Lurt trill rundt av Polestar, med norgessjefens støtte.

Startet av danielk, onsdag 31. januar 2024, klokken 20:47

« forrige - neste »

danielk

I disse dager vurderer sikkert flere både P3 og P4, akkurat som vi gjorde for ett år siden.

Men i lys av vår erfaring med Polestar Norge må jeg dele vårt mareritt med selskapet.

I årsskiftet til 2023 var det kaos med utleveringer pga økte avgifter, og de anbefalte oss å kansellere våre 2 normale bestillinger (fra april 2022) og bestille 3 "ferdigkonfigurerte" biler med kortest mulig leveringstid for å sikre oss 2 biler før årsskiftet.

Å kansellere den tredje skulle aldri koste noe og depositum på 10.000,- skulle vi uansett få tilbake.

Når telefonen kom og vi ble bedt om å hente den uønskede bil nummer 3 innen 2 dager gjaldt visst ikke plutselig dette lenger, og da kom henvisningen til avtalevilkår kapittel 6 "RETTEN TIL ANNULLERING" fram på et blunk, som om strofen var innøvd.

Vi ble sterkt anbefalt å ta imot bilen og selge den igjen privat med "god gevinst" istedenfor å miste depositumet. Vi gikk motvillig med og la ut bilen så raskt som mulig på Finn - men pga. en skade bilen ble utlevert med drøyet det til medio januar, og da hadde Polestar allerede begynt å torpedere prisene med kampanjer, som gikk ned over 120.000,- per bil(!) ila sommeren om jeg husker rett.

Polestar tar fullstendig livet av sitt eget bruktmarked. Den uønskede bilen har vi ett år senere fortsatt ikke klart å selge, selv med over 75k i tap og under 500km på telleren.

Å klage inn saken til Polestar var den mest kundefiendtlige opplevelsen jeg har vært borti, og svarene var ikke til å tro. To unggutter slo ring om saken og når jeg fikk en telefon fra samme gutt som var mye involvert i selve salget, var tonen plutselig overraskende frekk og tidvis direkte spydig. Etterhvert tilbudte de seg å kjøpe bilen tilbake for 400k,- samtidig som de solgte en identisk "bruktbil" på finn til 519k. Vi betalte 565k for bilen en måned eller to før.

Opplevelsen var så absurd at jeg kontaktet daglig leder for Norge. Han skulle undersøke saken. Det skjedde ikke, istedet delegerte han etter et par purringer saken videre til deres "customer engagement center manager" og en intern kvasijurist. Dialogen ble bare enda mindre seriøs, og enda mer provoserende - mens daglig leder ignorerte våre videre henvendelser.

I "klagebehandlingen" trenerer de så lenge som mulig mens verditapet bare øker. De gjør også som skyldige flest: besvarer minst mulig, i kortest mulig setninger, så diffust som mulig med generelle klipp/lim henvisninger til avtalevilkår. De konkrete spørsmålene som stilles og er vanskelig/inkriminerende å besvare blir aldri besvart, og en rekke fakta-skildringer benektes fullstendig uten å vurdere et sekund at kanskje kunden snakker sant.

Mitt inntrykk er at hele organisasjonen i Norge med norgessjefen i spissen er viderekomne telefonselgere som har gått gradene fra å selge ukeblader og alarmpakker til bestill-på-nett-biler. De fraskriver seg ethvert ansvar og har overhode ingen ønsker om å komme misfornøyde kunder i møte, selv etter kontantkjøp av tre biler til 1,750 MNOK.

Dette er ikke et redelig selskap med langsiktige perspektiver.

Vi fikk saken vurdert av advokat som mente saken var veldig kritikkverdig, men når omtrent all kommunikasjon fra selskapet kommer muntlig via oppringninger, blir det for lett å slippe unna med kjeltringstreker. Juristen anbefalte oss å svelge kamelen og ta lærdom av å aldri stole på bilselgere, da en usikker sak ville dratt ut prosessen enda mer mens bilen holdes som verditapende gissel.

Dermed følger vi juristens råd, men deler samtidig vårt med de vi kan: kjøp aldri Polestar i Norge. Med unntak av våre tre som vi ikke klarer bli kvitt.

hELgenen

Så dere fikk altså "råd" om å kjøpe 3 når dere skulle ha 2 biler?

Jeg forstår ikke helt logikken her, men jeg forstår såpass at du/dere følte dere grundig lurt av selger.
Jeg har hele tiden forstått det slik at avbestillingsgebyret var refunderbart frem til bilen var tildelt deg - altså frem til du hadde fått et VIN. nr. Jeg hadde null problem med å avbestille etter min første bestilling som jeg trakk meg fra fordi det var rapportert flere biler som hadde problemer med 12V. Ga bare beskjed og pengene kom rett inn på konto med en gang. Så når jeg så at alle feil var fikset etter den første runden av biler til Norge, så bestilte jeg og tok imot en bil. Alt gikk som forventet og jeg har vært veldig fornøyd med bilen. Service har også gått smertefritt hos Bilia. Og fotsensor som ikke fulgte med min bil når den ble levert ble lovet ettermontert - noe de også gjorde som avtalt.

I det hele tatt er jeg veldig fornøy med mitt kjøp - og bilen har vært 100% problemfri og som sagt null problem med service. Så ut fra mitt ståsted så kan jeg bare anbefale folk å kjøpe Polestar.

Jeg forstår som sagt ikke logikken med å bestille en backup bil og så forvente at man ikke risikerer et gebyr på avbestilling. Men jeg synes heller ikke selgeren, gitt at det du sier, oppførte seg korrekt. Så jeg forstår frustrasjonen der - og spesielt når en bikker nyåret når Tesla dumper prisen på sine biler.

At det var en skade på bilen du skulle ta imot hadde jeg personlig aldri akseptert uansett. En skal huske på at når biler selges så plikter man å opplyse om tidligere skader - så bare der gikk vel 10.000 kr i tap med en gang. Så i dette tilfelle, med en bil som var påført skade før levering, og som jeg egentlig ikke ønsket, så hadde jeg vel lett slukt tapet på 10.000 fordi det ville man uansett tapt på en skadet bil uansett hvor liten skaden var. Det er aldri enkelt å svelge et tap, men jo mer man sitter på dette jo verre blir det på alle måter.

Og når man snakker med selger og avtaler noe, så må det også skje skriftlig - en må aldri stole på muntlige avtaler

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA