Renault Scenic e-tech

Startet av turfsurf, onsdag 14. februar 2024, klokken 05:47

« forrige - neste »

Jalla

Sitat fra: torerik på onsdag 14. februar 2024, klokken 11:45Kan man leve uten AWD (og det kan jo de aller fleste) så er dette egentlig en sylskarp konkurrent til Model Y. Enda skarpere etter at Tesla hevet prisene igjen. Synd for Renault at de sliter litt med omdømmet hos mange, tipper det gjør at den ikke selger så godt som den burde.
Har samme tanker. Klart AWD er fint, men bruker man hodet litt så fungerer fwd/rwd helt fint for de aller fleste.
Unntak finnes alltid. Men på samme måte som med Fiat så sliter jeg med omdømmet til franske biler, og spesielt Renault.

kaiat

Jeg har hatt 3 stk. Renault og selv om jeg var godt fornøyd med bilene i seg selv, var det en prøvelse å få solgt de igjen. Renault har også vært dårlig representert i Norge der importør og forhandlere ofte har hatt bilmerket i tillegg til et annet bilmerke som har vært prioritert. Det kunne godt være én mekaniker på hele verkstedet som var opplært på Renault.

hELgenen

Sitat fra: kaiat på lørdag 15. juni 2024, klokken 13:39Jeg har hatt 3 stk. Renault og selv om jeg var godt fornøyd med bilene i seg selv, var det en prøvelse å få solgt de igjen. Renault har også vært dårlig representert i Norge der importør og forhandlere ofte har hatt bilmerket i tillegg til et annet bilmerke som har vært prioritert. Det kunne godt være én mekaniker på hele verkstedet som var opplært på Renault.

Renault har et dårlig gammelt rykte det er vanskelig å bli kvitt i bruktmarkedet......
Tror derfor bruktprisene er der hvor eierskapet vil merkes mest...
Jeg synes personlig de ser veldig bra ut - har hatt dem som lånebil og aldri hatt noen problemer.
Og franskmennene har ofte litt ekstra beskyttelse slik at de tåler en handletur uten at du må være redd for parkeringsbulker. Jeg har alltid likt dem,men aldri turt kjøpe dem.........

OC-Freak

Var innom motor forum mens jeg hadde min bil på service og sjekket ut denne. Setene var noe ryggen min hadde jublet over å ha til daglig i hvert fall, likte godt førermiljøet og romslighetsfølelsen innvendig. Og stort bagasjerom i forhold til lengden på bilen. Den er bare 10cm lengre enn min MG 4, men føltes mye større.

Totalt sett positivt inntrykk kan du si.

Men etter å ha lest denne artikkelen hos motor:
https://www.motor.no/aktuelt/renault-scenic-sikkerhetsfunksjoner-koster-ekstra/277267

Så ble ikke det positive inntrykket like bra lenger. Alle produsenter som har noen for for ytterligere kostnader/abonnementspriser osv for å beholde noe som bilen ble solgt med bør svartelistes.

Electric cars in Norway

Ble til at jeg fikk meg en times tur i dag med 80 pakken og alt av utstyr. Lett å bli gla når man kjører denne. Greit interiør men personlig ikke så fan av de lyse setene. Men en lavere spekk hadde mørkere tonede seter.

Gleder meg til en vinterdag test med denne og antar den spinner lett på forhjulene såfremt man ikke kjører snow mode. Men ikke sikkert hvis ingeniørene har balansert vekten godt. Det blir spennende.

Jeg sier løp å kjøp for de som liker denne typen biler :+1:

Tipper 60 pakken er ganske så lik 1.gen eNiro og Kona som begge hadde 64 pakka. Hadde valgt 80 hadde jeg kjøpt. Lettere å selge igjen.

Merk at topp spekk drar ned rekkevidden rundt 15 til 20 km pga økt egenvekt pga ekstra utstyr.

1200 kg på kroken var det vel. Greit nok for de fleste. Jeg hadde trengt mer pga tung henger

Electric cars in Norway

God Renault Scenic test datert i dag :+1:  https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-renault-scenic/280266

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. juli 2024, klokken 11:27God Renault Scenic test datert i dag :+1:  https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-renault-scenic/280266

Jepp men som de påpeker at mangel på awd vil gjøre denne blir kun for spesielt interesserte her i Norge.
Synd for virker som en god elbil, ja Aryia er nesten samme bilen men infotainment systemet er så dårlig at det er god grunn å droppe den.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 07. juli 2024, klokken 15:25Jepp men som de påpeker at mangel på awd vil gjøre denne blir kun for spesielt interesserte her i Norge.

Daniel...  :+1: Ja, eller kanskje bare vente litt. Jeg bare gjetter men kanskje kommer den som AWD senere? Jeg vet ikke.... Og har ikke lest noe om at det blir en awd senere...

Uansett...en tøff FWD bil

Ronnieu

Da er jeg endelig på vei for å hente min nye Scenic Iconic.
Har sett på mange biler, men denne bare likte jeg utrolig godt. Blir spennende å se hvordan bilen oppfører seg på glatta, men overgangen fra 4wd til 2wd var for meg et bevisst valg til fordel for lavere forbruk og lenger rekkevidde. Ikke mange dagene I året det kommer til å bli noe problemer
2024 Renault Scenic
2021 Byd Tang (solgt)
2015 Nussan Leaf(solgt)

OC-Freak

Kom gjerne med tilbakemeldinger når du får kjørt litt.

Hadde jeg kjøpt bil nå hadde den stått høyt på lista.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Ronnieu på fredag 09. august 2024, klokken 07:43Da er jeg endelig på vei for å hente min nye Scenic Iconic.
Har sett på mange biler, men denne bare likte jeg utrolig godt. Blir spennende å se hvordan bilen oppfører seg på glatta, men overgangen fra 4wd til 2wd var for meg et bevisst valg til fordel for lavere forbruk og lenger rekkevidde. Ikke mange dagene I året det kommer til å bli noe problemer

Prøvde en sånn Scenic. Digg og nydelig bil på alle måter.
4wd er for pyser som sier "sne", og ikke "snø", "sny" eller "det shogge på Hjerkinn i går kvall'"
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Ronnieu

Sitat fra: OC-Freak på lørdag 10. august 2024, klokken 11:20Kom gjerne med tilbakemeldinger når du får kjørt litt.

Hadde jeg kjøpt bil nå hadde den stått høyt på lista.

Nå har jeg kjørt bilen 1200 km. Har utelukkende positive erfaringer så langt.

Forbruk pr nå ligger rundt 14,3 kwh/mil så rekkevidde angst er en saga blott.

Utrolig behagelig bil på langkjøring. Liker veldig godt android automotive infotainment systemet, lynrask respons og fullintegrert google maps. Så langt veldig nøyaktig beregning av strømforbruk, alle turer har den truffet med +- 1% på oppgitt rest strøm med ankomst.
Kjørte bilen fra 100-5% fordelt på flere turer, der siste tur var på 10 mil. startet med 21% og bilen anslo 4% igjen ved nådd mål, kom frem med 5% igjen.
Oppfører seg helt normalt til batteri prosenten når 15% da varsler den at nivået begynner å bli lavt og prosent visning skifter til gul, så er den slik til den når 5% da varsler den på ny og skifter til rød, man ingen skilpadde modus.
Autocharge fungerer utmerket på Mer, CircleK og Eveny bare å plugge i og lading starter. Testet på Tesla supercharger og fungerer supert der også, praktisk med lade luke på høyre forskjerm, da tesla har høyre bak, så bare å kjøre rett inn.
Utrolig romslig plass, både foran og bak, så beinplass er ikke et problem selv for høye personer. Baksetene er også veldig behagelige, barna her i huset er super fornøyde. Bagasjeplass er veldig ok, mtp bilens størrelse, genialt med 40-20-40 sete løsning med skiluke.
Solarbay glasstak er genialt, der man froster glasset i istedenfor rullegardin, opplever ikke ubehagelig ekko.
En annen genial ting med denne bilen, er at det er en favoritt knapp som slår av alle lydvarsler. BAre å trykke to ganger på den før man kjører, så er alle ønskede lydvarsler satt på lydløs, ingen plig og plong og uling.
Gode kjøre og fjernlys, med lysautomatikk som fungere veldig bra.
Kjøre assistent systemer fungerer veldig bra, trenger bare å hvile tommelen lett i rattet uten at den kommer med alarmer. Bruker ACC hele tiden, og ikke opplevd antydning til fantom bremsing til nå.
Skal ut på to langturer snart til sverige, en på 1400km t/r og en på 1800km t/r i høstferien, gleder med bare.
2024 Renault Scenic
2021 Byd Tang (solgt)
2015 Nussan Leaf(solgt)

hELgenen

Med AWD så hadde jeg løpt til butikken og kjøpt den - det er en snasen bil, men for mitt bruk vil det aldri fungere uten trekk på alle 4 dessverre. Men jeg tror faktisk den vil komme som AWD med tid og stunder - håper i alle fall på det

Ronnieu

Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. august 2024, klokken 15:28Med AWD så hadde jeg løpt til butikken og kjøpt den - det er en snasen bil, men for mitt bruk vil det aldri fungere uten trekk på alle 4 dessverre. Men jeg tror faktisk den vil komme som AWD med tid og stunder - håper i alle fall på det

Ja, helt klart noen som sliter uten 4wd, jeg har alltid tenkt at jeg er avhengig av 4wd, siden jeg har ganske lage bakker opp på toppen i et byggefelt, men har sett de siste par årene at jeg så og si alltid har kjørt uten 4wd.
Blir spennende å se i vinter, i verste fall bytter jeg ut den lille bensinbilen vi har til en suzuki swift eller noe.
Jeg kjører langt mer på sommer en vinter, så er villig til å ofre 4wd for lavere forbruk og lenger rekkevidde.
2024 Renault Scenic
2021 Byd Tang (solgt)
2015 Nussan Leaf(solgt)

Ronnieu

Sitat fra: OC-Freak på mandag 26. februar 2024, klokken 21:28Hadde jeg vært på jakt etter elbil nå så hadde nok denne vært veldig god kandidat.

Liker interiøret svært godt, google infotainment, god rekkevidde og ser bra ut utvendig også.

Klart den har noen ulemper, som ikke RWD, litt mye hendler på høyre side av rattet, ikke frunk. Men dette kunne jeg klart å leve med.

Hadde denne hatt frunk, og rwd hadde den hatt mindre plass et annet sted. Noe av årsaken til den gode plassen innvendig, samt bagasjerom tross størrelsen, er jo at de har samlet "alt" oppi foran. Har kjørt 1200km nå, og merker ikke at den er fwd så langt, spent på å se hvordan den oppfører seg på glatta. Enig i at det ser rotet ut med alle hendler, men utrolig praktisk og intuitivt i bruk
2024 Renault Scenic
2021 Byd Tang (solgt)
2015 Nussan Leaf(solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA