Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpsvurdering februar 24

Startet av Siggy, fredag 09. februar 2024, klokken 20:00

« forrige - neste »

Siggy

Jeg ser det har vært noen tidligere, og litt diskusjom om juniper. Så tar sjansen på å lage en tråd til som går på dette.

Jeg sitter i tenkeboksen på en TMY om dagen. Nypris vs. brukt er på en måte forsvinnende liten for øyeblikket (530 LR vs brukt 470-490k).

Jeg fikk prøve TM3 med og uten Highland pakken, og ble egentlig ganske imponert over forskjellen. Så da går jo tankene til å sitte på gjerdet til Juniper kommer ut. Nedsiden er jo ventetid (Kjører en dieselsugen 2002 modell nå), usikkerhet for når den faktisk kommer (Og er tilgjengelig i Norge) og at prisen nok bumpes opp en del.

Er det noen som har lyst å ytre noen tanker her? På en side kan det tenkes at juniper er nærmere enn man tenker når de dumper prisen og kjører kampanjerente på TMY nå ut mars. Samtidig... Hvem vet


geear

Forutsatt at 2002-modellen din er sånn passe driftssikker så er nok det billigste å fortsette å kjøre den.

Når en oppgradert utgave først kommer så tror jeg den kommer til Norge så godt som samtidig med resten av verden, som med Model 3. Ellers stopper salget fullstendig opp.

Hva som skjer med bruktprisene er vanskelig å si, historien her viser utforutsigbarhet...

turfsurf

Hvis jeg ser i krystallkula kommer Juniper om ca ett halvt år. Da forsvinner kampanjerenten og prisen stiger litt. Så går det noen måneder, salget synker igjen det blir ny kampanje.

Så vil du ha Juniper tidlig, vær forberedt på å betale ekstra. Ett alternativ er jo å kjøpe Y nå, nyte godt av den lave renta (fullfinansier og betal ned på huset), selg bilen om tre år når renta stiger og kjøp en Juniper med rentekampanje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Siggy

Er egentlig ikke så hissig på å ha ting først, men har venta en stund nå og gått lei av dieselbil på vinterstid (For å nevne noe).

Men høres ut som om vi har lik oppfatning, dog antagelig med samme kilder  :)

BjorniTm3

Ser du skriver at du er lei dieselbil vinterstid. Elbil er superbra det, men de har også sine utfordringer vinterstid mtp rekkevidde etc, så jeg ville beholdt dieselbilen i tillegg til å ha en elbil 👍

OlaM

Elbil vinterstid er pur luksus sammenlignet en gammel diesel der du ikke får start, den blir ikke varm, tar evigheter å fjerne dugg osv. Skal du på langtur med en LR er det litt høyt forbruk på første etappe, men etter første hurtiglading blir det bedre. Forvarming, terrain mode, den antispinn-logikken...det er nesten juks! Men ikke så lett at man ikke trenger vett, naturligvis. Høyt forbruk på småkjøring fikser du med å forvarme med camp mode heller enn vanlig forvarming.

Det ser veldig ut som Juniper nærmer seg i og med kampanjerenten osv, men enden på denne vinteren nærmer jo seg også så da kan jo dieselen klare seg litt til.

Hvis du først og fremst vil gjøre et godt kjøp så ville jeg sjekket litt på hvilken rente du får for å finansiere en bruktbil. (Muligheter for rammelån?) Nåværende modell kommer jo til å tape seg endel når Juniper kommer ut, så det kan kanskje hende at den dyrere renten likevel lønner seg hvis kjøpsprisen er lav nok. Da får du sikkert også testet den og sammenlignet med Highland. Kanskje ikke så stiv og støyende likevel? Inventorybiler kan også bli enda billigere i det den kommer ut.

I tillegg er det alltid ett eller annet med første generasjon/produksjonsserie av noe. Så hvis det blir Juniper og den kommer ut nå så ville jeg ventet med å bestille til de første bilene hadde gått på veien en stund sånn at fabrikken rekker å fikse bugs på neste serie.
'21 3LR

geear

Sitat fra: OlaM på lørdag 10. februar 2024, klokken 08:00Elbil vinterstid er pur luksus sammenlignet en gammel diesel der du ikke får start, den blir ikke varm, tar evigheter å fjerne dugg osv. Skal du på langtur med en LR er det litt høyt forbruk på første etappe, men etter første hurtiglading blir det bedre. Forvarming, terrain mode, den antispinn-logikken...det er nesten juks!
Det er greit at elbilen har sine fordeler på vinteren, men det blir veldig ensidig krisemaksimering her. Skal man snu det andre veien og si at fossilbil er helt herlig med masse overskuddsvarme i stedet for å sitte med boblejakke og fryse fordi rekkeviddeangsten presser på? Det blir like tåpelig begge veier.

Denne vinteren her er første på syv år med fossilbil (dieselbil), og har ikke hatt et eneste av problemene du nevner, og ikke merket noe negativt på fremkommelighet eller antiskrens heller, tvert i mot setter jeg pris på å kunne slå av alle hjelpesystemer uten å stoppe bilen og gå i track mode (som dessuten kun P kan). Savner den responsive appen med forvarmingen til Teslaene, men ellers lite.

Sitat fra: OlaM på lørdag 10. februar 2024, klokken 08:00I tillegg er det alltid ett eller annet med første generasjon/produksjonsserie av noe. Så hvis det blir Juniper og den kommer ut nå så ville jeg ventet med å bestille til de første bilene hadde gått på veien en stund sånn at fabrikken rekker å fikse bugs på neste serie.
Dette er da ikke første generasjon av noe, tvert i mot facelift av et velprøvd konsept, som regel så vil en facelift løse en del kjente problemer.

turfsurf

Hm, hadde nettopp en nesten ny LandCruiser som leiebil. Det er den første bilen jeg har greid å snurre (åpen plass, ingen fare) med selv om det var AWD og stabilitetskontroll aktivert. 650kr for å kjøre 20 mil merket jeg at jeg ikke har savnet.

Startvansker hadde den ikke (var mellom 0 og -5 så skulle bare mangle), men den brukte lang tid på å bli varm.

Det eneste jeg likte med den mot elbilene våre var bakkeklaringen.

IMO er den eneste fordelen med dieselbil over elbil rekkevidde. Alt det andre som er nevnt handler mere om bilmerkene og deres valg ellers. Og for veldig mange er ikke rekkevidde en stor utfordring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Når facelift Y kommer så vil lett brukte Y krasje i pris.

Dagens finn-priser er for høye, men se på 3ern hvordan de nå har sunket markant. Det går an å by på en på finn også.

Mitt råd: vent. Blir facelift bra kjøper du den, hvis ikke så kjøper du brukt til 50.000 lavere enn i dag.

Alternativt: kjøpe en brukt nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Marzo

Det er noen tegn på at Juniper åpner for bestilling i neste uke.
Fabrikken har vært stengt så produksjonen kan allerede være i gang.

Jeg hadde smurt meg med tålmodighet og ikke kjøpt en bil som ble gammel allerede få uker etter du har hentet den ut.

Otkristo

Hvis du vil/kan vente minst 12 måneder så er det nok verdt å vente på refresh Model Y. Vil ikke være noen kampanjer i starten.  Som med refresh Model 3 starter de sannsynligvis med «pretooling» i sommerferien og lansering desember. Skalering vil uansett ta tid...

Model Y vil holde seg mye bedre i pris enn Model 3 pga to forskjellige biltyper.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 10. februar 2024, klokken 10:38Når facelift Y kommer så vil lett brukte Y krasje i pris.

Dagens finn-priser er for høye, men se på 3ern hvordan de nå har sunket markant. Det går an å by på en på finn også.

Mitt råd: vent. Blir facelift bra kjøper du den, hvis ikke så kjøper du brukt til 50.000 lavere enn i dag.

Alternativt: kjøpe en brukt nå.
Prisene på brukt Y skal ned, ingen tvil. Men Juniper kommer til å gå markant opp i pris, så at den påvirker bruktmarkedet veldig mye tviler jeg sterkt på. Bruktprisene kommer nok til å gå ned før Juniper kommer.

Men å kjøpe brukt nå med kampanjerentene som er må være det dårligste rådet jeg har sett. Hvis man har noe som helst form for lån så er det bedre å kjøpe Model Y ny med fullfinansiering og betale 0,99% rente på det lånet i tre år, enn å betale høye rente på 500.000 ett annet sted.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tetif30

Refresh Model Y kommer tidligst mot slutten av året til Europa. Tesla gikk selv ut og kommuniserte nå nylig at det ikke kommer noen refresh av Model Y i 2024 i USA.

Siggy

Mye gode innspill.

Bil situasjonen med en Pajero 2002 modell som nærmer seg 400k er ganske... Prekær. Ingen startvansker, men fryser som bare det, bruker 1.2 liter på mila og det er merkverdig mye lyder om man skrur av noise cancelling ;) Ingenting kritisk, men det begynner å bli en voksen bil.

Jeg synes også brukt Y vs. ny Y akkurat nå er vanskelig å argumentere for pga. kampanjerenta.

Er også av prinsipp skeptisk til første utgave, f.eks av juniper bilene. Ingeniørverden er enda sånn at man klarer ikke ta høyde for absolutt alt og må lære litt før man treffer.

Det er jo litt påstander om Juniper her inne, har dere noen kilder til dette? Ser bare diverse nettsteder kommer med påstander uten at jeg har funnet noe kilde.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Siggy på tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:30Mye gode innspill.

Bil situasjonen med en Pajero 2002 modell som nærmer seg 400k er ganske... Prekær. Ingen startvansker, men fryser som bare det, bruker 1.2 liter på mila og det er merkverdig mye lyder om man skrur av noise cancelling ;) Ingenting kritisk, men det begynner å bli en voksen bil.

Jeg synes også brukt Y vs. ny Y akkurat nå er vanskelig å argumentere for pga. kampanjerenta.

Er også av prinsipp skeptisk til første utgave, f.eks av juniper bilene. Ingeniørverden er enda sånn at man klarer ikke ta høyde for absolutt alt og må lære litt før man treffer.

Det er jo litt påstander om Juniper her inne, har dere noen kilder til dette? Ser bare diverse nettsteder kommer med påstander uten at jeg har funnet noe kilde.

Alt om Juniper er rykter, men logikken er at forbedringer på ny Model 3 sannsynligvis vil bli tatt med til Model Y sin nye utgave, pluss noen ekstra, som så igjen blir tatt med til neste Model 3 osv.

Er vel fjøring og støy flest synes er de største forbedringene på Model 3. Men hvordan gammel Model 3 vs dagens Model Y vet jeg ikke. Y sine fjører er visst bedre enn 2021-utgaven, men visstnok ikke på høyde med ny Model 3.

Litt uflaks at Tesla skrudde opp prisene på Model Y i dag med ca 25.000. Men kampanjeprisen er jo fort verdt 60.000 i sparte renter på 3 år.

Ville prøvd en Model Y på de veiene du tenker å bruke bilen, og gjerne låne / leie en i en del timer, så vil du nok finne ut om det er noe for deg. Er i hvert fall en bil med lite feil og tull.

Hva prisen blir på Juniper / rentekampanjer er og umulig å vite. Det kommer nok helt an på konkurransen / salget på den tiden. Har aldri sett en så lav rente på Tesla som nå, relativt til markedsrenten. Er jo fort 5-6%-poeng i forskjell nå, ved overtakelse innen utgangen av mars.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA