Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er ID3 som vinterbil?

Startet av TerjeFjern, onsdag 28. februar 2024, klokken 09:37

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei. Vurderer å kjøpe en 2021 ID3 i dag, som nummer 2-bil. (Så jeg godtar at den har lite bagasje/taklast/hengefeste.)

Men vil gjerne høre med dere hvordan den er som vinterbil: på glatta og på langtur i fjellet? F eks:

- Gir RWD bedre kjøreegenskaper på glatta enn tilsvarende biler med FWD? (Man må vel forvente at den slenger litt ut bak når det er glatt, før den justerer seg inn igjen. Det godtar jeg selv om kona ikke liker det, hehe)
- Ca hvor lang rekkevidde kan man forvente i kulda, oppover fjellet?
- Er bakkeklaringen OK kontra andre tilsvarende biler? Inn på hyttefeltet vårt ligger det tidvis ganske mye tung snø, så god bakkeklaring er nyttig.
- Fortell gjerne historier om hvordan ID3 håndterer klunk is kontra andre tilsvarende biler. Og om den vil oppføre seg bedre på klunk is med piggdekk. Jeg kjøper gjerne piggdekk hvis det gir betydelig bedre grep på glatta. Har piggdekk (og AWD) på nr 1-bilen.
- Har hørt snakk om at man ikke kan skru av anti-spinn, som kan gjøre det vanskelig å få bilen i gang på glatta?
- Noe annet jeg bør være OBS på?

På forhånd takk.

PerWei

Hei

Har en ID.3 1st Max fra september 2020 som egentlig er nr 2 bil i tillegg til en Merc ML, men ID'en er blitt hovedbilen bortsett fra når jeg må kjøre henger med ved opp på hytta på fjellet.

- Kjøreegenskaper på glatta : Har tidligere kjørt både FWD, 4WD og RWD (boble) og synes ID3 er en drøm på vinterføre. Kjører piggftitt og drar 2 ganger i uken på jobb fra Hønefoss til Fornebu. Veien over Sollihøgda kan til tider være utfordrende om vinteren, men ID3 er bare å gi på rundt rundkjøringene og så slipper den litt med rumpa, men automatikken korrigerer veldig bra.
- Rekkevidde : Har hytte på Javnlia, opp Vinstervegen noe før Beitostølen, ca 170 km fra Hønefoss. Kan kjøre tur-retur hvis 100% ladet, men da er det i grenseland for hva den klarer. Ganske stor forskjell om det er -25 eller -5.
- Bakkeklaring : akseptabelt, uten at jeg har målt det. Ikke noe å brøyte seg gjennom tung snø med, men 15-20 cm normal snø går overraskende bra.
- Is : Greit med piggfritt, men kan jo ikke sammenlignes med 4WD og pigger. Dekkvalg betyr mye.
- Anti-spinn : Kan dessverre ikke skrus av. Ikke noe problem på glatt føre, der funker anti-spinn helt utmerket. Men i dyp, kram snø i bratt oppoverbakke - da er det bare å rygge tilbake og ta fart på nytt. Funker ikke å spinne seg ned til hjulene finner grus eller fast dekke.

Er ellers meget fornøyd med bilen, har ikke hatt noe av de problemene som det ble hevdet at noen hadde i starten. Mye mer dynamisk å kjøre enn f.eks ID4. Har ryggekameraet beskyttet av VW emblemet på bakruta, frontrute viskerne er etter min mening genialt plassert hvor de er foldet mot hverandre i hvilestilling og visker opp og ut til siden slik at det ikke blir noe uvaskede felt på sidene.

Lykke til!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA