Carscanner resultater

Startet av Bigdrago, lørdag 02. mars 2024, klokken 21:58

« forrige - neste »

i3/RSiV

Enyaq Coupe RS 2024 mod. Sw ver 4.0
Bilen har gått 70 km:

Egil S

Hvor mye er spenningen på det nye 85 batteriet når du er på 100% SOC?

Ser det gamle 80 batteriet er på 4,15/4,16V

Ladet min til 100% i går:
Max energy content 74400Wh
Energy content 69325Wh
Estimert rekkevidde 448km, ser ut som bilen da bruker 15,47kWh/100km for å klare det, med et noe mer normalt forbruk på 17kWh/100km er det 400km.

Med 85 batteriets 76600wh og 17kWh/100km skulle man kommet 450km og med 15,4 497km, ser ut som temmelig nøyaktig 50km mer rekkevidde på den nye bilen.

Så er det vel en liten buffer under der på begge biler.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Snart 2000km på telleren. 100% ladet i dag, nå 16 grader i batteriet og det viser nå 77Kw :-)
Batteri spenningen på cellene er veldig jevnt på 4,13V.

Firro85

Lägger in ett exempel från Sverige och en Enyaq som gått ca 5500 mil.
Vet inte om jag riktigt stödjer teorin om att ett varmare batteri kan hantera större energimängd?
Sen startar SOC display högre och sjunker snabbare än SOC BMS är det så det ska vara?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Egil S

Hei.

SOC BMS (Battery management system) oppfører seg litt annerledes enn SoC Display.
Den har med buffer oppe og nede.
Det vil si at ved 100% i displayet viser den 96% (4% buffer)
Ved 0% i displayet er den ca 6% som er buffer.
De er det samme ved ca 57%

Sånn jeg ser det etter å ha lest av data i et år SoC BMS batteriets faktiske 0-100%.
SoC display er et produkt av HV Battery energy content.

Det vil si at når batteriet har ladet til SoC BMS 96%, sier den at nå er SoC Display 100% og HV Battery content er Xwh.
Når HV battery content er 0wh er SoC Display 0%.
SoC BMS er da ca 6% for å ha en buffer, å utlade batteriet til 0% kan skade det, derfor har de satt litt buffer der.
Samme i toppen, de har satt SoC BMS til 96%, det er fordi du ikke ønsker ladet batteriet helt til 100%, men også fordi du skal ha litt å kunne regenerere etter lading.
f.eks lader du til 100% og så har du en 2km nedoverbakke etter laderen du vil regenerere trenger du litt plass på batteriet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Ny sjekk i dag.
Bilen har ikke fått økt Max energy content, det er i dag på 73750Wh.
Men rekkevidden er tilbake, om det skyldes temperaturen eller de 2 OTA oppdateringene jeg har fått siste 2-3 månedene er jeg ikke sikker på.
Forbruket er iallfall veldig hyggelig om dagen, ofte nede på 13 tallet og relativt konsekvent under 16kWh/100km, noe som har ført til at bilen nå rapporterer rekkevidde på på gjettometeret opp mot WLTP, ladet til 80% i går og fikk 395km, noe som ganget opp til 100% skulle bli 493km.
Etter å ha kjørt t/r jobb i dag er jeg på 72,5% og 363km som ganget opp blir 500,6km.
Dette er rekkevidde tall jeg ikke har sett i nærheten av siden bilen var ny, forbruket er også veldig lavt så jeg mistenker de har klart å optimalisere noe.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA