Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 Ladekabel passer ikke pga en skrue i ladeporten

Startet av Hyperstress, torsdag 01. februar 2024, klokken 22:29

« forrige - neste »

Hyperstress

Hei.

Jeg får ikke en vanlig Type 2 kabel (fra Tesla, og sikkert alle andre) til å passe fordi det stikker ut en liten skrue inni ladeporten. Jeg får derfor ikke ladekabelen helt inn. Type 2 Kablene som følgte med bilen har et spor som gjør at de passer.
Jeg har i mine 10 år som elbilist aldri hørt om dette før. Hva er greia, og har alle BMW i3 dette?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Orbit

Jeg har brukt mange forskjellige type-2 kabler på i3, uten noen problemer med å få de til å passe i bilen. Har du noe bilde av denne skruen?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hyperstress

Jeg tok bilde og zoomet inn i går, og da ser jeg at det er en skrue fra et eller annet sted som ikke skulle vært der, eller som er skrudd for langt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Orbit

Spekulativt, så er aktuatoren for låsing av ladekabelen byttet på bilen, og noen har brukt litt for lange (uorginale) bolter. De orginale boltene har spesielle hoder, og de har mest sannsynlig blitt byttet med en annen (og for lang) bolt for å kunne bruke vanlig verktøy. Utfresingen i kablen var relativt pent gjort, men de burde heller brukt en halvtime på å demontere ladeporten på nytt og kappe skruen!!

Dette er en mangel som tidligere eier burde meldt fra om, for du får vel ikke hurtigladet denne bilen noe sted slik det er nå?

Her er en video hvor du ser hvordan dette er satt sammen, og i tilfelle du har tenkt å rette opp dette selv:
https://www.youtube.com/watch?v=ziVu9-v69eE&t=410s
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hyperstress

Takk for informativ video og teori. Jeg tror du er spot on.
Jeg kan sikkert presse inn ladeplugg i myk plast (og lage et spor), men plugg av hardplast funker dårlig.
Handlet heldigvis av BMW forhandler, så regner med de fikser det raskt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Orbit

#6
PS: De modifiserte kablene du har fått passerer mest sannsynlig ikke en (streng) EU-kontroll.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hyperstress

Jeg tror ikke de er modifisert egentlig, men blitt sånn av slitasje fra skruen som stikker ut.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA