Demontering/montering av takstativ

Startet av Jaronsen, tir 27. feb 2024, kl. 05:33

« forrige - neste »

Jaronsen

Hei, vi kjører med skiboks hele vinteren og i fjor lot jeg takstativene stå på gjennom sommersesongen. Lurer på å ta de av for årets sommersesong - dels grunnet luftmotstand (men den kan ikke være all verden?) men mest grunnet det visuelle.

Er det noen risiko forbundet med å gjøre dette selv? Har jo lest en del skrekkhistorier, men med originalt stativ og slavisk følging av manual skal det vel være grei skuring? Fikk hjelp til montering av venn med MYP, så har ikke erfaring med et selv.

Takker for svar!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jaronsen på tir 27. feb 2024, kl. 05:33Hei, vi kjører med skiboks hele vinteren og i fjor lot jeg takstativene stå på gjennom sommersesongen. Lurer på å ta de av for årets sommersesong - dels grunnet luftmotstand (men den kan ikke være all verden?) men mest grunnet det visuelle.

Er det noen risiko forbundet med å gjøre dette selv? Har jo lest en del skrekkhistorier, men med originalt stativ og slavisk følging av manual skal det vel være grei skuring? Fikk hjelp til montering av venn med MYP, så har ikke erfaring med et selv.

Takker for svar!

Ja, ingen risiko å ta av bøylene selv. Må bare passe på at du ikke dunker bøylen i glasset når du tar den av  :)

Når en setter det på kan det være enklest å få hjelp på motsatt side første gang, siden bøylen må treffe gummien rett, selv om det ikke er nødvendig. Ved påmontering er det to feil en kan gjøre:

1 - ikke dytte braketten langt nok ned, sånn at den er inni metall-lommen under glasstaket (bør google en video). Du kan sjekke at du har truffet riktig ved å prøve å skyve braketten frem og tilbake. Er det bare noen få millimeter har du truffet rett. Kan du flytte den 10 cm har du sannsynligvis truffet over metall-lommen, og er nå mellom lommen og glasset -> ta ut og prøv å dytte ned dypere.

2 - Ikke skru mutteren for hardt. Håndkraft uten umbraco er egentlig nok. Du låser den jo uansett etterpå, så den går ingen vei.

Tips: jeg pleier å løfte opp pakningen med et supertynt skrujern før jeg bruker plast-dingsen til å holde vekk pakningen når jeg skal sette inn braketten. Så slipper du å karnøfle pakningen med den litt for store plast-dingsen.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Glem skrekkhistoriene, og ta dem av selv. Og monter dem selv.
Som ToWalkOrDrive sier så er det bare å passe på at krokene treffer under metallbøylene under glasset ved montering, og ikke trekke til for hardt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jaronsen

Tusen takk for nyttige og veldig informative svar! Da fikser jeg det selv :+1: 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA