Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Thule takstativ til 2024 kona

Startet av BjornAage, fredag 09. februar 2024, klokken 16:39

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Trig8 på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. februar 2024, klokken 16:43Da har jeg endelig fått målt!
Topp!
Det hadde vært interessant å få målet fra toppen og ned til gropa/vinkelen på innsiden også (der jeg målte rundt 17mm), i forhold til bruken av gammelt stativ på ny Kona.
Skal prøve å få målt det og. Målte du ned til der den begynte å krumme, eller til der den var dypest i gropa, slik jeg målte?

Sånn ut fra husken, så tror jeg ikke det er snakk om mye forskjell om noe, tror det er mest at den er de 2 mm dypere inn.

Bilen står på lading på felles-lader, nesten lengst vekk fra leiligheten min, og er vel ikke ferdig ladet før utpå natta. Jeg kommer nok ikke til å gå ut til bilen før jeg flytter den til ikke-ladeplass i morgen tidlig når jeg skal gå til jobb 7 minutter unna. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trig8

Sitat fra: RJK på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:57
Sitat fra: Trig8 på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. februar 2024, klokken 16:43Da har jeg endelig fått målt!
Topp!
Det hadde vært interessant å få målet fra toppen og ned til gropa/vinkelen på innsiden også (der jeg målte rundt 17mm), i forhold til bruken av gammelt stativ på ny Kona.
Skal prøve å få målt det og. Målte du ned til der den begynte å krumme, eller til der den var dypest i gropa, slik jeg målte?
Målte ned til der den er dypest, ja.

RJK

Sitat fra: Trig8 på onsdag 14. februar 2024, klokken 08:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:57
Sitat fra: Trig8 på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. februar 2024, klokken 16:43Da har jeg endelig fått målt!
Topp!
Det hadde vært interessant å få målet fra toppen og ned til gropa/vinkelen på innsiden også (der jeg målte rundt 17mm), i forhold til bruken av gammelt stativ på ny Kona.
Skal prøve å få målt det og. Målte du ned til der den begynte å krumme, eller til der den var dypest i gropa, slik jeg målte?
Målte ned til der den er dypest, ja.
Målte ned til der den kanten er, og fikk da 15 mm, så legg på 2-3 mm til, så er vi nede i gropa. Synes ikke det var så mye dybdeforskjell fra der jeg målte til gropa, så tenker det var greit nok å måle der..

Foten på stativet mitt er montert slik at det griper fra gropa og opp mot kanten, så det burde ikke klare å bevege seg noe særlig. Mener jeg har skrudd hardt nok til at det klemmer godt, men ikke überstramt, alt er strammet med håndmakt.

Jeg er heller så "stram i grepet/sterk i klypa" som endel andre, så tenker det burde være passelig stramt uten å bikke over til å gi for mye stress på skruene. Har ikke skralle med momentmåler, bare brukt de medfølgende verktøyene som kom med stativet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trig8

Takk - kan konkludere med at 2024 Kona trenger annen klemme på innsiden av railen for å være skikkelig sikret siden den ikke griper inne gropa men på den øverste delen.
Fotsett fra tidligere modell kan ikke anbefales.

BjornAage

Legger inn en liten oppdatering her.
Jeg har fulgt med på dette temaet siden februar og med jevne mellomrom sjekket Thule siden for å se etter et nytt fotkit til min Kona 2024. Tok til slutt kontakt med Thule support og fikk dette svaret:

09.07.2024, fra:Support@thule
"We have no kit for the Kona SX2 unfortunately nor in planning due to the finish  of the rail. It is not possible to design a kit that can be secured safely unfortunately."

Så det ser ut som at man må se etter andre alternativer. Er det noen som har kjøpt det originale stativet til Hyundai? Hva måtte dere eventuelt betale?

RJK

#20
Solgte mine Thule Wingbar Edge 9594b (sorte) til en med en sort 24-modell Kona. Det gikk på håret, men ihvertfall var han og sønnen fornøyd med passformen. Men jeg skal ikke gå ut og anbefale dette. Til det vår det for mye knot for min del.

Men jeg tenker at dersom man legger fra seg tanken om edge-stativ, så burde fot 710600 og kit 186094 fungere fint. Da har man mer å gå på i bredden, og det burde gripe godt rundt rails'ene.

Så må man selvsagt ha en Wingbar Evo takstang på dette, og her tro jeg man fint kan ha både 118 og 127cm lengde.

Det er snakk om 4,5 cm forskjell på hver side, som ikke bør bety veldig mye, annet enn om man vurderer taktelt og markise. Og det tåler fint taket siden den takler 100 kg på nye Kona.

Da vil fort de ekstra cm'ene være fint å ha i "slark". Og husk, lengden måles fra metall start til slutt, så uansett kommer endestykkene i tillegg på lengden.

For å referere en Thule-representant jeg traff på reiselivsmessa, edge-stativene tåler maks 75 kg i både statisk vekt og dynamisk vekt.

Evo-stengene tåler 100 kg dynamisk, men de tåler fort 250-300 kg (eller mer) i statisk vekt, som er viktig når man skal legge til kroppsvekten i belastning.

Dette dels pga av at føttene på ikke-edge får en helt annen og sterkere sammenføyning, og belastningen fordeles langt bedre.

Thule fot 753 og kit 4089 (om du finner disse) vil fungere likt som 710600 og 186094, det er mest hvordan disse festes sammen som gjør den store forskjellen.

Det oppdaget jeg på den kjedelige måten, da jeg oppdaget at utformingene på kittene var ganske forskjellig, og ikke gikk om hverandre på de føttene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kjemikeren

Noen som har testet dette? https://turtlenordic.no/takstativ/hyundai/kona/takstativ-turtle-air-til-hyundai-kona
De hevder i alle fall det skal passe.
Snakket med forhandler (Mobile) i dag, de har to typer stativ som passer. Et originalt, der man fester stativ til takrails med fri plassering, og et fra Yakima der man må benytte festepunkter (det er 3 i hver rail). Han sa også at Thule har IKKE stativ som passer, og har heller visstnok ikke planer om å lage det.

Trig8

Turtlenordic-stativet bør fungere greit det. Ser det har "universell" gummikloss på innsiden, og utsiden av railene på gammel og ny Kona er lik.

Thule-stativet til gammel Kona som har klemme på innsiden får problemer på den nye, ettersom klemmen treffer for høyt i forhold til sporet på innsiden av railen på den nye Kona'en. Da blir det kun grep på utsiden og klemmen på innsiden fungerer kun som mothold.

I forhold til stanglengde på Thule Wingbar Evo er 118 cm optimalt på gammel og ny Kona, men 127 cm eller lengre fungerer jo også. Synd de ikke har kommet med ny innside-klemme som treffer noen millimeter lengre ned på railen, det er det eneste som trengs å endres i kit-et.

tfheen

Sitat fra: RJK på torsdag 11. juli 2024, klokken 11:55Men jeg tenker at dersom man legger fra seg tanken om edge-stativ, så burde fot 710600 og kit 186094 fungere fint. Da har man mer å gå på i bredden, og det burde gripe godt rundt rails'ene.

Jeg testet med dette, de griper (som andre har skrevet) for dårlig ned på innsiden av skinnene, så de går til retur hos thansen neste gang jeg er innom.

Jeg har bestilt Turtlenordic-stativet, så får vi se om det passer eller ikke når det dukker opp.

Kjemikeren

Sitat fra: tfheen på søndag 25. august 2024, klokken 16:39Jeg har bestilt Turtlenordic-stativet, så får vi se om det passer eller ikke når det dukker opp.


Venter i spenning på å høre erfaringer...

Kjemikeren

Sitat fra: tfheen på søndag 25. august 2024, klokken 16:39
Sitat fra: RJK på torsdag 11. juli 2024, klokken 11:55Men jeg tenker at dersom man legger fra seg tanken om edge-stativ, så burde fot 710600 og kit 186094 fungere fint. Da har man mer å gå på i bredden, og det burde gripe godt rundt rails'ene.

Jeg testet med dette, de griper (som andre har skrevet) for dårlig ned på innsiden av skinnene, så de går til retur hos thansen neste gang jeg er innom.

Jeg har bestilt Turtlenordic-stativet, så får vi se om det passer eller ikke når det dukker opp.


Har du forsøkt Turtlenordic-stativet? Nå er gamlebilen solgt, så jeg må få tak i stativ til Kona'en etterhvert. Ingen av de Mobile tilbyr funker for meg (dvs funker med kajakkstativene jeg skal montere).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA