Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpsvurdering februar 24

Startet av Siggy, fredag 09. februar 2024, klokken 20:00

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Siggy på onsdag 28. februar 2024, klokken 18:10Vel... Nytt regnestykke. 580K vs. 450K.

15% = 87K
10% = 45K

Står seg like godt selv om det ble noen endringer. Nå har jeg to helt sammenlignbare modeller

Føler regnestykket fort bør være litt mer komplisert. Flunk ny bil levert før utgang av mars:
0,99% rente på 580.000 = 5800,- i renter -22% = 4524 i rentekost (x 3 år).
6,00% rente på 450.000 = 27000,- i renter - 22% = 21.060 i rentekost (x 3 år).

Men avdragene vil jo være mindre på billigere og eldre bil, så kontantstrømsmessig vil det være mindre forskjell.

Men så spørs det om den lavere prisen er en refleksjon av "oppbrukt bil" jevnt med verdifallet, eller om reduksjonen også gjør verdifall i kroner lavere på 10 år.

En annen ting er om den billigere bilen har egenskaper som gjør at du ønsker å bytte den ut tidligere enn du ville ha gjort med den nye bilen, eller om de er like.

Og så har du det med gjenværende garanti, og hvor mye dette vil utgjøre i kroner og øre, og forventet salgstidspunkt. Alltid kjekkere å selge et halvt år før garantien går ut, enn et halvt år etter. Med ny bil kan du ha bilen lenger før du når dette tidspunktet, og dermed ha lavere "transaksjonskostnader/risiko".

Skal slutte å skrive nå  ::)
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Nå var priseksempelet mitt bare 1 år. Rentekostnader er reelt, så kampanjen utgjør noe. Men som du peker på er worst case 15000 på 1 år med fullfinansiering. Da blir allikevel diffen at man sparer over 30.000 første året.

Hvis man ikke fullfinansierer så blir fordelen mindre.

Hvis man beholder bilen lenge og har lite egenkapital vil kostnaden jevne seg ut.

Hvis rente-rabatten er max 3 år så vil fortsatt den 1 år gamle komme litt bedre ut. 

Gitt at bruktprisene holder seg oppe med over 50.000 solgte Y på 2-3 år.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo


Electric cars in Norway

SitatSiden Model 3 nettopp har fått facelift ønsker de nok en boost i salget der en god stund først.
Torpedo.... :+1: Spot on

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på torsdag 29. februar 2024, klokken 19:30Nå var priseksempelet mitt bare 1 år. Rentekostnader er reelt, så kampanjen utgjør noe. Men som du peker på er worst case 15000 på 1 år med fullfinansiering. Da blir allikevel diffen at man sparer over 30.000 første året.

Hvis man ikke fullfinansierer så blir fordelen mindre.

Hvis man beholder bilen lenge og har lite egenkapital vil kostnaden jevne seg ut.

Hvis rente-rabatten er max 3 år så vil fortsatt den 1 år gamle komme litt bedre ut. 

Gitt at bruktprisene holder seg oppe med over 50.000 solgte Y på 2-3 år.

Jeg føler 1-årsperspektiv blir litt for kort når en snakker bilkjøp. Veldig få som kjøper for å selge etter ett år. Særlig relevant å regne flere år når rentekampanjen / sponset rente på ny bil varer i 3 år.

Du må jo ikke glemme å regne ut at salgsprisen etter f.eks. 3 år er lavere for en 4 år gammel bil enn en 3 år gammel bil.

Hvis man fullfinansierer (ca 100% lån av bilverdi) så vil egentlig mitt regnestykke bli enda mer i favør ny bil. Billigste lån på fullfinansiering på statens Finansportalen.no viser en rente på 8%, hvis en ikke kan bake det inn i huslån (hvor renten er mer som jeg skrev).

Dersom en ikke låner noen ting når en kjøper brukt må en anvende "alternativrente" når en sammenligner. Finansportalen viser at en kan få over 5% rente på innskudd. Så hvis en låner penger hos Tesla til 0,99% i 3 år så kan en putte egenkapitalen inn i fastrenteinnskudd og får 5%. Dette må og med i regnestykket.
Tesla Model Y                         2021-

Siggy

Helt enig. 1 års perspektiv er kort. Det er bare brukt som eksempel og høyt tenking. Å regne renter slik som blir gjort er også helt feil. Les vilkårene, rentekampanjene er på ingen måte låst. De vil øke, garantert (ikke bare kampanjerenta som nå).

Fin video som ble linket, men han antar at pristapet er likt på begge bilene, noe som ikke er reelt i det hele tatt.

Jeg har en knapp på å kjøpe ny altså, men da er det ikke mulig (mener jeg) å regne det hjem økonomisk om man har bilen i 5 år. Argumentene er latest and greatest (derfor har model 3 blitt mer vurdert også) og etter siste selger jeg pratet med, så er kunnskap om vedlikehold viktig, selv på en Tesla.

ToWalkOrDrive

#36
Sitat fra: Siggy på fredag 01. mars 2024, klokken 20:26Helt enig. 1 års perspektiv er kort. Det er bare brukt som eksempel og høyt tenking. Å regne renter slik som blir gjort er også helt feil. Les vilkårene, rentekampanjene er på ingen måte låst. De vil øke, garantert (ikke bare kampanjerenta som nå).

Fin video som ble linket, men han antar at pristapet er likt på begge bilene, noe som ikke er reelt i det hele tatt.

Jeg har en knapp på å kjøpe ny altså, men da er det ikke mulig (mener jeg) å regne det hjem økonomisk om man har bilen i 5 år. Argumentene er latest and greatest (derfor har model 3 blitt mer vurdert også) og etter siste selger jeg pratet med, så er kunnskap om vedlikehold viktig, selv på en Tesla.

Jeg har lest rentevilkårene opp og ned, har kjøpt ny Tesla 3 ganger, så jeg vet hvordan det fungerer. Virker som at du ikke har lest de  ;)

Det som er med Teslarente er at den tar utgangspunkt i dagens rentenivå, og så justeres den i den retning markedsrenten går, ofte diktert av styringsrenten til Norges Bank. Nå som vi etter alle solemerker har nådd rentetoppen så vil ikke Tesla-renten skrus opp fra 0,99. Den vil derimot kunne skrus ned, men ikke lenger ned enn angitt i betingelsene. Det betyr at 0,99 er reellt, og kan bli under 0,5 i løpet av 3-årsperioden.

Dersom du kikker på "effektiv rente" så tar denne oftest utgangspunkt i en periode på lenger enn 3 år. Etter 3 år vil renten poppe opp på vanlig markedsrente. Derfor vil effektiv rente bli oppgitt som mye høyere.

Personlig ville jeg ikke tenkt FOR mye på hvilken bil som er lurest å kjøpe. Jeg ville prøvd de ulike og kjøpt en jeg likte, og som passet mine behov, og som har lite tull med seg. Og så ville jeg hatt i 2. rekke avskrivninger og rentekost. Om du ikke kjører mange høye baksetepassasjerer eller har med mye uhamstlig bagasje er Model 3 også bra.

Angående service må jeg snart huske å ta service på min Model Y. Snart kjørt 68.000  over 3 år uten å ta service. Vises i brukermanualen hva som må gjøres når. Skulle ha skiftet kupefilter i fjor pluss litt bremsesmøring, tror jeg.

Kjøper du ny bil nå og har den i 5 år er det relativt risikofritt med tanke på reparasjoner. En som allerede er ett år kjører da ett år uten garanti på det utenom drivverket/batteriet. I tillegg vil dekk slites fortere ut. Men ville ikke vært bekymret for å ha bilen utenfor garantiperioden, men litt ekstra kost må en regne med.

Edit: Ser at Tesla nå har doblet renten til 1,99%. Så ca 5000 ekstra i året før skattefradrag.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#37
SitatEdit: Ser at Tesla nå har doblet renten til 1,99%. Så ca 5000 ekstra i året før skattefradrag.
Aj aj aj. Synd det da. Håper den kommer ned på 0.99 igjen senere 

niram89

Finnes det noen fornuftige antagelser om når de evt. setter renten ned igjen til 0,99%?

Skal handle Model Y, men var akkurat for sen i denne omgang. Er jo ikke kjempeforskjell, men samtidig surt å misse kampanjen med et par dager som jeg gjorde. Og har annen bil enn så lenge, så kan være villig til å vente  :)

Eller er dette helt bingo?

daktari

Sitat fra: niram89 på søndag 03. mars 2024, klokken 12:00Finnes det noen fornuftige antagelser om når de evt. setter renten ned igjen til 0,99%?

Skal handle Model Y, men var akkurat for sen i denne omgang. Er jo ikke kjempeforskjell, men samtidig surt å misse kampanjen med et par dager som jeg gjorde. Og har annen bil enn så lenge, så kan være villig til å vente  :)

Eller er dette helt bingo?
Kanskje nærmere kvartalslutt Q2? De pleier å justere salgsinsentivene etter lagerbeholdning og salg, så den fleksibiliteten er de veldig veldig gode på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: niram89 på søndag 03. mars 2024, klokken 12:00Finnes det noen fornuftige antagelser om når de evt. setter renten ned igjen til 0,99%?

Skal handle Model Y, men var akkurat for sen i denne omgang. Er jo ikke kjempeforskjell, men samtidig surt å misse kampanjen med et par dager som jeg gjorde. Og har annen bil enn så lenge, så kan være villig til å vente  :)

Eller er dette helt bingo?

Det med 0,99% er tidenes største sponsing av rente fra Tesla, mye pga tidenes høyeste markedsrente, men fortsatt har ikke Tesla pleid å ha så heftige rentekampanjer. Var nok pga litt overkapasitet. Er jo heller ikke så lenge siden de satte opp prisen med ca 25.000, så tror ikke en ser renten på 0,99% igjen på lenge. Men er jo litt sånn med Tesla at de plutselig setter ting ned igjen om de selger litt dårlig. I Norge selger de jo enormt, så tviler litt på at de kommer med noe mer tilbud. I tillegg har jo den norske kronen svekket seg litt igjen. 1,99% er jo fortsatt lavt. Har egentlig mer tro på at den blir 2,99% ved neste månedsskifte, om salget holder seg.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatHar egentlig mer tro på at den blir 2,99% ved neste månedsskifte, om salget holder seg.
Ja det er en stor mulighet for at det skjer. Den som lever får se ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA