklamerer med.

Etter å ha sett litt på egne data og data i TeslaBjørn sine Enyaq videoer, så ser det ut som det tallet "HV Energy Content" er til litt under 0% SOC, m.a.o kan man kjøre bilen til dette tallet er 0Wh og bufferen ligger under denne.
67kWh på 500km blir da 13,4kWh/100km i forbruk, hadde man derimot hatt 77kWh tilgjengelig hadde man kunne hatt et forbruk på 15,4kWh/100km.
Enyaq er av Skoda oppgitt til et forbruk på 15,2-21,6kWh/100km. Det er et stykke unna de 13,4 du må ha for å klare 500km.
Men klarer du 15,2, skulle man kunne klare å komme seg 440km med 67kWh, ca 60km mindre enn reklamert rekkevidde.
Det reklamerte forbruket er vel et WLTP-tall basert på tilført energi, så det blir vel litt epler og pærer? Jeg tror jeg har sett hvor mye som er "gjemt" for car scanner et sted (kanskje Speicher Elektrisiert har nevnt det?), og vinteren tar sikkert litt. Blir spennende å se hvordan de tallene ser ut på sommerstid.

Contango

Konklusjonene basert på dataene fra Carscanner er ikke særlig fornuftige. Dette går igjen i andre fora også og ofte like bastante. Carscanner henter ut data fra bilen, ja. Men de dataene er ikke så lette å tolke. Hvordan VAG har definert de vet vi ikke (hvilke buffere er eksvs hvor?). Vi vet også at tallene kan variere avhengig av balansering og gud vet hva. Det er overraskende store forskjeller på de forskjellige bilene. "Ingen" bruker Carscanner som måleinstrument for batterikapasitet. Skal du ha en kvalifisert oppfatning om kapasiteten i batteriet må du kjøre fra 100 til så nærme null prosent som mulig i så jevn fart som mulig og gange distanse med forbruket.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Bigdrago

Dashbordet viste 100% soc
Carscanner viser 95.6% soc bms.
Battery min soc cell 94.82%
Battery max soc cell 95.56%
Soc display 99.59%
Battery soc normalised: 95.5%
EV battery remaining: 95

Bilen skal på service i vår, kan høre om de utfører batteritest :) planlegger å ha bilen i minst 15 år.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Contango

2:35 ut i videoen viser Carscanner 77,7kwh (omregnet til 100%). TB hadde som sagt 72,5kwh på Carscanner i sin 1000km test av Coupéen. Der tror jeg han fikk ut ca 73kwh på kjøringen mot 74,5-75 i tidligere tester av andre VAG biler. Enten er Carscanner upålitelig, batteriene svært heterogene, eller så er det variasjoner pga forskjellig SW (TB'spekulasjon). Jeg stusser nok litt på disse forskjellene selv også. Forøvrig holdt bilen til TB 26 grader i batteriet mens det var 17 grader her.

https://youtu.be/xgoYA3rNIzE
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Egil S

Jeg har hatt Car Scanner i et års tid nå.
Jeg har derfor sett "trenden" på min RS.
Når bilen var tilnærmet ny ca 2000km påsto bilen at jeg hadde 75.800Wh som maks kapasitet.
Bilen ladet da drøyt 71.000Wh ved 100%, dette var i mars i fjor.
Mot sommeren falt maks kapasitets tallet gradvis og med mindre variasjoner er trenden tydelig nedadgående.

Her er alle mine målinger gjennom året.
25 mars 75800 SOC 100%
1 juni 74900 SOC 68%
24 juni 74700 SOC 59%
12 juni 74650 SOC 39%
15 juni 74700 SOC 54%
31 juni 74350 SOC 100%
26 august 74400 SOC 43%
31 august 74400 SOC 13%
4 september 74600 SOC 65%
13 september 74600 SOC 100%
14 september 74400 SOC 49%
14 september 74450 SOC 23%
14 september 74600 SOC 80%
15 september 74450 SOC 100%
6 oktober 74500 SOC 70%
11 oktober 74350 SOC 80%
20 oktober 74150 SOC 7%
2 november 73750 SOC 52%
28 november 73450 SOC 61%
14 november 73650 SOC 80%
2 desember 73750 SOC 100%
9 januar 73050 SOC 45%
14 januar 73150 SOC 60%
15 januar 73250 SOC 99%
4 februar 73400 SOC 100%
3 mars 73400 SOC 66%

Det skal bli interessant å se om det vil stige noe når været blir varmere eller om trenden fortsetter.
Jeg hurtigladet her om dagen og forskjellen på 5-6C varmt batteri og 30C batteri utgjorde bare 50Wh.

Jeg så TB sin range test før jeg fikk min RS og han klarte i B modus og "onlyfans" å kjøre 650+km.
Jeg klarte ikke engang komme 420km med min i september i fjor med et forbruk på 16,7kWh/100km
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Interessant, skal begynne å notere selv:)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Egil S

#13
Da er det snart april og jeg var ute og ladet hos Ionity for å se om Powerpass avtalen min fungerte etter sammenslåingen av appene.

Da ser jeg noe hyggelig, max energy content har steget til 74500wh, det er opp 1000wh i forhold til i begynnelsen av måneden og ikke ulikt det jeg hadde i fjor høst og sommer, har ikke troen på at det vil stige noe mer, men hyggelig å se at noe av kapasiteten har kommet tilbake.

I tillegg laget jeg meg en grei car scanner side for å følge med på ladingen (selv om ladekurven blir opp-ned og tallene negative).

ladefarten var ikke allverden da jeg startet med rundt 33% SOC.
Tallene jeg merker meg er
Max energy content 74500 som er en økning.
80% SOC er 55400wh, det er opp fra 54675wh i desember, men det er under de 56900wh jeg hadde tidlig i oktober.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Contango

TB har en 77kwh Cupra Born test ute nå. 67,5kwh fikk han ut av det batteriet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA