Bruktbilverdi 85khw vs performance?

Startet av Wenche, tir 04. des 2012, kl. 01:19

« forrige - neste »

Wenche

Har bestilt både S og X. Når X kommer, tror jeg det blir litt trangt i garasjen! Og jeg tenker at jeg kanskje bytter ut S med den noe (?) mindre neste Teslaen. Jeg har veldig lyst til å gå for Performance, men lurer på om jeg kan tape hele differansen ved 2. håndssalg. Noen som har noen tanker om dette?
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

19quiz76

Ble diskutert bruktverdi i tråden som heter "Reservasjon/timing", og synes dette var et godt poeng:

"Når det gjelder verdifall vil jeg ikke komme med noen gjetning i prosent eller kroner, men det jeg tror vil spille inn er at verdi på Superben består delvis av en relativt høy engangsavgift som gjør verditapet høyt i forhold til elbil uten engangsavgift. Det er fordi engangsavgiften alene reduseres 14-15% pr. år de første årene i forhold til markedet ellers i Europa (der det bruktimporteres mye fra om dagen). Ettersom Tesla ikke får dette tapet eller avskrivningen i engangsavgift kan en etter min mening forvente et lavere verditap i prosent. Model S er jo som kjent en mye dyrere bil før norske avgifter og moms legges til Superben."

Endte med å beregne verditap på 25% første tre år på en standard Model S, vet ikke om Performance vil holde seg bedre/dårlig, men generelt er det vel lettere å kvitte seg med bruktbiler jo bedre ytelser/utstyr de har (innen rimelighetens grenser). Tror ikke du gjør noe veldig galt ved å velge performance hvis du er redd for annenhåndsverdi :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

Om reservasjonstakten fortsetter å øke uten at de klarer å få produksjonshastigheten til å overstige er det ikke sikkert verditapet blir rare greiene. Pt reserveres det 30.000 Model S på årsbasis, med et produksjonsmål på 20.000 for 2013. Om det våren 2014 fortsatt er ett år venteliste på Model S skal du ikke se bort ifra at en trekvart år gammel Model S går raskt unna på bruktmarkedet! Om de som kjøper brukt forstår forskjellen på Performance/non performance blir bare gjetning.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oreo

Meget godt poeng som 19quiz76 henter frem fra tidligere tråd.
Såfremt det ikke er alvorlige produksjonsfeil på performance utgaven vil nok denne være mer ettertraktet/lettere å selge. Kan umulig se for meg at disse kommer til å ligge likt i pris, så dermed taper du nok ikke hele differansen. I rene kroner kan det jo hende tapet kan bli større  ved å velge Performance.

Om nå, måtte gud forby, elbiler med for høy morrofaktor få en type HK avgift som på fossiler, vil jo Performance kunne være en god investering kanskje?
Vanskelig å spå, selv om enkelte påberoper seg den egenskapen.  :)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Wenche

SitatOm reservasjonstakten fortsetter å øke uten at de klarer å få produksjonshastigheten til å overstige er det ikke sikkert verditapet blir rare greiene. Pt reserveres det 30.000 Model S på årsbasis, med et produksjonsmål på 20.000 for 2013. Om det våren 2014 fortsatt er ett år venteliste på Model S skal du ikke se bort ifra at en trekvart år gammel Model S går raskt unna på bruktmarkedet! Om de som kjøper brukt forstår forskjellen på Performance/non performance blir bare gjetning.
Model S forsvinner nok ikke ut av garasjen så fort! Vi får nok lirke inn begge bilene; S'en med fronten inn, og X'en rygger inn  Jeg tenkte mer på Tesla Gen III, den skal være mindre, fremdeles kjapp og koste halvparten etter det jeg har forstått  Men ligger antakelig 3 år frem i tid??? Så det blir nok ikke noe bytte før det 
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

19quiz76

Får håpe det fortsatt er fritak for mva- og engangsavgift på det tidspunktet, dette vil gi deg dobbel gevinst; Både for Gen III-bilen du skal kjøpe, LG for heldiggrisen som får kjøpe Model S til "gammel pris" ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA