Thule takstativ til 2024 kona

Startet av BjornAage, fre 09. feb 2024, kl. 16:39

« forrige - neste »

BjornAage

Hei!

Er det noen som har funnet riktig thule kit til rails på nye kona? Thule sin egen webside foreslår typen som festes i dørkarmen, men jeg ønsker naturligvis å bruke railsene til dette. Ser at hyundai har ett originalt, men jeg har allerede et thule stativ å håpet å slippe unna litt billigere med å bytte føttene på det jeg allerede har.

RJK

Er bredden lik som på forrige modell? Snakk med noen på Bilxtra eller Thansen, og sjekk om det som er godkjent for den gamle passer til nye. Ville jo tro railsene var de samme, men mer usikker på om bredden er lik.

Har du Wingbar Edge eller Wingbar Evo fra før? Har du testet det du har allerede? Eller er det til en annen bil?

Gamle Kona bruker ihvertfall Kit 186094.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Jeg kjøpte takstativ til Hyundai KONA Electric 2019 Mont Blanc Xplore takstativ - SORT (787504/776614) fra autoload.no.
Nettbutikken er nedlagt.

Har KONA 2024 modell nå.
Jeg tror (håper) det skal passe. Har bare sjekket med å legge stativet på på bilen en gang.

Bredden er justerbar, og rail har lik design..?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på fre 09. feb 2024, kl. 17:36Jeg kjøpte takstativ til Hyundai KONA Electric 2019 Mont Blanc Xplore takstativ - SORT (787504/776614) fra autoload.no.
Nettbutikken er nedlagt.

Har KONA 2024 modell nå.
Jeg tror (håper) det skal passe. Har bare sjekket med å legge stativet på på bilen en gang.

Bredden er justerbar, og rail har lik design..?
Jeg tenker på bredden mellom railsene, om de står like bredt fra hverandre, eller om man må opp en bredde.

Så tenker jeg, som jeg prøvde å si, at jeg tipper at selve railsene er like brede og høye og med samme utforming, slik at føttene (altså kitet) skal klemme likt på disse.

Alternativet er jo at de har gått for andre typer rails med annen utforming, høyde og/eller bredde som disse takstativene skal gripe fast i.
Bosted Oslo

TB

Jeg skal teste mitt Mont Blanc Xplore takstativ - SORT (787504/776614) som er laget til Hyundai KONA Electric 2019 passer på 2024 modellen. Det er mitt håp jeg kan bruke det.

Etter det jeg har sett er rail og avstanden mellom rail likt.

Det må bare blitt litt mindre kaldt ute for å teste dette..  :angel:
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Trig8

Jeg har et stativ fra forrige generasjon Kona som jeg har montert på ny Kona, Thule Wingbar Evo.
Bredden stemmer (118cm), gummiklossene og ytre klemmer passer. De indre klemmene kommer ikke helt ned til "vinkelen" på innsiden av rail´en, men går et stykke ned mot den.
Når jeg strammer sitter stativet godt.
Tenker det går bra med lette ting - f.eks ski, men jeg er litt skeptisk til å skulle utnytte full last på stativet (f.eks fullastet takboks) uten tilpasset fot-kit.
Jeg regner med at bare indre klemmer blir byttet med noen som er litt lengre i det nye kitet.

RJK

Noen av dere @TB og @Trig8 som har skyvelær og kan måle bredden og høyden fra smaleste punkt i "gropa" på nye Kona, så kan jeg prøve å få målt så godt jeg kan på min -19 iløpet av dagen. Er straks på vei til EVExpo nå... ;)
Bosted Oslo

Trig8

Sitat fra: RJK på lør 10. feb 2024, kl. 09:51Noen av dere @TB og @Trig8 som har skyvelær og kan måle bredden og høyden fra smaleste punkt i "gropa" på nye Kona,
Med litt øyemål og tommestokk vil jeg mene at railen er 35mm bred på toppen, 20mm ned til gropa/knekken på yttersiden og 17mm tilsvarende på innsiden.

BjornAage

Sitat fra: Trig8 på fre 09. feb 2024, kl. 21:05Jeg har et stativ fra forrige generasjon Kona som jeg har montert på ny Kona, Thule Wingbar Evo.
Bredden stemmer (118cm), gummiklossene og ytre klemmer passer. De indre klemmene kommer ikke helt ned til "vinkelen" på innsiden av rail´en, men går et stykke ned mot den.
Når jeg strammer sitter stativet godt.
Tenker det går bra med lette ting - f.eks ski, men jeg er litt skeptisk til å skulle utnytte full last på stativet (f.eks fullastet takboks) uten tilpasset fot-kit.
Jeg regner med at bare indre klemmer blir byttet med noen som er litt lengre i det nye kitet.

Takk Trig8. Det var vel det jeg egentlig lurte på. Så det er et spørsmål om jeg bør vente til Thule kommer med et nytt fotkit før jeg bygger om det jeg har. Jeg tok en kikk på en eldre Kona i garasjen hjemme, og railsene ser veldig like ut, men da er det kanskje noen små endringer.

Trig8

Sitat fra: BjornAage på man 12. feb 2024, kl. 10:55Jeg tok en kikk på en eldre Kona i garasjen hjemme, og railsene ser veldig like ut, men da er det kanskje noen små endringer.
Fint om du også kunne tatt noen mål av den eldre Kona´en og postet her.

BjornAage

Hei igjen Trig8!
Jeg skal se om jeg får gjort det ved anledning. I mellomtiden har jeg gjort litt research på nett og ser at Yakima har et kit som passer til nye Kona. Det i seg selv var ikke så interessant for min del, men det jeg ser er at fotkitet deres, K892, også brukes på en del andre biler, inkludert nye versjon av Niro. Basert på det så er jeg relativt sikker på at fot 710700 med kit 187175 bør passe på nye Kona også. Merk at jeg ikke har fått testet dette enda, men vurderer å kjøpe et sett for å prøve det.

Trig8

Sitat fra: BjornAage på tir 13. feb 2024, kl. 12:43Basert på det så er jeg relativt sikker på at fot 710700 med kit 187175 bør passe på nye Kona også.
Dette er for "fix point", så det skrues i railen på fast punkt, ikke klemme for railen tilsvarende gammel Kona. Det er noen "lokk" i railen på ny Kona så mulig det passer i dem.

BjornAage

Ja, det er jeg klar over. For min del må jeg kjøpe nye føtter uansett, så jeg kan like godt kjøpe denne. Ser vel kanskje til og med litt bedre ut :) Den nye kona har i hvert fall lokk i raislene som du sier.

RJK

Sitat fra: Trig8 på lør 10. feb 2024, kl. 16:02
Sitat fra: RJK på lør 10. feb 2024, kl. 09:51Noen av dere @TB og @Trig8 som har skyvelær og kan måle bredden og høyden fra smaleste punkt i "gropa" på nye Kona,
Med litt øyemål og tommestokk vil jeg mene at railen er 35mm bred på toppen, 20mm ned til gropa/knekken på yttersiden og 17mm tilsvarende på innsiden.
Da har jeg endelig fått målt!

38 mm bredde ifølge det nyinnkjøpte skyvelæret, om jeg brukte det riktig! ;)
20 mm ned til gropa finner jeg og, 40 mm høyt totalt.
6 mm inn på indre side og 4 mm på ytre side, som skulle tilsi 28 mm på det tynneste.

Nå ble det kaldt å stå ute, ihvertfall på hendene, og jeg har ikke brukt skyvelær på massevis av år, så mulig jeg gjorde feil i avlesningen. Prøvde å bruke en billig "tommestokk" i lommestørrelse (sammenleggbar, max målelengde 50 cm) for å prøve å "guide" meg selv til å måle på rett sted!
Bosted Oslo

Trig8

Sitat fra: RJK på tir 13. feb 2024, kl. 16:43Da har jeg endelig fått målt!
Topp!
Det hadde vært interessant å få målet fra toppen og ned til gropa/vinkelen på innsiden også (der jeg målte rundt 17mm), i forhold til bruken av gammelt stativ på ny Kona.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA